Citat:
Ursprungligen postat av
steffeeh
Man får tänka att ens PayPal är en del av företagets tillgångar precis som ett bankkonto, dvs de ligger inte utanför företaget - så om du får in pengar in på PayPal av försäljning så är de en inkomst, och när du flyttar pengar från PayPal till banken så är de en finansiell händelse, dvs du bara flyttar på lite pengar i företaget.
Jag bokför inkomsterna till PayPal genom egenskapade kontot 1925 (PayPal), där jag för in beloppet som jag räknat om till svenska kronor (minus PayPals avgifter, vilket också är ett eget konto - 6045, PayPal-avgifter).
Dessa inkomster staplas på under månadens gång i olika valutor på PayPal.
Ett exempel på en kontering blir:
- 1925 PayPal = Debet
- 3300 Försäljning utanför Sverige (i mitt fall) = kredit
- 6045 PayPal-avgifter = Debet
Den sista arbetsdagen i månaden tömmer jag hela PayPal-kontot över till banken, och så snart jag vet vad det faktiska överförda värdet blivit så konterar jag det hela, där mellanskillnaden bokförs som valutakursvinst/förlust (konto 8331 / 8336).
Det må låta krångligt, men tänk såhär - PayPal bara töms helt så du bara ser hur mycket kontot ligger på i bokföringsprogrammet och kör Kredit på hela det exakta värdet så det nollställs, sen för du in hur mycket du faktiskt fick på bankkontot på kontot du fört över till, och så jämnar du ut olikheten med valutakursvinst/förlust-kontot på debet eller kredit.
Ett exempel på en kontering blir (där valutakursen blev en förlust):
- 1925 PayPal = Kredit
- 1930 Företagskonto = Debet
- 8336 Valutakursförlust = Debet
Tack för svar! Jag tror jag förstår ovanstående till 100%
![Grin](https://static.flashback.org/img/smilies2/grin.gif)
Situationen är som sagt exakt samma för mig, men jag har en sak som gör mig fundersam. Efter jag fick min första inbetalning till paypal gjorde jag ett privat köp för en del av pengarna,
sen tog jag ut resterande summa till mitt bankkonto.
Ska jag bokföra detta som eget uttag från paypalkontot? För paypalkontot måste bli "tomt" eller? Som sagt är nybörjare så kan få saker helt om bakfoten. Men jag radar upp nedan som jag tror att jag kan göra, jag använder visma, så kanske några kontonummer skiljer sig åt?
Transaktion 1
Jag får inbetalning till paypal (provision utanför EU) Säg att det omräknat till SEK är 3000
- 1931 PayPal = Debet (jag har döpt mitt paypal till 1931)
- 3920 provision = kredit
- 6570 PayPal-avgifter(bankkostnader) = Debet
Transaktion 2
Sen köper jag en privat grej med en viss del av ovanstående pengar, säg att produkten kostar 500SEK
- 1931 PayPal = Kredit
- 2013 Eget uttag = Debet
Transaktion 3
Sen för jag över från paypal till mitt bankkonto (jag har inte fått igång mitt företagskonto än så blir eget uttag). Alltså "borde" jag här få ut 2500SEK från paypal, men ev. diff får bli valutakursvinst/förlust (i detta fall förlust)
- 1931 PayPal = Kredit
- 2013 Eget uttag = Debet
- 8336 Valutakursförlust = Debet
Hur låter ovanstående??? Är jag ute och cyklar eller inte?
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
MVH