2015-05-05, 16:30
Medlem
Hej!

Skall köpa mindre kombi och funderar på en bmw 320 eller en volvo v60 runt ca 170 000 kr och årsmodell runt 2011-2012

Har 2 5 åringar och så är vi 2 vuxna. Vi kör inte så mycket så jag fundera på en v60 t4 bensin eller som sagt en bmw 320 d.( Verkar som alla bmw bara har dieslar) Vilken av dessa tycker ni jag skall köpa?? Jag skall ha automat. Volvon känns ju lite modernare men vilken av bilarna är störst och har bäst komfort?

Tacksam för hjälp.
Citera
2015-05-05, 17:07
Medlem
Mollemeisters avatar
Finns verkligen inte bara dieslar för bmw eller (320 klassen) men den är vanligast eftersom de är en av BMWs snålaste bil.
Jag skulle valt 320d, leta efter panorama, sportsäten, stora navin.
V60 är fin men det blir trångt för en för en 2barns familj med väskor enligt mitt tycke.
Citera
2015-05-05, 17:55
Medlem
carlpetersen73s avatar
Provkör och bilda dig en uppfattning. Storleksmässigt upplever jag dom som likvärdiga. För de pengar du har så får du en E91 om du väljer BMW, den kom 2005 och känns lite daterad. Tror du får mer bang for the buck om du väljer Volvon. Två trevliga vagnar hur som helst, Volvon vinner dock komfortmatchen om du ska åka långt, tycker jag.
Citera
2015-05-05, 18:21
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Finns även 320i (bensin). Tycker den går fint, men inte bättre än T4 i mitt tycke.

Plats finns det om det är små barn i baksätet, men blir det tillökning får ni nog gå upp en storlek i bil. Känns som dessa två är ganska likvärdiga gällande det, dock så har V60 rätt dåligt med lastkapacitet, vet ej om 320n är så mycket bättre, låter det vara osagt.

Inne i bilen så är storleken försumbar, känns knappt någon skillnad. Två barn sitter bra i båda bilarna.

Personligen åker jag skönare i en V60. Tycker att interiören är trevligare samt att Volvo alltid (i mitt tycke) lyckas matcha stolarna till mig som förare, sitter mycket bra.
Citera
2015-05-05, 19:32
Medlem
Personligen tycker jag 3serien är allmänt tråkig, men alla tkr olika.

jag hade valt volvon tkr den är mkt trevligare på flera plan
Citera
2015-05-05, 20:10
Medlem
Kul bilar att jämföra med. Innan jag börjar ge råd så vill jag ha svar på en endaste fråga och sedan ska du få ett klockrent svar. Vill du ha en bil som drar dig fram eller skjuter på? Dvs, fram eller bakhjulsdrivet?
Citera
2015-05-05, 20:58
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Kul bilar att jämföra med. Innan jag börjar ge råd så vill jag ha svar på en endaste fråga och sedan ska du få ett klockrent svar. Vill du ha en bil som drar dig fram eller skjuter på? Dvs, fram eller bakhjulsdrivet?

För tio år sen så hade jag lätt valt BMW, dels för bakhjulsdrivningen och dels för den fantastiska komforten och körglädjen som BMW hade då jämfört med Volvo.

Men i dag när Volvo spottat upp sig ordentligt och tack vare all elektronik så vete fasen om jag inte valt en Volvo. TS har ju också barn i bilen, glöm inte det.
Citera
2015-05-05, 21:06
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
För tio år sen så hade jag lätt valt BMW, dels för bakhjulsdrivningen och dels för den fantastiska komforten och körglädjen som BMW hade då jämfört med Volvo.
Samma här, men som jag upplever dagens Volvo har de nästan helt trollat bort känslan av att den är framhjulsdriven. Det var större skillnad förr, nu vet i fasen om en som inte visste ens skulle känna det.
Citera
2015-05-05, 21:43
Medlem
En E90 känns gammal mot en V60 trots facelift så jag hade faktiskt kollat på Volvon till att börja med.
Ta det från en som kör Audi men snart ska köpa en BMW.
Citera
2015-05-05, 22:10
Medlem
P55s avatar
Till TS; Du får heller inte glömma andra bilar, som t.ex. Passat, Toyota, Honda och kanske några andra bilmärken som motsvarar dina krav.

BMW, Audi och Mercedes står ju i en liga för sig. Högst priser på dem, men dock inte högst kvalitet.

Det svenska bilföretaget försöker att tränga sig in där, fan vet om dom lyckas, men hoppas det, men är du nu sugen på en V60 så glöm absolut inte Passat eller Honda Accord eller Toyotas motsvarande. Välgjorda och driftsäkra bilar, precis som Volvo är nu för tiden.
Citera
2015-05-11, 22:27
Medlem
Mårten Gåss avatar
Personligen skulle jag inte köpa en 320i eller 320d. Utan titta på en 325i eller 325d eller någon annan modell med 6:a. Själv kör jag 325d touring. Har bara ett barn som sitter i barnvagn. Trivs bra med bilen och platsen räcker. Även om det ibland skulle vara bra med lite mer plats. Kör kanske 600 mil per år så vi kommer ha bilen i några år till.

Men för att svara på din fråga så tycker jag att det egentligen bara är en sak att göra. Åk och provkör så kanske svaret blir enkelt. Jag gillar båda bilarna du frågar om. Men jag skulle nog titta på Audi A4 kanske också Passat och MB C-klass också.
Citera
2015-05-14, 09:23
Medlem
Quintos avatar
Som nån sa, kolla Mercedes c-klass också. Annars är e91 sjukt bra bil, har haft 2 sånna. Men jag skulle hellre ta 330xd än 320d
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in