• 1
  • 2
2005-10-09, 16:52
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Naturligtvis så är jag emot biltullar - förutom i Stockholm!
Det är nämligen på tiden att stockholmsfixeringen upphör, att inflyttningen stannar av, att folk slutar upp med att försöka skapa sig en framtid i denna fula avkrok långt där borta på baksidan av Sverige.
Jag anser nämligen att man ska ha ambitionen att hela Sverige ska leva och det som är negativt för Stockholm är positivt för övriga Sverige där den överväldigande majoriteten av svenskarna bor.
Ju dyrare och besvärligare det blir att bo i Stockholm, ju mindre inflyttning blir det och till slut så inser folk sanningen, det finns inget positivt med att bo i en ful "storstad" som gör sitt bästa för att likna en landsortsstad i forna DDR. Inga skyskrapor, däremot en jävla massa gamla kåkar som är färdiga för rivning och bygger man nytt, ja då försöker man efterlikna dessa fula gamla arbetarbaracker!
Allt är gammalt och grått i Stockholm. De enda områden som kan liknas vid något som kan kallas Modern Storstad är miljonprogrammen men där kan man inte bo om man inte är beredd att hålla sig inomhus efter klockan 20:00.

Alla förväntas flytta till Stockholm, inte ifrån av någon anledning. Så fort det blir tal om att flytta något statligt företag från Stockholm till någon annan stad så blir det ett jävla gnäll! Hur ska de klara sig osv? Tydligen så är det attraktivt att betala skyhöga hyror och bilskatter och trängas med rånare, narkomaner, kulturarbetare, projektledare, miljonärsvänster och manlig dagispersonal.
Hör talas om Norrland och Sydöstra Sverige? Här snackar vi om total dränering på företag och arbetstillfällen. De förväntas veckopendla långa sträckor, alternativt flytta till Sthlm. De gnäller inte ens hälften så mycket även om de fan i mig borde göra det!
Men nu är det dags att vi som bor i övriga Sverige tar tillbaka!
Utlokalisera fler statliga företag till övriga Sverige och som sagt, låt det inte vara fördelaktigt på något vis att bo i Stockholm.

Jag har själv bott i Stockholm under en period i min ungdom. Det var kul då. Det var nytt, jag hade ett bra jobb och träffade många nya kompisar. Stockholmare är nämligen i regel mycket trevliga, mycket trevligare än t ex göteborgare. Men där upphör det positiva med Stockholm - EU´s näst mest perifera huvudstad efter Helsingfors.
Allt är dyrare i Stockholm, många gånger dubbelt så dyrt! En garageplats till bilen kostar ungefär lika mycket som en mindre lägenhet i en normalstor svensk stad i övriga Sverige. Priserna på bostadsrätter ska vi inte tala om, det blir ibland löjligt! En liten etta kostar i genomsnitt en miljon kr i centrala stan. Det får man en stor villa för i Uddevalla, Borås, Sundsvall eller Halmstad. Gissa vilka städer som är trevligare att bo i? Gissa vilka städer som har lägre kriminalitet och gissa var man kan känna sig tryggare och slippa känslan av total geografisk isolering? Det är inte Stockholm!

Bor man i södra Sverige så tar man sig snabbare till tremiljonersstaden Hamburg än till Stockholm. Det går snabbare att åka in till Göteborg från Uddevalla än att åka från någon av Stockholms förorter och in till centrala stan. Billigare är det också. Vill jag till Danmark eller ut på kontinenten så tar jag bara bilen och kör på färjan eller också kör jag söderut och tar vägen över bron.
Bor man i Malmö så går det snabbare att ta sig till centrala Köpenhamn än från Huddinge till Slussen i Stockholm.
I Stockholm så har man inte nära till någonting, i Stockholm så har man bara Stockholm. Vi som bor i övriga Sverige vet att det finns så mycket annat, förutom att vi tar oss snabbt ut i Europa så vet vi att det även finns 289 övriga kommuner att välja emellan. För en stockholmare så finns bara Stockholm, allt annat är "landsort" och ointressant.

Därför hoppas jag att de så snart som möjligt inför biltullar i Stockholm, att det blir ännu dyrare att bo där och de får gärna uppfinna lite nya skatter att tynga stockholmarna med! Varför inte trängselskatt i kombination med en hundraprocentig höjning av biljettpriserna inom kollektivtrafiken?
Är inte försäkringarna lite väl låga fortfarande med tanke på den höga kriminaliteten? Här behövs också en rejäl höjning!
I Stockholm så ska man vara "kontinental" och inne. Trots att de lever i ett nästintill subarktiskt klimat så kan man se stockholmare som med köldskakande händer försöker att föra en kopp jävla "latte" till munnen. I Paris och Rotterdam sitter man minsann på uteserveringar och dricker kaffe i mars månad så det ska de också göra, storstadsbor och europeér som de inbillar sig att de är.
I en stad som har minusgrader halva året och tolvgradigt och jämnmulet resten av tiden så blomstrar alltså cafélivet och uteserveringarna. Det säger lite om stockholmarna men framför allt så säger det mig en sak: Här finns det fina skattepengar att hämta! Varför inte införa en speciell kaffeskatt? Ett prispåslag med femtio procent och kanske en taxameter vid varje bord? Tjugo spänn i timman är en jämn och rimlig summa tycker jag.

Så under tiden som vi väntar på biltullar i Stockholm (och håller tummarna för att de blir av) så hoppas vi även att bostadspriserna stiger ytterligare och att regeringen hittar på lite mer jävelskap åt stockholmarna.
Då kanske folk försöker att bo kvar i sina hemkommuner, då kanske de försöker att skapa sig ett liv i Vilhelmina, Mellerud, Vara, Munkedal och Ronneby istället för att dra iväg till Stockholm och bli rövknullade via skattesedeln. Bor folk kvar, om de vägrar att ge upp så finns det fortfarande hopp för hela Sverige och inte bara för en liten överbefolkad avkrok långt därborta i öster, åt ryssland till.

HELA SVERIGE SKA LEVA!

Citera
2005-10-09, 17:04
Medlem
Hylands avatar
Oj oj oj vad sfvartsjukan lyser igenom!
Jag bor i Stockholms söderort och trifvs som gäddan i vassen. Jag har varit i små byar (ni bänder kallar det för "städer") och sett hur inafveln sprider sig som en löpeld. Biltullar hoppas jag också blir till sanning då jag själfv inte har bil utan får stå ut med tunnelbana och vitlöksdoftande negrer som många af mina medmänniskor.
Kriminaliteten har jag inte drabbats af nämnvärt, förutom lite stryk då och då. Jag ser inte direkt ut att vara en rik man så jag slipper rån äfven fast kompisar har råkat ut för det. Tilläggas bör att jag är ingen hipp stockholms-brat utan jag är en simpel punkare/könsrockare med testiklarna på rätt ställe.

ps. Jag ör full, så klag ainte.
Citera
2005-10-09, 17:12
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Naturligtvis så är jag emot biltullar - förutom i Stockholm!
Det är nämligen på tiden att stockholmsfixeringen upphör, att inflyttningen stannar av, att folk slutar upp med att försöka skapa sig en framtid i denna fula avkrok långt där borta på baksidan av Sverige...
Ungefär där slutade jag att läsa...
Citera
2005-10-09, 17:13
Medlem
Beyond:

Citat:
Ungefär där slutade jag att läsa...

Fortsätt! Det här kan bli en härlig tråd med en massa fula påhopp!
Citera
2005-10-09, 17:51
Medlem
Tmis avatar
Men, allt utanför Stockholm ÄR väl landsbygd?
Citera
2005-10-09, 17:59
Medlem
Tmi:

Citat:

Definiera gärna landsbygd.
Det finns många stora städer utanför stockholm, många städer har över hundratusen invånare och då har jag inte räknat med Göteborg som är större än t ex Norges huvudstad.
Citera
2005-10-09, 18:03
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tmi
Oooooooooohh, vilket orginellt Stockholmareskämt. Antar att du suttit och sparat på den ganska länge.

Umgås mycket med stockholmare och jag förvånas dagligen över hur jävla svårt ni har för att vara orginella och fyndiga. Hur svårt kan det vara?

Och svarar du att ni håller er till sånt som funkar så spyr jag, ett skämt är inte kul om man själv måste skratta åt det för att tvinga fram respons.

Skulle man stryka ord som bönder, korvkiosk och landsbygd från erat skämtvokabulär så skulle ni bli helt handikappade, och det skulle vara till det bättre.
Citera
2005-10-09, 18:05
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Tmi:

Definiera gärna landsbygd.
Det finns många stora städer utanför stockholm, många städer har över hundratusen invånare och då har jag inte räknat med Göteborg som är större än t ex Norges huvudstad.
Alla "städer" som har färre än 1 miljon infvånare är landsort. Skåningar gnäller och påpekar att Tyskland och Danmark är så jäääfvla mycket bättre än Stockholm, men allt det är bara afvundsjuka. Jag ser ingen som hindrar er från att flytta ifrån vårat land?! Passar det inte så stick!
Citera
2005-10-09, 18:06
Medlem
Balthazaer-s avatar
Har landställe i en mindre stad (~10 000 invånare) och kan säga att man står ut ungefär en vecka.
Fy fan för att bo på ett ställe där:
* ungdomarnas helgnöje är att åka varv efter varv runt korvkiosken i sina 240:s.
* det inte finns en biograf
* det största evenemang som sker på orten är Träsk-Pelles årliga ukulelekonsert
* alla känner alla
* 70% av befolkningen är 55+
Citera
2005-10-09, 18:06
Medlem
M2ks avatar
Fjollträsk... en Stockholmsessä av Gammal Hårdrockare

Tjosan!!!

Härlig tråd, GH. Nu känner jag igen dig. Du kommer att skapa underlag
för en stockholmsk variant av The Axel Olsson story. Smart, fjollträskare en
masse
kommer garanterat att bidra utan krav på ersättning.
Citera
2005-10-09, 18:09
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Har landställe i en mindre stad (~10 000 invånare) och kan säga att man står ut ungefär en vecka.
Fy fan för att bo på ett ställe där:
* ungdomarnas helgnöje är att åka varv efter varv runt korvkiosken i sina 240:s.
* det inte finns en biograf
* det största evenemang som sker på orten är Träsk-Pelles årliga ukulelekonsert
* alla känner alla
* 70% av befolkningen är 55+
Har fått precis samma intryck då jag har varit på mindre orter. Från att vara ingenting i Stockholm så har jag blifvit behandlad som värsta Hollywoodkändisen på bonnvischan. Patetiskt så det finns inte!
Citera
2005-10-09, 18:14
Medlem
M2k:

Egentligen så är jag kluven, jag älskar själv att driva med och förlöjliga landsortsborna samtidigt som jag har något märkligt romantiskt förhållande till Bonnhålan.
Jag har bott i både storstad, mellanstor stad, småstad och ren bonnhåla och allt har både sina för- och nackdelar. Det jag retar mig på är denna förbannade stockholmsfixeringen! En klar minioritet av sveriges befolkning bor på baksidan, dvs Stockholm men ändå så utgår man ifrån att alla ska vara intresserade av deras nyheter, av deras miljö, av deras problem osv. Vem minns inte förra veckan t ex när morgonnyheterna sände direkt från Sthlms tunnelbana och förfasade sig över att folk inte kunde ta sig till sina jobb pga strejken. Nittio procent av sveriges befolkning skiter fullständigt i detta men lika förbannat så gick det ut i riks-TV! Inte undra på att folk börjat hata stockholm och det var nog många i övriga Sverige som satt med ett skadeglatt leende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in