Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-20, 20:24
Medlem
Varför upplevs segregation som någonting negativt? Det blir ökad kriminalitet i de sämsta områdena. Men min erfarenhet från USA är att bättre folk lär sig undvika de sämre områdena. Det är därmed bara ett problem som drabbar de simplaste. Om man inte tillåter de sämre områdena att bli riktigt dåliga så kommer de bra bostadsområdena bara bli halvmesyrer, som i fallet Sverige t.ex. En viss spridning av kriminaliteten kan dock ske, vilket bör stävjas genom ökade anslag till poliskåren. Finansieringen bör ske genom sänkta bidrag.
Citera
2015-04-20, 20:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berch123
Varför upplevs segregation som någonting negativt? Det blir ökad kriminalitet i de sämsta områdena. Men min erfarenhet från USA är att bättre folk lär sig undvika de sämre områdena. Det är därmed bara ett problem som drabbar de simplaste. Om man inte tillåter de sämre områdena att bli riktigt dåliga så kommer de bra bostadsområdena bara bli halvmesyrer, som i fallet Sverige t.ex. En viss spridning av kriminaliteten kan dock ske, vilket bör stävjas genom ökade anslag till poliskåren. Finansieringen bör ske genom sänkta bidrag.

Därför att världsfrånvända personer antingen tror, att kriminaliteten mirakulöst försvinner om man flyttar en större mängd brottsaktiva människor till områden, där det bara bor ett litet fåtal brottsaktiva personer.

Eller så eftersträvar de, att det inte alls ska finnas några "bättre områden". De anser, att risken att bli rånad, misshandlad, knivskuren, våldtagen och skottskadad ska vara lika stor över allt, ty annars är samhället inte jämlikt.
Citera
2015-04-20, 20:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

För att kriminella inte brukar hålla sig till enbart ett och samma område, de lite smartare "busarna" brukar ha en förmåga o hitta eller rent av lära sig hur ska skall kunna livnära sig och därmed även förstöra resten av samhället.

Samtidigt som de som hamnar i kläm (de som vare sig är kriminella eller vill vara det) i de värsta områdena aldrig får en chans att ta sig bort där ifrån då de inte har den ekonomiska hjälpen att kunna klara sig själva.

Alla skall ha en lika stor chans att faktiskt få skapa sin egna framtid och alla har ett lika stort grundvärde, någon som har fattiga föräldrar skall inte straffas för att dennes föräldrars val i sitt liv, fattigkvarteren i de ghetton (som du själv använder som exempel) är så långt ifrån bra för hela staden som den befinner sig i då det kriminella element som existerar där oftast söker sig till resten av staden då man vet att grannen egentligen inte har så mycket pengar men däremot så har de som bor 2-5 kvarter längre ner en fin tv osv.

Fattigkvarter skapar helt enkelt osäkerhet för en hel stad och det är därför man inte heller vill ha dem även om det faktiskt finns sådana i Sverige.
Citera
2015-05-02, 17:59
Medlem
Kan vi därmed vara överens om att segregationen är en tillgång att värdera och inte ett problem att lösa?

I USA kan man bo i stadsdelar där man hela tiden möts av behagliga, duktiga, skötsamma och välutbildade människor. Men i Sverige möts man hela tiden av folk som undrar: "Var är den där horan nu då och den där luffaren och den där tiggaren. Jag vill vara i deras sällskap. Låt oss hjälpa dem!"

Fram för mer segregation så slipper vi packet!
Citera
2015-05-02, 20:43
Medlem
Sverige är redan rätt så segregerat som det är pga bostadspriserna. En anledning till att man inte vill ha segregering är framförallt för att fattiga och socialt utsatta ska kunna bryta sitt "utanförskap" och inspireras och lära sig av folk som lyckas. Det finns också studier som visar på att utsatt folk som bor i blandade områden dras upp mycket mera och kan förbättra sina liv vilket blir en samhällsvinst än om man blir socialt utslagen.
Citera
2015-05-02, 21:49
Medlem
Mr.Sandwhichs avatar
Citat:

ta o titta på hur storbritannien ser ut, hela distrikt med enbart muslimer och sharialagar.....kommer funka bra va? vad händer när folk flyttar från dom dåliga distrikten till dom bättre? det blir färre bostäder och jobb samt höjda hyror o dylikt för ingen vill leva i skitsamhällen där det är slum.
Citera
2015-09-22, 08:27
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/stockholm-bli...er-delad-stad/

Ny spännande artikel, som möjligen ger svar ...
Citera
2015-09-22, 09:45
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie

Antingen blir man förvånad och säger .."oj då, det kunde vi inte förutse", eller så säger man .."so what, det är väl inte så farligt utan bara lite trevligt..".
Hur tror vi vår kära 7klöver reagerat??
Citera
2015-09-22, 10:43
Medlem
Citat:
Kan vi därmed vara överens om att segregationen är en tillgång att värdera och inte ett problem att lösa?

I USA kan man bo i stadsdelar där man hela tiden möts av behagliga, duktiga, skötsamma och välutbildade människor. Men i Sverige möts man hela tiden av folk som undrar: "Var är den där horan nu då och den där luffaren och den där tiggaren. Jag vill vara i deras sällskap. Låt oss hjälpa dem!"

Fram för mer segregation så slipper vi packet!

Detroit gick åt helvete på grund av de fattiga områdena. New York blev mordstaden nr 1 på grund av harlem, Bronx på 70-talet, när de rensade upp i de fattiga kvarteren så minskade morden drastiskt, de tog även bort sexbutikerna, porrbiograferna mitt inne i stan samtidigt.
Jag var i New York för några år sedan och gick omkring i Bronx utan problem, 20 år tidigare hade jag blivit rånmördad fick jag veta av en polis som fot patrullerade området.

Segregation är det sämsta möjliga för en stad. det är ju bara rasister som vill ha detta och rasistiska samhällen har botten nivåer i ekonomin.
Citera
2015-09-22, 10:47
Medlem
Att det förmodligen i slutänden leder till ett inbördeskrig. Ju mer motsättningar desto större risk.
Citera
2015-09-23, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie

Lite kul med intervjun med arkitekten i Mälarhöjden som inte säger sig ha märkt
någon segregation ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in