2016-02-16, 17:41
Medlem
Grandiosos avatar
Från början av 2000-talet:

Citat:
Att hamna i fängelse i Litauen innebär att bli utfryst ur samhället. Grannar tittar snett på dig, arbetsgivare vill inte ha med dig att göra. Alla litauer är rädda för litauiska fängelser. Jämfört med dem verkar svenska fängelser som rena avkopplingen, säger Marina Kulcinskaja.
Och skälet till att männen återvänder och gör om samma sak är att straffen är så låga här. Om de fick avtjäna straffen i Litauen istället, då skulle de aldrig komma tillbaka.

http://www.sydostran.se/blekinge/mar...ripna-litauer/

Citat:
- De flesta i Litauen har samma uppfattning: Om man jämför att leva i frihet i Litauen med att sitta i fängelse i Sverige, så är det rena paradiset att sitta i fängelse, säger Daiva Norkiene.

Misären i Litauen blir allt värre. För en vecka sedan publicerade tidningen Akistata en insändare med rubriken "Därför vill jag sitta i ett svenskt fängelse". Den var skriven av en man som nyss släppts ut från en treårigt fängelsestraff i Litauen.
Mannen konstaterade att det var omöjligt för honom att få tag i ett jobb, och att han därför inte kunde försörja sin dotter.
I insändaren bad han om pengar till en biljett i Sverige, där han skulle begå brott för att komma i fängelse.

http://www.blt.se/blekinge/litauisk-journalist-kom/

Antar att det har blivit något bättre i landet sedan dessa artiklar skrevs.

Fängelserna i Litauen är överfulla. Gulag-perioden ligger inte mer än 10 år tillbaka i tiden.
Kriminaliteten har ökat. Psykiatrin lider av gamla lokaler och ter sig som hos oss på
1950-talet. Medicineringen däremot är modern.

Litauen har idag elva fängelser med 14 000 fångar.

Citat:
En fånge måste varje sekund försvara sin egen säkerhet, sin hälsa, sin heder
och kanske sitt liv. Överfulla fängelser kan aldrig bli liberala, här måste det till
hårda regler för umgänget mellan fångarna själva och mellan fångarna och de
anställda.
Att fängelserna är överfulla hänger samman med den kommunistiska föreställningen
om brott. År 1959 ansåg kommunistpartiet att kommunismen
skulle vara fulländad inom tjugo år. Då skulle det inte längre finnas någon kriminalitet.
Det fanns alltså ingen anledning att bygga fängelser.
Litauen mötte sitt oberoende med överfulla fängelser och med ökande kriminalitet.
Detta förklarar överbeläggningen.

http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19169.pdf
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-16 kl. 18:26.
2016-02-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HR har redan avfärdat den typ av konspiration du antyder.

Utan motivering. Och dessutom ljuger de om Björns Sahls vittnesmål. Vem har förtroende för en dom som baserar sig på fantasier?
Senast redigerad av nopomil 2016-02-16 kl. 19:06.
2016-02-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
http://www.expressen.se/gt/sa-viktig...a-holm-fallet/
Om man vill tro på Expressen ihop med vad som faktiskt vore rimligt, iaf i mitt tycke.
Bilden jag länkade må tolkas hursom, men jag ser extrafokus på NB's handleder.

Det däe är faktiskt ingen big deal med handbojor. Dom flesta som får det på sig, har gjort sig förtjänt av det på något vis och det ska inte så mycket till anledning ens, då det mest är till för att skapa säkerhet för polismannen när det uppstår motsättning.

Det där cirkeldefinition som det gödslas med i det här fallet. Det är rätt för att det har hänt. Ungefär.

Nej, vi vet ingenting om varför de handbojades till förhör. Det fanns ingen våldsamhet. De skulle precis äta. Och ville prata om katten och att arbetsgivaren skulle veta. Polisen agerade närmast som psykopater. Men det blev en användbar bild. Mycket användbar. Det blev nog en guldstjärna internt.
2016-02-16, 18:19
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Att Lisas mördare kommer att hamna i ett fängelse i hemlandet förr eller senare torde väl
stå klart. Här är ett reportage från 2003, DN besöker Lukiskiu i Litauen.

Hit vill Sverige skicka litauiska fångar

http://www.dn.se/nyheter/varlden/hit...auiska-fangar/

Det är bara bra om Litauen får ta hand om honom. Standarden i litauiska fängelser är nog inte lika hög som i Sverige, samtidigt som vi spar in kostnader på hans fängelsevistelse. Win-win helt enkelt.
2016-02-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
NB sjönk i min aktning när han valde arslet Assanges advokat.
"Vi är båda lika chanslösa", månne han tänkte så?
Nå, kanske ska vi vänta oss något av Hurtig, stjärnadvokat och allt. Vad vet jag?

Observera - han "valde" inte honom. Andra valde. NB vet inget om detta.
Annars håller jag med dig att Assange är ett arsle.
2016-02-16, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Hade NB saknat förmåga att avsätta fingeravtryck så skulle detta ha angivits i fup inte sant?
Ja om tillståndet var samma hela tiden! Vilket det inte är.
Så ...
Nej, inte nödvändigtvis då Psoriasis kan ses som en sjukdom med variabel intensitet. Men att sjukdomen kan ge detta fenomen som svårigheter att avge giltigt fingeravtryck är känt sedan tidigare. Intermittent problematik säger inte FUP något om, det kan däremot ställa till problem i analysen som varför ser vi så lite av Nerijus fingeravtryck i Nerijus bil.

Han kan ha haft en massa småsår vilka inste stod om i FUP utan som läkt ultrasnabbt tack vare just sin psoriasis, då nybildnings-takten av hur är mycket snabbare liksom sårläkningen.

The rate of wound healing is increased in psoriasis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23819987
Jag försöker inte säga något annat än försöka belysa delar av den yviga spårbilden.
-Hans DNA i form av blod men inte så mycket mer på offrets kläder
2016-02-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Möjlig sammanhang med "John Deere" mysteriet ?

Det kan ha varit någon annans "John Deere" som var ute att köra och som stod bakom ladan den 7 Juni, 2015.

Här en kopia av ett inlägg jag postade den 14 januari:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Det finns en person (ca 60 år) i FUP som bor på en större gård få km n/o om Martorp som äger 2 stycken gröna "John Deere", samma typ teleskoplastare som av vittne sågs kl 20:20 den 7 Juni parkerad i portöppningen på baksidan av ladan.

Denna person har ett familjemedlem (ca 30 år) som också finns nämnd i FUP, och som bor på en mindre gård ca 1.5 km s/o om Martorp.

60-åringen äger dessutom en vit VW Caddy
30-åringen äger dessutom en svart EPA-Traktor och använder sannolikt den ena av 60-åringens "John Deere" teleskoplastare på sin gård.

Dessa tre fordon; En grön "John Deere" teleskoplastare, En vit VW Caddy* och en svart EPA_Traktor är all 3 fordon som förekommer i FUP iom dom sägs att ha sets vid och omkring ladan ved tiden/dagrna då Lisa försvann.

Det finns dessutom en viss mystik angående dessa två personer i FUP.

De två personer i fråga är dessa två härunder och det mystiska är att den äldre, LA, är listad som Anmälare, MEN han finns inte med i FUP annat än på sidan 1 i innehållsförteckningen över FUP's "aktörer", så VAD anmälde han ?

Och den yngre, VA, står listad som vittne, men inget förhör med honnom i FUP utan också han står enbart på sidan 1 i innehållsförteckningen över FUP's "aktörer", så VAD bevittnade han :

Apel*, Lars Olof Ingemar Anmälare (*=l) 60 år
Apel*, Viktor Thomas Johannes Vittne (*=l) 30 år

* I Tingsrätten (ljudfil) komplementerande förhör med NB säger NB att AJ har berättat att hans son Gösta J såg en vit VW Caddy stå utanför ladan. (interessant är ju att Adriana skickade en bild på en bil, till AJ eller också var det till polisen, som hon menade såg ut som den bil mannen med kartan körde i, och det var en bild på en vit Caddy !!!

Här är link till det komplementerande förhör med NB där han berättar om den vita Caddy:

http://www.xn--rttegng-5wan.se/lisa-holm-blomberg/

Nerijus Bilevicius, Tilltalad, Kompletterande frågor, 20660553.mp3 (2 MB)

Mycket intressant!!
Detta är ju helt outrett.

Varför står denne A som anmälare?? Varför är det mörkat? Jag har ställt frågan säkert för 1000-tals sidor sedan men har inte fått något bra svar.
Det finns sida upp och sida ner med sexualsadistiska fantasier men inget om relevanta svar på det som är mörkat i utredningen.

Varför anmälde A också försvinnandet?
Vart har pseudonymen "Anders" tagit vägen?
Varför finns inte sms:en bevarade?
2016-02-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Vad är det du inte förstår?

Han fick möjlighet att undanröja graverande bevis.
Gjorde han det?

Du tycks tro att han skulle undanröja en elefant i bröstfickan medan han var bevakad 24/7.

Jag nöjer mig med att det var tur att det fanns bevis för att låsa in denne lustmördare.

Sen så tror jag, att hade Nero inte blivit så störd av att militären, polisen och MP, bökade runt i området, så hade han tuttat eld på resten av bevismaterialet. Det ingår i profilen på lustmördare. Egenskaper de delar med andra mördare och pyromaner. Fascination med eld är vanligt bland kriminella. Ett rationellt sätt för dem att bli av med problem.
2016-02-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det där cirkeldefinition som det gödslas med i det här fallet. Det är rätt för att det har hänt. Ungefär.

Nej, vi vet ingenting om varför de handbojades till förhör. Det fanns ingen våldsamhet. De skulle precis äta. Och ville prata om katten och att arbetsgivaren skulle veta. Polisen agerade närmast som psykopater. Men det blev en användbar bild. Mycket användbar. Det blev nog en guldstjärna internt.

Enligt dig var handbojandet enbart en demonstration för media. Varför finns det då ingen bild där man ser handbojorna?

Kan du visa på någon bild där NB och AB med säkerhet belagts med handfängsel?

NB lämnar huset utan handbojor, men i armlås:
https://www.google.se/search?q=lisa+...A6kh5wxGLnM%3A

AB har lämnat huset utan handbojor, men i armlås:
http://x.cdn-expressen.se/images/76/...1x1/965@40.jpg

Jag tycker det verkar som att bröderna fördes bort från bostaden i armlås, utan handfängsel.
Om de bojades skedde det efter de lämnat bostaden och observerades av media.
Varför har då ingen fotograferat när de beläggs med handfängsel, om det gjordes som en demonstration för media?
Senast redigerad av Prudent 2016-02-16 kl. 18:43.
2016-02-16, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Visst låg den andra handsken inuti ärmen på den vrängda jackan?
Om jackan vändes ut och in när den drogs av och ena handsken då fastnade i ärmen är det inte säkert att NB ens noterade att hon hade handskar på sig och inte visste att den upphittade handsken var hennes.

Ett klockrent exempel på Brandtlerlogik.

Först stryps och hängs offret med knäppt jackan och blottad kropp. Därav blod på jacka och ej kropp.

?

Därefter vrängs jackan ut och in utan orsak och en handske som ligger inne i jackan utan anledning, faller lägligt ur.

?

Spännande. Har du mer?😏
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-16 kl. 18:59.
2016-02-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
AJ i HovR har intressant ordval om NBs stressiga beteende.
Han ser det som helt normalt att NB är irriterad på eftersöket ("naturligtvis så var han irriterad") för han vill så gärna jobba klart innan resan till Litauen. Jo, jo.. jättetroligt...

Det är verkligen inte normalt att vara irriterad på ett sökpådrag efter en försvunnen 17-åring, anse att de förhindrar för man vill så gärna jobba och tjatar på arbetsgivaren. Hur blåst kan man vara?

" Naturligtvis så var han lite grann irriterad över allt folk som var där och sprang och så vidare och vi kom ju inte in i lokalen eftersom det hade hänt det här så var det ju band runtom kring och Nerijus frågade mig hela tiden när får vi lov att komma in och när kan vi börja göra färdigt arbetet. Han visste ju att vi var tvunga att ha torken färdig till spannmålen skulle skördas och torkas så han hade press på sig, från mig också att göra saker och ting färdigt.

"... Han kände sig stressad över att vi inte fick göra färdigt jobbet. "

Nu "gömmer" du en sak. NB:s mamma skulle komma hit för första gången. Det är en "detalj" som inte passar in i tunnelseende polisers och räddhågsna debattörers snäva världsbild.
NB var endast intresserad av att jobba klart, ta emot sin mamma och sedan åka hem till Litauen (med katten!) i några månader.
Inte av någonting annat.
Senast redigerad av nopomil 2016-02-16 kl. 19:08.
2016-02-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att anhöriga kommer alltid i kläm ligger i sakens natur för de har förlorat ett barn på ett sätt som bara inte får ske. Det är föräldrar värsta mardröm de blivit drabbade av. Just därför ska ingen som inte kan hantera detta, fuska i allvarliga brottmål som detta. Att göra en förlust och sedan utstå kränkningar borde inte vara ett möjligt scenario i en domstol. Det vi såg var prov på svagheter i processen där bevisning inte avvisades eller att förelägganden inte utfärdades, med efterlysning av bevistema.

Det är upp tlll varje advokat att ha omdömet om sin förmåga och kompetens. En bra egenskap visade advokaten Brandtler när han hade vett att tacka nej. Kanske för att han inte skulle kunna förmå sig att försvara Nero. Av vad som framgått så är han mycket skicklig och har en anslysförmåga som imponerade när han pläderade om Neros otur. En klockren analys som verkligen övertygade alla om hur bevisningen pekat ut mördaren.

Jag följer tråden om dubbla dubbelmorden och mordbränderna i Jönköpingstrakten. Det är advokat Silbersky som har det fallet och han har koncentrerat sig på försvaret, utan att kränka alla de drabbade och sörjande. Vi som följer olika saker i trådarna ser att advokater flest gör så gott de kan utan att kasta skit på brottsoffren. Jag följer bara vissa trådar där jag är intresserad av saken, och jag har inte noterat ett enda fall där en advokat kommit fram till slutsatser som Rönnbäck formulerade, typ att offret kanske "lekte i ladan"!

En annan tråd som intresserar mig är den om Qvickrättegångarna. Det är beundransvärt hur advokaten Thomas Olsson lyckats få till alla dessa resningar inom systemet utan att vara anklagande eller trampa på ömma tår. Det enda han arbetade med var juridiken, bevisningen med fokus på målet som var resning. I målet med DrBrasa hittade samme advokat kärnan i saken som var spridningsrisken och anlitade en brandexpert som sänkte klientens straff med ett år.

Det finns mål där jag inte reagerat negativt om advokaten går på offret med tuffa frågor, om det är viktigt för att få fram sanningen. Som t ex, för att försvara unga män som är åtalade för våldtäkt om det finns tvivelaktiga omständigheter. Men det ska inte vara en metod, att kränka brottsoffer och anhöriga för att man inte har något annat att komma med!

Min tanke är att om man inte vet var gränserna går och klarar av nyansskillnader i vidriga brottmål ska man byta jobb. Fastighetsjuridik och trafikmål är inte lika ödesmättade.

Hur vet du att Tore Brandtler var tillfrågad överhuvudtaget? Står han på TR:s lista??
Du sprider en propagandamyt.

Först var Helena Svärd advokat och jävig! Sedan IB. Någon annan har inte varit inblandad. "De" ville ha en kvinna att sätta dit -också - så visst har IB rätt.

Jämför med kompis-advokaterna som plockades ut för AB och IB. Rena farsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in