Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-09, 19:19
  #1
Medlem
RedXs avatar
Standardtipset 1.A för den som ska placera pengar på börsen utan att vara speciellt insatt sedan tidigare är som vi alla vet "en indexfond med låg avgift". Indexfonden består i princip av samtliga värdepapper inom det index den avser att följa, viktade utifrån dess relativa andel av indexet.

För den enskilde placeraren är detta ett bra alternativ då man får en placering som i princip garanterar avkastning strax under index, vilket innebär att den sannolikt kommer att prestera bättre än aktivt förvaltade fonder. Men samtidigt funderar jag över om det inte finns risker i ett större perspektiv med en ekonomi där alltför mycket pengar placeras efter börsvärde och inte efter mer traditionella faktorer såsom tillväxtpotential, förväntad avkastning etc. Problemet (som jag ser det i alla fall) blir att företagens tillgång till finansiering via aktiemarknaden främst blir avhängigt företagets relativa storlek snarare än dess konkurrenskraft om alla placeringar sker utifrån ett indexperspektiv snarare än på basis av analys.

Vad säger hjärntrusten här inne? Är indexfonder (och andra, liknande placeringsformer) ett potentiellt hot mot ekonomin, eller är ovanstående bara svammel från min sida? Jag har själv svårt att bestämma mig i frågan.
Citera
2015-04-09, 20:22
  #2
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Men samtidigt funderar jag över om det inte finns risker i ett större perspektiv med en ekonomi där alltför mycket pengar placeras efter börsvärde och inte efter mer traditionella faktorer såsom tillväxtpotential, förväntad avkastning etc.
Frågan är vad detta börsvärde består av? Kan det vara aktörernas sammanlagda bedömning av företagets tillväxtpotential, förväntad avkastning etc?
Citera
2015-04-09, 20:29
  #3
Medlem
jnilssons avatar
Indexplacering är en trendföljarstrategi. Indexet köper företag som växer sig stora och säljer företag som går andra vägen.

Följder jag kan se när populariteten för sparformen ökar:
* Högre värdering av företagen i indexet relativt andra företag och därmed minskad avkastning på indexfonder långsikigt.
* Stora kursrörelser för företag som är på väg in och ut i indexet. Den möjlighet till arbitrage får indexet betala. Resultatet är alltså också minskad långsiktig avkastning.

Följder när aktiemarknadens popularitet ökar:
* Sämre långsiktig avkastning på aktier.

Det verkar ju inte något bra alls.

Men förmodligen är det inte helt bra med stora skaror trendföljare på aktiemarknaden. Den skulle fungera bättre med välinformerade värdeinvesterare. De kommer dock kunna få fler lägen med felvärderade företag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback