• 1
  • 2
2015-03-12, 12:58
Medlem
Hej.
Behöver input på min situation. Eventuella moralpredikningar undanbedes gärna. Jag vet vad som är gjort och att det inte är korrekt.

Startade ett företag efter att jag sålt en del grejer via Tradera lyckosamt. Tänkte att det här kunde jag göra bra.
Registrerade mig för F-skattesedel etc och allt gick bra.

Beställde hem (i min synpunkt) ganska stora volymer varor från England och började först sälja via Tradera men sen även via egen hemsida.

När det sedan blev dags att börja bokföra det hela så var jag way deep. Jag hade ingen aning om vad jag gjorde, och sköt upp och sköt upp. Väntade till hela bokslutet skulle göras och till slut så sket jag i det. Vilket betyder att jag inte betalade någon moms heller

Ett år gick och jag fick påminellse från Skatteverket att jag inte registrerat nån omsättning och de frågade om jag faktiskt hade ett företag fortfarande. Ignorerade denna och fick sen lapp att F-skatten avregistrerats. Ett tag efter detta slutade jag sälja.

NU har allt kommit tillbaka för att bita mig i röven.

Fick en lapp från Skatteverket som sa:

Vi kan se du hade F-skattesedel som avregistrerats, men vi kan också se att du har gjort en del inköp inom EU som du inte betalat moms på. Vi kan även se en del insättningar på ditt konto
(Bifogade lappar)...

Nu vill dom ha svar på vad som har hänt.

Mina frågor:
Dom konto som dom har listat innefattar inte det konto som jag använde som huvudkonto för hemsidan. Omsättningen där är nog över en miljon. De bifogade lapparna visar transaktioner för upp till 100tusen ungefär. Bör jag lägga mig platt och redovisa allt eller chansa på att undkomma med de 100tusen? Har det någon påverkan på evt straff?

Straff? Kan jag undkomma med moms plus böter eller kollar vi på fängelse? (Har familj, 3 barn och fast anställning).

Fråga om det är något som är oklart...
Citera
2015-03-12, 13:08
Medlem
kinesarsles avatar
Du kan ju alltid chansa, men fråga dig själv om det är värt oron. Du kommer ju undra när de kommer med nästa lass med skit. Om du inte känner att du kan slappna av med det är det definitivt bäst att lägga korten på bordet.

Med lite tur kanske du kan komma undan att åka dit för något brott. Du har ju inte fifflat med någon bokföring, utan snarare bara skitit i den. Jag har svårt att tro att det blir fängelse.
Citera
2015-03-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du kan ju alltid chansa, men fråga dig själv om det är värt oron. Du kommer ju undra när de kommer med nästa lass med skit. Om du inte känner att du kan slappna av med det är det definitivt bäst att lägga korten på bordet.

Med lite tur kanske du kan komma undan att åka dit för något brott. Du har ju inte fifflat med någon bokföring, utan snarare bara skitit i den. Jag har svårt att tro att det blir fängelse.
Nu är det så att bokföringsbrott inte har uppsåtsrekvisit, enbart farerekvisit, detta innebär att TS är rökt, han lär bli anmäld för bokföringsbrott eftersom skatten snart kommer att upptäcka att han inte har någon bokföring, dom ber nämligen ofta att få in utdrag ur huvudboken, har han inte skött bokföringen löpande syns detta direkt eftersom man inte kan justera huvudboken i ett databaserat program i efterhand. Eftersom det är så pass många transaktioner som TS uppenbarligen skitit i att bokföra kan det mycket väl bli fråga om grovt bokföringsbrott.
Att skicka in allt i efterhand hjälper inte eftersom det inte anses vara självrättelse, antagligen kommer han även att bli påförd skattetillägg, fördelen med detta är att då kan dom inte anmäla honom för skattebrott. Antagligen kommer skatten även att ta in dina kontoutdrag, om du nu har fler än det du sa i trådstarten.
Citera
2015-03-12, 15:04
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Nu är det så att bokföringsbrott inte har uppsåtsrekvisit, enbart farerekvisit, detta innebär att TS är rökt, han lär bli anmäld för bokföringsbrott eftersom skatten snart kommer att upptäcka att han inte har någon bokföring, dom ber nämligen ofta att få in utdrag ur huvudboken, har han inte skött bokföringen löpande syns detta direkt eftersom man inte kan justera huvudboken i ett databaserat program i efterhand. Eftersom det är så pass många transaktioner som TS uppenbarligen skitit i att bokföra kan det mycket väl bli fråga om grovt bokföringsbrott.
Att skicka in allt i efterhand hjälper inte eftersom det inte anses vara självrättelse, antagligen kommer han även att bli påförd skattetillägg, fördelen med detta är att då kan dom inte anmäla honom för skattebrott. Antagligen kommer skatten även att ta in dina kontoutdrag, om du nu har fler än det du sa i trådstarten.
Tack för rättelsen.
Citera
2015-03-12, 17:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dgren82

Straff? Kan jag undkomma med moms plus böter eller kollar vi på fängelse? (Har familj, 3 barn och fast anställning).

Fråga om det är något som är oklart...

Titrar man på rättsfallen listade under bokföringsbrott på lagen.nu så verkar det som om vi rör oss kring 100 dagsböter och sex månaders frihetsberövande ( ofta i form av villkorlig dom.)

Jag håller helt med föregående talare om att de definitivt kommer att begära in huvudboken för den aktuella perioden (som du saknar) och därvid sannolikt kommer att börja gräva.
Citera
2015-03-13, 07:58
Medlem
Okej - tack för svar.

Gör jag mig skyldig till försvårande av ärendet om jag inte redovisar alla konto jag har mottagit pengar på. Jag tänker i min enfald att jag kanske har tur och de inte upptäcker det kontot.

Så vitt jag har förstått så kan man inte bli dubbelbestraffad.
Dvs, om jag för böter från Skatten så kan jag inte bli dömd i tingsrätten i efterhand? Eller var det bara till fängelse man inte kund bli dömd?

Jag läste om något fall där man skulle bli utsläppt från fängelse om man blivit dubbelbestraffad.
Citera
2015-03-13, 08:30
Medlem
terms avatar
Du kan utgå från att alla konton kommer kontrolleras vid en revision. Om du vill minimera skadorna så sätter du snabbt ihop ett excelark med alla transaktioner redovisade och lägger alla kort på bordet för Skatteverket. Du kommer då (naturligtvis) att få betala skatt för dem, och möjligen också skattetillägg. Det kommer kosta en slant men rör sig bara om pengar. Genom detta så slipper du möjligen en anmälan för skattebrott och/eller bokföringsbrott. Om du döms för skattebrott och/eller bokföringsbrott är det stor risk att det blir mer kännbart, dvs fängelse eller villkorlig dom med ett relativt stort antal timmar samhällstjänst.
Citera
2015-03-13, 11:02
Medlem
Följdfråga.

Jag vill självklart skydda min familj i största möjliga mån.
Jag och min fru är inte gifta.
Vi äger huset till 50% var.
Vi har gemensamt bankkonto med våra besparingar.
Och bilen står skrivet i mitt namn.

Bör vi skriva över allt på henne så att inte Skatten och Kronokalle kommer och tar allt?
Man kan väl inte ha avbetalningsplan på Skatten så det kommer väl gå till Kronokalle när det kommer fram att jag inte kan betala med en gång?
Citera
2015-03-13, 11:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Följdfråga.

Jag vill självklart skydda min familj i största möjliga mån.
Jag och min fru är inte gifta.
Vi äger huset till 50% var.
Vi har gemensamt bankkonto med våra besparingar.
Och bilen står skrivet i mitt namn.

Bör vi skriva över allt på henne så att inte Skatten och Kronokalle kommer och tar allt?
Man kan väl inte ha avbetalningsplan på Skatten så det kommer väl gå till Kronokalle när det kommer fram att jag inte kan betala med en gång?

Det spelar ingen större roll om ni flyttar runt ägandet, KFM kan kräva hävning av sådana affärer eftersom det är rimligt att anta att det enbart rör sig om försök att försvåra utmätning. SÄRSKILT om det genomförs efter att du gjorts medveten om Skatteverkets intresse i dina affärer.
Citera
2015-03-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av term
Du kan utgå från att alla konton kommer kontrolleras vid en revision. Om du vill minimera skadorna så sätter du snabbt ihop ett excelark med alla transaktioner redovisade och lägger alla kort på bordet för Skatteverket.

Det fungerar inte, det kontot är stängt och datorn som hade allt med företaget är slängd.

Jag har sett en del på lagen.nu angående bokföringsbrott. Men alla dom domarna verkar vara innan EU-direktivet om dubbelbestraffning.

NÄr (det är väl inte längre en fråga OM) detta kommer nystas upp.

Om skatten lägger böter på mig så kan jag inte få fängelse/villkorlig dom?

Kan man nånstans läsa sig till hur mycket böter Skatten lägger till.
Försöker kolla på finansieringsalternativ (har ändå fast anställning med hyfsad lön).
Eftersom avbetalning med kronokalle o Skatten inte kommer lösas så vill jag ju förhindra utmätning till allra största mån. Eftersom där bor ju min familj. Vill inte behöva sälja o flytta.
Citera
2015-03-13, 14:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det fungerar inte, det kontot är stängt

Var det kopplat till ditt personnummer eller organisationsnummer? Isåfall är det inga problem för SKV att få fram transaktionshistoriken.
Citera
2015-03-13, 14:29
Medlem
Citat:
Det fungerar inte, det kontot är stängt och datorn som hade allt med företaget är slängd.

Jag har sett en del på lagen.nu angående bokföringsbrott. Men alla dom domarna verkar vara innan EU-direktivet om dubbelbestraffning.

NÄr (det är väl inte längre en fråga OM) detta kommer nystas upp.

Om skatten lägger böter på mig så kan jag inte få fängelse/villkorlig dom?

Kan man nånstans läsa sig till hur mycket böter Skatten lägger till.
Försöker kolla på finansieringsalternativ (har ändå fast anställning med hyfsad lön).
Eftersom avbetalning med kronokalle o Skatten inte kommer lösas så vill jag ju förhindra utmätning till allra största mån. Eftersom där bor ju min familj. Vill inte behöva sälja o flytta.
Nu hänger jag inte med riktigt, dubbelbestraffningsavtalet gäller enbart skattetillägg OCH skattebrott. Detta gäller INTE skattetillägg och bokföringsbrott. Eller menar du att det tillkommit något nytt under den senaste tiden?
Skattetillägget på momsen är 20% av den moms du ska betala efter beslutet. Problemet för dig som tydligen inte kan visa upp inköpsfakturor är att skatten kan neka dig avdrag för den ingående momsen om du inte kan styrka den med fakturor. Säg att du sålt för 1 000 000 inkl. moms. Då är den utgående momsen 200 000, skattetillägget blir då 40 000, har du tur kan skatten medge avdrag för skäliga kostnader, men då måste du kunna visa med några dokument att du verkligen haft kostnaderna. Sedan tillkommer inkomsttaxeringen, där lär du bli skönsbeskattad.
Att kasta bort datorn där du hade dokument som hör till bokföringen är dumt och det hjälper inte dig ett skit eftersom du alltid måste ha säkerhetskopior av din bokföring så detta blir istället en försvårande omständighet för dig. Har du omsatt 1 000 000 utan bokföring kommer åklagaren att väcka åtal för grovt bokföringsbrott eftersom det antagligen är så pass många transaktioner som du inte bokfört. Då pratar vi fängelse mellan 2-10 år, dock kommer dom nog att lägga sig i nedankant av detta om du inte tidigare är straffad.
Skulle nog säga att ditt ärende är som en straffspark utan målvakt för en åklagare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in