Det finns numera ett flertal trådar med musik från olika decennier, men ännu saknas (om jag inte missat något) en tråd om musik från det tidiga 1900-talet. Eftersom det inte är lika lätt att hitta musik på nätet från 00- och 10-talet som för senare decennier, så tänker jag att det är lika bra att ha en gemensam tråd med musik från dessa två decennier.
Jag börjar tråden med ett svenskt bidrag med
Schwente i Flena, som egentligen hette Ernst Dahllöf och levde mellan 1881–1934. Utöver uppträdanden i Sverige uppträdde han även i Danmark och Tyskland. Sin tidiga musikaliska skolning lär han fått i Frälsningsarmén, men hans senare repertoar lär inte ha passat så väl in i de sammanhangen, ty hans historier och sångnummer var inte alltid helt rumsrena.
Schwente i Flena spelade in sina första skivor 1909, och här är en låt från en av dem,
Necklasons tråkigheter, med en text om att äktenskapet och livet inte nödvändigtvis blir som man föreställt sig.
Tyvärr hittar jag inte hans låt Korfvisan -- som han skrev efter att hans hemstad Kalmar fått sin första korvkiosk och som jag har hört i åtminstone två olika inspelade versioner -- på nätet. Texten till den finns dock att läsa
här, där man även får veta mängder om Schwente i Flenas liv och karriär.
Ge gärna fler bidrag med musik från det tidiga 1900-talet.