Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-16, 09:47
  #181
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kontakta flygbolaget först och kräv ersättning.
Brukar stå på deras hemsida hur man gör.
Tackar hittade en flik ang ersättning,dock stod det om jag hade några utlägg, hade väl lite taxiresor mat mm,men knappast jag fick några kvitton, men skickade in min förfrågan så får vi se vad dom återkommer med,kanske en voucher på några hundra Euro borde väl vara skäligt ?
Citera
2024-03-04, 12:14
  #182
Medlem
sk33s avatar
Ska ut och resa. Tillhör inte vanligheterna. Wales-Irland, med familjen. Flyg och hyrbilar bokas i förväg, mesta boendet bokas på plats. 2 veckor kanske.

Komplett rese-analfabet märker jag, då jag brukar hålla mig i tämligen normala länder som Danmark och Tyskland med egen bil.

Så. Inventerade familjens kortförråd.

Volvia / Visa Credit
Swedbank Mastercard Debit
SEB Mastercard Debit
Klarna / Visa Credit
Coop Mastercard Credit

"Reseförsäkring" ingår vid alla. "Avbeställningsförsäkring". Villkor gäller, osv.

Är det någon skillnad mellan Visa eller Mastercard? Eller är det helt upp till utgivarna Swedbank, SEB etc? Brukar det skilja mycket, för en lekman känns de lika bra/dåliga allihop.

Tänker mig dessa scenario:

1) På väg till Arlanda kräks ett av barnen i bilen. Resa blir omöjlig, ombokning inte aktuellt, det blir total avbokning av allt och kanske resa nästa år.

2) När vi landar i, tja, Heathrow (vi ska inte dit, men tar som exempel), kräks ungen när vi precis hämtat ut hyrbilen. Resan måste avbrytas, flyg hem bokas.

Hur, och med vad, betalar jag resan för att inte stå med kostnader för flyg och hyrbil som inte kommer att användas?

Är utökad hemförsäkring bättre? Vi har reseförsäkring i hemförsäkringen, men den är någon gimpad variant utan avbeställningsskydd, men kan det ändå vara en bättre lösning än kortförsäkringar om man skaffar ett tillval? (som i just detta fall heter "Resklar")

Spelar det roll vilka flygbolag eller hyrbilsföretag man använder? Om dessa säljer eget skydd borde man klara sig utan det, om korten ovan täcker?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2567482

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback