• 1
  • 2
2015-03-30, 17:49
Medlem
Eftersom vi inte har så mkt sol i det här landet så är jag i behov av att köpa en lampa för att odla chili. Frågan är vilken lampa som vore lämplig? Vad är det egentligen för krav man ska ha, hur vet man vilka lampor som är lämpliga?
Citera
2015-03-30, 17:57
Medlem
pickledonions avatar
Du skall ha lampor avsedda för växtodling. Finns massvis med sådana om du söker efter "växtbelysning" eller "lampor för växter" på google.

Lysrör med färgkod 840 fungerar.
Citera
2015-03-30, 18:03
Medlem
beardbraids avatar
Beror på hur mycket chili du skall ha. Gå in på forumet "drogodling och drogtillverkning" och ställ samma fråga så får du nog hjälp. Seriöst alltså. Det är samma utrustning. Spontant hade jag sagt en 200w LE. Men jag har ingen aning om din setup.
Citera
2015-04-04, 20:29
Medlem
Kjell Company säljer en riktigt bra lampa som har 6400 Kerlvin, dvs dagsljus.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...lm-36-w-p63181

Pluggade in den i en armatur som fick hänga över odlingen och det gav riktigt bra resultat.

Driver upp lite Carolina Reapers och annat gött
Citera
2015-04-04, 20:49
Moderator
Oddballs avatar
Det fanns en billigare variant för 49:-, men lika bra, på Kjell & Co: http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...talfoto-p63897

Tur att man köpte på sig några innan den utgick.
Citera
2015-04-04, 22:48
Medlem
<Vilket vanligt lysrör med kallvitt ljus duger utmärkt, tänt 16 tim och 15 cm över sådderna
Citera
2015-04-05, 00:19
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
<Vilket vanligt lysrör med kallvitt ljus duger utmärkt, tänt 16 tim och 15 cm över sådderna

Problemet med dem är att armaturen + lysrören tar så inihelvete med plats jämfört med en lampa med en vanlig skruvsockel. Men det är klart att om man har mycket växter så behöver man väl stora armaturer men för t.ex mig så skulle det aldrig funka, platsmässigt eller estetiskt, med ett knappa metern långt lysrör i vardagsrumsfönstret eller någon annanstans.
Citera
2015-04-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Problemet med dem är att armaturen + lysrören tar så inihelvete med plats jämfört med en lampa med en vanlig skruvsockel. Men det är klart att om man har mycket växter så behöver man väl stora armaturer men för t.ex mig så skulle det aldrig funka, platsmässigt eller estetiskt, med ett knappa metern långt lysrör i vardagsrumsfönstret eller någon annanstans.
man får kanske överge estetiken de få veckor man odlar inomhus?
Citera
2015-04-05, 01:25
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
man får kanske överge estetiken de få veckor man odlar inomhus?

Jag odlar inomhus året runt. Vore det enbart några "få veckor" man odlade inomhus så kunde man ju lika gärna skita i armaturerna överhuvudtaget...
Citera
2015-09-14, 19:50
Medlem
Bongomans avatar
Inomhus året runt betyder att ett tält och 60-100W (T5 effekt) per planta av lämplig lampa krävs. Annars blir det inga mogna frukter. För övervintring duger ganska små resurser. Jag startade 20 plantor och 5 övervintrare på 2x22W LED.
Citera
2015-09-15, 10:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Inomhus året runt betyder att ett tält och 60-100W (T5 effekt) per planta av lämplig lampa krävs. Annars blir det inga mogna frukter. För övervintring duger ganska små resurser. Jag startade 20 plantor och 5 övervintrare på 2x22W LED.

Det finns lampor av lågenergityp med hög kelvin och lumen som passar i vanliga skruvsocklar på www.lamportillallt.se
Jag har även en LED variant med blårött ljus inropat på tradera som passar i vanlig E27 sockel. Själva lampan p den är som en större spot men passar alldeles utmärkt i de flesta armaturer.
Citera
2016-01-19, 01:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Lite sent svar men kör ändå.

Man behöver ABSOLUT INTE tält och speciallampor för att odla innomhus året runt och få mogen frukt.

Helt vanliga lysrör /lågenergilampor funkar utmärkt.

Kör själv med biltemas billiga (3 för 100kr) 30w lågergi lampor (6000k) med prima resultat på plantor som står inne hela året.

Massor med odlare kör med ~20-40w T5 lysrör med bra resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in