Eftersom det inte är fastställt exakt vad som hände Zelmanovits kan man tänka sig följande scenarion:
(a) Åhl dödade Zelmanovits och begick sedan självmord genom att hoppa i sjön.
(b) Både Åhl och Zelmanovits blev offer för samma okända gärningsman.
Personligen tror jag ju att Zelmanovits frös ihjäl (se min nyskapade tråd om detta fall
(FB) Charles Zelmanovits-fallet) men man kan ju aldrig så noga veta och sammanträffandet i tid och rum är ju sådant att man bara måste få spekulera kring ett samband. Utöver detta så var ju Zelmanovits familj övertygade om att han blev dödad.
Åhl var alltså åtta år äldre än Zelmanovits. Vad kan de ha haft för beröringspunkter?
(1) Åhl kan ha plockat upp Zelmanovits i sin bil (jag antar att alla i Norrland har bil) och något hände som resulterade i Zelmanovits död vilket gjorde att Åhl gömde honom i skogen.
(2) Åhl kan ha kört på Zelmanovits och därför gömt honom i skogen.
(3) Åhl kan ha haft någon relation till en dam som Zelmanovits haft ihop det med, t ex denna Maria som Z hade sex med utanför diskot, och av svartsjukeskäl lurat på honom.
(4) Åhl kanske jobbade på skolan i samband med diskot och träffade på honom på väg hem, död eller levande. Denna omständighet borde dock t o m polisen ha upptäckt
Zelmanovits och Åhl var dessvärre inte de enda unga män som försvann i november 1976 i Norrland;
vi har ju Ulf Bjurestam också...Denne försvann med bil och allt någonstans mellan Sundsvall och Luleå - ett stort avstånd, även för att vara i Norrland. Stärker ju scenario (b) enl ovan:
Charles Zelmanovits (15 år) försvann 1976-11-13 i Piteå.
Ulf Bjurestam (2o år) försvann 1976-11-20 från Sundsvall men skall ha setts strax därpå i Luleå.
Lennart Åhl (23 år) försvann 1976-11-30 i Piteå.
Tre liknande försvinnanden inom loppet av 17 dagar.
Åhl kanske tog kål på bägge gossarna och sedan hoppade i sjön. Här bör det kollas upp om fler unga män försvann i krokarna innan Zelmanovits.