2015-05-20, 23:03
Medlem
Hur ska vi gå tillväga för att det ska gå till så smidigt som möjligt - utgångspunkterna är som följer:

Jag och min familj med partner och två barn vill ta över mitt föräldrahem.
Huset är värderat till 6 500 000 kronor, vad taxeringsvärdet är vet jag inte (?).
Denna summa är alldeles för hög för oss att punga ut med och vi undrar nu hur man skulle kunna göra det på mest lönsamma vis.
En förälder är bortgången, den andra vill väldigt gärna att vi ska ta över huset, samtidigt som hen behöver en summa på cirka 2-3 000 000 för att köpa sig en bostadsrätt.
Ett syskon finns som förmodligen inte behöver pengar just nu men såklart på ngt sätt ska bli garanterad sin rättmätiga del. Kan ngn typ av värdepapper vara aktuellt? Att syskonet överlåter sin del av huset till oss men blir ensam arvinge till förälderns nya bostadsrätt för att det ska bli rättvist?

Hur löser vi detta smidigt, rättvist men så billigt som möjligt?
Är det överhuvudtaget möjligt att få ner priset på ngt sätt?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2015-05-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Hur ska vi gå tillväga för att det ska gå till så smidigt som möjligt - utgångspunkterna är som följer:

Jag och min familj med partner och två barn vill ta över mitt föräldrahem.
Huset är värderat till 6 500 000 kronor, vad taxeringsvärdet är vet jag inte (?).
Denna summa är alldeles för hög för oss att punga ut med och vi undrar nu hur man skulle kunna göra det på mest lönsamma vis.
En förälder är bortgången, den andra vill väldigt gärna att vi ska ta över huset, samtidigt som hen behöver en summa på cirka 2-3 000 000 för att köpa sig en bostadsrätt.
Ett syskon finns som förmodligen inte behöver pengar just nu men såklart på ngt sätt ska bli garanterad sin rättmätiga del. Kan ngn typ av värdepapper vara aktuellt? Att syskonet överlåter sin del av huset till oss men blir ensam arvinge till förälderns nya bostadsrätt för att det ska bli rättvist?

Väldigt tacksam för svar!

När det rör sig om så stora belopp skulle jag lägga 10.000 på att ta med föräldern och syskonet och gå till en familjerättsbyrå. Dels för att allt ska bli rätt, men även för att ni har en neutral part så att ingen känner sig lurad, vare sig nu eller i framtiden när värdet på hus etc ändras.
Citera
2015-05-20, 23:31
Medlem
Puffes avatar
Enda möjligheten är att diskutera med syskonet :-)
Rent ekonomiskt blir det inte rättvist på något sätt utan bodelning.

Om du med familj får hälften av "arvet" flera år tidigare än syskonet är det bara att räkna på eventuell ränta syskonet skulle få om hen satt sina pengar på banken eller eventuella fonder.
Att jämföra ett övertagande av hus och syskonet skulle få en Br flera år senare är egoistiskt.
Eventuella prisökningar på villor och bostadsrätter genom åren skiljer sig med.

Vad är så speciellt med dig jämfört med ditt syskon?
Att du har familj?
Att du har familj gör dig redan där mer ekonomiskt oberoende än ditt syskon då du har någon
som delar kostnader med dig, visst kostar barn en del men det har inte med saken att göra.

Vill ni vara rättvisa så sälj familjehemmet.
Dela lika på vinsten med syskonet och dela sedan på bostadsrätten när den försäljningen sker.
Är ni ute efter att byta upp er så kan ni göra det oavsett utan att skapa livslånga konflikter med syskonet.
Citera
2015-05-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Enda möjligheten är att diskutera med syskonet :-)
Rent ekonomiskt blir det inte rättvist på något sätt utan bodelning.

Om du med familj får hälften av "arvet" flera år tidigare än syskonet är det bara att räkna på eventuell ränta syskonet skulle få om hen satt sina pengar på banken eller eventuella fonder.
Att jämföra ett övertagande av hus och syskonet skulle få en Br flera år senare är egoistiskt.
Eventuella prisökningar på villor och bostadsrätter genom åren skiljer sig med.

Vad är så speciellt med dig jämfört med ditt syskon?
Att du har familj?
Att du har familj gör dig redan där mer ekonomiskt oberoende än ditt syskon då du har någon
som delar kostnader med dig, visst kostar barn en del men det har inte med saken att göra.

Vill ni vara rättvisa så sälj familjehemmet.
Dela lika på vinsten med syskonet och dela sedan på bostadsrätten när den försäljningen sker.
Är ni ute efter att byta upp er så kan ni göra det oavsett utan att skapa livslånga konflikter med syskonet.

Det finns skatteeffekter att ta hänsyn till också. Om föräldern säljer huset på marknaden så försvinner 22% av vinsten i skatt. Jag skulle gå till ett proffs.
Citera
2015-05-21, 00:17
Medlem
Tack för era svar!

Jag vill absolut inte vara ego självklart ska syskonet känna sig likväld nöjd, skulle aldrig göra ngt för att förstöra vår relation, aldrig. Dock har syskonet själv uttryckt att det vore kul om jag med familj tar över huset så det inte går t ngn främling.

Hur mkt behöver jag köpa ut syskonet för ifall vi väljer att lösa affären redan vid övertagandet ?

Åter igen, tycker absolut inte att det är ngt spec med mig utan vill reda ut hur vi just på ett rättvist sätt skulle kunna lösa det och om det alls går. Kanske vi inte har råd helt enkelt.
Citera
2015-05-21, 01:12
Medlem
Jag vet inte så mycket om skatteregler och juridik kring det här, men det logiska om man bortser från skatteeffekter vore att du köper huset för 6.5M, lånar 3M av banken, och lånar 3.5M amorteringsfritt av päronet till samma ränta du betalar banken, men utan inteckning.

Skaffa en skatterättslig expert som ger er råd!
Citera
2015-05-21, 08:40
Medlem
Citat:
...

Detta är också möjligt/lagligt/rättvist:

Föräldern skänker (0:-) föräldrahemmet till båda (alla) arvingar med lika andelar, men bara du (+familj) flyttar dit.
Du behöver inte betala någon "symbolisk" hyra alls, men tar rimligen alla kostnader/utgifter.

På så sätt "skjuter ni upp" arvet till den dagen huset säljs, och båda får sin solidariska del av värdeförändringen. (Ev investeringar som görs "ensidigt" på huset - renoveringar, tillbyggnader räknas av innan uppdelning. Spara alla kvitton!)

Och både arv- och gåvoskatt är för tillfället 0%, så inga kostnader tillkommer förutom ca 1000:- i lagfart per delägare.

Samtidigt köper DU själv en bostad åt föräldern - som en "köpesumma" för huset, men detta blir då aldrig inblandat i arvet - den tillhör dig. Hyran blir lämpligen exakt de direkta kostnader/avgifter som hänger ihop med boendet, men inga låneräntor.

Glöm inte att skriva klara papper på samägande mm medan ni är överens. Och testamenten.
Citera
2015-05-21, 08:58
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Tack för era svar!

Jag vill absolut inte vara ego självklart ska syskonet känna sig likväld nöjd, skulle aldrig göra ngt för att förstöra vår relation, aldrig. Dock har syskonet själv uttryckt att det vore kul om jag med familj tar över huset så det inte går t ngn främling.

Hur mkt behöver jag köpa ut syskonet för ifall vi väljer att lösa affären redan vid övertagandet ?

Åter igen, tycker absolut inte att det är ngt spec med mig utan vill reda ut hur vi just på ett rättvist sätt skulle kunna lösa det och om det alls går. Kanske vi inte har råd helt enkelt.

Enkel uppställning (förutsatt att fastigheten är obelånad):

Värdering: 6 500 000
Inköpsvärde?: gissar på 1 500 000

Vinst: 5 000 000
Reavinstskatt: 1 100 000

Pengar kvar: 5 400 000

Pengar till BR: 3 000 000

Pengar kvar till dig och syskon: 2 400 000

Pengar till dig: 1 200 000

Nu behöver du bara låna 5 300 000 minus de tillgångar du redan har.
Citera
2015-05-21, 11:01
Medlem
mjohan84s avatar
I de fall där föräldrar nästintill skänker bort sin bostad till ett barn för man ta med i beräkningen
Att barnets partner äger hälften av fastigheten därefter.

Vet en pappa som sålde ett hus värt 4.5 milj för 600k till sin ena dotter (han har två men den ena har han knappt träffat och vill inte ge några pengar)

Nåväl dottern skilde sig sedan och mannen fick därför hälften av HELA värdet - minus lån
Citera
2015-05-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
I de fall där föräldrar nästintill skänker bort sin bostad till ett barn för man ta med i beräkningen att barnets partner äger hälften av fastigheten därefter.

Vet en pappa som sålde ett hus värt 4.5 milj för 600k till sin ena dotter (han har två men den ena har han knappt träffat och vill inte ge några pengar)

Nåväl dottern skilde sig sedan och mannen fick därför hälften av HELA värdet - minus lån

Stämmer. Formuleringen "såsom enskild egendom" i gåvobrevet är bra att ha.

Och i ditt exempel: Den "frånvarande" dottern kan kräva syrran på 1.125.000 under ganska många år därefter - om/när pappan dör (laglott). Och oavsett skilsmässan...

Edit: rätt belopp.
Senast redigerad av iconicatab 2015-05-21 kl. 11:34. Anledning: HALVA arvet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in