2016-02-14, 12:44
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ni kunde lika gärna ha tagit exempel på alla idrottare, talare, provskrivare och allt vad det är som misslyckas för att de är för nervösa och spända när det väl gäller. Eller i vissa fall "överladdade" som man brukar säga. Vilken av stressnivåerna tror ni är mest troliga att mördaren befann sig på den närmaste timmen eller så efter mordet?

Era exempel handlar dessutom om människor som rör sig inom en domän de behärskar. De är duktiga just för att de kan hålla stressen i schack och på rimliga nivåer, inte för att stressnivån rakar i höjden när de ställer sig på skidorna eller på ansatsbanan till längdhoppet.

Om vi inte tror att mördaren redan mördat ett flertal gånger - ska vi då tro att det är mest sannolikt att han befann sig på en domän där han kände full kontroll, eller att han efter fullbordat verk var stressad och uppjagad? Med sämre kognitiv förmåga och omdöme som följd enligt ett antal forskningsstudier.

Det handlar inte bara om att ha färdigheter som man kan förlita sig på. Spänningssökare går igång på själva riskmomentet eftersom de har hög stresstolerans och behöver extrema upplevelser för att känna sig stimulerade. Mördaren kan om han har en sådan läggning ha upplevt situationen som lustfylld snarare än stressande oavsett om det var första gången eller inte.
2016-02-14, 12:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Och "efter det att det sträcktes" Vad menas med sträcktes i denna sats ? Och vad föregick själva dödsförloppet ? Det kan ju uppenbarligen sträckas utan dödliga konsekvenser, t ex sträcker jag min halsduk, när jag går ut. I värsta fall skulle jag kunna bli överfallen av en rånare som tar tag i halsduken och sträcker den så att jag blir medgörlig/tuppar av. Vore det riktigt illa så mördar han mig genom att ytterligare sträcka halsduken.
Ja, det lär bli tvunget med ett hårt tryck för att hända nåt och sen handlar det om att människan blir medvetslös som han påtalar - att det är ett snabbare förlopp med tunn snara.
Strypning/hängning var dödsorsaken så vi vet inte så mycket mer. Därav är det rätt meningslöst att sitta och påstå sig veta detaljer i förloppet. Det man däremot kan enas om är att medvetslöshet med påföljande död inneburit ett extremt lidande - för hon lär ha varit medveten om vad som ska hända och vad han sen utsatte henne för psykologiskt sett och hur lång tid vet vi inte. Oavsett kronologi så kändes nog tiden extremt lång för henne. Vi får enbart hoppas han var snabb som fan.
Senast redigerad av develi 2016-02-14 kl. 12:54.
2016-02-14, 13:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Vissa verkar tro att Lisa dött av strypning men så är inte fallet det är hängning och då dör man fortare än efter 20 sec . Ville bara förtydliga detta .
Ska du förtydliga så håll dig till sakfakta. De 20 sek handlar om tunn snara utifrån rättsläkarens kommentar. Vid hängning är det snabbare förlopp pga kroppens tyngd. Han lämnar öppet för en eventuell strypning innan hängningen.

TR domen:
Citat:
Skälet till att han lämnar ett litet utrymme för alternativa dödsorsaker är att strypning med snara lämnar snarlika spår som vid hängning. Det kan också finnas situationer där strypning med snara övergår i hängning. En gärningsman kan anbringa en snara, dra åt så offret svimmar av och sedan hänga upp offret. Det är omöjligt för honom att säga i vilken fas av förloppet som dödsfallet inträffat. Frånvaron av punktblödningar samt att snörfårorna var uppåtgående pekar dock på att det i Lisa Holms fall rört sig om hängning som dödsorsak.
Senast redigerad av develi 2016-02-14 kl. 13:06.
2016-02-14, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ska du förtydliga så håll dig till sakfakta. De 20 sek handlar om tunn snara utifrån rättsläkarens kommentar. Vid hängning är det snabbare förlopp pga kroppens tyngd. Han lämnar öppet för en eventuell strypning innan hängningen.

TR domen:

Frånvaron av punktblödningar samt att snörfårorna var uppåtgående pekar dock på att det i Lisa Holms fall rört sig om hängning som dödsorsak.

Det är tydlig fakta för mig och då tar det inte 20 sec innan man dör men fortsätt du gärna att trolla
2016-02-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ja, det lär bli tvunget med ett hårt tryck för att hända nåt och sen handlar det om att människan blir medvetslös som han påtalar - att det är ett snabbare förlopp med tunn snara.
Strypning/hängning var dödsorsaken så vi vet inte så mycket mer. Därav är det rätt meningslöst att sitta och påstå sig veta detaljer i förloppet. Det man däremot kan enas om är att medvetslöshet med påföljande död inneburit ett extremt lidande - för hon lär ha varit medveten om vad som ska hända och vad han sen utsatte henne för psykologiskt sett och hur lång tid vet vi inte. Oavsett kronologi så kändes nog tiden extremt lång för henne. Vi får enbart hoppas han var snabb som fan.
Jag har en bekväm ståndpunkt: jag vet inte och jag vet att jag inte vet och t o m att jag inte kan veta. Men jag är ju lite lat och förmår inte pressa fram mera ur alla ordmassor.
2016-02-14, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Frånvaron av punktblödningar samt att snörfårorna var uppåtgående pekar dock på att det i Lisa Holms fall rört sig om hängning som dödsorsak.
Det är tydlig fakta för mig och då tar det inte 20 sec innan man dör men fortsätt du gärna att trolla
20 sek innan man dör? Den som står för den informationen är Xenia - jag skrev tunn snara.
För övrigt citerade jag in att hon givetvis är hängd med tanke på hur snörena sticker upp genom tejpen samt brottsplatsundersökning - däremot kan han inte helt utesluta strypning innan samt att han inte kan säga exakt i vilket skede hon avlidit.
Slå dig på pannan du - hoppas det lägger sig tillrätta där inne.
2016-02-14, 13:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men fatta skillnaden med det jag skriver - små muskler finns i hela kroppen, den stelnar inte partiellt i tex en hand så det märks.
Hela kroppen blir stel samtidigt och svårhanterad.
Waow - vilken källa. Det märks att du inte har högre utbildning på tal om okunnig..

Här är en källa till.
http://www.medicinkompendier.se/inde...itelid=426&j=1
Citat:
Uppträder inom de första timmarna efter döden och är vanligen fullt utvecklad efter 6-12 h. Först små muskler, tex fingrar och käke.
Apropoå okunnighet.
Citat:
Tror det är fyra veckor.
Det är fyra veckor för överklagande till HD.
2016-02-14, 13:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag har en bekväm ståndpunkt: jag vet inte och jag vet att jag inte vet och t o m att jag inte kan veta. Men jag är ju lite lat och förmår inte pressa fram mera ur alla ordmassor.
Hahahaha, jag det är nog bäst så. Den enda som vet detaljerna är NB. Utöver detta kan man utgå från ett vedervärdigt lidande gällande det han utsatt henne för och hoppas hon blev medvetslös snabbt.
2016-02-14, 13:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det här har du påstått ett flertal gånger. Har du något pålitligt belägg för det fetade?
De beror på vad du menar med pålitligt. Enligt rättsläkaren när han svarade på målsägandebiträdets frågor i TR inträder medvetslöshet inom 5-20 sekunder, och döden följer snabbt därpå. Processen går fortare ju smalare snöret är.
2016-02-14, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Waow - vilken källa. Det märks att du inte har högre utbildning på tal om okunnig..
Här är en källa till.
http://www.medicinkompendier.se/inde...itelid=426&j=1
Apropoå okunnighet.
Det är fyra veckor för överklagande till HD.
Var det okunnigt att jag skrev 4 veckor korrekt ur minnet i all hast?
Jag har inga problem med olika utbildningsnivåer kan jag tillägga - däremot när folk kliver in på områden som det utger sig för att behärska men uppenbart enbart sitter och googlar. Ang wiki handlar det om att det absolut aldrig ses som vetenskaplig källhänvisning vetenskapligt sett.

För övrigt har jag redan citerat in vad det handlar om - så du kan lägga ner ditt medicinska trams.
2016-02-14, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De beror på vad du menar med pålitligt. Enligt rättsläkaren när han svarade på målsägandebiträdets frågor i TR inträder medvetslöshet inom 5-20 sekunder, och döden följer snabbt därpå. Processen går fortare ju smalare snöret är.
Det du skrivit hela tiden är att hon dör inom 20 sek - vilket är lika felaktigt som att du nu skriver död snabbt efter medvetslöshet.

Det enda det handlat om i hans uttalande är den sista meningen. Tunn=snabbare medvetslöshet.
2016-02-14, 13:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det du skrivit hela tiden är att hon dör inom 20 sek - vilket är lika felaktigt som att du nu skriver död snabbt efter medvetslöshet.

Det enda det handlat om i hans uttalande är den sista meningen. Tunn=snabbare medvetslöshet.
Det spelar ingen roll. NB hann inte hänga Lisa och tejpa henne för sadistiskt nöje innan hon blev medvetslös. En sadist plågar inte ett medvetslöst offer, så tejpningen har inget med sadism att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in