• 1
  • 2
2015-04-01, 20:13
Medlem
Kornilovrs avatar
Jag vill i denna tråd diskutera synen på Ryssland och hur detta land nu kan ses som en konservativ motpol mot det alltmer dekadenta "väst", som en försvarare av traditionella värden och som en geopolitisk och metapolitisk motvikt mot globalism, materialism, nyliberalism och kulturmarxism.

Vi kan utgå från några intressanta texter som behandlar denna fråga.

Citat:
Förenta staterna är inte en demokrati utan en plutokrati där nihilismen och mammonismen (dyrkan av pengar och egendom) inte garanterar mångfald, utan förstörelse av mångfald i det att varje kultur som sugs upp av globaliseringen och internationalismen till sist också förlorar sin essens, sitt särtryck. Här framstår istället Ryssland som ett metapolitiskt och geopolitiskt alternativ för en ny typ av frihet. Ryssland är idag bärare av de andliga och kulturella värden som Europa har förlorat och Ryssland utmanar den amerikanska hegemonin – inte bara kulturellt utan även ekonomiskt genom BRICS-samarbetet. Förenta staternas aktion i Ukraina ses här som ett desperat försök att upprätthålla en ordning som man är på väg att förlora.

Vi har således ytterst att välja mellan en värld där anti-traditionalism, amerikanism och mammonism har centrerat världens nomos i Washington och på Wall Street eller att söka oss till ett metapolitiskt alternativ. Det är mot denna bakgrund jag stöder Ryssland och Novorossiya.
https://operationnovorossiya.wordpre...sk-messianism/

Citat:
Den amerikanska globaliseringen är en av de största hoten som mänskligheten står inför; i propagandan förespråkar man tolerans och pluralism men hotar att utplåna traditionella kulturers särart. Den ökade rovdriften och utsläppen bidrar till en ekologisk katastrof. Världsekonomin står idag i ett symbiotiskt förhållande till den amerikanska; till och med naturens egna grödor har blivit patenterade genom amerikanska företag som producerar GMO (genetiskt modifierade organismer). Under det kalla krigets dagar tjänade Sovjetunionen och Warszawa-pakten som en naturlig och säkerhetspolitisk motvikt till USA och NATO. Världen var de facto en säkrare och lugnare plats att leva på för 30 år sedan, även om det här och där kunde blossa upp begränsade konflikter i Sydamerika, Afrika eller Asien, och trots det ständiga kärnvapenhotet. Men sedan Warszawa-paktens avvecklande och Sovjetunionens demontering så har USA och EU haft fria händer att härja fritt över hela världen; globaliseringen är ett resultat av en inneboende obalans i makt.
https://anarkotraditionalism.wordpre...isering-v-1-0/

Citat:
Tvärtom bör vi förena oss även med Ryssland i bekämpandet av de verkliga hoten, som även de står inför, och som redan finns mitt bland oss, inte bara utanför Europas sydöstra gränser. Om USA, EU, NATO och George Soros inte blandat sig i, hade vi inte haft dagens konflikt i Ukraina och därmed inte heller den upplevda, artificiella konflikten med Ryssland. Det är Carl Bildt, Radek Sikorski och liknande politiker, och de västintressen (“västintressen”) de representerar, som sedan länge är den större säkerhetsrisken. Och de är det genom sitt agerande inte bara mot Ryssland utan även i Mellanöstern.
http://janolofbengtsson.com/2014/10/...land-och-vast/

Hur ser ni på denna fråga? Håller ni med om dessa resonemang?
Citera
2015-04-01, 21:09
Medlem
JoeBidens avatar
Förutom svepande ideologiska skäl och USA-hat som attraherar en ytterst liten grupp i samhället så finns det ingen som helst anledning att samarbeta med en auktoritär regim vars land lyckas kamma hem låga eller rena bottenplaceringar på internationella rankinglistor som mäter korruption, välstånd, demokrati, ekonomisk och social frihet m.m.

Sedan, även om världen är en otäck och jävlig plats så har den faktiskt blivit bättre. Färre går hungriga, färre går utan vatten, färre krig plågar människor fler har tillgång till utbildning och elektricitet & elektronik.

Det är av de ryska propagandaorganen en nyskapad myt att världen på grund av USA har slungats in i en dekadent och destruktiv spiral.

Samtidigt som staten USA och dess regering inte är några helgon på jorden så övar de i varje fall inte militärt mot svenska mål eller uppträder aggressivt emot oss och våra vänligt sinnade grannländer vid Östersjön. De invaderar heller inga suveräna stater i [u]Europa[/U, till skillnad från Ryssland. Inte aspirerar de på att ta över baltstaterna, till skillnad från Ryssland...

Det här är ingen fråga om gott eller ont, dekadens eller konservativa värden. Det är en fråga om man står på de suveräna staterna sida i Europa gentemot Ryssland aggressiva angreppspolitik eller inte.
Citera
2015-04-01, 21:41
Medlem
arakas avatar
hade väst gjort som Ryssland i fallet Syrien hade i alla fall 99,9% av alla syrierna varit oerhört tacksamma. som grädde på moset hade vi sluppit 1.000.000 syrier i Sverige år 2020. hade inte ryssarna agerat mot Obama när han tänkte bomba assad hade syrien styrts av IS vid det här laget.
vi har överhuvudtaget mycket att lära av ryssland o kina när det gäller utrikes/bidståndspolitik. gissar på att afrikanerna minus den korrumperade överklassen uppskattar riktiga jobb mer än mutpengar till korrupta politiker, förlåt U-hjälp.
dessutom tycker jag att ryssarna blir jävligt orättvist behandlade i fallet Ukraina, tror inte att USA hade agerat annorlunda om Ryssarna hade tagit över Kanada genom statskupp.
Senast redigerad av araka 2015-04-01 kl. 21:47.
Citera
2015-04-01, 23:05
Medlem
Själv ser jag Ryssland som ett dekadent land med korruption och mammon som ledsnöre för dom besuttna. Därtill ett fattigt land som ligger långt efter oss i väst och lär så förbli. Skillnaden är enorm om man ser till väst och till USA med sin dynamiska demokrati och framtidstro. Men Ryssland ligger ju där det ligger tyvärr så förhoppningsvis så kliver man in i den demokratiska och moderna världen vad det lider.
Citera
2015-04-02, 13:16
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Ryssland var mer konservativt under Josef Stalins ledning. I dag är ju Ryssland dekadent, då det är helt beroende av Väst. Dess socio-ekonomiska kapitalitiska struktur, gör det omöjligt för Ryssland att föra en självständig politik utan att ekonomiskt bli krossat.

På Josef Stalins tid sponsrades och uppmuntrades till utveckling av den inhemska kulturen. Folket kunde gå på teater, museer, cirkus, evenemang för en spottstyver och själv träna upp sina förmågor utefter sina förutsättningar på alla dess områden.

Med dagens oligarkiska kapitalism i Ryssland, som berövat landet grunden för självständigheten, finns inget av detta längre kvar. Men det finns en lösning och det är stalinismen.

Denna journalfilm från 1960 visar på det lyckliga folket i Sovjetunionen. Den är från Lugansk, ett numera från Ukraina befriat område. Kolla in hur man bygger upp staden, deltar i folklivet, går på kulturella evenemang. Sovjetmänniskan är idealet för det framtida Ryssland.

Life in the Soviet Union in the early 1960's.
https://www.youtube.com/watch?v=eK15SWcgJT0
Citera
2015-04-02, 16:58
Medlem
Vad Ryssland har att tillföra världen är nog höljt i dunkel. Men med rätt ledarskap så hade säkert Ryssland kunnat spela en mer internationell roll och även "exporterat" influenser från öst till oss.
"Ryska" varor, dom få vi kan köpa är ju oftast tillverkade i väst ändå. För visst, hade Ryssland haft ett ledarskap värt namnet kombinerat med legitima justa val och ett bra företagsklimat, ja då hade väst och USA fått se upp. Nu behöver vi ju inte oroa oss eftersom Ryssland allt mer halkar efter på grund av det kaotiska politiska ryska klimatet där inget är heligt om man kan berika sig genom den ökända ryska korruptionen. Sådant utarmar ett land och Ryssland är inte undantaget. Att ständigt täcka underskott i vanskötta företag med statliga medel är ju dessutom att själa från ryska folket.
Citera
2015-04-03, 20:07
Medlem
glimmandes avatar
Trådstarten är intressant.

Håll er till ämnet.

//Mod
Citera
2015-04-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kornilovr
Jag vill i denna tråd diskutera synen på Ryssland och hur detta land nu kan ses som en konservativ motpol mot det alltmer dekadenta "väst", som en försvarare av traditionella värden och som en geopolitisk och metapolitisk motvikt mot globalism, materialism, nyliberalism och kulturmarxism.

Hur ser ni på denna fråga? Håller ni med om dessa resonemang?

nu menar jag inte att provocera, all min NWO-fetish till trots, utan frågan är allvarligt menad... om man tittar på ryssland som inkarnerat av sitt ledarskap så är det väl ett extremt materialistiskt, narcissistiskt och egoistiskt land?

nästan alla politiska ledare och näringslivseliten ränner runt med miljonklockor, miljonbilar, miljonwhatever... och lever ett lyxliv, ofta helt skattefritt och sprunget ur nepotism, som ryssen i gemen aldrig kan uppnå (eller ens drömma om).

putin har använt botox (enligt tämligen trovärdiga rykten), har möjligen även skönhetsopererat sig (rykten av lägre trovärdighet), och har ägnat åratal att bygga upp en fabricerad machoimage med diverse arrangerade bilder och skrönor (jag har väldigt svårt att inte se putin som ett skolexempel på en narcissist). medvedev tar selfies som en fjortis. otrohet är nästintill en rysk folksjukdom för samhällseliten.

det finns en alldeles uppenbar disharmoni mellan den mytologiserade ryska ledaren (tyst, stark, spartansk, driven av heder, full av fosterlandskärlek, ren från frestelser, familjeorienterad och konservativ) och den livsstil som väldigt många ryssar i ledande ställning lever.

de vill gärna vara michel strogoff och ses säkert som det av många västerlänningar, men ser man krasst på de ryska ledarna påminner de snarare om en halvtaskig och smaklös svensexa i vegas.
Citera
2015-04-04, 13:30
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
nu menar jag inte att provocera, all min NWO-fetish till trots, utan frågan är allvarligt menad... om man tittar på ryssland som inkarnerat av sitt ledarskap så är det väl ett extremt materialistiskt, narcissistiskt och egoistiskt land?

nästan alla politiska ledare och näringslivseliten ränner runt med miljonklockor, miljonbilar, miljonwhatever... och lever ett lyxliv, ofta helt skattefritt och sprunget ur nepotism, som ryssen i gemen aldrig kan uppnå (eller ens drömma om).

putin har använt botox (enligt tämligen trovärdiga rykten), har möjligen även skönhetsopererat sig (rykten av lägre trovärdighet), och har ägnat åratal att bygga upp en fabricerad machoimage med diverse arrangerade bilder och skrönor (jag har väldigt svårt att inte se putin som ett skolexempel på en narcissist). medvedev tar selfies som en fjortis. otrohet är nästintill en rysk folksjukdom för samhällseliten.

det finns en alldeles uppenbar disharmoni mellan den mytologiserade ryska ledaren (tyst, stark, spartansk, driven av heder, full av fosterlandskärlek, ren från frestelser, familjeorienterad och konservativ) och den livsstil som väldigt många ryssar i ledande ställning lever.

de vill gärna vara michel strogoff och ses säkert som det av många västerlänningar, men ser man krasst på de ryska ledarna påminner de snarare om en halvtaskig och smaklös svensexa i vegas.

Att koka ner dragkampen mellan Ryssland/traditionella europeiska värden och sionistisk särartsupplösning till en materialistisk utseendefråga hoppas jag är uttryck för tramsande och inte intellektuell härdsmälta från din sida.

Ledarskapet är tämligen ointressant i annat än utrikespolitiska ställningstaganden.

Om vi ska göra det enkelt för oss att förstå dom olika sidorna i denna kamp så kan vi se att i Sverige står statsfinansierade regimlakejer och tvångsundervisar svenska 13åringar i mångkulturell bögporr, en fullständig uppdelning mellan sexualitet och relationer samt hur man på bästa sätt stimulerar analen. I Ryssland förbjuder man homopropaganda riktat mot barn.

Det illustrerar i förenklad version vad som står på spel, och varför Ryssland är otroligt viktiga idag, och värda fullt stöd.

Betyder det att jag stödjer rysk ockupation av Sverige? Nej. Men som Emil Hagberg sa, det skulle inte vara värre än dagens situation i vilket fall.

Ryssland är idag den mest inflytelserika aktören vad gäller att bevara den europeiska kulturen, de europeiska värderingarna och de europeiska folken.
Citera
2015-04-04, 13:54
Medlem
ForumApaches avatar
Ryssland är inget alternativ. Det är som att föreslå för en arbetslös att börja knarka så blir allt bättre.
Citera
2015-04-04, 14:06
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased

Om vi ska göra det enkelt för oss att förstå dom olika sidorna i denna kamp så kan vi se att i Sverige står statsfinansierade regimlakejer och tvångsundervisar svenska 13åringar i mångkulturell bögporr, en fullständig uppdelning mellan sexualitet och relationer samt hur man på bästa sätt stimulerar analen. I Ryssland förbjuder man homopropaganda riktat mot barn.

Det illustrerar i förenklad version vad som står på spel, och varför Ryssland är otroligt viktiga idag, och värda fullt stöd.
Du tror inte det är intelligentare att föra en inrikespolitisk dialog och anordna kampanjer mot undervisningen av mångkulturell bögporr (kan du länka till skolmaterial ang. ämnet?) istället för att tro att en mordisk fascistdiktatur som mördar och fängslar politiska motståndare samt förbjudit och förföljt demokratiska rörelser utgör en sund och frisk norm?
Citera
2015-04-04, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Att koka ner dragkampen mellan Ryssland/traditionella europeiska värden och sionistisk särartsupplösning till en materialistisk utseendefråga hoppas jag är uttryck för tramsande och inte intellektuell härdsmälta från din sida.

Ledarskapet är tämligen ointressant i annat än utrikespolitiska ställningstaganden.

Betyder det att jag stödjer rysk ockupation av Sverige? Nej. Men som Emil Hagberg sa, det skulle inte vara värre än dagens situation i vilket fall.

Ryssland är idag den mest inflytelserika aktören vad gäller att bevara den europeiska kulturen, de europeiska värderingarna och de europeiska folken.

fast nu körsbärsplockar du en fråga och gör den till representativ till varför ryssland per se ska ha ett fullt stöd?

TS talar om ryssland som en motpol till det bl.a. dekadenta väst med materialism. jag påpekar bara - helt sanningsenligt - att det ryska ledarskapet inom politik och näringsliv är såväl fåfänga som extremt materialistiska.

men om du vi ska fortsätta dissekera ryssland så är såväl alkohol- som drogmissbruk (tunga droger) mycket utbrett i ryssland (kolla gärna statistiken för det!), korruptionen är absurd (#136 av 174 länder), och sjukdomar som HIV, tuberkulos och hepatit frodas. kolla även upp brottsstatistiken när du har tid så ser du en klar bild av den ryska moraliska kompassen.

sett till hur befolkningen mår är ryssland knappast ett föredöme för konservativa nationalister som drömmer om en sund själ i en sund kropp.

har du varit i ryssland? liksom vad är det som får er nationalister att vurma så mycket för ryssland?

såväl privat som i affärer har jag varit i ryssland, ganska ofta dessutom, många av mina vänner och affärspartners är ryssar... och allt jag kan säga är att outbildade och mindre beresta förorts/landsorts-bor som herr hagberg skulle tjäna på att inse sina egna begränsningar.

EDIT: jag vill gärna också tillägga att det finns massor med fantastiska människor, otroligt mycket spännande konst och kultur, och en hel radda enastående tänkare, vetenskapsmän och idrottsmän som kommit från ryssland. jag älskar mycket med ryssland - se: (FB) Russofobins ideologiska och politiska betydelse - så jag dissar inte landet generellt... bara den nationella församlingens oupplevda och förvrängda bild av ryssland.
Senast redigerad av putlerthesmall 2015-04-04 kl. 14:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in