2015-02-19, 09:49
Medlem
skvallertackas avatar
Fr att gra en lng historia kort.
Jag sitter i en sits dr jag r vertalig och inte kommer f vara kvar p min arbetsplats pga besparingskrav. Fine, det r som det r, men det r inte mitt fel och inget jag r ansvarig fr.

Processen r som sdan att det hela kommer ske i tre steg efter att facket har frhandlat. Frst ska de se sig om efter en ny arbetsplats inom den centrala organisationen, drefter i hela verksamheten. Finns inget av detta s r det antingen uppsgning pga arbetsuppgiftsbrist som gller eller ett eventuellt utkp.
Chefen r inte speciellt glad ver den hr sitsen och r rtt instabil som person. Min teori r att hon hoppats p att jag ska hitta ett nytt jobb illa kvickt s att hon slipper processen. Fine det med, det underlttar en del fr chefen.
Jag har skt ett par jobb och ftt till svar av chefen att jag kommer f lovord, bra referenser och en samling goda ord yada yada.

Nu knns det mer som att hon brjat ett korstg mot mig den hr veckan eftersom inget hnder fr min del p arbetsfronten.

I frrgr fick jag en tillrttavisning fr att ha svarat en klient direkt p en frga att det hon undrade ver inte var vrt bord och inget vi kunde gra ngot t. Ngot som enligt henne skulle gtt den formella pappersvgen men som hade lmnat klienten frgandes i cirka 1 mnads tid.

Igr tog hon in mig och sa att jag gr ett dligt jobb. Jaha tnker jag, vad gr inte du d som har smst betyg p varenda enkt som skickas ut men hll god min. Hon menade p att jag gjorde mitt jobb spass illa att det skadade verksamheten medan verksamheten aldrig ngonsin under de hr tre ren jag arbetat hr har klagat. Drefter kommer hon med meningen "jag vill ju kunna ge dig bra referenser"... Fr ngon som slitit fr chefjveln och frsvaret denne i flera r trots att det varit uppenbart ljug s var det fr mig som ett hot.

Men det som strde mig drefter var fljande. Hon antydde att hon lnge undrat om jag brukade ngra droger fr att fungera p dagarna. Jag upplevde det som ett phopp och sa att jag inte frstod frgan. Drefter kommer idioten med en utlggning om att det finns folk som r pverkade p arbetstid fr att orka med sitt jobb. Fr ngon som inte brukat ngot mer n att ha tagit en kall l en gng d och d till fotbollen var det ett phopp och jag kan fr mitt liv inte frst varifrn hon har ftt det hela.

Efter att ha pratat med en polare, som dessutom jobbar p juristfirma s skickade han mig detta, saxxat frn lagen.nu

Fr att krnkning ska anses uppst krvs att det r en attack mot ngons integritet. Det krvs vidare att personen i frga p ngot stt vrnar sin integritet och inte sjlv "bjuder in" till krnkningen. r den krnkte medvllande kan ersttningen antingen jmkas eller helt falla bort. Exempel p detta r att en person som frivilligt ger sig in i/startar ett slagsml inte kan beropa att denne blivit krnkt av slagen som utdelats under samma slagsml (om inget helt frutsgbart intrffat under slagsmlet).

Nr krnkningens ska bedmas ska hnsyn tas till de omstndigheter som anges i punkterna 1-5 i 5 kap. 6 skadestndslagen: Att handlandet 1)haft frnedrande eller skndliga inslag, 2) varit gnat att framkalla rdsla fr liv eller hlsa, 3) riktat sig mot en person som har svrigheter att vrna sin egen integritet, 4) inneburit missbruk av beroende- eller frtroendestllning, eller 5) varit gnat att vcka allmn uppmrksamhet. Vidare ses generellt sexualbrott och grova vldsbrott som grvre krnkningar. ven upprepade handlingar franleder ofta att krnkningen ses som grvre.

Jag bjd varken in till detta och jag sitter i en beroendestllning d hon r min chef.

Br jag g vidare i frgan? Det finns ingen ljudupptagning s ord str mot ord. Ska jag slppa det hela och hmnas p ngot annat stt?
Citera
2015-02-19, 10:11
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Br jag g vidare i frgan? Det finns ingen ljudupptagning s ord str mot ord. Ska jag slppa det hela och hmnas p ngot annat stt?

Ja
Citera
2015-02-19, 10:15
Medlem
nmn detta fr ditt fackfrbund.
men gr ingenting sjlv under tiden som det pgr frhandlingar. det vinner du ingenting p.
Citera
2015-02-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ska jag slppa det hela
Ja
Citat:
...och hmnas p ngot annat stt?
Nej

Baserat p din berttelse s verkar du ha en vldigt dlig chef, och du har min sympati fr det. Men mitt rd r att slppa det och g vidare. Att driva ngon form av krnkningsprocess emot henne skulle jag sga r mycket osannolikt att du vinner, ven om du har rtt. Och om du vinner kommer du inte att f ngon ersttning att tala om. Kanske en kortvarig varm knsla i kroppen av att ha "vunnit", men r det vrt det nr du riskerar att stmplas som "den personen" som stmmer sin chef.

Citat:
Jag sitter i en sits dr jag r vertalig och inte kommer f vara kvar p min arbetsplats pga besparingskrav.
Detta r egentligen det enda relevanta. Livet r inte alltid rttvist, de goda vinner inte alltid och du fr inte vad du tycker du frtjnar. Ledsen att du torskar jobbet Hoppas du hittar ett nytt snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in