Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-15, 23:30
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Andersson, finansministern talar om ekonomisk uppgång både i USA och EURO-området.
Kan det verkligen stämma? USA står inför en gigantisk ekonomisk kris och i Europa går det överlag inte bättre. Vad menar kvinnan?

Andersson säger det i pressträffen på den här länken:
http://www.svt.se/nyheter/live/direk...om-varbudgeten
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2015-04-15 kl. 23:33.
Citera
2015-04-16, 10:42
  #2
Medlem
Bucketshops avatar
Står USA inför en gigantisk ekonomisk kris? Kan du utveckla?
Citera
2015-04-16, 13:07
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Står USA inför en gigantisk ekonomisk kris? Kan du utveckla?

Ja USA står inför en ekonomiskt kris. Deras underskott i ekonomin är för tillfället lika stort som hela USA:s militär. OM de sade upp alla militära operationer då skulle USA gå plus minus noll.

Andersson, vår sämsta Finansminister påstår USA går bättre, det är fel, enligt mig och även uppenbart för den som studerar ekonomi. Likaså påstår Andresson att EURO-länderna kommer gå bättre. Jag har nyligen läst att Europa väntas importera mindre och det påverkar länder som är exportnationer, som Sverige är.

Tycker hela presskonferensen med Finansminister Andersson framstår som en bisarr fars.
Citera
2015-04-16, 14:55
  #4
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja USA står inför en ekonomiskt kris. Deras underskott i ekonomin är för tillfället lika stort som hela USA:s militär. OM de sade upp alla militära operationer då skulle USA gå plus minus noll.

Andersson, vår sämsta Finansminister påstår USA går bättre, det är fel, enligt mig och även uppenbart för den som studerar ekonomi. Likaså påstår Andresson att EURO-länderna kommer gå bättre. Jag har nyligen läst att Europa väntas importera mindre och det påverkar länder som är exportnationer, som Sverige är.

Tycker hela presskonferensen med Finansminister Andersson framstår som en bisarr fars.

Att ha ett underskott och en statsskuld är inte samma sak som att vara på väg mot en ekonomisk kris. Ingen som läst en enda tidning de senaste året kan ha missat att den amerikanska ekonomin utvecklats väldigt bra och att återhämtningen är i full gång. Nog för att Magdalena brukar tramsa och prata massa goja i sina presskonferenser men i det här fallet har hon helt rätt, det håller alla som är någorlunda insatta med om.

Euroländerna går dåligt och har gjort det under en lång tid. Det senaste kvartalet har det dock kommit en del statistik som tyder på att det väldigt sakta börjar gå bättre så visst kan man börja prata om att man kan börja ana en återhämtning i europeisk ekonomi, dock kommer det dröja väldigt lång tid innan vi kan börja prata om att europeisk ekonomi är stark igen.
Citera
2015-04-17, 23:09
  #5
Avstängd
Mertillens avatar
USA bär sig inte. Underskotten och statsskulden är det kritiska som ger näring till bomben av fattigdom. Vad skräpmedia och Andersson svamlar om är irrelevant smörja. Tyvärr. Men visst när antalet bra jobb i USA byts ut mot sämre jobb eller statliga anställningar så dyker det alltid upp folk som påstår att "USA är på G".
Citera
2015-04-18, 02:35
  #6
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
USA bär sig inte. Underskotten och statsskulden är det kritiska som ger näring till bomben av fattigdom. Vad skräpmedia och Andersson svamlar om är irrelevant smörja. Tyvärr. Men visst när antalet bra jobb i USA byts ut mot sämre jobb eller statliga anställningar så dyker det alltid upp folk som påstår att "USA är på G".

Skulle du för en gång skull kunna tänka dig att backa upp dina galna påståenden med någon som helst fakta, data, källa, riktig artikel eller vad du vill som inte är en konspratorisk youtubefilm?
Citera
2015-04-18, 11:50
  #7
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Skulle du för en gång skull kunna tänka dig att backa upp dina galna påståenden med någon som helst fakta, data, källa, riktig artikel eller vad du vill som inte är en konspratorisk youtubefilm?

Nej inte ännu. Källorna jag har är inte fantastiska ()di.se iallafall. Jag ställer istället motfrågor. Anser Bucketshop att underskotten är låga och statsskulden beskedlig därborta? Växer antalet heltidsjobb gentemot befolkningsökningen? Ökar dessa jobb i USA överhuvudtaget? Vilka källor har Bucketshop om han minsann nickar jakande? Hur kan man tackla enorma skulder? Vad händer då? Vad händer till slut om man blankt skiter i att göra något?
Citera
2015-04-18, 19:19
  #8
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Anser Bucketshop att underskotten är låga och statsskulden beskedlig därborta?
Nej, men jag anser inte att det är något som är detsamma som att "USA står inför en gigantisk ekonomisk kris". Finansieringskostnaderna är relativt låga, förtroendet är stort (bland investerare, inte bland folk som gör filmer på youtube). På sikt bör man ta sig en funderar på hur man ska minska statsskulden, för tillfället finns det viktigare saker att fokusera på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Växer antalet heltidsjobb gentemot befolkningsökningen?
Japp, antal heltidsjobb växer snabbare än befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ökar dessa jobb i USA överhuvudtaget?
Japp, både non-farm payroll och arbetslösheten tyder på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vilka källor har Bucketshop om han minsann nickar jakande?
Om inte källorna ovan var talande kan jag bjussa på en liten sammanfattning. Tar dessutom upp labor participation rate som slutat falla sedan krisen men har tyvärr inte ökat något. Så alla är överens om att den amerikanska arbetsmarknaden inte enbart är guld och gröna skogar men vi har definitivt sett steg mot en hälsosam återhämtning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hur kan man tackla enorma skulder? Vad händer då? Vad händer till slut om man blankt skiter i att göra något?
Det är ett problem som man kommer att behöva ta tag i, men först efter att en verklig högkonjunktur får fäste på allvar. Och nej man ska inte blunda för att landet har en hög skuldsättning men det är inte heller något som kommer skapa en apokalyps. Kan rekommendera följande läsning från WSJ för att få en ganska sund bild över situationen, även om varken jag eller du helt håller med om allt i länken så tycker jag det ger en ganska bra sammanfattning.
Citera
2015-04-19, 14:50
  #9
Avstängd
Mertillens avatar
Nonsens. Nya jobb i mars, källa Burma of laborationer statistics, visar på 197000 nya jobb i månaden för 2015. Då ska den siffran innehålla heltidsarbeten som ökar mer än befolkningen. Baserat på vadå? Finns ingen anledning till förhoppningar med ett kreditdrivet USA där DESSUTOM FED blandar sig i. Bara det gamla vanliga tyvärr och Sovjet funkade inte det heller.

Mars: Mcjobs ökar och energisektorn tappar men inget märkvärdigt händer och det amerikanska systemet är fortsatt sjukt.
Citera
2015-04-19, 18:26
  #10
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nonsens. Nya jobb i mars, källa Burma of laborationer statistics, visar på 197000 nya jobb i månaden för 2015. Då ska den siffran innehålla heltidsarbeten som ökar mer än befolkningen. Baserat på vadå? Finns ingen anledning till förhoppningar med ett kreditdrivet USA där DESSUTOM FED blandar sig i. Bara det gamla vanliga tyvärr och Sovjet funkade inte det heller.

Mars: Mcjobs ökar och energisektorn tappar men inget märkvärdigt händer och det amerikanska systemet är fortsatt sjukt.

Inte nog med att du inte presenterar en enda källa, (själv gav jag dig fem olika källor), du svamlar också något fruktansvärt. Vet du vad du själv skriver eller är du bara full?
Citera
2015-04-19, 22:38
  #11
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Inte nog med att du inte presenterar en enda källa, (själv gav jag dig fem olika källor), du svamlar också något fruktansvärt. Vet du vad du själv skriver eller är du bara full?

Det underlättar såklart inte för hur jag uppfattas att datordjäveln bestämmer sig för ord andra än de jag skriver ned. Exempel: "Burma of laborationer statistics". Vad fan är det? Nej jag har inte fått en stroke. Jag skrev verkligen Bureau of labor statistics. Det var en källa.

USA är inte på gång, det är nämligen omöjligt. USA kan inte vara på gång av naturen eftersom landet är slav under FEDs aktioner. Det är detsamma som sämsta tänkbara investeringsklimat det, i vettiga saker såsom maskinparker. Riskerna med investeringarna är för höga. Så glöm återhämtning. Tyvärr.
Citera
2015-04-19, 22:50
  #12
Avstängd
Mertillens avatar
Jag jämför dina uppgifter med utvecklingen av antalet heltidsjobb i USA sedan 1990 och får ökningen till 17.8% (från 98 miljoner till 116 miljoner). Befolkningen under samma tid har ökat mer, inte mindre, än det. Ökningen är stor och är 27%.

1990 hade landet en befolkning på ungefär 248 miljoner. Idag är den siffran 315. Det är helt felaktigt att påstå att heltidsjobben i USA har ökat positivt i jämförelse med befolkningsutvecklingen där.

Nej du, Amerika utvecklas åt helvete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback