2015-04-01, 11:55
Medlem
schizophrenias avatar
Det finns numera ett flertal trådar med musik från olika decennier, men ännu saknas (om jag inte missat något) en tråd om musik från det tidiga 1900-talet. Eftersom det inte är lika lätt att hitta musik på nätet från 00- och 10-talet som för senare decennier, så tänker jag att det är lika bra att ha en gemensam tråd med musik från dessa två decennier.

Jag börjar tråden med ett svenskt bidrag med Schwente i Flena, som egentligen hette Ernst Dahllöf och levde mellan 1881–1934. Utöver uppträdanden i Sverige uppträdde han även i Danmark och Tyskland. Sin tidiga musikaliska skolning lär han fått i Frälsningsarmén, men hans senare repertoar lär inte ha passat så väl in i de sammanhangen, ty hans historier och sångnummer var inte alltid helt rumsrena.

Schwente i Flena spelade in sina första skivor 1909, och här är en låt från en av dem, Necklasons tråkigheter, med en text om att äktenskapet och livet inte nödvändigtvis blir som man föreställt sig.

Tyvärr hittar jag inte hans låt Korfvisan -- som han skrev efter att hans hemstad Kalmar fått sin första korvkiosk och som jag har hört i åtminstone två olika inspelade versioner -- på nätet. Texten till den finns dock att läsa här, där man även får veta mängder om Schwente i Flenas liv och karriär.

Ge gärna fler bidrag med musik från det tidiga 1900-talet.
Senast redigerad av schizophrenia 2015-04-01 kl. 12:03.
Citera
2015-04-01, 15:32
Medlem
schizophrenias avatar
Ernst Rolf - Honolulu

Ernst Rolf hette ursprungligen Johansson, och dog tyvärr 41 år ung.

På ovanstående låt, inspelad i London 1919, medverkar Kalle Jularbo på dragspel, Fiol-Pelle på fiol och Sara Bramson på piano.

Fiol-Pelle hette egentligen Helge Eriksson. Sara Bramson brukade ibland figurera under namnet Karl August. Jularbo hette ursprungligen Karlsson.
Citera
2015-04-01, 15:59
Medlem
schizophrenias avatar
Svenska nationaltruppen - Urgammal bröllopsmarsch från Helsingland (Trollens brudmarsch) från 1917.

I Svenska nationaltruppen spelade bl.a. Thore Härdelin (d.ä.). Thuva och Emma Härdelin, där den senare bl.a. är känd från Garmarna och Triakel, är barnbarnsbarn till Thore Härdelin (d.ä.).

Jag är inte 100 % säker på att ovanstående melodi är Trollens brudmarsch (eftersom ljudkvaliteten på youtubeklippet inte är den bästa). Någon kan väl rätta mig om jag har fel. Nämnas kan att även Thuva Härdelin har spelat in Trollens brudmarsch.

Thore Härdelins mer kända Delsbo brudmarsch har t.o.m. legat på svensktoppen, men då inspelad med Trio me' Bumba.
Citera
2015-04-01, 18:31
Medlem
Då du främst verkar va inne på gammal svensk musik borde du pröva BekaPhone https://www.youtube.com/user/BekaPho...s?spfreload=10 Mycket visor och folkdansmusik, oftast från 10-talet.

Kurt Boheme är en annan användbar kanal med gamla svenska inspelningar, även om han fokuserar på 40 och 50-talet. Sök dock på årtal från och med 1908 så hittar du grejer.
Citera
2015-04-01, 18:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia

Ge gärna fler bidrag med musik från det tidiga 1900-talet.

Intressant tråd som betyder att vi har täckt in det mesta!

Du har kanske sett den här tråden?

(FB) Det glada 20-talets musik
Citera
2015-04-02, 08:36
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullemask
Då du främst verkar va inne på gammal svensk musik borde du pröva BekaPhone https://www.youtube.com/user/BekaPho...s?spfreload=10 Mycket visor och folkdansmusik, oftast från 10-talet.
Tack för det tipset! Där fanns onekligen mycket att botanisera i.
Citera
2015-04-02, 08:37
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har kanske sett den här tråden?

(FB) Det glada 20-talets musik
Jodå, jag ligger själv bakom en handfull inlägg där, så den tråden är inte helt obekant.
Citera
2015-04-02, 08:52
Medlem
schizophrenias avatar
Charles G. Widdén var en svenskamerikan som gjorde en hel del inspelningar på Columbia, Edison and Victor i USA. Bortsett från några få monologer på engelska var allt inspelat material på svenska.

Tämligen många inspelningar med honom finns att lyssna till här. En favorit här är låten Sockerdricka, som finns i två versioner på den länkade sidan, inspelade 1913 respektive 1916.
Citera
2015-04-02, 09:20
Medlem
schizophrenias avatar
Olle i Skratthult var en framgångsrik svenskamerikansk underhållare, och hette egentligen Hjalmar Peterson och var född i Munkfors, Värmland. Hans inspelning av sången Nikolina år 1917 såldes t.ex. i 100000 exemplar. Den låten kan man lyssna till här, där det även finns två versioner till av låten ifråga (från 1923 och 1929) samt flera andra låtar att lyssna till. Än mer av honom att lyssna till finns här och här.
Citera
2015-04-02, 09:26
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ernst Rolf - Honolulu

Ernst Rolf hette ursprungligen Johansson, och dog tyvärr 41 år ung.
Mer med Ernst Rolf finns att lyssna till här, bl.a. låten Bobby, du har hvist ondt i haaret från 1914(?).

Förutom Ernst Rolf finns mängder av tidig svensk musik finns att lyssna till på archive.org.
Citera
2015-04-02, 21:34
Medlem
Skamanders avatar
Vågar man länka en klassisk coon song med Ada Jones? Det är ju Flashback trots allt:

Ada Jones - If The Man In The Moon Were A Coon (1907)
https://www.youtube.com/watch?v=25vrq90d1eU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in