Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-10-08, 08:25
Medlem
En politiker inom Centerpartiet misstänks ha använt ungerska arbetare i sin skog. Lön 8 tusen kronor i månaden för arbetsveckor om sex dagar
Att jag skriver det här beror på att jag tvivlar på att det kommer att uppmärksammas i borgerlig press, möjligtvis med en liten undangömd notis
Tänk er tanken om politikern varit socialdemokrat. Vederbörande hade spelat huvudrollen i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet för att inte tala om Expressen. Deras ledare hade haft ett ämne för en hel vecka .Drevet hade gått.Så fritt fungerar svensk press
Citera
2005-10-08, 08:50
Bannlyst
Bra. Svartjobb, lönedumpning och allt som kan åsamka staten ekonomisk skada ser jag bara som positivt.
Citera
2005-10-08, 10:34
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosnoj
En politiker inom Centerpartiet misstänks ha använt ungerska arbetare i sin skog. Lön 8 tusen kronor i månaden för arbetsveckor om sex dagar
Att jag skriver det här beror på att jag tvivlar på att det kommer att uppmärksammas i borgerlig press, möjligtvis med en liten undangömd notis
Tänk er tanken om politikern varit socialdemokrat. Vederbörande hade spelat huvudrollen i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet för att inte tala om Expressen. Deras ledare hade haft ett ämne för en hel vecka .Drevet hade gått.Så fritt fungerar svensk press

Inget att förvåna sig över, borgarna ser ju ytterst gärna att lönedumpning förekommer i stor utsträckning, det ger ju deras fifflarkompisar företagarna ytterligare kronor att lägga i madrassen. Ett bra sätt att försäkra sig om deras röster.

Captain Beyond (ballt nick btw, ett gammalt klassiskt rockband ), din kommentar är så ohemult korkad så den borde egentligen inte förtjäna en kommentar. Om staten åsamkas ekonomisk skada så åsamkas ju statens medborgare detsamma, tycker du det är eftersträvansvärt?

Är det bra att svenskar ska bli arbetslösa i sitt hemland därför att man importerar utländsk arbetskraft och erbjuder dom extremt låga löner (som ändå är betydligt högre än i deras hemländer?) Kan du påvisa på vilket sätt det skulle vara bra för landet? Dom enda som tycker det är bra är företagen som lejer dessa utländska arbetare, för landet som helhet är det bara dåligt.

Om du hade ett arbete skulle du nog inte vilja sänka din lön för att få behålla jobbet eller bli arbetslös för att ge din plats till förfogande för en lett.
Citera
2005-10-08, 15:23
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Inget att förvåna sig över, borgarna ser ju ytterst gärna att lönedumpning förekommer i stor utsträckning, det ger ju deras fifflarkompisar företagarna ytterligare kronor att lägga i madrassen.

Hur många sossar/övriga har inte anlitat svartjobbare då? Som dumpar priserna på oschyssta villkor och slår ut hederliga företagere. Inse att alla är sig själv närmast, borgare som sossar och övriga.
Citera
2005-10-08, 15:41
Medlem
haskans avatar
Citat:
Om du hade ett arbete skulle du nog inte vilja sänka din lön för att få behålla jobbet eller bli arbetslös för att ge din plats till förfogande för en lett.

Om priserna på boende, bil, mat och andra varor skulle gå ned skulle jag inte ha något emot en lägre lön. Det viktiga är ju vilken köpkraft man får i slutändan.
Citera
2005-10-08, 16:12
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Hur många sossar/övriga har inte anlitat svartjobbare då? Som dumpar priserna på oschyssta villkor och slår ut hederliga företagere. Inse att alla är sig själv närmast, borgare som sossar och övriga.

Återigen............så läser du, alternativt förstår, inte vad folk skriver.

1. Var talar jag om svartjobb någonstans i mitt inlägg?
2. Är det sossarna eller borgarna som tycker det är OK med arbetare från låglöneländer som kommer hit och jobbar för löner som en svensk inte kan klara sig på?
Citera
2005-10-08, 16:16
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haskan
Om priserna på boende, bil, mat och andra varor skulle gå ned skulle jag inte ha något emot en lägre lön. Det viktiga är ju vilken köpkraft man får i slutändan.

Absolut, helt korrekt. Kostnadsläget är ju den faktor som styr hur pass bra man kan klara sig på sin lön, hur tror du annars polacker, balter och andra låglöne-arbetare kan klara en försörjning i hemlandet på dom lönerna dom får här?

Problemet är dock att det i förlängningen innebär att det skapas en låglöne-arbetsmarknad där svenskar inte kan konkurrera. Antalet disponibla arbeten för svenskar sjunker alltså. Det är ju ingen eftersträvansvärd situation när vi redan har en alltför hög arbetslöshet.
Citera
2005-10-08, 16:16
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Återigen............så läser du, alternativt förstår, inte vad folk skriver.

1. Var talar jag om svartjobb någonstans i mitt inlägg?
2. Är det sossarna eller borgarna som tycker det är OK med arbetare från låglöneländer som kommer hit och jobbar för löner som en svensk inte kan klara sig på?

1 Ingenstans, jag jämförde med att köpa utländsk arbetskraft är som att köpa svartjobb det dumpar marknaden och ofta finns andra olagligheter inblandade i det hela.
2 Om EU godkänner att man får ta med sig sitt lands regler (det ska väl prövas nu men EU indikerar att såska vara fallet) så är både sossar och borgare för detta då båda är för EU och EU:s fria marknad. S är för EU och då kan man inte säga att man är emot fri rörlighet då EU bygger på detta. Sossarna hycklar i frågan, man kan itne vara för fri rörlighet/EU och emot de regler som är tänkt att gälla där. Antingen är man för elelr emot man kan inte bara plocka EU-russinen-ur-kakan som S verkar vilja. Allt har en baksida och är man för något (och t o m varit drivande för att få med oss i EU) kan man inte smita från ansvaret från myntets baksida också. I så fall är det väl mer ärligt om man står för hela konceptet och handlar därefter än som sossarna försöker smita undan det dom faktiskt varit för och bara plocka valda delar? Borgarna synes mer uppriktiga i denna frågan om dom är för hela konceptet och inte bara vissa (populära) delar. (och emot de impopulära)
Citera
2005-10-08, 16:17
Medlem
Hum, varför försvarar ni det?

Som sagt, hadde det vart en sosse hadde även ni gått i tacket, eller hur?
Citera
2005-10-08, 16:22
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garf
Hum, varför försvarar ni det?

Som sagt, hadde det vart en sosse hadde även ni gått i tacket, eller hur?

Dom följer ju uppenbarligen partilinjen?
Själv är jag tveksam till löner.
Citera
2005-10-08, 16:54
Medlem
haskans avatar
Citat:
Problemet är dock att det i förlängningen innebär att det skapas en låglöne-arbetsmarknad där svenskar inte kan konkurrera. Antalet disponibla arbeten för svenskar sjunker alltså. Det är ju ingen eftersträvansvärd situation när vi redan har en alltför hög arbetslöshet.

Historien och ekonomiska teorier (här använder jag ordet "teori" i dess vetenskapliga betydelse) visar att det är en felaktig slutsats du drar. Men nu har jag dragit det lite väl mycket OT, så vi kanske kan ta den diskussionen i en annan tråd? Så länge kan vi kanske komma överens om att inte vara överens
Citera
2005-10-08, 17:08
Bannlyst
8 rent är ju inte så dåligt.

Iofs så är det pengar som försvinner rakt ur ekonomin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in