• 1
  • 2
2015-02-11, 13:02
Medlem
SashaFierces avatar
(Vet inte om jag är i rätt forum nu - kan en MOD hjälpa i sådana fall?)

Vad tror ni - är det en tidsfråga innan det slutar säljas eller gör någon sandneger upprörd?

Bild:
http://tommix.nu/wp-content/uploads/...Negrocandy.jpg
http://jokerm.blogg.se/2010/january/negro.html
Senast redigerad av SashaFierce 2015-02-11 kl. 13:05.
Citera
2015-02-11, 13:09
Medlem
ninjutsus avatar
Tipsa negrernas riksförbund så ska det nog bli liv i luckan.
Citera
2015-02-11, 13:14
Bannlyst
Det är ju ett jugoslaviskt godis och på serbokroatiska så tvivlar jag på att ordet har samma innebörd/associering som i svenskan och engelskan.
Citera
2015-02-11, 13:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Det är ju ett jugoslaviskt godis och på serbokroatiska så tvivlar jag på att ordet har samma innebörd/associering som i svenskan och engelskan.
Svart eller neger kom upp i google translate.
Citera
2015-02-11, 13:21
Medlem
SashaFierces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks

Negro betyder ingenting på kroatiska/serbiska. Tror inte heller det spelar någon stor roll. Folk hör det dom vill höra och människor tar illa upp för just precis allt idag. Se bara bråket kring Kinapuffen eller att vara pepparkaksgubbe på lucia (som jag för övrigt inte fick vara pga rasism. Men det är helt okej för en kille att vara lucia tex. Samhället går ju rätt åt helvete) men även att ändra om i klassiska disneyfilmer. Klart man blir irriterad. //Kroaten
Citera
2015-02-11, 13:26
Medlem
Negro is a Hungarian candy which was invented by the Italian confectioner Pietro Negro living and working in Hungary in the 1920s. It' slogan is "the chimney sweep of the throat". On its wrapper a chimney sweep is depicted while sweeping a chimney. [1] It gets its originally black colour from molasses its made from, and taste from menthol added. Its full recipe is an industrial secret.[2][3]
Citera
2015-02-11, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Negro is a Hungarian candy which was invented by the Italian confectioner Pietro Negro living and working in Hungary in the 1920s. It' slogan is "the chimney sweep of the throat". On its wrapper a chimney sweep is depicted while sweeping a chimney. [1] It gets its originally black colour from molasses its made from, and taste from menthol added. Its full recipe is an industrial secret.[2][3]

Då så, då är det ett namn och inte tänkt att anspegla på svarta personer. De kan väl aldrig lyckas få det till att just Pietro Negros efternamn var något annat än just ett... ja, efternamn.
Citera
2015-02-11, 13:36
Medlem
såg det för över ett år sen så det har funnits ett tag, säkert bara att någon inte uppmärksammat det än.
Citera
2015-02-11, 13:45
Medlem
SashaFierces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av max.paine
såg det för över ett år sen så det har funnits ett tag, säkert bara att någon inte uppmärksammat det än.

Tror det beror på att godiset ligger inne på juggehörnan och många därför inte känner till det. (Kanske bäst så)
Citera
2015-02-11, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SashaFierce
Tror det beror på att godiset ligger inne på juggehörnan och många därför inte känner till det. (Kanske bäst så)

På vilken City Gross pratar vi om? Den i Kungens Kurva eller finns detta godis på andra butiker? Ica i Skärholmen har ju en hylla med allt möjligt ifrån Balkan, mat, godis, dricka osv. så den kanske också finns där. Nu får jag lust att prova det bara för att speciellt om nu någon kommer se till att det måste byta namn också så kan jag spara en påse som minne.
Citera
2015-02-11, 14:11
Bannlyst
Glass och godis råkar ut för detta, men andra produkter som svartpeppar eller ett pokerset ämnat för 'Black Jack' klarar sig. Kan det vara en form av sockersjuka möjligen?
Citera
2015-02-11, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Glass och godis råkar ut för detta, men andra produkter som svartpeppar eller ett pokerset ämnat för 'Black Jack' klarar sig. Kan det vara en form av sockersjuka möjligen?

Svartsjuka eller sockersjuka.

Förlåt, jag var tvungen.

Visst godis som du menar har ju haft tex. en golliwogg som bild, jag tänker på det där finska godiset etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in