Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Om man bortser från pizzadeg så används mjölk väldigt sällan i bröddegar. Kolla bröden i din butik eller fråga på ditt bageri. Man använder vatten. Vad jag hört så ger mjölk ett bröd som är mjukt längre men jag vet inte om det stämmer. Och om brödet möglar dag 5 men är mjuk till dag 7 så spelar det ju ändå ingen roll.
Men när jag pratar med mina vänner om bröddegar överlag så verkar dom flesta tro att man ska använda mjölk. Förstår inte varför. Pratar jag med folk inom restaurang så nämner aldrig nån att baka på mjölk, förutom om dom gör nån bikarbonatlimpa och använder fil.
Bröd med mjölk i blir lättare att arbeta med samt ger en lite bättre gashållning, så det blir en jämnare jäsning. Som du säger håller det sig även färskt längre, men det är inget som jag personligen märkt av då jag alltid fryser ner brödet. Skorpan får även en lite snyggare färg av det. Om du får vassle över från att ha gjort ostkaka eller liknande så kan du baka bröd på det, frallor blir riktigt fina med det.
Men det är bara ett fåtal brödrecept jag har som innehåller mjölk, t.ex. hålkakor, tekakor och liknande. Det är mest vetedegar som innehåller mjölk, pizzadeg med mjölk låter faktiskt inte som något vidare då min egna åsikt är att man inte ska ändra för mycket i recept.