Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-06, 17:16
Moderator
Fear2bes avatar
Det är dags att baka hemma pizza igen. Brukar ta första bästa recept google hittar men upptäckte att hälften av recepten är med mjölk och andra hälften med bara vatten.

Är det så att mjölk i degen ger en fylligare smak? Ger mjölk några större fördelar?

Jag vet att det finns ett antal trådar om pizzadeg, men hittade ingen djupare diskussion om mjölk eller bara vatten i degen.
Citera
2015-05-06, 17:23
Medlem
perfekt recept

1/2pkt jäst
2dl vatten
1/2 krm salt
2msk olja
nästan 6dl vetemjöl
o en nypa socker

lös upp jästen i vattnet o ner med "kryddorna o oljan".
blanda ner mjölet o knåda rejält
låt jäsa under duk minst 40 min o sedan rulla ut bullar av degen.
sedan kall jäsa ett dygn.
Citera
2015-05-06, 18:31
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soap25
perfekt recept

1/2pkt jäst
2dl vatten
1/2 krm salt
2msk olja
nästan 6dl vetemjöl
o en nypa socker

lös upp jästen i vattnet o ner med "kryddorna o oljan".
blanda ner mjölet o knåda rejält
låt jäsa under duk minst 40 min o sedan rulla ut bullar av degen.
sedan kall jäsa ett dygn.

Ska det inte vara mer salt, verkar väldigt lite?
Citera
2015-05-07, 08:41
Medlem
rayraviolis avatar
Har aldrig stött på ett recept med mjölk. Tänker mest på bulldeg när jag hör det. Enligt den här artikeln får man krispigare mer karamelliserad brödskorpa, men är det torrmjölk som gäller.

http://www.pmq.com/April-2013/Adding...o-Pizza-Dough/

Jag kommer nog hålla mig till den klassiska varianten de gånger jag orkar ställa till med pizzabak hemma.
Citera
2015-05-07, 13:27
Medlem
Mjölk innehåller mjölksocker vilket gör att degen blir brännd ngt snabbare... Mjölk gör brödet finporigare, men min gissning är att du inte märker mkt skillnad mot vatten om du inte gör en tjockbottnad pizza.

Om du gör i hemmaugn så är en pizzasten viktigaste lyftet. Då närmar du dig en riktig pizza.
Citera
2015-05-10, 05:25
Medlem
Pestfans avatar
Inte mycket snack om saken i mina ögon, vatten ger alla egenskaper du vill ha i en tunnbottnig pizza, det gör pizzan seg och med en varm ugn ändå krispig.

Finns väldigt få applikationer inom pizzavärlden jag tycker mjölk kan lämpa sig, ex som Chicagopizza eller liknande men då rör vi oss inte riktigt i samma område. Ska du bara göra en vanlig tunn pizza är vatten the way to go.
Citera
2015-05-11, 21:02
Moderator
rotadents avatar
Jag brukar ha mjölk i degen, jag brukar använda receptet från Annas mat. Tycker att det blir väldigt bra, ganska luftigt och trevligt. Vet dock inte om mjölken gör någon direkt skillnad varken till eller från.

För övrigt, vet någon om en sån där pizza-matta som man ska ha i ugnen funkar bra?
http://www.coolstuff.se/Pizzamatta

Pizzasten känns som overkill när man gör pizza kanske en gång i månaden, en sån här matta känns rimligare att lagra hemma. Inte så dyr heller.
Citera
2015-07-28, 22:45
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag brukar ha mjölk i degen, jag brukar använda receptet från Annas mat. Tycker att det blir väldigt bra, ganska luftigt och trevligt. Vet dock inte om mjölken gör någon direkt skillnad varken till eller från.

För övrigt, vet någon om en sån där pizza-matta som man ska ha i ugnen funkar bra?
http://www.coolstuff.se/Pizzamatta

Pizzasten känns som overkill när man gör pizza kanske en gång i månaden, en sån här matta känns rimligare att lagra hemma. Inte så dyr heller.

Kör med http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...en-2000036030/

Funkar utmärkt.
Citera
2015-08-02, 16:37
Medlem
Isnatts avatar
Om man bortser från pizzadeg så används mjölk väldigt sällan i bröddegar. Kolla bröden i din butik eller fråga på ditt bageri. Man använder vatten. Vad jag hört så ger mjölk ett bröd som är mjukt längre men jag vet inte om det stämmer. Och om brödet möglar dag 5 men är mjuk till dag 7 så spelar det ju ändå ingen roll.

Men när jag pratar med mina vänner om bröddegar överlag så verkar dom flesta tro att man ska använda mjölk. Förstår inte varför. Pratar jag med folk inom restaurang så nämner aldrig nån att baka på mjölk, förutom om dom gör nån bikarbonatlimpa och använder fil.
Citera
2015-08-02, 18:26
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Om man bortser från pizzadeg så används mjölk väldigt sällan i bröddegar. Kolla bröden i din butik eller fråga på ditt bageri. Man använder vatten. Vad jag hört så ger mjölk ett bröd som är mjukt längre men jag vet inte om det stämmer. Och om brödet möglar dag 5 men är mjuk till dag 7 så spelar det ju ändå ingen roll.

Men när jag pratar med mina vänner om bröddegar överlag så verkar dom flesta tro att man ska använda mjölk. Förstår inte varför. Pratar jag med folk inom restaurang så nämner aldrig nån att baka på mjölk, förutom om dom gör nån bikarbonatlimpa och använder fil.
Bröd med mjölk i blir lättare att arbeta med samt ger en lite bättre gashållning, så det blir en jämnare jäsning. Som du säger håller det sig även färskt längre, men det är inget som jag personligen märkt av då jag alltid fryser ner brödet. Skorpan får även en lite snyggare färg av det. Om du får vassle över från att ha gjort ostkaka eller liknande så kan du baka bröd på det, frallor blir riktigt fina med det.

Men det är bara ett fåtal brödrecept jag har som innehåller mjölk, t.ex. hålkakor, tekakor och liknande. Det är mest vetedegar som innehåller mjölk, pizzadeg med mjölk låter faktiskt inte som något vidare då min egna åsikt är att man inte ska ändra för mycket i recept.
Citera
2017-06-12, 12:46
Medlem
Behöver äkta pizzeria deg recept

Hur gör dom det så jävla gott ?

Vet att det kryllar av pizzabagare med fina BMW bilar på Flashback
Nu får ni fan säga hur ni gör, Jag bor 4mil ifrån närmaste pizzeria, måste göra egen därför
köper mini pizza ugn riktig med

Senast redigerad av Kinavolvo 2017-06-12 kl. 12:49.
Citera
2017-06-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinavolvo
Behöver äkta pizzeria deg recept

Hur gör dom det så jävla gott ?

Vet att det kryllar av pizzabagare med fina BMW bilar på Flashback
Nu får ni fan säga hur ni gör, Jag bor 4mil ifrån närmaste pizzeria, måste göra egen därför
köper mini pizza ugn riktig med

(FB) Den stora tråden om pizzor. (ALLA inlägg om godaste pizzan, bästa degen osv.)

Ögna igenom denna, mycket matnyttigt där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in