• 1
  • 2
2015-02-14, 00:13
Medlem
Jag är jätte dålig på det här med juridik. Men jag har köpt en helt ny lägenhet där jag betalar till banken totalt 5500. Tänkte hyra ut den i andra hand, helt ny och omöblerad. Hur mycket får jag max begära?
Citera
2015-02-14, 00:20
Medlem
Giggis avatar
Andrahandshyran får numera lov att täcka både driftskostnader och kapitalkostnader, utöver detta kan du ta en extra avgift om du hyr ut möblerat eller om det ingår andra förmåner som tex p-plats eller liknande.
Citera
2015-02-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Andrahandshyran får numera lov att täcka både driftskostnader och kapitalkostnader, utöver detta kan du ta en extra avgift om du hyr ut möblerat eller om det ingår andra förmåner som tex p-plats eller liknande.

Så att om lägenheten var din hur mycket skulle du begära i hyra?

Gärna pris för möblerat och omöblerat. (Varför jag inte möblerar den är för att jag har inte ens flyttat in i hemmet och kan vara roligt för den som hyr att få helt nytt och fräscht hem där de kan möblera själva).

För övrigt är det våning 6/6, ligger 1min från tunnelbana och 50m från en enorm galleria.
Citera
2015-02-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Så att om lägenheten var din hur mycket skulle du begära i hyra?

Gärna pris för möblerat och omöblerat. (Varför jag inte möblerar den är för att jag har inte ens flyttat in i hemmet och kan vara roligt för den som hyr att få helt nytt och fräscht hem där de kan möblera själva).

För övrigt är det våning 6/6, ligger 1min från tunnelbana och 50m från en enorm galleria.

Nackdelen är väl att den ligger i kista.

Skämtåsido, kolla upp bestämmelse via google som antagligen kommer vidarebefordra dig till hyresgästföreningen eller dylikt. Vore lagom kul att betala tillbaka pengar för att du tar någons ord på vad som är okej (även fast det finns många kunniga flashbackare).
Citera
2015-02-14, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Nackdelen är väl att den ligger i kista.

Skämtåsido, kolla upp bestämmelse via google som antagligen kommer vidarebefordra dig till hyresgästföreningen eller dylikt. Vore lagom kul att betala tillbaka pengar för att du tar någons ord på vad som är okej (även fast det finns många kunniga flashbackare).

Okej tack då gör jag så
Citera
2015-02-14, 00:39
Medlem
Citat:
Jag är jätte dålig på det här med juridik. Men jag har köpt en helt ny lägenhet där jag betalar till banken totalt 5500. Tänkte hyra ut den i andra hand, helt ny och omöblerad. Hur mycket får jag max begära?

Skälig hyra du får ta ut:
Marknadsvärdet * avkastningsränta /12 + avgift

Avkastningsräntan låg ungefär på 3.5%-4% ifjol.

Det har allså ingenting att göra med vad du själv betalar till banken.

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra
Citera
2015-02-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie

Vilken bra hemsida! Tack så hemskt mycket !!
Senast redigerad av Pluto456 2015-02-14 kl. 00:56.
Citera
2015-02-14, 00:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vilken bra hemsida! Tack så hemskt mycket !!

Känns så jobbigt med alla dessa regler... Ni tycker inte att jag ska hyra svart? Jag har alltid överansträngt mig med att följa lagar och regler för att jag är rädd att hamna i knipa, så ibland har det känts som att jag överdriver.
Det är som att ställa frågan: "Ni tycker inte att jag borde döda person X?"

Tror du att du klarar dig är det givetvis en god idé. Misstänker du att det finns en risk att du kommer lagföras är det en mindre god idé. Sedan när har du och övrigt löst folk svårt att fatta egna beslut?
Citera
2015-02-14, 13:50
Medlem
GrumpyOldMans avatar
TS, Tänk på att du måste ha brf-styrelsens godkännande för andrahandsuthyrning. Det brukar beviljas ett år i taget i max två år. Skälen brukar vara studier eller arbete på annan ort (även utomlands).

Tänk också på att om du köpt lägenheten, men inte har för avsikt att bo där själv, så kan föreningen neka dig medlemskap och du tvingas sälja.
Citera
2015-02-14, 13:54
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
TS, Tänk på att du måste ha brf-styrelsens godkännande för andrahandsuthyrning. Det brukar beviljas ett år i taget i max två år. Skälen brukar vara studier eller arbete på annan ort (även utomlands).

Tänk också på att om du köpt lägenheten, men inte har för avsikt att bo där själv, så kan föreningen neka dig medlemskap och du tvingas sälja.

De där reglerna har man numera lättat på och det krävs bara att man visar upp skäl för uthyrningen. Det kan tex vara så att man köpt för att bo där på ålderns höst eller för att barnen ska kunna flytta dit efter studenten eller liknande. Det krävs inte längre beaktansvärda skäl som det hette förr och det är heller inte tidsbegränsat på samma sätt.
Citera
2015-02-14, 14:40
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Kolla för säkerhets skull med styrelsen. Det är inte alla föreningar som har ändrat sina stadgar.

Tillägg: http://www.fastighetsagarna.se/aktue...der-nu-i-kraft
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2015-02-14 kl. 14:44. Anledning: Tillägg
Citera
2015-02-14, 15:42
Medlem
En stor skillnad från tidigare är att hyresgästen inte kan gå till hyresnämnden i efterhand och få tillbaka hyra som varit för hög.

Denna bestämmelse gör det i princip riskfritt att sätta vilken hyra du vill.

Det är inte olagligt att hyra ut sin bostadsrätt för 15.000 i månaden när avgiften och kapitalkostnaden ligger på 5000 kr i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hippie

Jag anser att sidan har fel i sina uträkningar när de använder sig av ordet "maxtak".

Bestämmelsen för skälig hyra är "inte påtagligt överstiger summan av kapitalkostnaden och driftskostnaden för bostaden".
Senast redigerad av Kalmar2004 2015-02-14 kl. 15:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in