2015-04-01, 20:59
Medlem
Darmanns avatar
Tjenare.

Jag har ett problem jag inte vet hur jag ska lösa. Det är så att jag har en lång lista med referrallänkar (tänk www.domän1.com/out.php?id=1, som vid klick leder till www.domän2.com) som jag hade velat få omvandlade till destinationsurlen.

Någon som har tips, eller som har lust att knåpa ihop ett script som kan fixa detta?
Tack för svar!
Citera
2015-04-02, 10:56
Medlem
Darmanns avatar
Någon? Har fortfarande inte lyckats hitta en lösning på detta.
Citera
2015-04-02, 13:18
Medlem
Förmodligen hämtar "out.php" länkarna ur en tabell/databas vid anrop(klick),
så ett trick är att du faktiskt hämtar alla och håller koll på dem.

Ett förslag - WGET:

Om din kommandopromt inte "förstår" wget, så boota valfri Linux som 'LIVE-' skiva/sticka,
öppna ett terminalfönster, och klistra in en i taget av dessa kommandorader:

mkdir /tmp/wget
cd /tmp/wget
wget -a ./GetLog.txt -w 1 -rl 2 -H -nc 'www.domän1.com/out.php?id=1'
cd ..
zip -r doman.zip wget

Då har du fått hem sidorna i ett katalogträd med både hostadresser och underkataloger.
Och i textfilen GetLog.txt kan du se vad som hämtades (du får själv sålla bort en del, typ bilder och CSS mm. I Windows öppnar du filen med wordpad.)
Hela rasket ligger i RAM om du kör en Live-CD, så de två sista raderna skapar "doman.zip" åt dig, som är det enda du behöver spara efter körningen.

(PS "wget"-raden hämtar alltihop, så är de många, stora eller slöa linor så får du vänta rätt länge på att den går klar - Inget syns i fönstret under tiden)
Senast redigerad av iconicatab 2015-04-02 kl. 13:27.
Citera
2015-04-02, 16:34
Medlem
Darmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Förmodligen hämtar "out.php" länkarna ur en tabell/databas vid anrop(klick),
så ett trick är att du faktiskt hämtar alla och håller koll på dem.

Ett förslag - WGET:

Om din kommandopromt inte "förstår" wget, så boota valfri Linux som 'LIVE-' skiva/sticka,
öppna ett terminalfönster, och klistra in en i taget av dessa kommandorader:

mkdir /tmp/wget
cd /tmp/wget
wget -a ./GetLog.txt -w 1 -rl 2 -H -nc 'www.domän1.com/out.php?id=1'
cd ..
zip -r doman.zip wget

Då har du fått hem sidorna i ett katalogträd med både hostadresser och underkataloger.
Och i textfilen GetLog.txt kan du se vad som hämtades (du får själv sålla bort en del, typ bilder och CSS mm. I Windows öppnar du filen med wordpad.)
Hela rasket ligger i RAM om du kör en Live-CD, så de två sista raderna skapar "doman.zip" åt dig, som är det enda du behöver spara efter körningen.

(PS "wget"-raden hämtar alltihop, så är de många, stora eller slöa linor så får du vänta rätt länge på att den går klar - Inget syns i fönstret under tiden)
Hallå och tack för ditt svar. Mycket uppskattat.
Vilket projekt det blev att göra detta, det var lite synd.

Blir dock att prova ditt förslag inom kort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in