Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-27, 11:39
Medlem
JazzMassaks avatar
Natten till den 7 maj 2001 den 26-åriga Patrik ta sig ut från sitt eget fönster och rymma från avdelning 57 på St: Sigfrids psykiatriska klinik i Växjö, stjäl en yxa och hoppar på nattbussen till Ljungby. Eftersom han stoppat kläder innanför täcket såg det ut som att han låg och sov, därför upptäcktes hans försvinnande inte fören vid väckningen klockan nio morgonen därpå. Då fann man också ett brev fyllt med hakkors och andra nazistiska symboler, samt en text som löd i stil med; "Jag ska mörda småflickor och bli lika känd som Thomas Quick för att sedan bli dödad av polisen"

Vid halv elva den 7 maj attackerade Patrik två sexåriga flickor som var ute vid lekplatsen i Vattentornsskogen. Den ena flickan träffades lätt med yxan över ankeln medan den andra fick ett kraftigt hugg vid sidan av huvudet och ett i höger arm.
Efter överfallet flydde den Patrik på en cykel. Flickorna tog sig hem till sina föräldrar som bor i närheten vars fader körde den illa därade flickan.

Kort där efter blev hand omhändetagen av polis och dömd för mordförsök och olaga hot emot polisen till fortsatt rättspsykiatrisk vård. En vecka senare hittades han död i badrummet på anstalten.

Källa
Källa
Källa
Källa

Flickan överlevde och återhämtade sig fysiskt. Någon som vet vad som hände med dem? Eller Patriks föräldrar som stämde anstalten för att inte ha haft tillräckligt med uppsikt över honom och inte heller lyssnat när de avböjde bestämt förslaget på sänkning utav hans mediciner?
Patrik ska ha varit schizofren och haft tvångstankar samt eller psykosliknande tillstånd vid dådet. När han sedan vaknade upp ur detta var ångesten så stark över vad han gjort.
Någon som minns detta tragiska fall?
Citera
2015-04-27, 12:06
Medlem
Scarabeos avatar
Jag minns faktiskt detta trots att jag var väldigt ung. Mycket tragisk historia, men jag tycker han gjorde helt rätt i att ta sitt liv för så att inget liknande skulle ske igen(från honom dvs).
Det måste ha varit ett helvete för den lilla flickan att bli ett normalt barn efter attacken, men man kan ju bara hoppas på att hon minns så lite som möjligt av det.
Citera
2015-04-27, 12:49
Medlem
bravissimos avatar
Jag var närvarande på Växjö akutmottagning när polisen kom in med honom.
De hade gett honom en omgång så han behövde sys i huvudet bl a.
Han var klädd i militärkläder och hade tovigt hår, frisyren eller vad man kan kalla det var åt dreadlocks-hållet, men, klippt slumpmässigt så han inte bara var galen, han såg dessutom ut som en äkta dåre.

Egentligen skulle han till Kalmar då det sjukhuset var närmare, men de vägrade ta emot honom.
Enligt ryktet för att någon släkting till en av flickorna han överfallit arbetade där.
Hur som så var han tyst medan han lappades ihop, förutom då han sken upp en kort stund med absolut tom blick och sa:
"Jag stod där, med yxan i handen och en snut smög upp bakom mig o sänkte mig med ett enda slag med batongen. Det var ett perfekt slag, jag stöp direkt."
Sedan sa han inget mera.
Senast redigerad av bravissimo 2015-04-27 kl. 12:54.
Citera
2015-04-27, 13:15
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bravissimo
Jag var närvarande på Växjö akutmottagning när polisen kom in med honom.
De hade gett honom en omgång så han behövde sys i huvudet bl a.
Han var klädd i militärkläder och hade tovigt hår, frisyren eller vad man kan kalla det var åt dreadlocks-hållet, men, klippt slumpmässigt så han inte bara var galen, han såg dessutom ut som en äkta dåre.

Egentligen skulle han till Kalmar då det sjukhuset var närmare, men de vägrade ta emot honom.
Enligt ryktet för att någon släkting till en av flickorna han överfallit arbetade där.
Hur som så var han tyst medan han lappades ihop, förutom då han sken upp en kort stund med absolut tom blick och sa:
"Jag stod där, med yxan i handen och en snut smög upp bakom mig o sänkte mig med ett enda slag med batongen. Det var ett perfekt slag, jag stöp direkt."
Sedan sa han inget mera.
Ja, medan en polis distraherade honom gick en annan upp bakom honom och drämde batongen i huvudet.

Jag har hört att han skulle till Ljungby lasarett men att de fick vända och köra honom till Växjö för att den stakars flickan hade förts till Ljungby lasarett. De kanske snurrade runt med honom mellan Smålands alla sjukhus?
Efter det jag hört om honom skulle jag kunna tänka mig att han, i sitt tillstånd, kunde ha sagt något sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Jag minns faktiskt detta trots att jag var väldigt ung. Mycket tragisk historia, men jag tycker han gjorde helt rätt i att ta sitt liv för så att inget liknande skulle ske igen(från honom dvs).
Det måste ha varit ett helvete för den lilla flickan att bli ett normalt barn efter attacken, men man kan ju bara hoppas på att hon minns så lite som möjligt av det.
Precis, det är lite det jag undrar över. Hur dessa stakars barn fått det sedan. En, ur dessa flickors syn i den åldern, galen gubbe kommer fram och försöker slå ihjäl dem. Den ena klarar sig med någon millimeter - Det måste ju uppstå mén.
Citera
2015-05-03, 21:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Patrik - en mycket mycket farlig person!

Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Natten till den 7 maj 2001 den 26-åriga Patrik ta sig ut från sitt eget fönster och rymma från avdelning 57 på St: Sigfrids psykiatriska klinik i Växjö, stjäl en yxa och hoppar på nattbussen till Ljungby. Eftersom han stoppat kläder innanför täcket såg det ut som att han låg och sov, därför upptäcktes hans försvinnande inte fören vid väckningen klockan nio morgonen därpå. Då fann man också ett brev fyllt med hakkors och andra nazistiska symboler, samt en text som löd i stil med; "Jag ska mörda småflickor och bli lika känd som Thomas Quick för att sedan bli dödad av polisen"

Vid halv elva den 7 maj attackerade Patrik två sexåriga flickor som var ute vid lekplatsen i Vattentornsskogen. Den ena flickan träffades lätt med yxan över ankeln medan den andra fick ett kraftigt hugg vid sidan av huvudet och ett i höger arm.
Efter överfallet flydde den Patrik på en cykel. Flickorna tog sig hem till sina föräldrar som bor i närheten vars fader körde den illa därade flickan.

Kort där efter blev hand omhändetagen av polis och dömd för mordförsök och olaga hot emot polisen till fortsatt rättspsykiatrisk vård. En vecka senare hittades han död i badrummet på anstalten.

Källa
Källa
Källa
Källa

Flickan överlevde och återhämtade sig fysiskt. Någon som vet vad som hände med dem? Eller Patriks föräldrar som stämde anstalten för att inte ha haft tillräckligt med uppsikt över honom och inte heller lyssnat när de avböjde bestämt förslaget på sänkning utav hans mediciner?
Patrik ska ha varit schizofren och haft tvångstankar samt eller psykosliknande tillstånd vid dådet. När han sedan vaknade upp ur detta var ångesten så stark över vad han gjort.

Tack för en mycket bra och intressant trådstart. Detta måste jag ha läst om förut då det inträffade men kommer inte ihåg det 14 år senare.

En mycket mycket farlig person denne 26-årige Patrik.

Skulle också vilja veta hur det gick för de stackars 6-åriga flickorna som blev attackerade. Inte lätt att komma över en sådan vidrig händelse.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-03 kl. 21:03.
Citera
2015-05-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak

Källa
Källa
Källa
Källa

En av flickorna är född 94:a och verkar må bra idag
Citera
2015-05-19, 21:11
Medlem
Troglodytes avatar
http://www.humanianimaliliberati.com

Patriks bror mår väl sådär han också...
Citera
2015-05-27, 10:16
Medlem
Patriks bror har ju projektet Diagnose: Lebensgefahr, just låten De Vårdar mig in i döden är väldigt intressant. Där pratar (Patrik?) om St Sigfrids och att sänka medicinen just som det stod i en av artiklarna. Varpå senare i låten hörs Nattramn (Patriks bror) skrika "Vakna, Broder Bödel, Vakna"

https://www.youtube.com/watch?v=r3qAjDj3bSU
Ungefär 2 minuter in i låten börjar snacket, kan vara svårt att höra men texten finns nerskriven någonstans, kommer ej ihåg vart. Ganska intressant dock, hela familjen verkar varit lite "udda".
Citera
2015-05-29, 19:25
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BGSindikat
En av flickorna är född 94:a och verkar må bra idag
Du har inte mer du vill dela med dig av? Förstår dock om du inte vill det.

Men väldigt intressant om Patriks bror. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om detta.
Citera
2015-11-23, 21:34
Medlem
Suck......om han velat döda så skulle det blivit så.....kraftigt hugg.......ne...nuddade lätt med yxan med trubbiga delen....sedan högg han i plåten dom satt på. Flickan fick endast skrubbsår som blödde lite.... så snacka inte när ni inte var där!!!"
Citera
2015-11-24, 09:57
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sellep
Suck......om han velat döda så skulle det blivit så.....kraftigt hugg.......ne...nuddade lätt med yxan med trubbiga delen....sedan högg han i plåten dom satt på. Flickan fick endast skrubbsår som blödde lite.... så snacka inte när ni inte var där!!!"
Var du med?
Om så var fallet, berätta gärna mer - Istället för att agera dryg.
Citera
2015-11-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sellep

Citat:
"26-åringen fördes till Växjö lasarett för vård eftersom personalen på akutmottagningen i Ljungby inte orkade ta emot honom efter att ha opererat hans offer, den sexåriga flickan.

Hennes tillstånd betecknades i natt som allvarligt, men stabilt. Yxan gick genom skallbenet, men träffade inte hjärnan.

- Enligt läkarna var hon en millimeter från döden, säger Börje Ekelius.

På måndagen lämnade den sexåriga flickan intensivvårdsavdelningen. I stället vårdas hon på en vanlig avdelning vid Ljungby lasarett, rapporterar Sveriges Radio Kronoberg"

Berätta gärna mer om händelsen då det endast var ett skrubbsår enligt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in