Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-17, 22:49
Medlem
hej.

Jag skaffade i hösts en Albin Vega. Det är en förhållandevis liten segelbåt i plast, för 2-4 pers. Den är gammal och billig men känd för sina goda långseglingsegenskaper, o folk har seglat jorden runt mm i dessa båtar.

jag har rustat båten under vintern o våren. mycket är gjort men en del kvarstår för att den skall var i skicka för stora hav.

Min plan är att rusta och förbereda båten i sthlm under våren, segla den för att testa båten och mej själv i östersjön under sommaren, och mot hösten segla ner till Kanarieöarna, och runt jul segla över Atlanten. Planen är ambitiös men inte orimlig, tycker jag. jag försöker oxo vara ödmjuk inför att allt inte alltid går som planerat.

Jag har haft två segelbåtar innan, och är van vid att behöva lära mej själv och ta ansvar för seglingen själv, men jag saknar erfarenhet av långsegling och segling på öppna vatten. Jag har en plan men förstår oxo att den antagligen kommer att förändras på vägen och är öppen för andra idéer och lösningar. Jag kommer att segla med förhållandevis låg budget.

Jag söker någon som oxo vill segla över atlanten! Och någon som hellre vill "delta" än "hänga med". Min önskan är att hitta en eller flera personer att dela båten med och göra planer tillsammans, jag har inget intresse av att vara "kapten" eller "ägare" utan vill göra saker tillsammans. Men jag är oxo öppen för någon som bara vill följa med vissa etapper eller som "crew" eller dyrligt.

Om du tycker detta passar mej, eller om du har andra idéer som kanske skulle passa mej, tveka inte på att höra av dej.

MVH
Tommy
Citera
2015-05-17, 22:51
Medlem
Potentatens avatar
Låter helt galet men säkert någon som gillar att sätta livet som insatts.
Citera
2015-05-17, 22:54
Medlem
loliravers avatar
Kan dom som aldrig har seglat få vara med?
Citera
2015-05-17, 22:54
Bannlyst
Du kanske skulle berätta lite mer om dig själv, en båt är en liten yta att dela med vänner givetvis värre med totala främlingar gäller att man passar ihop.
Citera
2015-05-17, 23:01
Medlem
ja det e såklart fett socialt påfrestande att segla tillsammans långe på el liten båt. så innan en bestämmer sig för detta behöver en såklart träffas många gånger innan o så, så det kommer finnas gott om dit o tillfälle att lära känna mej för den som är intresserad

Jag 28 år och gillar att resa och leva friluftsliv typ, att klättra i berg, resa med cykel och sånt. en anledning till att jag har gjort mycket sånnahär grejer e oxo för att jag inte gillar att jobba o tjäna massa pengar, så jag gör ofta sånt som e billigt. segling e såklart inte lika billigt som att lifta eller cykla, men det går att göra på en låg budget oxo.

angående hur mycket seglingserfarenhet du behöver så spelar det ingen roll för mej. Om du på allvar verkar intresserad av denna ide så räcker d för mej. men om du aldrig har seglat så har jag lite svårt att förstå varför du skulle vilja göra en sånhär sak..
Citera
2015-05-17, 23:19
Medlem
jag e vegetarian.
men om morötterna e slut o inget nappar (jag antar att även en vegitarian börjar fiska om maten tar slut på ett hav) så antar jag att allt kan hända. det kan va smart att ta med lite extra mat så vi slipper lära oss mer om detta..
Citera
2015-05-18, 00:10
Medlem
VenomXs avatar
Maten ska väl kunna räcka hyfsat på en sån seglats vad jag förstått, bara man knökar in den i alla skrymslen som går samt bunkrar upp förråden lite på vägen där tillfälle ges. Läste nyligen ut en bok om en sådan seglats med den gode herr Yrvind (Den unge, den gamle och havet) och det känns ju helt klart genomförbart bara båten är strukturellt juste, motorn funkar och man kommer något så när överens.

Även om jag inte har några större erfarenheter av segling så skulle jag absolut hängt på om min livssituation hade tillåtit, men med bl.a två schäfrar och lite andra geografiskt begränsade åtaganden så går det helt enkelt inte

Önskar lycka till iaf om det blir av, och sätt gärna upp nån form av blogg eller liknande och dokumentera projektet för sånt här är alltid intressant att följa hur det går
Citera
2015-05-18, 00:15
Medlem
E du dum i huvudet?

Du vill alltså ta med dig en oerfaren seglare över Atlanten? Vad sker om du får en stroke? Vattenbristbesvär? Hjärtflimmer eller hög feber i kombination med dåligt väder? Skall du segla i vilket fall som helst?

Du fattar att ni behöver överlevnadsdräkter ? EPIRB? Helst satellit telefon eftersom VHF har i radiohorizont. Detaljerad färdplan, ja... Listan kan göras jävligt lång. Det är just den här typen av människor som lyckas klanta till det något så djävulskt...

Börja med att segla i skärgården, kanske till Finland , Lettland..... Fan inte över Atlanten ...

Tänk fan om och tänk rätt nästa gång.
Citera
2015-05-18, 01:22
Medlem
Kör på. Se upp för flytande containrar (flyter strax under vattenytan) och valar bara. Är väl ganska "vanligt" att segla över Atlanten idag. Finns nog mycket att läsa i ämnet hu man ska förbereda sig. Så jävla farligt är det inte.
Citera
2015-05-18, 01:32
Medlem
Moldaviens avatar
Kör hårt!

Här har du lite intressant litteratur om att segla över Atlanten med en Vega:
http://www.bokus.com/bok/97891130380...ten-i-en-vega/
Citera
2015-05-18, 01:39
Medlem
@ nervgasad:
nä jag hoppas att jag inte är helt dum i huvudet, men om jag e det så skulle jag antagligen inte inse d själv
jag skulle inte känna mej trygg att segla med en helt oerfaren seglare över atlanten, men om jag seglat med någon i östersjön o sen ner till kanarieöarna så e den inte HELT oerfaren nät den kommer ner. men jag håller med att besättning måste klara sig även om nån, tex jag blir sjösjuk eller nått o inte kan segla en liten stund. för övrigt hoppar jag att jag slipper just hjärtflimmer i kombination med dåligt väder.
jag har såklart tänkt utrusta båten med nödvändig säkerhetsutrustning, men min lista är ficktids inte " djävligt lång", utan bara halvlång med hälften av grejerna avbockade.
med detta sagt få håller jag med om att jag inte riktigt vet vad jag ger mej in på och jag försöker vara ödmjuk inför olika hemskheter som kan hända på vägen. o att jag kanske kommer iväg men avbryter långt innan kanarieöarna. jag skulle inte vara den första som gjorde det, o jag ser ingen skam i det.

@moldavien:
tack för tipset. det verkar vara en häftig resa dom gjorde. men med tanke på vilken rutt dom valde så var det nog en mycket svårare segling än den jag hoppas på.
@moldavien:
tack för tippset. d verkar vara en häftig resa dom gjorde, men med tanke på vilken rutt dom valde så var det en mycket svårare segling än den jag planerar.

@ispik:
jag vet inte riktigt. en ide är att segla tillbax till sverige, en annan är att segla vidare till söderhavet. men det troligaste är nog att jag säljer båten billigt efter att ha seglat runt i Karibien ett tag.

@anonym:
ja containrar verkar ju vara den största faran, men det går ju knappt att undvika, bara hoppas att en inte har den oturen, o om det skulle vara så illa så har jag en bra livflotte mm. o riktig otur kan en ju ha på land oxo, bilolyckor o sånt
ja visst finns d mkt att läsa. jag har läst ett gäng bra böcker på ämmnet, my first atlantic crossing och ocean passages and landfalls är dom senaste, men d som inspirerat mej mest har varit "alla sa vi skulle dö" och "maidentrip".
Senast redigerad av tommyvega 2015-05-18 kl. 01:43.
Citera
2015-05-18, 01:43
Medlem
@moldavien:
tack för tipset. det verkar vara en häftig resa dom gjorde. men med tanke på vilken rutt dom valde så var det nog en mycket svårare segling än den jag hoppas på.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2569863

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här