Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-13, 15:50
  #1
Avstängd
SlowScarecrows avatar
Jag är obekant med termerna man stöter på när man läser om kanalpaket.

I dagsläget har jag frikanaler via digitalbox. Jag har inget fast bredband så streamingtjänster är överflödigt.

Nu vill jag köpa ett kanalpaket med många kanaler. Helst vill jag skräddarsy ett paket och välja de kanaler jag vill ha. Där passar Boxer Flex16 in men det är som sagt bara 16 kanaler utöver frikanalerna.
Boxer har TV6 som jag vill ha vilket alla inte verkar ha.

Andra distributörer (eller vad man kallar dom) har bredband- och kabel-tv men det vet jag knappt vad det är. Bredband går bort men vad skiljer kabel-tv från digital-tv?

Sen har jag läst om TiVo men förstår inte riktigt om det är tv eller streamingtjänst?

Vad är det enklaste som ger någorlunda många kanaler?
Citera
2015-05-13, 20:43
  #2
Medlem
Kabeltattarens avatar
Digital tv är just digital tv, till skillnad från analog då, oavsett distributionsform (kabel-tv, iptv, satellit-tv, marksänd tv osv). Kabel-tv är som namnet antyder att du är ansluten med en kabel in till fastigheten där du bor.

Tivo är enkelt förklarat en självlärande inspelningsbar digitalbox för användning i Comhems kabel-tv-nät.
Citera
2015-05-13, 21:06
  #3
Avstängd
SlowScarecrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Digital tv är just digital tv, till skillnad från analog då, oavsett distributionsform (kabel-tv, iptv, satellit-tv, marksänd tv osv). Kabel-tv är som namnet antyder att du är ansluten med en kabel in till fastigheten där du bor.

Tivo är enkelt förklarat en självlärande inspelningsbar digitalbox för användning i Comhems kabel-tv-nät.

Om jag väljer TiVo, måste en kabel dras in i lägenheten då? Är TiVo ett bra alternativ långsiktigt när allt blir mer digitalt? Kan den användas utan någon uppkoppling då ComHem främst är kända för bredband?

EDIT: Å andra sidan verkar TiVo väldigt utskälld. Då återstår Viasat eller Boxer som har TV6.
__________________
Senast redigerad av SlowScarecrow 2015-05-13 kl. 22:02.
Citera
2015-05-13, 22:53
  #4
Medlem
kolla bredbandsbolagets kanalpaket.
helt klart de mest kompletta i min mening.
har t3-stor + viasat, helt ok tv-box får man också.

jag är en nöjd kund.
Citera
2015-05-14, 05:30
  #5
Medlem
Kongruensbojds avatar
TV6 är ju en fri kanal och ingår därför i alla kanalpaket. Eller vad menar du?

Är ditt hus ett Comhem-hus? Gå i så fall in på deras hemsida och snickra ihop dina val.
Citera
2015-05-14, 09:48
  #6
Avstängd
SlowScarecrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryRedknapp
kolla bredbandsbolagets kanalpaket.
helt klart de mest kompletta i min mening.
har t3-stor + viasat, helt ok tv-box får man också.

jag är en nöjd kund.

Hur mycket arbete blir det om kabel ska dras in?


Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
TV6 är ju en fri kanal och ingår därför i alla kanalpaket. Eller vad menar du?

Är ditt hus ett Comhem-hus? Gå i så fall in på deras hemsida och snickra ihop dina val.


Nej, Canal Digital har inte TV6 i sitt utbud. Bor inte i Comhemhus, huset har nog inget internetstöd förutom mobilt bredband.
Citera
2015-05-14, 10:12
  #7
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowScarecrow
Om jag väljer TiVo, måste en kabel dras in i lägenheten då? Är TiVo ett bra alternativ långsiktigt när allt blir mer digitalt? Kan den användas utan någon uppkoppling då ComHem främst är kända för bredband?

Ja, du måste ha Comhems kabel-tv. Tivo är digital så det känns ju som ett lämpligt alternativ. Ja, det kan den. Nej, Comhem är inte mest kända för bredband utan för kabel-tv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
TV6 är ju en fri kanal och ingår därför i alla kanalpaket.

TV6 är ingen fri kanal. Däremot distribueras den kostnadsfritt i vissa nät.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowScarecrow
Hur mycket arbete blir det om kabel ska dras in?

Nej, Canal Digital har inte TV6 i sitt utbud.

Det är väldigt mycket jobb, framför allt grävning, och speciellt om det inte finns kabel-tv över huvud taget i området där du bor.

Canal Digital Kabel-tv har TV6 i sitt utbud.
Citera
2015-05-14, 10:18
  #8
Avstängd
SlowScarecrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Ja, du måste ha Comhems kabel-tv. Tivo är digital så det känns ju som ett lämpligt alternativ. Ja, det kan den. Nej, Comhem är inte mest kända för bredband utan för kabel-tv.

Det är väldigt mycket jobb, framför allt grävning, och speciellt om det inte finns kabel-tv över huvud taget i området där du bor.

Canal Digital Kabel-tv har TV6 i sitt utbud.


Då verkar ju Boxer Flex16 vara det lättaste alternativet.
Citera
2015-05-14, 16:45
  #9
Medlem
har du inget antennuttag i bostaden eller ?
Citera
2015-05-14, 18:06
  #10
Avstängd
SlowScarecrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryRedknapp
har du inget antennuttag i bostaden eller ?

Jo, det har jag.

Men om man skaffar Canal Digitals kanalpaket kan man då spela in TV6 via marknätet? Går det att växla utan problem?
Citera
2015-05-14, 19:33
  #11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowScarecrow
Jo, det har jag.

Men om man skaffar Canal Digitals kanalpaket kan man då spela in TV6 via marknätet? Går det att växla utan problem?

Du får kontakta Canal Digital och fråga om CD kan leverera kabel-TV eller parabol till dig.
Citera
2015-05-14, 20:09
  #12
Avstängd
SlowScarecrows avatar
Hur fungerar en smartbox med WiFi? Är det uppkoppling gjort för att se playtjänster utan att man behöver bredband?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback