Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-02-17, 12:42
  #97
Avstängd
Fnurra-pa-tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men just därför är det väl utmärkt att Hamilkar och TorkelSnorkel, talar om vad det hela rör sig om, så att inte Aftonbladets förmedling; i denna storm i ett vattenglas de skapat själva, blir den allmänna åsikten för dagen.

Om man tänker ett varv så är det faktiskt Aftonbladet som måste tänka till, mer än Flashback om vad de vill vara för tidning och hur de behöver förnyas.

Som de säger på engelska it ain't gonna fly. För det handlar om lönsamhet, och det är inte lönsamt att vara den blaska de är, föraktad av så många. För vem köper papperstidningen? Vem orkar läsa deras trötta krönikörer?

Finns exakta siffror för olika plattformar, men ca. 3,3 miljoner läsare dagligen av ABs hela produktsortimnet. Så några orkar läsa AB.

Denna tråd har nu 25809 visningar totalt, ej sagt hur många unika läsare...
__________________
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2015-02-17 kl. 12:46.
Citera
2015-02-17, 13:07
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Finns exakta siffror för olika plattformar, men ca. 3,3 miljoner läsare dagligen av ABs hela produktsortimnet. Så några orkar läsa AB.

Denna tråd har nu 25809 visningar totalt, ej sagt hur många unika läsare...

Du tar upp en viktigt punkt om antalet läsare och hur det registreras. Man har inga verktyg som utomstående att kontrollera dessa siffror.

Men genom att tänka efter så är jag själv, min bästa referensram. Jag läser Aftonbladet på nätet flera gånger per dag, om man definierar läsa som att gå över tangentbordet och kolla vad ett tiotals tidningar har för rubriker, och sen läsa enstaka texter.

Det blir inte mycket läsande då av Aftonbladet. Under terrorattacken i Danmark har jag läst lite i svensk press, men gått in på norsk och dansk press, och det är ju det som är våra tidningars källor.

Jag läser mycket engelsk och amerikansk press, har utländska nyhetskanaler på när det händer saker i världen. Jag tror det är fler än mig som upptäckt France 24, under terrorattentatet i Paris, samt andra TV kanaler där samhällsproblem diskuteras utan omskrivning. Eller uppfostring av befolkningen.

Anledningen till att denna tråd läsas är att det är mer att hitta här som är trovärdigt, än hos en tidning som skapar nyheter när deras auktoritet på åsiktsförtrycket hotas.

Vill man ha information om pågående brott och rättsfall, så är det i trådarna på detta forum informationen, granskningen och en öppen diskussion pågår, om den brottslighet tidningarna endast har notiser om.
__________________
Senast redigerad av Vresrosen 2015-02-17 kl. 13:59.
Citera
2015-02-19, 19:51
  #99
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Aftonhoran förtjänar inte att kolla huruvida jag har hundskit under mina skosulor, men var hittar man ett journalistiskt seriöst samanhang i Sverige? De flesta gammelmedier är ju åtminstone något åt samma håll som Aftonhoran. Däri ligger det stora problemet. Flashback får helt enkelt försvara sig självt, som jag ser det.

Vad jag var ute efter var att om Flashback skall försvara sig, om det nu gäller användare, moderatorer eller admins, så bör man i så fall välja när och var och med vem slaget bör stå. Om det är oundvikligt att en granskning skall ske skulle man kunna välja att någon annan gör den än Aftonbladet, om man önskar ha en mediastrategi. Jag skall inte peka ut vem som är lämpligast, men nog kan du hitta aktörer som är bra mycket mer balanserade än Aftonbladet och som kan ge en mer nyanserad bild av de problem en del ser med möjligheten till anonym samhällsdebatt.

Det Aftonbladet sysslar med bör inte ges digniteten av journalistik, för det är det inte. I mitt tycke bör man inte låtsas tillsammans med Aftonbladets hejdukar att de de sysslar med är journalistik, att Jan Helin är en "publisher" och att det hela är en journalistisk "granskning."

Jan Böhme får förstås göra precis som han vill och han är inte fallen i farstun, det här är bara min åsikt. Jag anser att Admin om denne så önskar gärna skulle kunna ställa upp i ett journalistiskt sammanhang, men Aftonbladets företrädare bör man i alla lägen enbart betrakta som den ohyra de är.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback