2014-01-27, 17:51
Medlem
Idag lanserades den nya webbplatsen lexbase.se som gör det möjligt för vanligt folk att göra enkla sökningar i brottsregistret. Det finns redan en tråd om lanseringen, men jag skulle vilja ha en tråd om brottsstatistik man kan dra ur denna genom lite kreativ data mining. Särskilt av intresse är den typ av statistik som ej finns tillgängligt officiellt, t.ex. invandrarrelaterad brottslighet eller varför inte pedofili inom överklassen. Även statistik från övriga brottsregister och databaser är naturligtvis av intresse. Jag börjar med några enkla sökningar:

9.9 % av alla som heter Abdullah i efternamn finns i Lexbase (ratsit exakt namnsökning)
5.1 % med efternamn Mustafa
2.1 % av alla Lindgren
2.0 % av alla Eriksson
Senast redigerad av Michalishenko 2014-01-27 kl. 18:23.
Citera
2014-01-27, 19:50
Medlem
Elm0s avatar
Ladda ner "Juridisk rapport" på ej avslutade domar @ Lexbase

Hej,

Råkade av en händelse se mig själv och mina "medkumpaner" dyka upp på lexbase.
Vi är ej dömda, har ej haft rättegång eller något, endast förhör.
Det står precis vilka som är med, personnummer och vad saken gäller, utan att betala.

Vid sökning på en person kan man trycka på "förekommande"- knappen, där finns en kort sammanfattning och "Ladda ner juridisk rapport", där syns allt. "Slutdom saknas" nämns också.

Verkar som att ALLA såna ärenden finns fritt öppet för alla att kika på utan att betala, personnummer och vad domen gäller skrivs ut.

Vill ej hänga ut någon men har slumpat fram några ärenden och det verkar ju finnas tamejfan allt möjligt, hastighetsöverträdelser, skillsmässor, godeman-förfrågningar etc etc.

Dessa finns att ladda ner på exempelvis https://lexbase.se/doc/loaddagboksblad/134xxxx (värdet där 4an står verkar gå från 3-6, sen 4 valfria)

Detta borde ju vara väldigt enkelt att skripta fram och dra ner allt i en databas.
Bra jobbat Lexbase.
Senast redigerad av Elm0 2014-01-27 kl. 19:55.
Citera
2014-01-27, 19:56
Medlem
XaoqcHs avatar
Bra grävt! Kan bekräfta att URL:erna är publika och att det är trivialt att automatisera nerladdning av dessa.

EDIT: dock verkar det vara så att man måste vara inloggad för att se länkarna till dagböckerna?
Senast redigerad av XaoqcH 2014-01-27 kl. 20:02.
Citera
2014-01-27, 20:34
Medlem
Besudlarens avatar
Tack för tipset.

Oft: Passar inte denna bättre i it-säk?

Mvh Besudlaren
Citera
2014-01-27, 20:56
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren
Tack för tipset.

Mvh Besudlaren

Ditt förslag på trådflytt är bra.

Om man som nu har en URL som automatiskt leder till pdf-filer, hur gör man för att få fram exakt adress till dessa filer?
Citera
2014-01-27, 21:14
Medlem
Elm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
EDIT: dock verkar det vara så att man måste vara inloggad för att se länkarna till dagböckerna?

Jag är inte inloggad, på alla personer som har oavslutade domar så syns dessa "juridisk-rapport" länkar, bara ta valfi person som finns i någon dagbok och sök på dennes namn så ser du.

Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren
Tack för tipset.

Det gör den nog, mod får gärna flytta i så fall.
Citera
2014-01-27, 21:19
Medlem
Wheeler88s avatar
LOL jag finns med även fast jag inte är dömd, finns med i förhör och vad jag stod åtalad för.. Denna sida hoppas jag blir DDOS tills dess att staten väljer att plocka ner den för jag känner mig förföljd och trakkaserad.
Citera
2014-01-27, 21:20
Medlem
KerhoffizHs avatar
[quote=Elm0|47242015] Jag är inte inloggad, på alla personer som har oavslutade domar så syns dessa "juridisk-rapport" länkar, bara ta valfi person som finns i någon dagbok och sök på dennes namn så ser du.

vart finner man denna dagbok?
har testat att flytta om siffrorna som du skrev där uppe men får ingenting att fungera.
Citera
2014-01-27, 21:35
Medlem
Elm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
Citat:
Ursprungligen postat av Elm0
Jag är inte inloggad, på alla personer som har oavslutade domar så syns dessa "juridisk-rapport" länkar, bara ta valfi person som finns i någon dagbok och sök på dennes namn så ser du.

vart finner man denna dagbok?
har testat att flytta om siffrorna som du skrev där uppe men får ingenting att fungera.

PM

Verkar förövrigt vara många äldre som åkt dit för "Brott mot trafikförordningen", kanske inte helt oväntat.
Senast redigerad av Elm0 2014-01-27 kl. 21:38.
Citera
2014-01-27, 21:45
Medlem
psyDucks avatar
Halva sveriges befolkning är ju fan med på listan.

Hoppas den här jävla sidan stängs ner snart.
Citera
2014-01-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michalishenko
Idag lanserades den nya webbplatsen lexbase.se som gör det möjligt för vanligt folk att göra enkla sökningar i brottsregistret. Det finns redan en tråd om lanseringen, men jag skulle vilja ha en tråd om brottsstatistik man kan dra ur denna genom lite kreativ data mining. Särskilt av intresse är den typ av statistik som ej finns tillgängligt officiellt, t.ex. invandrarrelaterad brottslighet eller varför inte pedofili inom överklassen. Även statistik från övriga brottsregister och databaser är naturligtvis av intresse. Jag börjar med några enkla sökningar:

9.9 % av alla som heter Abdullah i efternamn finns i Lexbase (ratsit exakt namnsökning)
5.1 % med efternamn Mustafa
2.1 % av alla Lindgren
2.0 % av alla Eriksson

Och två enkla sökningar senare kan man spräcka hål på din teori då namnet Abdullah's procent låg på 4,5 och inte 9.9 med exakt stavning som du påstår..
Citera
2014-01-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komonlus
Och två enkla sökningar senare kan man spräcka hål på din teori då namnet Abdullah's procent låg på 4,5 och inte 9.9 med exakt stavning som du påstår..

Såg nu att jag matade in förnamn istället för efternamn på ratsit och erkänner mitt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in