• 1
  • 2
2015-05-08, 11:46
Medlem
Hej har tänkt köpa en audi s3 2007, försäkringen är äckligt dyr på mig då jag är under 24 (?)

Jag och mamma bor i Samma stad fast jag har egen lägenhet, skulle behöva 50000 kr i lån för att köpa bilen.

Hur löser jag detta lättast? Går in på banken ber om lån sen sätter jag mamma som ägare?
Citera
2015-05-08, 11:48
Bannlyst
Din morsa som ägare, ja.
Citera
2015-05-08, 11:53
Medlem
videofotografens avatar
Alternativet att du har bra relation med din mamma. Då tar du henne i handen och går in på banken och så tar mamsen lånet och så skriver du bilen och försäkringen på henne. Problem solved.

Det viktigaste är att hon anger att även du ska köra bilen annars kan det bli strul vid en ev olycka.
Senast redigerad av videofotografen 2015-05-08 kl. 11:55.
Citera
2015-05-08, 11:53
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getben
Hej har tänkt köpa en audi s3 2007, försäkringen är äckligt dyr på mig då jag är under 24 (?)

Jag och mamma bor i Samma stad fast jag har egen lägenhet, skulle behöva 50000 kr i lån för att köpa bilen.

Hur löser jag detta lättast? Går in på banken ber om lån sen sätter jag mamma som ägare?

Ja perfekt du har kommit på den rätta lösningen, ta du ett ordentligt lån och regga sedan bilen på mamma det är ju lysande, konstigt att ingen annan kommit på det tidigare.

Du kommer inte att få några problem med försäkringsbolaget och absolut inte om du skulle krocka.

Lycka till med din geniala idé.
Citera
2015-05-08, 12:36
Medlem
Armadass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Ja perfekt du har kommit på den rätta lösningen, ta du ett ordentligt lån och regga sedan bilen på mamma det är ju lysande, konstigt att ingen annan kommit på det tidigare.

Du kommer inte att få några problem med försäkringsbolaget och absolut inte om du skulle krocka.

Lycka till med din geniala idé.

När du tar försäkringen på bilen går det att "skriva" att någon annan ska köra den.
Gjorde exakt samma sak (minus lånet) på min första bil.
Citera
2015-05-08, 15:47
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadas
När du tar försäkringen på bilen går det att "skriva" att någon annan ska köra den.
Gjorde exakt samma sak (minus lånet) på min första bil.

Ja det gör det men någon "annan" kan inte köra den regelbundet då skall den försäkras på en "annan" du kan vara säker på att alla försäkringsbolag numera har uppmärksammat bluffen ägare/chaufför ofta händer inget förrän olyckan är framme då börjar stora utredningen, det har fler än "annan" fått uppleva.

Skulle det sedan vara så olyckligt att mamma saknar körkort så är det helkört redan från början.
Citera
2015-05-08, 16:27
Medlem
Armadass avatar
Citat:
Ja det gör det men någon "annan" kan inte köra den regelbundet då skall den försäkras på en "annan" du kan vara säker på att alla försäkringsbolag numera har uppmärksammat bluffen ägare/chaufför ofta händer inget förrän olyckan är framme då börjar stora utredningen, det har fler än "annan" fått uppleva.

Skulle det sedan vara så olyckligt att mamma saknar körkort så är det helkört redan från början.

Var med om 2 olyckor så försäkringsbolaget fick kontaktas.
Första gången blev jag påkörd och den andra körde jag själv av vägen. Blev aldrig något problem även fast jag körde. Hur ska de veta vem som kör bilen regelbundet?
Citera
2015-05-08, 16:36
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Första gången blev jag påkörd och den andra körde jag själv av vägen. Blev aldrig något problem även fast jag körde. Hur ska de veta vem som kör bilen regelbundet?

Då bör du skatta dig lycklig att du har lyckats med bedrägeri 2 gånger.
En olyckshändelse till så vet även försäkringsbolaget vem som kör fordonet regelbundet.
Citera
2015-05-08, 16:41
Medlem
Citat:

Det är inget försäkringsbedrägeri förrän du försökt få ut pengar, så inget kommer hända förrän du krockar. Dessutom om man ser det från FBs sida: du betalar in minst 6k per år utan att ha rätt till några pengar vid en skada. Varför ska de upplysa dig om att det du gör är fel, så du slutar betala in pengar för en försäkring du inte har?

Citat:

När du blir påkörd är det ju motståendes FB som betalar, så där kunde du varit oförsäkrad utan problem. I andra fallet, bara att gratulera eller nåt. "Jag undkom en gång, det betyder alltså att det alltid är lugnt för alla" logiken köper jag inte riktigt dock.
Citera
2015-05-08, 17:18
Medlem
Citat:
Då bör du skatta dig lycklig att du har lyckats med bedrägeri 2 gånger.
En olyckshändelse till så vet även försäkringsbolaget vem som kör fordonet regelbundet.
Fantastiskt. Jag själv har fixat skador på min mammas bil. Kan tillägga att mamma bodde 30 mil ifrån mig. Inte nog med att jag körde den. Det var även jag som skötte all kontakt med försäkringsbolaget.
De frågade inte ett smack mer än omständigheterna samt tillade att jag skulle åka till Volvoverkstaden utan att kontakta dem nästa gång något händer.
Citera
2015-05-08, 17:24
Medlem
carlpetersen73s avatar
Du får problem om det händer något och fb börjar rota, det har flera fått erfara. Om du ska göra detta så måste ni utan tvivel kunna styrka att det är din mammas bil. Lån, överföring av pengar, betalning av skatt och försäkring med mera, är sådant ni måste kunna visa att det kommer från hennes konto. Bilen är inte speciellt uppmärksammande så den kan flyga lite under radarn, värre är det om det exempelvis hade varit förhållandet 50-årig tant och en BMW M3. Speciellt korkade är inte fb, de som sitter på dessa tjänster är inte sällan f.d poliser med stor erfarenhet av utredningar. Men visst kan det funka, om du gör rätt. Eller har tur, alla har inte det.
Citera
2015-05-08, 17:53
Medlem
BleAivanos avatar
Jag är ingen expert på försäkringar men hur är det bonusar nuförtiden?

Jag har inte bil själv men jag har för mig att det tidigare har varit så att det
längre fram i tiden har varit en fördel att ha försäkringen skriven på dig så länge
som möjligt för eventuell bonus för olycksfria år och så vidare.
Det vill säga försäkringen blir i så fall billigare för varje år som går utan att
du är inblandad i en olycka.

Om det är så och om du då skriver bil/försäkring på din mor så går du miste om det
tills det att du skriver bil/försäkring på dig själv istället.

Så även om det är dyrt nu så kan det löna sig i framtiden att du hade försäkringen
på dig från början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in