2015-05-27, 11:57
Medlem
Skyishs avatar
Hur definierar man det svenska klassamhället? Det pratas jävligt mycket om klass men ingen förklarar exakt vad man menar. Handlar det helt enkelt om inkomstskillnader och en fattig underklass med stor arbetslöshet? Att de rika blir rikare?

Gör mig klokare, tack.
Citera
2015-05-27, 12:10
Medlem
Petter.Dasss avatar
BBC gjorde en undersäkning för ett par år sen, och kom efter en ansats a la Bourdieu fram till en indelning i sju klasser:

Från http://www.bbc.com/news/uk-22007058:

People in the UK now fit into seven social classes, a major survey conducted by the BBC suggests.
It says the traditional categories of working, middle and upper class are outdated, fitting 39% of people.
It found a new model of seven social classes ranging from the elite at the top to a "precariat" - the poor, precarious proletariat - at the bottom.

More than 161,000 people took part in the Great British Class Survey, the largest study of class in the UK.

Class has traditionally been defined by occupation, wealth and education. But this research argues that this is too simplistic, suggesting that class has three dimensions - economic, social and cultural.
The BBC Lab UK study measured economic capital - income, savings, house value - and social capital - the number and status of people someone knows.

The study also measured cultural capital, defined as the extent and nature of cultural interests and activities.

The new classes are defined as:

Elite - the most privileged group in the UK, distinct from the other six classes through its wealth. This group has the highest levels of all three capitals
Established middle class - the second wealthiest, scoring highly on all three capitals. The largest and most gregarious group, scoring second highest for cultural capital
Technical middle class - a small, distinctive new class group which is prosperous but scores low for social and cultural capital. Distinguished by its social isolation and cultural apathy
New affluent workers - a young class group which is socially and culturally active, with middling levels of economic capital
Traditional working class - scores low on all forms of capital, but is not completely deprived. Its members have reasonably high house values, explained by this group having the oldest average age at 66
Emergent service workers - a new, young, urban group which is relatively poor but has high social and cultural capital
Precariat, or precarious proletariat - the poorest, most deprived class, scoring low for social and cultural capital

The researchers said while the elite group had been identified before, this is the first time it had been placed within a wider analysis of the class structure, as it was normally put together with professionals and managers.

At the opposite extreme they said the precariat, the poorest and most deprived grouping, made up 15% of the population.

Rätt intressant läsning. Man kunde även göra ett test för att se var man själv befann sig, med frågor som "känner du någon konstnär, går du på opera" etc, utöver de uppenbara om sparkapital, utbildning och inkomst med mera. Observera den tekniska medelklassens kulturella apati. Bra formulering.
Senast redigerad av Petter.Dass 2015-05-27 kl. 12:12.
Citera
2015-05-27, 12:48
Medlem
Skyishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
BBC gjorde en undersäkning för ett par år sen, och kom efter en ansats a la Bourdieu fram till en indelning i sju klasser:

Från http://www.bbc.com/news/uk-22007058:

People in the UK now fit into seven social classes, a major survey conducted by the BBC suggests.
It says the traditional categories of working, middle and upper class are outdated, fitting 39% of people.
It found a new model of seven social classes ranging from the elite at the top to a "precariat" - the poor, precarious proletariat - at the bottom.

More than 161,000 people took part in the Great British Class Survey, the largest study of class in the UK.

Class has traditionally been defined by occupation, wealth and education. But this research argues that this is too simplistic, suggesting that class has three dimensions - economic, social and cultural.
The BBC Lab UK study measured economic capital - income, savings, house value - and social capital - the number and status of people someone knows.

The study also measured cultural capital, defined as the extent and nature of cultural interests and activities.

The new classes are defined as:

Elite - the most privileged group in the UK, distinct from the other six classes through its wealth. This group has the highest levels of all three capitals
Established middle class - the second wealthiest, scoring highly on all three capitals. The largest and most gregarious group, scoring second highest for cultural capital
Technical middle class - a small, distinctive new class group which is prosperous but scores low for social and cultural capital. Distinguished by its social isolation and cultural apathy
New affluent workers - a young class group which is socially and culturally active, with middling levels of economic capital
Traditional working class - scores low on all forms of capital, but is not completely deprived. Its members have reasonably high house values, explained by this group having the oldest average age at 66
Emergent service workers - a new, young, urban group which is relatively poor but has high social and cultural capital
Precariat, or precarious proletariat - the poorest, most deprived class, scoring low for social and cultural capital

The researchers said while the elite group had been identified before, this is the first time it had been placed within a wider analysis of the class structure, as it was normally put together with professionals and managers.

At the opposite extreme they said the precariat, the poorest and most deprived grouping, made up 15% of the population.

Rätt intressant läsning. Man kunde även göra ett test för att se var man själv befann sig, med frågor som "känner du någon konstnär, går du på opera" etc, utöver de uppenbara om sparkapital, utbildning och inkomst med mera. Observera den tekniska medelklassens kulturella apati. Bra formulering.

Där ser man. Ja, det låter ju mer aktuellt än den definition som Marx hade. Enligt Bourduieu så avgör alltså ekonomiska, kulturella och sociala kapital vilken klass du tillhör och hur stor chansen är att du gör en klassresa. Stämmer det?
Citera
2015-05-27, 13:22
Medlem
glimmandes avatar
Underifrån och upp:

Drönarklass och trasproletariat. Helt beroende av samhällelig omfördelning. Ibland pga personliga brister och ibland pga skäl de ej råder för själva.

Lägre arbetarklass. Kassa löner och osäker position. Dåliga möjligheter till bostadskarriär via spekulationsbubbla pga dålig inkomstsäkerhet. De finansierar tillfälligt boende i andrahandskontrakt med tillfälliga arbeten. Rena skitliv.

Vanlig arbetarklass. Drar in runt 25-35 000 kr före skatt per månad. Normala jobb och normalt boende. Om de har haft tur så köpte de bostadsrätt för nåt decennium sedan vilket skapat en passiv rikedom trots att de ej haft råd att spara.

Lyckad arbetarklass. Tjänar runt 35-55 000 kr före skatt. Ingenjörer, läkare och ekonomer hör hit. Hyfsad jobbsäkerhet. Kan spara några tusenlappar i månaden och har oftast lyckats med bostadskarriär. Dessa är Nya Moderaternas valboskap.

Lägre administrerarklass. Tjänar ungefär som vanlig arbetarklass och lyckad arbetarklass. Samtidigt har de nån sorts mellanchefsposition som ger dem en högre samhällelig position. T ex projektledare och liknande.

Övre administrerarklass. Hit hör riktiga chefer inom privat och offentlig sektor.

Klasserna ovan är samtliga kopplade till vanlig produktion och administration av olika slag inom vanliga näringar.

Utöver dessa så har vi den finansiella klassen. Detta är den egentliga överklassen av dels ägare och dels fenomenalt välbetalda finansiella administratörer. Om en lyckad övre administrerarklass-snubbe inom vanliga näringar drar in 50 000+ kr i månaden så drar de finansiella administratörerna in en rejäl multipel av det. Dessa är globaliseringens vinnare.
Citera
2015-05-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Hur definierar man det svenska klassamhället? Det pratas jävligt mycket om klass men ingen förklarar exakt vad man menar. Handlar det helt enkelt om inkomstskillnader och en fattig underklass med stor arbetslöshet?

Sociala klasser är rätt irrelevanta I dagens sverige. Därför inte mycket att tala om.

Det finns en liten och social obetydlig överklass. Det finns mindre grupper av fattiga, dels I städernas betongområden, dels I hålor på landsbygden. Båda orsakar problem lokalt med har ingen store påverkan på sverige.

För sen har vi en allt dominerande medelklass som är många gånger så stor som alla dom andra tillsammans. Som desutom är I stort sett dom enda som påverkar kulturyttringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Att de rika blir rikare?

Dom rika blir rikare. Det blir dom fattiga med. Även om det inte passer slagorden.
Citera
2015-05-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
ej haft råd att spara.

35k I månaden och har inte råd att spara... Fantastisk tankevurpa för att få dom till arbetartklass...
Citera
2015-05-27, 18:38
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
35k I månaden och har inte råd att spara... Fantastisk tankevurpa för att få dom till arbetartklass...

35k före skatt är inte speciellt mycket. Även den övre gränsen som jag fabulerade fram. Om man bor i Stockholm så har man faktiskt inte så stort besparingsutrymme. Det blir 27k efter skatt. Bostad i Stockholm går lätt på runt 10k kr månaden. Ett normalt liv på ytterligare kanske 10k. Lämnar några tusenlappar som man kan spara per månad.

35k är inte nån lyxtillvaro överhuvudtaget.
Citera
2015-05-27, 18:49
Moderator
Eerieyes avatar
Men vafan...

Citat:
Samtidigt vill vi att fattiga människor utan flyktingskäl tar sig hit...

Vilka menar den där Swedin med ordet "vi"? Oseriösa företagare som gissningsvis bryter mot varenda regel som finns, ja de vill såklart det. Men inte om den där Swedin menar svenska folket med sitt "vi". För det vill folk verkligen inte.

Läs mer:

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle20849239.ab

Förövrigt tycker jag att han borde gå till optikern och prova ut kontaktlinser eller något - glasögonen ser ju förjävliga ut.
Citera
2015-05-27, 19:14
Medlem
Intressant diskussion, även om jag tycker klassbegreppet är förlegat. Kanske skikt eller "stratum", om jag ska slänga mig med lite latin.

Bordieus definition låter för mig lite mossig, eftersom han lägger så stor vikt vid kulturellt kapital. Lite som en fisförnäm fransos som rankar folk som går på opera högre än oss i den tekniska medelklassen som är "kulturellt apatiska". Men visst, jag kommer aldrig att tvätta bort det faktum att finkultur i mitt knegarhem för farsan var Hylands Hörna, Hemsöborna och Duke Ellington som avnjöts i den svartvita TV:n tillsammans med lördagsgroggen.

Vet inte heller om jag håller med rankingen av de lägre klasserna. Prekariatet myntades väl av Standing (?) och är för mig mer urbana hipsters som drar sig fram med lite media- och projektjobb samtidigt som man försörjs av sina föräldrar.

Tycker glimmandes definitioner är bättre för de lägre skikten och för svenska förhållanden, även om jag inte riktigt sväljer orden administrerarklass kontra arbetarklass. Däremot så är ju trasproletariatet en tydlig och växande skara här i landet. Består av minst en miljon utomeuropeer samt de permanent passiviserade ungdomar som av olika anledningar aldrig kommer att få ett jobb.

Skillnaden mellan olika grupper är föga förvånande mellan de som har jobb och inte jobb. Därtill kan vi addera de som snart kommer att ha olösbara jätteskulder på bostäder, och de som inte har det. Där går de riktigt tydliga gränserna vad gäller skikt/klass.

Edit: verkar som prekariatet ändå myntades av Bordieu, jag ber om ursäkt. Men det är väl Standing som mest förknippats med begreppet.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2015-05-27 kl. 19:18.
Citera
2015-05-27, 20:28
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Intressant diskussion, även om jag tycker klassbegreppet är förlegat. Kanske skikt eller "stratum", om jag ska slänga mig med lite latin.

Bordieus definition låter för mig lite mossig, eftersom han lägger så stor vikt vid kulturellt kapital. Lite som en fisförnäm fransos som rankar folk som går på opera högre än oss i den tekniska medelklassen som är "kulturellt apatiska". Men visst, jag kommer aldrig att tvätta bort det faktum att finkultur i mitt knegarhem för farsan var Hylands Hörna, Hemsöborna och Duke Ellington som avnjöts i den svartvita TV:n tillsammans med lördagsgroggen.

Vet inte heller om jag håller med rankingen av de lägre klasserna. Prekariatet myntades väl av Standing (?) och är för mig mer urbana hipsters som drar sig fram med lite media- och projektjobb samtidigt som man försörjs av sina föräldrar.

Tycker glimmandes definitioner är bättre för de lägre skikten och för svenska förhållanden, även om jag inte riktigt sväljer orden administrerarklass kontra arbetarklass. Däremot så är ju trasproletariatet en tydlig och växande skara här i landet. Består av minst en miljon utomeuropeer samt de permanent passiviserade ungdomar som av olika anledningar aldrig kommer att få ett jobb.

Skillnaden mellan olika grupper är föga förvånande mellan de som har jobb och inte jobb. Därtill kan vi addera de som snart kommer att ha olösbara jätteskulder på bostäder, och de som inte har det. Där går de riktigt tydliga gränserna vad gäller skikt/klass.

Edit: verkar som prekariatet ändå myntades av Bordieu, jag ber om ursäkt. Men det är väl Standing som mest förknippats med begreppet.

Vet inte om jag fattat Bourdieu fel men han lägger väl in mer i begreppet kulturellt kapital, som uppförandekoder, överklassens faiblesse för gamla lappade koftor och Barbourjackor etcetera. Sedan är stratifieringen intressant, utan att kokettera kan jag väl säga att Ellington skulle ha uppfattats som finkultur av mina föräldrar.

Håller med om att glimmandes definition känns relevant, framförallt beskrivningen av den finansiella klassen, även om Bourdieu skulle haft sina invändningar. Det byggs enorma imperier i skymundan i Sverige, där kommande generationer i rätt många familjer aldrig kommer att behöva lyfta ett finger, oavsett brist på kulturellt och socialt kapital.

En annan sak är det här med att göra en dygd av nödvändigheten. Ta till exempel "emergent service workers", en grupp som liksom såväl hipsters som många andra grupper skapar sitt eget kulturella kapital i brist på annat. Lite som shabby chic.
Citera
2015-05-28, 03:11
Medlem
BetongNasses avatar
Ekonomisk överklass: Bonnierfamiljen, H&M familjen, stort ekonomiskt ägandeskap och tillgångar

Social överklass: folk från "rätt" familj. I dagsläget inte bara adel utan också kulturfolk m.m kan klara sig enbart på sitt efternamn.

"Övre medelklass": Lägre överklass låter så fult dels som man hade ett von Oben perspektiv i ledarna man skriver i tidningen, dels som någon annan står över en. Lyckade propagandaarbetare i mediaindustrin. Advokater och läkare, civilingenjörer som gjort chefskarriär. Yrkespoltiker. Mönga med chefsjob inom administration. Framgångsrikt finansfolk

Nyadlen: Behöver inte arbeta överhuvudtaget i Sverige, går före i bostadsköer. Reserhem till landet de "flydde" ifrån på semseter. Har särlagstiftning. Får lägre straff än normal medborgare när de brukar våld. Sätter sig till dukat bord i Det Nya Sverige

EU-Migranter: Står över lagen!

Faktiskt medelklass: Hantverkare, Civlingenjörer, en del folk inom vården. en hel del som jobbar med admininstration. Vanligt folk helt enkelt

Arbetareklass: Undersköterskor, "Sosstanter", kommunal arbetare, ungdomar som jobbar i restaurangbranschen eller låg avlönat för bemanningsbolag. Kassörskor etc Frilansande unga journalister dels för att det är pk coolt att vara arbetareklass och sedan dilla om sin "klassresa" sen som 40-åring, dels för att de faktiskt är totalt utbytbara och har den lön som följer av det.

Underklass: Finns officiellt inte i Sverige, missbrukare, sjukpensionärer och permanentade sociafall? "Socialgrupp 3" efter meningsglidningen av begreppet.

Superunderklass: svenska hemlösa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in