• 1
  • 2
2015-04-27, 23:58
Medlem
Danmark stramade åt för runt 15 år sedan och har haft ett betydligt lägre invandring än Sverige. Men hur ser det ut i verkligheten? Märker man skillnaderna i andelen invandrare i Köpenhamn kontra Stockholm? Stor skillnad?

Hur är läget i Köpenhamn i jämförelse med Stockholm?

Citera
2015-04-28, 00:07
Medlem
AlfaQhards avatar
Tiggeri är förbjudet i Danmark så inga zigenare eller rövare i skogen. En nära vän till mor bor i Köpenhamn och hon säger att det är relativt lungt, det är inte så att de sticker ut onaturligt, utan finns och blandar in bra i samhället.
Citera
2015-04-28, 00:19
Medlem
Voodooprastens avatar
När jag var på besök i Köpenhamn för ett par år sedan så passerade jag Nørrebro (tror jag) med buss och längs en gata så åkte jag förbi så många halal-butiker och restauranger att jag tappade räkningen.
Somalier och andra invandrare ifrån mellanöstern var det heller inte nöd på i den stadsdelen.
Citera
2015-04-28, 00:19
Medlem
Atmosfaers avatar
I Köpenhamn så finns det invandrare, men, på något sätt smälter dem in bättre där och för inget väsen, förutom i någon förort. Det är inte som i Stockholm på långa vägar ännu, tacka för det. Förövrigt har danskar en annan syn på saker. Köpenhamn är helt klart i denna kategori en bättre stad än vad Stockholm är.
Citera
2015-04-28, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atmosfaer
I Köpenhamn så finns det invandrare, men, på något sätt smälter dem in bättre där och för inget väsen, förutom i någon förort. Det är inte som i Stockholm på långa vägar ännu, tacka för det. Förövrigt har danskar en annan syn på saker. Köpenhamn är helt klart i denna kategori en bättre stad än vad Stockholm är.

Vad menar du med smälter in bättre?
Citera
2015-04-28, 00:35
Medlem
Atmosfaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS

SKulle kanske varit lite mer tydlig. Det är inte så att de smälter in till utseende. Men det verkar vara mer pli på dem och invandrarna i danmark verkar integrera sig förhållandevis bra, till skillnad från de i Sverige. Kanske för man inte öst in med lika många.
Citera
2015-04-28, 00:49
Medlem
BAB7s avatar
Köpenhamn är betydligt mer mångkulturellt än Stockholm, mångkulturen syns och märks i hela centrala Köpenhamn - men mestadels på ett positivt sätt! I Köpenhamn har integrationen lyckats bättre.

Segregationen är också mycket mindre i Köpenhamn, även kriminaliteten är mycket mindre, och mindre grov också.
Köpenhamn är som sagt väldigt gemytligt, en lugn storstad som har lite av en småstadskänsla - låg kriminalitet, lugnt tempo, ingen stress, glada och snälla människor.

Direkt man har kört över öresundsbron och tillbaks till Sverige och Malmö igen, så märks en stor skillnad, -högre tempo, mer stress, fler sura, skumma och slitna människor på gatorna, ser polisbilar med blåljus så fort man kommit in till stan, skitigt och jävligt överallt, osv.
Citera
2015-04-28, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS

Jeg bor i centrale København nær Rådhuspladsen.

Vi bor mere blandet, men her er også færre indvandrere end i Stockholm, Malmø og Gøteborg.
Man kan bo rent dansk over hele byen.

Nørrebro er lidt speciel, der er indvandrerandelen hele 26.7 procent

http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8rrebro#Etnicitet

Og det er sandt, at kriminaliteten er mindre. Der er endda mindre end i Malmø, som er fire gange mindre
Senast redigerad av wied 2015-04-28 kl. 01:36.
Citera
2015-04-28, 01:53
Medlem
Centralt finns det gott om zigenare i KPH, o ja. De jag stött på är faktiskt rätt lugna av sig här och samlar mest bara burkar och tigger i nåt gatuhörn och gör inte för mycket väsen av sig. Araber och muslimer kryllar det i alla fall av överallt förutom i finare förorter.

Ta busslinje 5A från centralen en varm sommardag och åk på blattesafari genom Nørrebrogade och alla invandrargäng, halal-restauranger, kebabställen, halalslaktare, påskärringar, kaozbabbar med kepan bakfram som kör nån (stulen?) BMW som dunkar arabiska toner och vattenpipecaféer. Stanna vid Norrebro station och du skulle lika gärna kunna tro att du är framme i Beirutgadishu City.

Var dock beredd på att den gatan faktiskt kan vara avstängd för återkommande demonstrationer...
www.youtube.com/watch?v=ZrfpnMXiMTY
Senast redigerad av BrunoC 2015-04-28 kl. 01:56.
Citera
2015-05-05, 00:55
Medlem
Vandrade genom köpenhamn, rådhusplatsen och ner mot nyhavn för inte så länge sen och det är inte alls lika mycket invandrare där som i Stockholm och drottninggatan osv utan känns mestadels europeisk.
Såg inte en enda invandrare knappt när jag åkte smågator 5 mil mot köpenhamn. I västra förorten 3-5 km utanför köpenhamn såg man en del somalier och turkar ute på gatorna typ som i stockholm i några kvarter.
För första gången i mitt liv såg jag en mellanöstern familj stå vid en damm och matade ankor som integrerade danskar. Aldrig sett något sådant i Sverige.

Jag fick intrycket köpenhamn har antalet invandrare som Sverige hade år 1995 typ. Danskar är inte lika mesiga som svenskar heller.
Dock hade det dykt upp massa turk och negergäng på en strand jag besökt många ggr genom senaste decenniet senast jag var där så det börjar bli mer skit där också. Man slipper inte utomeuropeerna var man än är nästan i norden nu.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-05-05 kl. 00:59.
Citera
2015-05-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Man slipper inte utomeuropeerna var man än är nästan i norden nu.

Finns ju Island, Finland och Estland.
Citera
2015-05-06, 08:00
Medlem
6E303062s avatar
Jag skulle inte vilja påstå att Köpenhamn är mångkulturellt. Visst finns det inslag av andra kulturer, speciellt på Nørrebro, men jag skulle nog mer klassa dem som subkulturer. Integrationen här har helt enkelt lyckats mycket bättre än i Sverige.

Detta märks speciellt på invandrarungdomar, som i allmänhet talar utmärkt danska - även med varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in