• 1
  • 2
2015-04-03, 12:40
Medlem
steffeehs avatar
I korta så får jag pengar via PayPal under månaden (momsfritt) från olika instanser världen över, och vill i slutet av varje månad föra över pengarna till själva bankkontot.

Nu är de så att jag tänkte kontera när pengarna kommer in på PayPal, och har då skapat ett eget Tillgångskonto för PayPal.
Här plussas de på under månaden, tills de töms i slutet av månaden och konteras i form av en finansiell händelse - från ett tillgångskonto till ett annat (i detta fallet PayPal -> Företagskonto).

Problemet är bara att jag får in pengar i flera olika valutor, varav vissa konverteras automatiskt - andra inte.
Så låt oss säga att jag räknar om hur mycket en viss summa är i SEK utefter valutakursen och konterar detta i bokföringen som försäljningsinkomst - men sen när jag ska föra över pengarna från PayPal till bankkontot och pengarna konverteras till SEK av banken så lär ju kursen ha hunnit ändras - och därav stämmer inte bokföringen längre. Så hur ska jag lösa detta?

Jag vet inte om det överhuvudtaget går att konvertera dessa valutor på PayPal, och vill helst inte konvertera där heller eftersom jag inte tycker PayPals valutakurs stämmer bra överens med "offentliga" valutakursen (t ex USD = ca 8,6 SEK - men enligt PayPal = 8,4 SEK).
Citera
2015-04-03, 17:31
Medlem
Vänta med att bokföra tills du överfört till din svenska bank och så bokför du summan i sek.
Det blir det klart enklaste och mest säkra sättet.

F.ö så drabbas du hursomhelst av Paypals kassa valutakurs eftersom den appliceras när du tar ut pengarna till svensk bank. Den går inte att komma runt. Den är alltid sämre än bankens kurs eftersom det är en dold avgift på ~3% inbakad.
Citera
2015-04-04, 20:55
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Vänta med att bokföra tills du överfört till din svenska bank och så bokför du summan i sek.
Det blir det klart enklaste och mest säkra sättet.

Men är de verkligen helt "grönt"? En massa ekonomisk info försvinner ju på de viset i bokföringen - förutom att jag sparar fakturor för varje inbetalning rent administrativt.
Citera
2015-04-05, 00:17
Medlem
Det är det enda sättet jag funnit vara hanterbart. Som du själv är inne på så kommer det bli ett helvete att få balanserna att stämma om du ska sitta och beräkna på valutakurserna själv, speciellt när Paypal inte ens följer officiella kurser.
Citera
2015-04-05, 14:53
Medlem
P55s avatar
Konto 8331 Valutakursvinst alternativt 8336 Valutakursförlust beroende på om det är en valutakursvinst eller förlust. Så först bokför du transaktionen preliminärt och sen när det
är klart från banken så använder du något av dessa konton för att slutföra transaktionen.
Citera
2015-04-21, 13:33
Medlem
steffeehs avatar
Tack för era kommentarer.
Jag ringde precis skatteverket o kollade av med dom hur man ska göra, o tänkte nu bara skriva hur jag ska göra o kolla med er så jag gör rätt

1. Inkomsterna kommer in under månadens gång o bokförs som försäljning till ett eget PayPal konto jag gjort (konto 1945 eller nåt). För varje inkomst så kollar jag den officiella valutakursen och konverterar de till SEK o använder dessa siffrorna i bokföringen.
2. Vid slutet av månaden så förs hela beloppet över från PayPal kontot till Företagskontot/Bankkontot i form av en finansiell händelse.
Jag konterar de faktiska beloppet som kommit it, och mellanskillnaden mellan de faktiska överförda beloppet och den sammanlagda konterade inkomsten under månadens gång som valutakursvinst/förlust.

Hur låter detta?
Citera
2016-05-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Tack för era kommentarer.
Jag ringde precis skatteverket o kollade av med dom hur man ska göra, o tänkte nu bara skriva hur jag ska göra o kolla med er så jag gör rätt

1. Inkomsterna kommer in under månadens gång o bokförs som försäljning till ett eget PayPal konto jag gjort (konto 1945 eller nåt). För varje inkomst så kollar jag den officiella valutakursen och konverterar de till SEK o använder dessa siffrorna i bokföringen.
2. Vid slutet av månaden så förs hela beloppet över från PayPal kontot till Företagskontot/Bankkontot i form av en finansiell händelse.
Jag konterar de faktiska beloppet som kommit it, och mellanskillnaden mellan de faktiska överförda beloppet och den sammanlagda konterade inkomsten under månadens gång som valutakursvinst/förlust.

Hur låter detta?

Jag hade också velat ha svar på detta, är i exakt samma sits. Du får jättegärna svara om hur du löst det, om du nu ser detta Vad jag lyckats hitta på internet verkar många göra något liknande iaf, dock är jag en nybörjare så svårt att veta vad man ska tro på (började bokföra igår).
Citera
2016-05-24, 19:38
Medlem
steffeehs avatar
Man får tänka att ens PayPal är en del av företagets tillgångar precis som ett bankkonto, dvs de ligger inte utanför företaget - så om du får in pengar in på PayPal av försäljning så är de en inkomst, och när du flyttar pengar från PayPal till banken så är de en finansiell händelse, dvs du bara flyttar på lite pengar i företaget.

Jag bokför inkomsterna till PayPal genom egenskapade kontot 1925 (PayPal), där jag för in beloppet som jag räknat om till svenska kronor (minus PayPals avgifter, vilket också är ett eget konto - 6045, PayPal-avgifter).
Dessa inkomster staplas på under månadens gång i olika valutor på PayPal.
Ett exempel på en kontering blir:
- 1925 PayPal = Debet
- 3300 Försäljning utanför Sverige (i mitt fall) = kredit
- 6045 PayPal-avgifter = Debet

Den sista arbetsdagen i månaden tömmer jag hela PayPal-kontot över till banken, och så snart jag vet vad det faktiska överförda värdet blivit så konterar jag det hela, där mellanskillnaden bokförs som valutakursvinst/förlust (konto 8331 / 8336).
Det må låta krångligt, men tänk såhär - PayPal bara töms helt så du bara ser hur mycket kontot ligger på i bokföringsprogrammet och kör Kredit på hela det exakta värdet så det nollställs, sen för du in hur mycket du faktiskt fick på bankkontot på kontot du fört över till, och så jämnar du ut olikheten med valutakursvinst/förlust-kontot på debet eller kredit.
Ett exempel på en kontering blir (där valutakursen blev en förlust):
- 1925 PayPal = Kredit
- 1930 Företagskonto = Debet
- 8336 Valutakursförlust = Debet
Citera
2016-05-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Man får tänka att ens PayPal är en del av företagets tillgångar precis som ett bankkonto, dvs de ligger inte utanför företaget - så om du får in pengar in på PayPal av försäljning så är de en inkomst, och när du flyttar pengar från PayPal till banken så är de en finansiell händelse, dvs du bara flyttar på lite pengar i företaget.

Jag bokför inkomsterna till PayPal genom egenskapade kontot 1925 (PayPal), där jag för in beloppet som jag räknat om till svenska kronor (minus PayPals avgifter, vilket också är ett eget konto - 6045, PayPal-avgifter).
Dessa inkomster staplas på under månadens gång i olika valutor på PayPal.
Ett exempel på en kontering blir:
- 1925 PayPal = Debet
- 3300 Försäljning utanför Sverige (i mitt fall) = kredit
- 6045 PayPal-avgifter = Debet

Den sista arbetsdagen i månaden tömmer jag hela PayPal-kontot över till banken, och så snart jag vet vad det faktiska överförda värdet blivit så konterar jag det hela, där mellanskillnaden bokförs som valutakursvinst/förlust (konto 8331 / 8336).
Det må låta krångligt, men tänk såhär - PayPal bara töms helt så du bara ser hur mycket kontot ligger på i bokföringsprogrammet och kör Kredit på hela det exakta värdet så det nollställs, sen för du in hur mycket du faktiskt fick på bankkontot på kontot du fört över till, och så jämnar du ut olikheten med valutakursvinst/förlust-kontot på debet eller kredit.
Ett exempel på en kontering blir (där valutakursen blev en förlust):
- 1925 PayPal = Kredit
- 1930 Företagskonto = Debet

Tack för svar! Jag tror jag förstår ovanstående till 100% Situationen är som sagt exakt samma för mig, men jag har en sak som gör mig fundersam. Efter jag fick min första inbetalning till paypal gjorde jag ett privat köp för en del av pengarna, sen tog jag ut resterande summa till mitt bankkonto.

Ska jag bokföra detta som eget uttag från paypalkontot? För paypalkontot måste bli "tomt" eller? Som sagt är nybörjare så kan få saker helt om bakfoten. Men jag radar upp nedan som jag tror att jag kan göra, jag använder visma, så kanske några kontonummer skiljer sig åt?

Transaktion 1
Jag får inbetalning till paypal (provision utanför EU) Säg att det omräknat till SEK är 3000
- 1931 PayPal = Debet (jag har döpt mitt paypal till 1931)
- 3920 provision = kredit
- 6570 PayPal-avgifter(bankkostnader) = Debet

Transaktion 2
Sen köper jag en privat grej med en viss del av ovanstående pengar, säg att produkten kostar 500SEK
- 1931 PayPal = Kredit
- 2013 Eget uttag = Debet

Transaktion 3
Sen för jag över från paypal till mitt bankkonto (jag har inte fått igång mitt företagskonto än så blir eget uttag). Alltså "borde" jag här få ut 2500SEK från paypal, men ev. diff får bli valutakursvinst/förlust (i detta fall förlust)
- 1931 PayPal = Kredit
- 2013 Eget uttag = Debet

Hur låter ovanstående??? Är jag ute och cyklar eller inte?
MVH
Citera
2016-05-24, 21:23
Medlem
steffeehs avatar
De är inga problem om du handlar med PayPal kontot eller tar uttag därifrån under månadens gång. Huvudsaken i mitt koncept är att man helt tömmer PayPal kontot vid slutet av månaden för att göra de så enkelt som möjligt.

Man måste inte ens tömma det i slutet av varje månad, man kan göra de smått under månadens gång med, men de blir ju till att behöva börja räkna en massa då så siffrorna sen stämmer när du vill tömma PayPal kontot.

Tänk på att om du handlar via PayPal kontot betyder de inte att de kommer leda till en valutakursförlust sen vid tömningen, bara så du inte missförstår mej.
De sänker bara värdet på själva PayPal kontot. De enda som påverkar valutakursvinsten/förlusten är förhållandet mellan de bokförda värdet i PayPal kontot och de faktiska värdet du får ut vid tömningen- T ex har du nu 2500 kr på PayPal kontot efter att du handlat en sak, och du tömmer nu kontot, men när du sen kollar inne på banken ser du att du bara fick ut kanske 2300 kr, dvs du har gjort en valutakursförlust på 200 kr för att kanske dollarn (exempelvis) hann tappa värde under månadens gång.

Dock så ser du redan inne i PayPal ca 5 min efter du gjort tömningen vad PayPal tänker skicka till din bank i SEK, så du kan kontera direkt då, och måste då inte vänta de 2-3 dagar innan pengarna syns inne på din bank.

Du nämnde utländsk provision - möjligheten finns att du inte ska betala nån utgående moms på försäljningen då, då du bara får rättighetspengar för försäljning som skedde utomlands av nån annan - dvs dom betalar momsen efter deras lagar. Ifall du inte visste de dvs, för jag fick ringa till 10+ olika instanser på Skatteverket innan jag fick reda på de
Citera
2016-05-24, 21:32
Medlem
Hmm okej, så i mitt fall ovan behöver jag inte bokföra det privata köpet på 500SEK från PayPal? Fyfan vad krångligt det är :/
Citera
2016-05-24, 23:28
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleg.
Hmm okej, så i mitt fall ovan behöver jag inte bokföra det privata köpet på 500SEK från PayPal? Fyfan vad krångligt det är :/

Jo, du måste bokföra alla inköp för ditt företag, de jag menar är att de inte påverkar valutakursvinsten/förlusten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in