• 1
  • 2
2015-03-07, 14:34
Medlem
iscodiscos avatar
Efter att ha gått upp cirka 20 kg på under två år känner jag att det verkligen är dags att ta tag i träningen och kosten på riktigt. Innan det blir ännu värre än det redan är.

Lite bakgrund: Jag har under hela min uppväxt varit lite överviktigt, var aldrig något större problem utan mest att jag hade mått bra av att gå ner några kilo.
Men nu under senaste åren har jag mått ganska dåligt och därför har jag börjat tappa kontrollen mer och mer över min vikt.
För cirka två år sedan vägde jag runt 92-94 kg, kanske inte såg ut som zyzz men det såg ändå ganska okej ut.
Har tränat lite allt möjligt i min ungdom men fastnade aldrig för något riktigt, löpning, friidrott, fotboll, pingis, tennis, simning. You name it.
När jag var runt 18 år så började jag styrketräna. Fast ärligt talat, första åren var mer eller mindre bortkastade och jag visste inte riktigt hur jag skulle göra. Dessutom hände det titt som tätt att jag hoppade över att träna en del månader så fick aldrig några riktiga resultat.
När jag var runt 21 började jag läsa på mer om kost, träning osv. Dessutom började jag splitta upp kroppens muskelgrupper istället för att träna hela kroppen varje pass.

Lite stats:
Ålder - 22, snart 23.
Vikt: 112 kg
Längd: 184-185 cm, ska mäta mig snart så siffran blir exakt.

(har aldrig maxat i varken bänk, mark eller knäböj så kan inte skriva något där, men skriver vad jag kör på ungefär)
Bänkpress: 70*10
Marklyft: 100*10
Knäböj: ca 90*10
Löpning 5km: 32 minuter (när jag vägde 92-94kg var det under 26 min)

Nuvarande schema:
2 löppass/vecka
Axlar + biceps
Ben + vader
Bröst + triceps
Rygg + mage
Så 6 pass/vecka totalt.

Mål: Vill väga under 90 kg, kommer säkert ett nytt viktmål efter det men det får vara målet tills vidare.
Bli starkare i alla övningar.
Halvmilen under 25 minuter.

Där har ni lite info, ska lägga upp en bild också. Jag lovar :P
Citera
2015-03-07, 20:23
Medlem
För att nå ditt mål i löpning så snabbt som möjligt så lägg in lite intervall pass också istället för att bara löpa 5km varje pass.

Lycka till! :-)
Citera
2015-03-07, 22:07
Medlem
iscodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonatanA
För att nå ditt mål i löpning så snabbt som möjligt så lägg in lite intervall pass också istället för att bara löpa 5km varje pass.

Lycka till! :-)

Har haft lite funderingar kring att testa det, men det har inte blivit av än. Nästa gång jag löptränar borde jag prova det
Tack så mycket, första inlägget
Citera
2015-03-08, 14:14
Medlem
iscodiscos avatar
https://imageshack.com/i/pclnhsxIj Dagsformen/utgångsläget

Körde bröst+triceps igår. Var seg och stressad så passet blev inte jättebra. Dessutom var bänkpressen upptagen och jag orkade inte fråga killen om jag fick köra mellan hans set.
Körde lite snedbänk, hantelpress, flyes, tricepspress bakom nacken, skullcrushers.

Mätte dessutom midjemåttet: 112 cm. Måste bli av med kaggen :P

Ska till gymmet nu och köra rygg+mage.
Ciao
Senast redigerad av iscodisco 2015-03-08 kl. 14:17.
Citera
2015-03-09, 20:34
Medlem
iscodiscos avatar
Fan, tror jag kommer bli sjuk. Hängde en stund igår med en polare som precis blivit frisk eller att ha varit sjuk i över en vecka. Idag mådde jag illa och trodde jag skulle spy. Dessutom har jag haft en hemsk huvudvärk hela dagen. Orkar inte bli sjuk
Citera
2015-03-10, 00:13
Medlem
SYSTEMexes avatar
Ut och gå så ofta du kan, eller iaf 1 h om dagen minst! Det kommer ge resultat garanterat, speciellt ifall du gör det på morgonen på tom mage. Tänk noga på kosten också. Att bara dricka vatten är en god start!
Citera
2015-03-10, 00:52
Medlem
Batman182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ut och gå så ofta du kan, eller iaf 1 h om dagen minst! Det kommer ge resultat garanterat, speciellt ifall du gör det på morgonen på tom mage. Tänk noga på kosten också. Att bara dricka vatten är en god start!

Varför skulle det bränna mer kalorier än en promenad på kvällen med fullproppad mage?
Citera
2015-03-10, 09:39
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batman182
Varför skulle det bränna mer kalorier än en promenad på kvällen med fullproppad mage?

Har hört det från strenghtcamp och han muskelknutteasiaten på youtube. Har nåt med att kroppen inte har så mycket energireserver från mat och då bränner kroppen fett direkt. Har nåt med glykogen eller nåt att göra.

Sök på walk on an empty stomach på youtube/google
Citera
2015-03-10, 16:21
Medlem
iscodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Tack för tipsen
Jag har tänkt promenera på helgerna, på vardagarna har jag ganska fullt upp med jobbet + träningen så det kan bli svårt att hinna med promenader.
Citera
2015-03-10, 20:03
Medlem
iscodiscos avatar
Update:
Var på MM sports förut och handlade Casein + CLA.
Övriga kosttillskott jag tar är: Omega 3 och Krom (hittade en burk hemma så tar det mest för att göra slut på burken).
Var ute och sprang en halvmil förut, gick rätt bra. Var lite snuvig men är i alla fall inte sjuk som jag var rädd för att jag skulle bli.
Tänkte köra intervaller från början men vet inte hur jag ska lägga upp det. Några förslag? (har tillgång till löpband och riktiga branta och långa backar så det är inga problem.

Nu blir det lite kvällsmat och se Real Madrid - Shalke 04
Citera
2015-03-11, 20:14
Medlem
iscodiscos avatar
Körde axlar+biceps+ lite underarmar idag. Gick rätt bra. Måste man träna underarmarna separat eller får man med det i andra övningar?

Ska ta en del bilder i helgen på ryggen, lår, biceps, triceps och allt annat.
Ska även maxa i bänk, marklyft och knäböj vid tillfälle.

https://imageshack.com/i/eyqrS9mVj
Min värdelösa shaker från Better Bodies pajade efter några användingar, fattar inte varför. Har inte diskat den i maskin, inte tappat den eller något. Nu läcker den genom sprickan
Citera
2015-03-11, 22:51
Medlem
iscodiscos avatar
Jag kom på att jag inte skrivit något kostschema.
Problemet är det att jag äter olika från dag till dag. Bor fortfarande hemma (planerar dock att flytta när jag sparat mer pengar).
Men here goes:
Frukost: 3-4 mackor med ost.
Lunch: Brukar bli husmanskost
Middag: Samma som lunch
Dricker lite proteinshakes utspritt över dagen. Siktar på 2 gram protein/kilo kroppsvikt.
Räknar för tillfället inte kalorier, går det inte som jag tänkt dock så börjar jag med det för att få bättre resultat.
Tar utöver Caseinet även CLA och Omega3.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in