Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-26, 01:41
  #1
Medlem
Zodiazs avatar
Hejsan! när jag läser kommentarerna till artiklar som denna samt kollar på kommentarerna till politiska debatter på youtube eller rent utav frågar någon om politik så verkar de inte veta vad dom pratar om.

Liksom ska vi ta min morsa som exempel så röstade hon på S och anledningen till var att det va de hon alltid hade röstat på. Spelar ingen roll där vilka som styr eller sådant, bara de heter S. Frågar man en standard tjej om politik så är det oftast MP eller Fi. Anledningen där? jo att miljöpartiet tänker på miljön och därför är "goda". Fi är för att bekämpa detta kvinnoförtryckande samhälle som vi tydligen lever i. Sen har vi den killen som vill följa med denna våg åt vänstern för att försöka få till de.

Men inget utav dem verkar veta vad de egentligen röstar för. Utan bara lägger rösten för att de "låter bra". Man kan ju slänga in Hitler eller Stalin i en av partierna och de skulle fortfarande rösta på de. Ska det verkligen vara så? nu med det senaste valet så tycker jag att det borde bli något nytt. Exempel att man måste gå en kurs eller liknande för att kunna rösta. Den regeringen vi har nu är ju ett jävla skämt.
__________________
Senast redigerad av Zodiaz 2015-03-26 kl. 01:50.
Citera
2015-03-26, 02:13
  #2
Medlem
Shoffens avatar
Det borde vara en skyldighet att åtminstone läsa partiernas partiprogram och följa några sändningar ifrån riksdagen på SvT
Citera
2015-03-26, 02:35
  #3
Medlem
Hela systemet med demokrati bygger på att samtliga inblandade är medvetna om vad de röstar på.
När politiken är så omfattande som den faktiskt är idag så ligger det väldigt mycket jobb i att sätta sig in i allt som de olika partierna står för.
TS mamma är ett perfekt exempel på hur man inte ska bete sig i en demokrati. Att rösta på ett parti på grund av gammal vana eller till exempel att folk röstar på KD för att de tycker Ebba Busch är snygg blir helt fel. Att leva i en demokrati innebär en enorm skyldighet och ett stort ansvar som man måste förvalta på bästa sätt. När gemene man inte klarar av detta så tycker jag att man måste se på alternativa röstningslösningar.

Jag tycker att det finns två lösningar som förmodligen skulle förbättrat dagens situation. Den första lösningen är att man inför ett slags röstningsintyg. Det skulle fungera på samma sätt som körkort, alltså att man måste bevisa sig mogen och kunnig nog för att få lov att rösta. Detta skulle leda till en drastisk nedgång i antalet röster, vilket garanterar att de som röstar faktiskt är insatta i vad de röstar på.

Den andra lösningen är mycket enklare och tilltalar mig mer. Den innebär helt enkelt att avskaffa demokratin totalt. Även om vi har ett mindre antal personer som vet vad de röstar på så kan man inte garantera att de röstar på det som är bäst för den svenska befolkningen. Därför tror jag mer på att införa diktatur, där man har en skicklig och stark ledare som styr landet istället för att låta den idiotiska befolkningen göra det.


Tänk efter egentligen: om man bortser från mänskliga samhällen, var i världen finns annars demokrati på det sätt som vi har? Ingenstans.
Tänk på det här exemplet. För att få ett framgångsrikt fotbollslag krävs det att spelarna (befolkningen) har en duktig och kunnig tränare (ledare/kung etc) som kan styra skutan i den riktning som krävs. Hur tror ni det skulle fungera ifall spelarna hade varit de som styrde alla beslut om vem som skulle bytas ut eller vilka löner de skulle ha? Det skulle inte fungera på grund av att de allra flesta hade ansett att de själva hade rätt lösning. Varför skulle vi då ens värdera ha demokrati på det sättet som vi har idag.

Kanske onödigt lång post, men för att svara rent konkret på din fråga TS så tycker jag absolut inte att alla människor ska ha rösträtt.
Godnatt.
Citera
2015-03-26, 03:22
  #4
Medlem
Arboristens avatar
Kvinnor äro inte lämpade för politik så väck med kvinnlig rösträtt. För tusan, till och med i ett "matriarkat" hålls kvinnor utanför politiken http://archive.news.softpedia.com/ne...es-36321.shtml "Political power in Mosuo society tends to be in the hands of males, which for many scientists disqualifies them as a true matriarchy, and they would be rather called matrilineal".
Citera
2015-03-26, 03:26
  #5
Medlem
KallaMigGrefvens avatar
Jag håller helt med dig om i det du skriver. De flesta har ingen aning om vad de röstar på och det är därför Sverige går som det går också. Jag har dock ingen bra lösning på det hela.
Citera
2015-03-26, 03:43
  #6
Medlem
Zodiazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Det borde vara en skyldighet att åtminstone läsa partiernas partiprogram och följa några sändningar ifrån riksdagen på SvT

Det är nog ett minimum, visst att det kommer bli dyrt men det är absolut ett måste. Funkar fan inte det vi har nu. Lögner och storhetsvansinne är vad dagens riksdag består av.

Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100
Hela systemet med demokrati bygger på att samtliga inblandade är medvetna om vad de röstar på.
När politiken är så omfattande som den faktiskt är idag så ligger det väldigt mycket jobb i att sätta sig in i allt som de olika partierna står för.
TS mamma är ett perfekt exempel på hur man inte ska bete sig i en demokrati. Att rösta på ett parti på grund av gammal vana eller till exempel att folk röstar på KD för att de tycker Ebba Busch är snygg blir helt fel. Att leva i en demokrati innebär en enorm skyldighet och ett stort ansvar som man måste förvalta på bästa sätt. När gemene man inte klarar av detta så tycker jag att man måste se på alternativa röstningslösningar.

Jag tycker att det finns två lösningar som förmodligen skulle förbättrat dagens situation. Den första lösningen är att man inför ett slags röstningsintyg. Det skulle fungera på samma sätt som körkort, alltså att man måste bevisa sig mogen och kunnig nog för att få lov att rösta. Detta skulle leda till en drastisk nedgång i antalet röster, vilket garanterar att de som röstar faktiskt är insatta i vad de röstar på.

Den andra lösningen är mycket enklare och tilltalar mig mer. Den innebär helt enkelt att avskaffa demokratin totalt. Även om vi har ett mindre antal personer som vet vad de röstar på så kan man inte garantera att de röstar på det som är bäst för den svenska befolkningen. Därför tror jag mer på att införa diktatur, där man har en skicklig och stark ledare som styr landet istället för att låta den idiotiska befolkningen göra det.


Tänk efter egentligen: om man bortser från mänskliga samhällen, var i världen finns annars demokrati på det sätt som vi har? Ingenstans.
Tänk på det här exemplet. För att få ett framgångsrikt fotbollslag krävs det att spelarna (befolkningen) har en duktig och kunnig tränare (ledare/kung etc) som kan styra skutan i den riktning som krävs. Hur tror ni det skulle fungera ifall spelarna hade varit de som styrde alla beslut om vem som skulle bytas ut eller vilka löner de skulle ha? Det skulle inte fungera på grund av att de allra flesta hade ansett att de själva hade rätt lösning. Varför skulle vi då ens värdera ha demokrati på det sättet som vi har idag.

Kanske onödigt lång post, men för att svara rent konkret på din fråga TS så tycker jag absolut inte att alla människor ska ha rösträtt.
Godnatt.

Diktatur är nog omöjligt p.g.a alla kommer att tänka på Kim jong un/Stalin/Hitler och tror att allt kommer bli likadant... jag tror mer på en utbildning ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Arboristen
Kvinnor äro inte lämpade för politik så väck med kvinnlig rösträtt. För tusan, till och med i ett "matriarkat" hålls kvinnor utanför politiken http://archive.news.softpedia.com/ne...es-36321.shtml "Political power in Mosuo society tends to be in the hands of males, which for many scientists disqualifies them as a true matriarchy, and they would be rather called matrilineal".

Håller med dig där med, men tyvärr så måste allt vara jämställt annars kommer de inte att funka.
Citera
2015-03-26, 03:56
  #7
Medlem
Knotknets avatar
Så länge det inte finns ett vettigt alternativ till det system som finns idag kommer det fortsätta. Postaren som vill ha diktaktur har inte tänkt igenom sitt förslag. Vem ska utse diktatorn?
Citera
2015-03-26, 05:39
  #8
Medlem
Yosoytus avatar
Om folket vill låta sig styras av en liten grupp personlighetsstörda individer kallade yrkespolitiker så måste de få det. Om de dessutom tror att de styr sig själva genom att var fjärde år gå och lägga olikfärgade papperslappar i en låda, ja då inser man lätt att det inte är mycket man kan göra. Visst skulle man kunna tänka sig något slags förbud mot att "rösta" men då har man själv blivit monstret man först ville stoppa. Man får lära sig att skratta istället för att gråta åt alla galenskaper.
Citera
2015-03-26, 06:16
  #9
Moderator
Tinuviels avatar
Politik - Inrikes --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2015-03-26, 06:24
  #10
Medlem
Ganonitos avatar
Dömda brottslingar borde definitivt förlora sin rösträtt, som i USA. Inte heller utvecklinsstörda individer borde få rösta. Nu vet jag visserligen inte hur frekvent det förekommer att de gör det, men ändå.
Citera
2015-03-26, 07:40
  #11
Medlem
Johan.Rheborgs avatar
Rösträtt borde utdelas till dom medborgare som bidragit med x antal tusen kroner i skatt under den passerade mandatperioden. Har man inte bidragit ska man heller inte vara med och bestämma hur pengarna förvaltas.
Citera
2015-03-26, 08:42
  #12
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Det borde vara en skyldighet att åtminstone läsa partiernas partiprogram och följa några sändningar ifrån riksdagen på SvT
Vore inte ett sådant krav kränkade ?
Kräva kunskap, i dumhuvenas land?

Undrar hur många såna här det det finns:
http://www.exponerat.net/wp-content/...anna_jaros.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback