Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-06, 19:51
Medlem
Hej,

Jag har funderat en längre tid på hur man ska lösa vattenbristen i världen. Lösningen jag nu har kommit fram till är så självklar att jag från en början bortsåg från den - tills det slog mig att det här är verkligen det enklaste sättet.

Tanken går ut på att man bygger en enorm kastrull. Mina preliminära beräkningar utgår från en kastrull med en radie på 250 m och en höjd på 400 m. Det ger en volym på 79000000 m3 som rymmer totalt 174 009 079 779 L saltvatten. Därefter bygger man en kolonnbrännare ovanpå.

När man byggt kastrullen och brännaren och sedan rest den vid kusten - vilket jag beräknar ta cirka 4 månader - fyller man den med vatten. För att undvika pumpkostnader får var och en som vill använda pumpen också fylla den med vatten. Löser man ut tio liter får man tio stämplar i sin vattenbok. Man visar sedan upp vattenboken och får ut tio liter.

Med avdrag för 2 % salt får man ut 170 528 898 183 liter färskt sötvatten. Dricker man 2 liter per dag kan kastrullen förse åttiofem miljarder människor med vatten varje dag. Alltså långt fler människor än vad det finns på jorden.

Tanken är att I-länder som Sverige och Ryssland med mycket skog ska förse kastrullen med stora ekträd som kan elda upp vattnet. Jag beräknar att 250, eller kanske uppemot 350, stora 25-meters-ekar kommer räcka för cirka en veckas användning av kastrullen. Kolet kommer sedan användas för att öppna ett kolkraftverk för att förse invånarna med elektricitet.

I övrigt kommer omgivningen runt kastrullen utvecklas till en mötesplats för människor. Parkbänkar, lekplatser och glasskioskar. Jag beräknar att rekreationsområdet kommer göra kastrullen självförsörjande. Fem heltidsanställd kommer se till att allt går rätt till - köra ekar till kastrullen, smaka av vattnet så det är gångbart, sälja glass etc.

Tankar på det här?
Senast redigerad av Kalaskokerskan 2015-05-06 kl. 19:54.
Citera
2015-05-06, 19:57
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskokerskan
Hej,

Jag har funderat en längre tid på hur man ska lösa vattenbristen i världen. Lösningen jag nu har kommit fram till är så självklar att jag från en början bortsåg från den - tills det slog mig att det här är verkligen det enklaste sättet.

Tanken går ut på att man bygger en enorm kastrull. Mina preliminära beräkningar utgår från en kastrull med en radie på 250 m och en höjd på 400 m. Det ger en volym på 79000000 m3 som rymmer totalt 174 009 079 779 L saltvatten. Därefter bygger man en kolonnbrännare ovanpå.

När man byggt kastrullen och brännaren och sedan rest den vid kusten - vilket jag beräknar ta cirka 4 månader - fyller man den med vatten. För att undvika pumpkostnader får var och en som vill använda pumpen också fylla den med vatten. Löser man ut tio liter får man tio stämplar i sin vattenbok. Man visar sedan upp vattenboken och får ut tio liter.

Med avdrag för 2 % salt får man ut 170 528 898 183 liter färskt sötvatten. Dricker man 2 liter per dag kan kastrullen förse åttiofem miljarder människor med vatten varje dag. Alltså långt fler människor än vad det finns på jorden.

Tanken är att I-länder som Sverige och Ryssland med mycket skog ska förse kastrullen med stora ekträd som kan elda upp vattnet. Jag beräknar att 250, eller kanske uppemot 350, stora 25-meters-ekar kommer räcka för cirka en veckas användning av kastrullen. Kolet kommer sedan användas för att öppna ett kolkraftverk för att förse invånarna med elektricitet.

I övrigt kommer omgivningen runt kastrullen utvecklas till en mötesplats för människor. Parkbänkar, lekplatser och glasskioskar. Jag beräknar att rekreationsområdet kommer göra kastrullen självförsörjande. Fem heltidsanställd kommer se till att allt går rätt till - köra ekar till kastrullen, smaka av vattnet så det är gångbart, sälja glass etc.

Tankar på det här?

Haha briljant!

Kommer nog aldrig hända dock
Citera
2015-05-06, 20:00
Bannlyst
Eeh om jag vill ha vatten så slår jag på vattenkranen... går inte nånstans med en jävla bok....
Citera
2015-05-06, 20:12
Medlem
frankie16s avatar
Strålande idé. Kanske man kan göra rot-avdrag för den också? Då löser man både sötvattensproblemet och en del av finasieringen.
Citera
2015-05-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Haha briljant!

Kommer nog aldrig hända dock

Tack! Vi får se om någon får upp ögonen för idén. Ett patent är nog att utesluta, men det kommer göra gott så det är det värt.

Citat:
Ursprungligen postat av PartyPoopers
Eeh om jag vill ha vatten så slår jag på vattenkranen... går inte nånstans med en jävla bok....

Ja, men i andra delar av världen, t.ex. vid ökenområden etc.

Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Strålande idé. Kanske man kan göra rot-avdrag för den också? Då löser man både sötvattensproblemet och en del av finasieringen.

Liksom PartyPoopers påpekade så har vi rinnande vatten här i Sverige. Tanken är väl mer att det ska fungera på platser som inte har det som oss. Men det är klart, det är inte omöjligt att andra länder även erbjuder den möjligheten.
Senast redigerad av Kalaskokerskan 2015-05-06 kl. 20:17.
Citera
2015-05-06, 20:15
Medlem
kmrdzs avatar
Antag att träd som brinner avger ca 20 MJ/kg, och en liter vatten kräver ca 4,18kJ/kg för att öka en grad i temperatur, samt 2260kJ/kg för att övergå från vatten till ånga. Antag att havsvattnet håller temperaturen 15 grader celsius.

Då behöver du, per liter vatten, ungefär 4,18*85+2260 kJ för att det ska förångas och sedan återigen kondenseras och bli sötvatten, eller ca 2,6MJ per liter.

Hela din kastrull kräver alltså ungefär 452 GJ energi för att fullständigt genomgå processen, dvs 22600 ton trä. Vad jag kan hitta verkar en något överdriven torrvikt (alltså, det som kommer gå att förbränna) på ett genomsnittligt ekträd vara 10 ton. För varje kastrull behöver du i så fall runt 2260 träd. Nu sa du att det skulle vara 25meters-ekar, så det blir ju färre i så fall, men ändå säkert runt 1200-1300. Detta är ändå under antagandet att du kan utnyttja all energi som förbränningen ger, och det är inte så sannolikt - en hel del lär försvinna till annat än att värma själva vattnet!

Kort sagt tror jag att du underskattar kostnaden i att producera och transportera allt ditt virke som du kommer att behöva.
Citera
2015-05-06, 20:24
Medlem
bjornebarns avatar
Det är nog väldigt dumt att ha en kastrull, i så fall måste du värma upp i princip allt vatten till nära 100 grader för att det skall bli någon nämnvärd förångning. Det är bättre att ha många små kolonnbrännare som får sin energi från samma förbränning isf (alltså en stor kolonnbrännare med många små avskilda celler).

Sedan så låter det ganska dumt att använda eldning, det skulle krävas ett enormt kolkraftverk för att driva det där. Vattenbrist kommer oftast hand i hand med varmt väder och torka, med andra ord bör solkraft användas. Man bör nog tom kunna använda solen direkt genom att fokusera ljuset så att man slipper gå omvägen via elektricitet.
Citera
2015-05-06, 20:25
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Antag att träd som brinner avger ca 20 MJ/kg, och en liter vatten kräver ca 4,18kJ/kg för att öka en grad i temperatur, samt 2260kJ/kg för att övergå från vatten till ånga. Antag att havsvattnet håller temperaturen 15 grader celsius.

Då behöver du, per liter vatten, ungefär 4,18*85+2260 kJ för att det ska förångas och sedan återigen kondenseras och bli sötvatten, eller ca 2,6MJ per liter.

Hela din kastrull kräver alltså ungefär 452 GJ energi för att fullständigt genomgå processen, dvs 22600 ton trä. Vad jag kan hitta verkar en något överdriven torrvikt (alltså, det som kommer gå att förbränna) på ett genomsnittligt ekträd vara 10 ton. För varje kastrull behöver du i så fall runt 2260 träd. Nu sa du att det skulle vara 25meters-ekar, så det blir ju färre i så fall, men ändå säkert runt 1200-1300. Detta är ändå under antagandet att du kan utnyttja all energi som förbränningen ger, och det är inte så sannolikt - en hel del lär försvinna till annat än att värma själva vattnet!

Kort sagt tror jag att du underskattar kostnaden i att producera och transportera allt ditt virke som du kommer att behöva.

Imponerande mattematik Men man måste ju ändå ge killen/tjejen beröm som ens kom på idén och tänkte på andra människors välbefinnande
Citera
2015-05-06, 20:41
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Imponerande mattematik Men man måste ju ändå ge killen/tjejen beröm som ens kom på idén och tänkte på andra människors välbefinnande
Absolut, men på frågan "varför har ingen kommit på det här" eller "varför gör vi inte såhär" är svaret oftast "för att det inte fungerar", det var mest det jag tänkte peka på.
Citera
2015-05-06, 20:54
Medlem
Vore det inte bättre att bygga många små kastruller och sprida ut dem? Så slipper man transportkostnader.
Typ "familjestorlek". Kanske kan man sälja dem som byggsatser så att det bli riktigt billigt?

Skämt åsido. Avsaltning av havsvatten är långt ifrån någon nyhet. De kommersiella lösningar som finns bygger på filter typ "Gore tex" som släpper igenom vatten men inte salt. Det är mycket effektivare än uppvärmning och kallas "osmotisk filtrering" eller nåt sånt. Osmotiskt tryck är en naturkraft mellan vätskor med olika salthalt.
De problem man ändå har är; andra föroreningar i vattnet, att göra sig av med saltet, och kostnader för utrustningen. Men visst finns det, även i stor skala.
Senast redigerad av snowlady 2015-05-06 kl. 20:58.
Citera
2015-05-06, 21:07
Medlem
sommarlovs avatar
Bra att du tänker till, men du tänker för stort.

Detta är en bra produkt som kommer hjälpa miljoner.
Behöver ingen ved alls!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solvatten
Citera
2015-05-06, 21:27
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Absolut, men på frågan "varför har ingen kommit på det här" eller "varför gör vi inte såhär" är svaret oftast "för att det inte fungerar", det var mest det jag tänkte peka på.

Jo tyvärr verkar det ju stämma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in