Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-12, 16:29
  #1
Moderator
evilhoneys avatar
Ni som varit iväg länge och utanför EU, hur har ni gjort med reseförsäkringar?
Jag har inget intresse i försäkring för tillhörigheter eller biljettpriser utan enbart kring medicin/hälsa, det vill säga om man skadar sig och måste bli inlagd på sjukhus eller måste flygas med sjuktransport hem.

Mina jämförelser på nätet har inte gett så mycket så därför undrar jag hur ni har gjort.

Jag har en vanlig hemförsäkring men den täcker ju bara 45 dagar, sen antar jag att man tecknar någon ny som tar vid efter de dagarna. Hur fan gör man?

Landet jag tänker hållas i är Indien, om det spelar någon roll.
Citera
2015-05-12, 16:41
  #2
Medlem
Du ringer upp och pratar med din hemförsäkring. Det går nämligen att förlänga efter de 45 dagar som ingår. För en liten summa. Minns inte vad det gick på för min del när jag var borta en längre tid. Men de vill nog ha koll på inom vilka datum du är bortom EU.
Citera
2015-05-12, 17:39
  #3
Medlem
U-Figs avatar
Gouda Reseförsäkring har jag använt mig av i totalt 10 månader nu, fördelat på två olika resor. Jag har inte råkat ut för något och kan därför egentligen inte säga något om bemötandet men den täcker mer eller mindre allt. Om du ska hålla på med "extrema" aktiviteter (dykning, fallskärmshoppning, eller dylikt) får du så klart läsa det finstilta. Dykning täcker den ned till 25 meter vill jag minnas. Jag har i och för sig avbrutit den i förtid också och det var inga problem alls; 100 % av det jag inte nyttjat var tillbaka på mitt konto inom några dagar.
Citera
2015-05-12, 18:02
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwes1
Du ringer upp och pratar med din hemförsäkring. Det går nämligen att förlänga efter de 45 dagar som ingår. För en liten summa. Minns inte vad det gick på för min del när jag var borta en längre tid. Men de vill nog ha koll på inom vilka datum du är bortom EU.
För en liten summa? Vad räknar du som litet? De flesta vanliga försäkringsbolag brukar ju landa på åtskilliga tusenlappar.
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Gouda Reseförsäkring har jag använt mig av i totalt 10 månader nu, fördelat på två olika resor. Jag har inte råkat ut för något och kan därför egentligen inte säga något om bemötandet men den täcker mer eller mindre allt. Om du ska hålla på med "extrema" aktiviteter (dykning, fallskärmshoppning, eller dylikt) får du så klart läsa det finstilta. Dykning täcker den ned till 25 meter vill jag minnas. Jag har i och för sig avbrutit den i förtid också och det var inga problem alls; 100 % av det jag inte nyttjat var tillbaka på mitt konto inom några dagar.
Vad har du betalat för den då? Jag ska inte göra något extremt och skulle egentligen inte vilja ha nån försäkring alls men just sjukhusvistelser osv kan ju bli väldigt dyrt.
Citera
2015-05-12, 18:09
  #5
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vad har du betalat för den då? Jag ska inte göra något extremt och skulle egentligen inte vilja ha nån försäkring alls men just sjukhusvistelser osv kan ju bli väldigt dyrt.
Första 45 dagarna är ju gratis (via hemförsäkringen), men jag har nog betalat ca 500 kr per månad. Senast valde jag dock att ha med egendomsförsäkring och då betalade jag runt 1 100 kr för ungefär 50 dagar.

Beräkna din premie själv på gouda-rf.se, tryck på "Köp försäkring".
Citera
2015-05-13, 00:24
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Första 45 dagarna är ju gratis (via hemförsäkringen), men jag har nog betalat ca 500 kr per månad. Senast valde jag dock att ha med egendomsförsäkring och då betalade jag runt 1 100 kr för ungefär 50 dagar.

Beräkna din premie själv på gouda-rf.se, tryck på "Köp försäkring".
Ja, det verkar ligga på kring 500:-/månaden, det kan det ju vara värt. Tack för länken.
Citera
2015-05-13, 14:08
  #7
Medlem
Shepard25s avatar
Externa försäkringsbolag är ofta mycket dyrare. Jag kontaktade bara mitt dåvarande hemförsäkringsbolag och förklarade var jag tänkte åka och vad jag tänkte göra. De gav mig ett erbjudande som kostade 1600 kr för ett år med heltäckande försäkring för allt utom typ boxning.
Citera
2015-05-14, 15:33
  #8
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Externa försäkringsbolag är ofta mycket dyrare. Jag kontaktade bara mitt dåvarande hemförsäkringsbolag och förklarade var jag tänkte åka och vad jag tänkte göra. De gav mig ett erbjudande som kostade 1600 kr för ett år med heltäckande försäkring för allt utom typ boxning.
Är det sant? Jag har tvärt om fått betydligt dyrare prisförslag men jag ska göra ett nytt försök då.
Får jag fråga vilka som ger så bra pris?
Citera
2015-05-15, 21:52
  #9
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Gouda Reseförsäkring har jag använt mig av i totalt 10 månader nu, fördelat på två olika resor. Jag har inte råkat ut för något och kan därför egentligen inte säga något om bemötandet men den täcker mer eller mindre allt. Om du ska hålla på med "extrema" aktiviteter (dykning, fallskärmshoppning, eller dylikt) får du så klart läsa det finstilta. Dykning täcker den ned till 25 meter vill jag minnas. Jag har i och för sig avbrutit den i förtid också och det var inga problem alls; 100 % av det jag inte nyttjat var tillbaka på mitt konto inom några dagar.

Gouda är billiga, men kolla först upp på nätet varför dom är billiga

Själv har jag anlitat europeiska till för nått år sedan då dom höjde min premie med typ 150% för jag översteg 40 år, och var tydligen benägen till att bli gravid även om jag är man, "sug på den"
Så har sedan dess anlitat mitt hemförsäkringsbolag,
men ändå lite dyrt betalar typ 1200:- om året för min hemförsäkring, då ingår 45 dagar som brukligt
men 20 dagar till skulle kosta 1100:-,för sista resan
dom vet hur dom ska ta betalt försäkringsbolagen
Citera
2015-05-15, 22:23
  #10
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Gouda är billiga, men kolla först upp på nätet varför dom är billiga
Du som verkar veta kan väl berätta istället?
Citera
2015-05-15, 22:25
  #11
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Du som verkar veta kan väl berätta istället?
Har du svårt att googla
Citera
2015-05-15, 22:27
  #12
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Har du svårt att googla
Jag sitter på bussen på väg till jobbet. Om det nu är så lätt är det väl bara för allsmäktiga Dig att informera oss mindre vetande. Tack på förhand.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2567482

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback