Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 18:29
  #1
Medlem
Hej,

Hur kan dollarn stiga i värde samtidigt som USA's statsskuld har en konstant ökning?
Detta gäller även EU, då majoriteten av länderna som är med i EU även har stora statsskulder.
Ni får gärna förklara för mig som om jag vore 5 år gammal. Valutan och landet bör ju vara kopplat, såväl som ekonomin? Mycket möjligt att jag är helt fel ute..

Tack i förhand!

Mvh
Lasse
Citera
2015-05-30, 09:15
  #2
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazzemannen
Hej,

Hur kan dollarn stiga i värde samtidigt som USA's statsskuld har en konstant ökning?
Detta gäller även EU, då majoriteten av länderna som är med i EU även har stora statsskulder.
Ni får gärna förklara för mig som om jag vore 5 år gammal. Valutan och landet bör ju vara kopplat, såväl som ekonomin? Mycket möjligt att jag är helt fel ute..

Tack i förhand!

Mvh
Lasse

Statsskulder ger mindre utslag på valutor om det är länder med stark ekonomi. En skuldsatt person men hög intjäningsförmåga behöver inte oroa sig lika mycket som en skuldsatt person med låg intjäningsförmåga. Samma sak är det för länder. Länder i tredje världen hade blivit straffade för länge sen om de hade haft USAs skuldnivå. Och dollarn har stigit i värde jämfört med många andra valutor men inte jämfört med varor och tjänster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback