Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-19, 20:25
Medlem
minthen1s avatar
Glöm parfymen, doftljusen och allt annat skräp. Lås dörren bara och testa gärna så som han i videon gör!

https://www.youtube.com/watch?v=gpJgA2UlVHI

Tänkte göra så som han gör, men grejen är ju så att jag och säkert ni andra där hemma har inte två fönster mittemot varandra.

Så skulle man kunna improvisera och kanske öppna dörren lite (A),
och sedan öppna fönstret mittemot dörren? (B)

Alltså som han säger i videon: (A) är det som är mindre öppet (B) är mera öppet för att skapa ett sug eller så kallat: vakuum/korsdrag osv.

Testade detta förut, men kände inte direkt vinden sugas ut till fönstret, och vågade inte heller tända en holk och se vart röken ledde.

Så nu går jag rakt på sak: Finns det någon här som har ballarna av stål av att testa den här fina idén och sedan återkomma med recensioner?
Citera
2015-03-19, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minthen1
Glöm parfymen, doftljusen och allt annat skräp. Lås dörren bara och testa gärna så som han i videon gör!

https://www.youtube.com/watch?v=gpJgA2UlVHI

Tänkte göra så som han gör, men grejen är ju så att jag och säkert ni andra där hemma har inte två fönster mittemot varandra.

Så skulle man kunna improvisera och kanske öppna dörren lite (A),
och sedan öppna fönstret mittemot dörren? (B)

Alltså som han säger i videon: (A) är det som är mindre öppet (B) är mera öppet för att skapa ett sug eller så kallat: vakuum/korsdrag osv.

Testade detta förut, men kände inte direkt vinden sugas ut till fönstret, och vågade inte heller tända en holk och se vart röken ledde.

Så nu går jag rakt på sak: Finns det någon här som har ballarna av stål av att testa den här fina idén och sedan återkomma med recensioner?

Snöa inte in dig på att det måste vara mitt emot varandra. Du får testa dig fram helt enkelt. Om du inte vill göra det med röka, kan du ta typ plastfolie och hålla vid något av de öppna fönsterna, så ser du åt vilket håll luften rör sig om den rör sig alls.
Citera
2015-03-19, 20:40
Medlem
minthen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wombAwpmbA
Snöa inte in dig på att det måste vara mitt emot varandra. Du får testa dig fram helt enkelt. Om du inte vill göra det med röka, kan du ta typ plastfolie och hålla vid något av de öppna fönsterna, så ser du åt vilket håll luften rör sig om den rör sig alls.

Mycket bra idé min vän, ska klura ut någonting.
Citera
2015-03-19, 20:41
Medlem
När jag bodde hemma så rökte jag hur jag ville i rummet. Sov med öppet fönster under natten och det luktade ingenting på morgonen.

Eller har jag missat någonting?

Åkte fast en gång dock då morsans sovrum är precis ovanför mitt rum och hon hade öppet fönster den kvällen. Slutade röka inomhus efter det då hon bad mig att lägga ner det. Det var lite scary att hon gick in i rummet medan jag hade en joppe i handen .
Citera
2015-03-19, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minthen1
Mycket bra idé min vän, ska klura ut någonting.

Hur ser rummet ut som du ska va i? Hur många fönster och dörrar och eventuella ventilations-öppningar finns det?
Citera
2015-03-19, 21:06
Medlem
minthen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wombAwpmbA
Hur ser rummet ut som du ska va i? Hur många fönster och dörrar och eventuella ventilations-öppningar finns det?

Har testat olika saker hit o dit, har hittat en lösning.

Nu ska jag försöka beskriva så gott jag kan.

Tänk er en vägg i vilket rum som helst. Lite mer åt vänster av väggen så har man ett fönster, och lite mer åt höger (kanske 2 meter ifrån fönstret åt vänster på samma vägg) finns det en sorts altan dörr.

Ska försöka skicka en bild på hur jag menar alldeles strax.

Men om du då öppnar fönstret på vänster sida av väggen lika mycket som altan dörren åt höger, så bildas en sorts... connection mellan bara fönstret och altandörren, ingen luft stormar in i själva rummet.

http://sv.tinypic.com/r/29kz7h5/8

För större bild

http://oi62.tinypic.com/29kz7h5.jpg

Det gula ska representera vindens riktning, alltså vind som går från antingen altan dörren till fönstret eller fönstret till altandörren, spelar ju ingen roll då all vind kommer ändå tillbaka ut.
Senast redigerad av minthen1 2015-03-19 kl. 21:39.
Citera
2015-03-19, 22:25
Medlem
Yahnoovass avatar
fan lukten försvinner väl ändå under 5-8h.. så som jag märkt iaf. Och jag öppnar bara fönstret när jag röker, stänger det 5min efter jag vart klar. Och de ena fönstret låter jag t.o.m vara stängt
Citera
2015-03-19, 22:55
Medlem
Majewskis avatar
Jag lutar mig bara ut genom fönstret, har en fläkt bakom mig som blåser ut det mesta som försöker smita in
Citera
2015-03-20, 12:50
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majewski
Jag lutar mig bara ut genom fönstret, har en fläkt bakom mig som blåser ut det mesta som försöker smita in

Mysigt att röka med en fläkt som blåser i ansiktet på en...
Citera
2015-03-20, 13:57
Medlem
HoAmAjs avatar
Jag kör med en sån här. Håller hela lägenheten rökfri och här röks det ordentligt ibland.
Vädrar i 10 min varje morgon för att fräscha till lite extra.
Men de här är fantastiskt bra, haft den i 3 år.
Byter kolfilter var 5e månad typ och hepafiltret är fortfarande original.
Ett stort plus för att man aldrig (nästan) behöver dammtorka numera också. Tog 4-7 dagar för hyllorna här att bli dammiga förr, nu tar det en månad, minst.

När jag köpte min kostade de 3k och det är väl värt pengarna.
Men nu är de under 2.

Haft folk som inte vet att jag röker boende lägenheten i flera dagar boende här. Så nog funkar den bra alltid.

http://www.tretti.se/hem-och-tradgar...ectrolux-z9124
Senast redigerad av HoAmAj 2015-03-20 kl. 14:00.
Citera
2015-03-20, 15:32
Medlem
minthen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majewski

Måste säga att ditt sätt låter bäst imo, då det inte krävs så mycket utan bara ett fönster och en fläkt.
Citera
2015-03-20, 15:35
Medlem
minthen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Mysigt att röka med en fläkt som blåser i ansiktet på en...

Man har den inte i ansiktet, man har den bakom sig, precis som Majewski sa.

Låt mig förklara för dig lite bättre.

Om du har ett fönster öppet och lutar ut och röker, så kommer lite rök ändå smita in i ditt rum. Därför är det bra att ha en fläkt inne i rummet som blåser bakom dig så röken skickas tillbaka ut när den försöker smita in i ditt rum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in