2016-02-16, 11:17
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har periodvis lidit av utbredd psoriasis. En period hade jag det på hela handflatorna samt under fotsulorna. Då smörjdes jag bl.a. in med liknande salva som skapade liksom en plastfilm över utsatta partier, typ en film av extrahud. Skulle gissa att jag vare sig lämnade hand- eller fotavtryck efter mig.

Jaha du, det var det jag tänkte. Då kanske det inte är så konstigt med NB.
Slits det inte bort fort vid nötning tänkte om det kunde vara skälet till att man hittat hans blod på LH:s jeans osv. Kanske hade plasten när han tejpade men när den gick bort så blödde han så det lämnade blod när tösen var död och han skulle ta bort de repstumpar man hittat blod på, teori.
2016-02-16, 11:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Ok, men min erfarenhet som amatör och tummen mitt i näven är att silvertejp är inte helt lätt att ha att göra med, fastnar i sig själv, bara att börja om.......grrr, och har man då en vild 17-åring som skall tejpas är väl risken att man fastnar själv stor och lämnar DNA. Märkligt att bara Lisas DNA fanns på den?
Om rullen hålls framför hennes mun kan det ha hamnat saliv på dess insida. Inte ett dugg märkligt i kombination med att NB har handskar.

Varför tro att Lisa var vild? Vid våldtäkter, som innebär snarlikt överfall inledningsvis samt samma dödsskräck, är detta en MYT som lever kvar då man inbillar sig att offret ska kämpa, bitas, slåss och vara helvild.
De reagerar oftast tvärtom med att paralyseras.
Citat:
[Myter om våldtäktsoffer
Att skrika eller göra våldsamt motstånd är inte den vanligaste reaktionen. Tvärtom är det vanligare att bli paralyserad av skräck eller att medvetet göra så lite motstånd som möjligt för att inte göra situationen ännu värre – det vill säga riskera att även bli misshandlad eller mördad.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument...295/?text=true

Är Lisa, utöver den mer vanliga reaktionen att bli paralyserat, även hotad till livet verbalt samt med en kniv mot strupen så är det inte givet att hon värjer sig ("vild 17 åring"..)
Med en snara runt halsen kommer hennes fokus och händer vara på den för att försöka komma Loss.
Är Lisa tillfälligt strypt innan är hon omtöcknad av hypoxi.
Har NB tejpat handlederna ger det inga märken och han kan senare ha tagit bort tejpen för att få in henne i skåpet.
Har Lisa jackan neddragen bakom armarna så är de i en låst position.
Senast redigerad av develi 2016-02-16 kl. 11:28.
2016-02-16, 11:20
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är ganska sannolikt att det började där,
skapligt insynsskyddat.

Handsken hittades också där, har aldrig köpt planteringsteorin av handsken.
Jag tror man missade den på natten när man sökte.
Man letade inte efter detaljer då, det va Lisa som gällde.

Exakt! Ibland ser man inte skogen för alla träd
2016-02-16, 11:23
Medlem
Tunn hudplåster

http://www.apotea.se/duoderm-extra-t...m-x-10-cm-5-st

Mycket smidig. Du kan använda händerna utan att den spricker, väldig elastsisk. Men skulle knappast hålla för ett rep som glider i handflatan
Senast redigerad av Remark 2016-02-16 kl. 11:28.
2016-02-16, 11:32
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om rullen hålls framför hennes mun kan det ha hamnat saliv på dess insida. Inte ett dugg märkligt i kombination med att NB har handskar.

Varför tro att Lisa var vild? Vid våldtäkter, som innebär snarlikt överfall inledningsvis samt samma dödsskräck, är detta en MYT som lever kvar då man inbillar sig att offret ska kämpa, bitas, slåss och vara helvild.
De reagerar oftast tvärtom men att paralyseras.

Är Lisa hotad till livet verbalt, med en kniv mot strupen så är det inte givet att hon värjer sig ("vild 17 åring"..)
Med en snara runt halsen kommer hennes fokus och händer vara på den för att försöka komma Loss.
Är Lisa tillfälligt strypt innan är hon omtöcknad av hypoxi.
Har NB tejpat handlederna ger det inga märken och han kan senare ha tagit bort tejpen för att få in henne i skåpet.
Har Lisa jackan neddragen bakom armarna så är de i en låst position.

Nja, det var någon annan som antog att hon var vild, jag tror nog mer på smäll i ryggen så att hon tappar andan innanför i ladan, borde vara lättare att handskas med om man oskadliggör LH först, och sen bär det iväg genom ladan till slakthuset. Kanske redan lade snara om halsen innanför dörren och ströp åt, ganska omtöcknad av både slag och hypoxi med andra ord. NB vill nog inte tejpa i ladan, det sker nog i slakthuset förstås. Varför välja ett rör när det fanns slaktkrokar att hänga henne i? De måste väl gå att hissa ner för att hissa upp när djuret ska höjas och hänga någon dag?
Verkar ju som om hon haft fria händer för annars kunde hon inte lämnat blod på snören. Borde det inte ha funnits klisterrester efter tejp handleder eller avsaknad av hårstrån typ "vaxning"?
2016-02-16, 11:38
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tunn hudplåster

http://www.apotea.se/duoderm-extra-t...m-x-10-cm-5-st

Mycket smidig. Du kan använda händerna utan att den spricker, väldig elastsisk. Men skulle knappast hålla för ett rep som glider i handflatan

Jaha du nu har jag kollat! DuoDerm Extra Thin, för fingrar öron, svårbandagerade ställen. Nästan som en gummihandske man har när man tar prover i vården då, samma princip, elastisk men de är tjockare.
2016-02-16, 11:39
Medlem
Citat:
läs inläggen det är inte så svårt resten får du räkna ut, men markerar som andra bara en teori med tanke på avsaknad av fingeravtryck.

Vad är det du gräver efter, och tror att du ska få ut?

Om du tänker logiskt så finns inte det du efterfrågar i den crowd du befinner dig i.

Om du börjar från slutet så har du fakta. Neros fingeravtryck finns från tidigare brott, eller kanske från passansökan, i mer än en identitet.

För att veta det har polisen tagit Neros fingeravtryck under tid de haft honom i förvar. Det betyder att i samband med att Nero var misstänkt för Lisa Holm mordet, kunde polisen ta hans fingeravtryck för att jämföra och hitta redan registrerade fingeravtryck.

Det betyder, om du tänker så det knakar och gör ont, att det finns kvar mönster på Neros fingrar som ger avtryck!

Slutsatsen blir att Nero inte lämnade fingeravtryck vid mordet, för att det ingick i planen att inte åka dit. Det var ett planerat mord, och det visar också den omständigheten att han antagligen täckt lastutrymmet i bilen med byggplast, för där fanns det inte heller spår.

Men som alltid när idioter och brottslingar har en plan så brukar det skita sig, och i Neros fall var det DNA som han inte hade koll på. Vi lever i en tid av partiklar och vetenskap som gör avståndet mellan brottslingar och tekniken evinnerligt stor.

Detta är ett ämne som gått flera varv i tråden, och jag är säker på min sak, att Nero har fingeravtryck, men att det saknas fingeravtryck från honom i bevisningen. Det kan bero på att det inte hittades några där de letade, eller att på ytor där fingeravtryck kunde ha lämnats så var Nero försiktig eller så hade han just i detta tur!

Nu spekulerar jag. I somras när denna diskussion aktuell, var jag extra observant en dag i trädgården, eftersom jag tvingar mig själv att ha handskar för att inte skada händerna. Men per automatik åker handskarna av när jag ska binda eller tejpa, om jag inte har blå lite dyrare kirurghandskar som man köper på Lantmännen. Som är dyra för att vara engångshandskar. Det finns mer eller mindre bra engångshandskar överallt.

Min slutsats är att det är kuriöst att Nero lyckades att inte lämna fingeravtryck, men det spelar ju ingen roll i sak, eftersom han lämnade blod. Frånvaron av fingeravtryck visar på att han var försiktig och planerade för att inte åka fast. För en snubbe som tittar på TV och ser CSI har han lärt sig om fingeravtryck, men DNA är för komplicerat.

Resonemang kring om fingeravtryck eller DNA som bevisning kommer inte ge PT! Det är förekomsten av DNA som är bevis. Avsaknaden av fingeravtryck bevisar bara att Nero inte lämnade fingeravtryck. Svårt?
Senast redigerad av Vresrosen 2016-02-16 kl. 11:47.
2016-02-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Hur många fingeravtryck har kunnat bestämmas komma från Nerijus i FUP? Jag hittade inga vid en snabb sökning på fingeravtryck, vilket troligen tyder på det du beskriver + psoriasis. Det är min gissning,

Hade NB saknat förmåga att avsätta fingeravtryck så skulle detta ha angivits i fup inte sant?
2016-02-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Framför allt hade dom inte hittat hans blanka fingrar ute i Europa. Hur skulle de då bestämma att det var hans?

Nej, precis 😉
Hur noga har man "letat" fingeravtryck i bilen och på andra ställen? Har sett att man topsat flera ställen i bilen men förstod inte på hur många ställen man letat fingeravtryck.. Kanske inte är gjort i ngn vidare omfattning.
2016-02-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Framför allt hade dom inte hittat hans blanka fingrar ute i Europa. Hur skulle de då bestämma att det var hans?

Dom blev anhållna tämligen omgående, man gjorde kroppsbesiktning
på dom, självklart tog man fingrarna i den vevan.
2016-02-16, 11:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Nja, det var någon annan som antog att hon var vild, jag tror nog mer på smäll i ryggen så att hon tappar andan innanför i ladan, borde vara lättare att handskas med om man oskadliggör LH först, och sen bär det iväg genom ladan till slakthuset. Kanske redan lade snara om halsen innanför dörren och ströp åt, ganska omtöcknad av både slag och hypoxi med andra ord. NB vill nog inte tejpa i ladan, det sker nog i slakthuset förstås. Varför välja ett rör när det fanns slaktkrokar att hänga henne i? De måste väl gå att hissa ner för att hissa upp när djuret ska höjas och hänga någon dag?
Verkar ju som om hon haft fria händer för annars kunde hon inte lämnat blod på snören. Borde det inte ha funnits klisterrester efter tejp handleder eller avsaknad av hårstrån typ "vaxning"?
Jo då - jag har sett vem som främst betonar detta vilda, kämpande, sprattlande, bitande i tråden...
Men oavsett "nån annan" så är det dumt att myter sprids vidare - därav mitt påpekande.
För övrigt var Lisa i framskriden förruttnelse så jag är inte helt övertygad på vad som ses i det stadiet.
Resterande frågor om val av rör får du nog överlämna till NB - i hans sjuka hjärna betydde väl rummet kanske nåt speciellt då det verkar väl utvalt. Fönstret och risktagande? Att hängningsidéerna startade just där en gång i tiden?
Man ska nog inte underskatta sjuka och morbida idéer hos sådana dårar...
2016-02-16, 11:59
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad är det du gräver efter, och tror att du ska få ut?

Om du tänker logiskt så finns inte det du efterfrågar i den crowd du befinner dig i.

Om du börjar från slutet så har du fakta. Neros fingeravtryck finns från tidigare brott, eller kanske från passansökan, i mer än en identitet.

För att veta det har polisen tagit Neros fingeravtryck under tid de haft honom i förvar. Det betyder att i samband med att Nero var misstänkt för Lisa Holm mordet, kunde polisen ta hans fingeravtryck för att jämföra och hitta redan registrerade fingeravtryck.

Det betyder, om du tänker så det knakar och gör ont, att det finns kvar mönster på Neros fingrar som ger avtryck!

Slutsatsen blir att Nero inte lämnade fingeravtryck vid mordet, för att det ingick i planen att inte åka dit. Det var ett planerat mord, och det visar också den omständigheten att han antagligen täckt lastutrymmet i bilen med byggplast, för där fanns det inte heller spår.

Men som alltid när idioter och brottslingar har en plan så brukar det skita sig, och i Neros fall var det DNA som han inte hade koll på. Vi lever i en tid av partiklar och vetenskap som gör avståndet mellan brottslingar och tekniken evinnerligt stor.

Detta är ett ämne som gått flera varv i tråden, och jag är säker på min sak, att Nero har fingeravtryck, men att det saknas fingeravtryck från honom i bevisningen. Det kan bero på att det inte hittades några där de letade, eller att på ytor där fingeravtryck kunde ha lämnats så var Nero försiktig eller så hade han just i detta tur!

Nu spekulerar jag. I somras när denna diskussion aktuell, var jag extra observant en dag i trädgården, eftersom jag tvingar mig själv att ha handskar för att inte skada händerna. Men per automatik åker handskarna av när jag ska binda eller tejpa, om jag inte har blå lite dyrare kirurghandskar som man köper på Lantmännen. Som är dyra för att vara engångshandskar. Det finns mer eller mindre bra engångshandskar överallt.

Min slutsats är att det är kuriöst att Nero lyckades att inte lämna fingeravtryck, men det spelar ju ingen roll i sak, eftersom han lämnade blod. Frånvaron av fingeravtryck visar på att han var försiktig och planerade för att inte åka fast. För en snubbe som tittar på TV och ser CSI har han lärt sig om fingeravtryck, men DNA är för komplicerat.

Resonemang kring om fingeravtryck eller DNA som bevisning kommer inte ge PT! Det är förekomsten av DNA som är bevis, avsaknaden av fingeravtryck bevisar bara att Nero inte lämnade fingeravtryck. Svårt?

Jag gräver inte, har ingen lastare. Inte har jag suttit och varit oförskämd mot dig heller. Inget intresse av såna sk "debattörer" som bara är ute efter att trycka ner folk genom uttalande som t.ex. när du avslutar med "svårt"? och verkar vilja idiotförklara mig. Jag har inget SVÅRT att acceptera att andra andas och kan tänka själva utanför mina egna åsikter ska du veta.

Följ tråden istället och kolla VAD vi diskuterat så kanske DU fattar. Det finns DuoDerm osv som gör att man inte behöver handskar. Läs vad Remark skrivit så hänger du kanske med lite, väldigt bra svar. Vänligt!

Och eftersom du skriver att det var ett planerat mord på LH så var det väl det med joggerskan också antar jag då? Fast det var ju på lördag.

Tänkte han mörda en på lördag, en på söndag? Sexuellt motiv, han låg ju med hustrun lördag kväll.
Vad jag vill ha ut, debattera med trevliga folk som inte bara tror att allt det de skriver är rätt.! Blir monotomt och enahanda att inte få in lite nya fräscha vinklingar utan höra på samma tugg om och om igen som pågått sen juni månad!!!!!
Jag tror NB är skyldig, rätt man sitter. Jag är här för att spekulera i vad som egentligen hände 7/6 med LH för jag tycker det verkar så knepigt runt alltihop som så många andra här. OK?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in