2015-02-10, 15:26
Medlem
Har obegränsad surf med en hastighet på mellan 25-30 mbit/s som jag skulle vilja använda till tv:n och streama viaplay osv men hur funkar det? Jag har försökt koppla tv:n med telefonen via bluetooth men enheterna hittar inte ens varandra.

Är det så att jag behöver köpa någon adapter eller liknande för att nätet ska funka på tv:n? Och med tanke på hastigheten jag har på nätet så kanske det laggar sönder?
Citera
2015-02-10, 16:01
Medlem
TheShapes avatar
Snälla, du berättar inte ens vilken telefon eller TV du har (eller förutsätter du att alla kör med Iphone?). Har du kollat att TV:n ens stödjer bluetooth, och varför köra bluetooth isåfall? Maxhastigheten är 24mbit med v.3/4 (vilket är en glädjekalkyl), medan med vanligt internetdelning via wifi kommer du upp i lite bättre (och stabilare) siffror.

Sedan får du verkligen kolla upp om det är obegränsat "på riktigt". Många operatörer säger "obegränsat", men i verkligheten kanske 40/50GB för det är "tillräckligt".

EDIT; Men ja, 25-30 mbit/s räcker gott och väl utan att det ska lagga. Netflix kräver t.ex. bara 5mbit/s för HD-material.
Senast redigerad av TheShape 2015-02-10 kl. 16:03.
Citera
2015-02-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Snälla, du berättar inte ens vilken telefon eller TV du har (eller förutsätter du att alla kör med Iphone?). Har du kollat att TV:n ens stödjer bluetooth, och varför köra bluetooth isåfall? Maxhastigheten är 24mbit med v.3/4 (vilket är en glädjekalkyl), medan med vanligt internetdelning via wifi kommer du upp i lite bättre (och stabilare) siffror.

Sedan får du verkligen kolla upp om det är obegränsat "på riktigt". Många operatörer säger "obegränsat", men i verkligheten kanske 40/50GB för det är "tillräckligt".

EDIT; Men ja, 25-30 mbit/s räcker gott och väl utan att det ska lagga. Netflix kräver t.ex. bara 5mbit/s för HD-material.

Jag har en iphone 5s med helt obegränsad surf, tvn är från panasonic och då jag inte har en internetuppkoppling hemma så vill jag använda mobilens internet. Tvn är inköpt för två år sedan och stödjer bluetooth men om det inte är nåt vidare att köra via det så vad rekommenderar du?
Citera
2015-02-10, 16:46
Medlem
sinsins avatar
Att streama från nätet är inte större problem med tex 3.1MB/Sek.
som jag kommer upp i med bredband. Men full HD eller bättre kan lagga till ibland
och kommer inte va helt ostörd stream.Speciellt vissa tider på dygnet.

När jag ville beställa digital box med hd kanaler gick det däremot inte.
Det räcker inte till det.

Så det beror på vad du vill streama, FULL HD eller ngt lite mindre
Citera
2015-02-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mesmo
Jag har en iphone 5s med helt obegränsad surf, tvn är från panasonic och då jag inte har en internetuppkoppling hemma så vill jag använda mobilens internet. Tvn är inköpt för två år sedan och stödjer bluetooth men om det inte är nåt vidare att köra via det så vad rekommenderar du?

Efter x-antal MB använt data så stryper de din hastighet kraftigt så att inte funkar att streama med.
Citera
2015-02-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Efter x-antal MB använt data så stryper de din hastighet kraftigt så att inte funkar att streama med.

Jag har obegränsad surf, bokstavligt talat. Sällan jag använder mindre än 70-80 gb/mån och de har då aldrig strypt hastigheten. I skrivande stund har jag använt 58 gb och det är lite drygt mer än två veckor kvar av månaden.
Citera
2015-02-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinsin
Att streama från nätet är inte större problem med tex 3.1MB/Sek.
som jag kommer upp i med bredband. Men full HD eller bättre kan lagga till ibland
och kommer inte va helt ostörd stream.Speciellt vissa tider på dygnet.

När jag ville beställa digital box med hd kanaler gick det däremot inte.
Det räcker inte till det.

Så det beror på vad du vill streama, FULL HD eller ngt lite mindre

Tanken är väl att streama viaplay etc men även bara kunna glo youtube så jag har inga krav på att det måste vara full hd m.m men hur ska jag koppla luren till tvn? Måste man ha någon dongel eller så?
Citera
2015-02-10, 17:48
Medlem
Om TVn har WiFi, dela ut uppkopplingen från mobilen och koppla upp den vägen.

Det kommer INTE att gå att ansluta telefonen till TVn (för att teoretiskt göra den förstnämnda till USB-modem s.a.s) utan det är tethering som gäller. Detta då sådana lösningar kräver drivrutiner i en form eller annan.

De TV-apparater jag stött på som stödjer Internetuppkoppling brukar hantera den biten via WiFi.
Citera
2015-02-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Om TVn har WiFi, dela ut uppkopplingen från mobilen och koppla upp den vägen.

Det kommer INTE att gå att ansluta telefonen till TVn (för att teoretiskt göra den förstnämnda till USB-modem s.a.s) utan det är tethering som gäller. Detta då sådana lösningar kräver drivrutiner i en form eller annan.

De TV-apparater jag stött på som stödjer Internetuppkoppling brukar hantera den biten via WiFi.

Ok tack för svaret. Är inte så skarp när det kommer till hur jag ska gå till väga för att det ska funka. Jag aktiverade dela data på mobilen och satte på bluetooth men enheterna hittade inte varandra.
Citera
2015-02-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ok tack för svaret. Är inte så skarp när det kommer till hur jag ska gå till väga för att det ska funka. Jag aktiverade dela data på mobilen och satte på bluetooth men enheterna hittade inte varandra.

Dela data innebär normalt WiFi tethering. Alltså att du delar ut mobilens uppkoppling via WiFi. Den skall då dyka upp som en hotspot när du söker, t.ex "Min gratis 4G-hotspot" eller vad man nu kallar den om den döps om.
Citera
2015-02-10, 18:50
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Vad för modellbeteckning har din Panasonic. Jag misstänker att den inte har WiFi.
Citera
2015-02-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Vad för modellbeteckning har din Panasonic. Jag misstänker att den inte har WiFi.

Håller med, annars borde en enkel titt i manualen ha löst problemet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in