Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-10-11, 04:16
Medlem
Bingolikets avatar
From 1 november höjer dom sina egna löner med 1600kr/mån till 48000kr/mån exl alla övriga tillägg.Man jämför sig bl.a med statsrådens löneökning.Vid varje avtalsrörelse kräver man återhållsamhet för vanliga löntagare men själva ger man sig stora lönelyft med täta mellanrum.Är 48000kr i månaden en rimlig lön i förhållande till arbetsinsattsen?
Citera
2005-10-11, 06:32
Medlem
volvo 240s avatar
Nej, den borde sänkas till 35.000!
Citera
2005-10-11, 07:03
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
From 1 november höjer dom sina egna löner med 1600kr/mån till 48000kr/mån exl alla övriga tillägg.Man jämför sig bl.a med statsrådens löneökning.Vid varje avtalsrörelse kräver man återhållsamhet för vanliga löntagare men själva ger man sig stora lönelyft med täta mellanrum.Är 48000kr i månaden en rimlig lön i förhållande till arbetsinsattsen?
Lönen är alldeles för hög om vi ser till vad det är folk som i allmänhet sitter där och vad de är värda på arbetsmarknaden utanför politiken och dess direktkontrollerade områden. Den är alldeles för låg om vi ser till vad dugligt folk, av den kaliber vi borde ha i Riksdagen, tjänar.
Citera
2005-10-11, 07:48
Medlem
yendors avatar
48000 kan vara en rimlig lön men jag har något emot att dom så regelbundet ökar sina löner väl över inflations anpassning.

När justerade dom CSN's ersättning för att täcka förlusten av inflationen senast?
Citera
2005-10-11, 08:25
Medlem
TTKs avatar
48´ är inte så störande... de har ju t.ex. ingen övertidsersättning men de flesta jobbar åtminståne 60 timmar i veckan iaf. Tar man sånt i beaktande så är de inte så himla välbetalda som det kan verka.

Citat:
Ursprungligen postat av yendor
När justerade dom CSN's ersättning för att täcka förlusten av inflationen senast?

Basbeloppet höjdes väl aldeles nyss, och det inverkar väl på csnutdelningarna, eller har jag helt fel?
Citera
2005-10-11, 08:54
Medlem
yendors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Basbeloppet höjdes väl aldeles nyss, och det inverkar väl på csnutdelningarna, eller har jag helt fel?

Ersättning från CSN har inte justerats sedan 1993.

Basbeloppet har dock förändrats en del under tiden
http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=2692
Räknar jag rätt så har det ökat med ca 14.25% sedan 1993.

Tar vi för enkelhetens skull det jag fick när jag studerade 1993 vilket var 6900 om jag minns rätt och helt enkelt lägger till 14.25% så borde det ökat med nästan en tusenlapp.

Tittar vi å andra sidan på riksdagsarvodena så har följande hänt:
http://www.riksdagen.se/templates/R_...d____4617.aspx
Ökningen är ju bara blygsamma 98%

Det är lite svårt att smälta att dom enda som förhandlar med sig själva driver igenom en fördubbling av sin lön.
Citera
2005-10-11, 09:07
Medlem
anakatas avatar
Trots att riksdagsledamöterna är inkompetenta idioter så måste de tyvärr ha hög lön för att minska risken för korruption.
Citera
2005-10-11, 10:07
Medlem
Jag tycker inte de har för höga löner överhuvudtaget. Men däremot borde det vara lite högre krav på de som sitter där när det gäller livserfarenhet och utbildning. Dessutom är det alldeles för många personer i riksdagen, 349 st är groteskt många med tanke på att vi är ett land med få invånare. Max 199 st skulle det vara.
Citera
2005-10-11, 10:19
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Trots att riksdagsledamöterna är inkompetenta idioter så måste de tyvärr ha hög lön för att minska risken för korruption.
Ja, för rika personer har ju aldrig visat sig korrupta...

Anser att det där är skitsnack. Jag tror inte det finns ett enda bevisat samband mellan inkomst och korruption. Du kan köpa en polis lika lätt som en politiker, det rör sig bara om olika stora plånböcker. Dessutom skall LÖN inte vara motivation för att inte bli korrupt. Bättre att ha ett system där korruptionen upptäcks OCH STRAFFAS.
Citera
2005-10-11, 10:38
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Man jämför sig bl.a med statsrådens löneökning.

Varför det? Statsråden är hårt arbetande nickedockor. Riksdagsledamöterna är slöa nickedockor.

Det faktum att nästan inga ministrar rekryteras från riksdagen längre säger det mesta om den församlingens minskade status. Begåvningarna och karriäristerna återfinns idag på tankesmedjor och departement, inte i riksdagen. Göran Persson omger sig med ett stort antal av dessa spinndoktorer och experter.

Riksdagen är idag stor utsträckning ett transportkompani, vars viktigaste uppgift är knapptryckning. Förhandlingar sker mellan partiledningarna och ofta utan inblanding av riksdagsgruppen. Många sitter dessutom mer eller mindre inkvoterade som representanter för sitt län, sitt kön, sin åldersgrupp, eller sitt fackförbund. Kompetens är följaktligen inte deras viktigaste egenskap.
Citera
2005-10-11, 11:01
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
En löneökning på drygt 3,3 % är inte speciellt hissnande. Visst sitter det många idioter utan god alternativ arbetsmarknad i riksdagen, men skulden till det ligger rimligen hos den svenska valmanskåren.
Citera
2005-10-11, 11:04
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
...men skulden till det ligger rimligen hos den svenska valmanskåren.

Jag håller helt med. Dags att ställa vänner, familjemedlemmar och arbetskamrater till svars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in