2016-02-18, 09:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är bara positivt att han begär anstånd. Det finns inget uppenbart att gå på, utan han behöver tid för att leta efter ett eventuellt kryphål som han inte kommer att hitta.

Han kan ju faktiskt redan ha en ingång men vill sätta sig in i materialet i sin helhet, hoppas kanske hitta något som backar upp ingången för att bättra på styrkan i det han har i åtanke, inget konstigt i så fall tycker jag.

Frågan är bara vad han tycker sig se är en möjlig väg till PT?
2016-02-18, 10:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.expressen.se/gt/hot-tving...ottsaker-vast/

Säkert någon av Neros hängivna anhängare som skickat in det brevet för att misskreditera
densammes belackare...

Det är ju ett resonemang besläktat med hur tankarna går hos somliga av dessa anhängare:
bevisningen mot Nero är säkert planterad, dolska anslag är riktade mot den stackaren etc.
Kan det vara konspiration på ena sidan så kan det väl lika gärna vara på den andra också...
Det är väl ändå att gå över ån efter vatten att skylla på de som betvivlar NB:s skuld. Det ligger mycket närmare att anta att det är just NB:s belackare som ligger bakom hotet, med tanke på vad de har skrivit i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, exakt, det där röret lämnades kvar i en alldeles bestämd avsikt, det bara inte råkade
glömmas bort att plockas ned det också. Icke sa nicke.
Arbetsgivarens uttryckliga order var att avlägsna samtliga rör alltså. Det ska betonas.
Man kan ju undra över hur AJ hade reagerat ifall han stövlat in i ifrågavarande utrymme och
noterat att det fortfarande fanns kvar ett av dessa rör som han velat ha bort i början på året.
Och vad NB haft för kommentar om arbetsgivaren förhört sig om varför det förhöll sig så här.
Hade saken påtalats så hade väl Nero varit så illa tvungen att fixa bort detta rör också om
han inte ville göra sig till ovän med den krävande godsherren på Kinnekulle och fått jobba
ett tag med sin missräkning för att sedan se sig om efter en annan plats att utföra det
hett emotsedda lustmordet på.

Det har sannolikt snurrat i huvudet på honom med dessa mordplaner längre tid än några
få månader. Det var en väl vald plats. Insynsskyddad där borta i hörnet.

Så får man åter anledning att fråga sig: var detta verkligen första gången för Nero?
Uppenbarligen lämnades röret med AJ:s goda minne, att inte göra den krävande godsherren sa hade straffat sig. Dessutom fanns det gott om rör och plats i rummet bredvid, insynsskyddad av solnedgången i väst, och med utsikt över omgivningarna.
2016-02-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ja, enligt denna artikel kommer han att begära anstånd.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6370551
Av sitt uttalande att döma verkar Hurtig övertygad om att bevisläget är sådant att den fällande domen i TR och HR är oomtvistlig. Förmodligen kommer han därför att inrikta sina krafter på påföljden.
Kan man möjligen gissa att han vill förmå NB att erkänna och godta en rättspsykiatrisk undersökning för att få en möjlighet till tidsbestämt straff när ärendet eventuellt fått prövningstillstånd i HD? Kanske det är lättare för NB att öppna sig och erkänna en så pass fasanfull gärning inför en man. IR var trots sin profession som advokat en kvinna, det kan ha bidraget till NBs konsekventa nekande trots att bevisningen övertygat två tunga juridiska instanser om motsatsen.
En fru, en mor, en kvinnlig advokat. Tre "moraltanter" har figurerat i den litauiska mördarens värld, fylld av gamla könsroller och en strikt moralkonservativ verklighet.
Senast redigerad av Vildhallonet 2016-02-18 kl. 10:18.
2016-02-18, 10:18
Medlem
Citat:
Det var Lisas pappa som råkade dra igång larmet när han flyttade mopeden. Pappans mobil är säkert undersökt. Jag tror att skeptiker eller vad dom vill kallas vill se alla sms som Lisa skickade och tog emot under hela dagen. Då måste polisen ha hennes mobil för att kunna läsa dom.

Men när larmades cafeet? Varför undersökte inte polisen det omgående? Eller blev de nervösa av alla militären som ledder undersökningen?

Om SH påstår att han flyttade en moped och att det då gick ett larm, borde det ha satts på någon gång också. Varför väljer du att missförstå detta enkla faktum?

Pappans sms är inte alls "säkert undersökt". Det är troligen inte alls gjort. Inte ens hans fru vet vad som stod i dem. Då vet inte polisen det heller. Blev de rädda för militären här också?

Har du läst telefonlistan som döljs i tilläggsfupen? De som skickade sista dagen lever och det är bara att undersöka deras mobiler. Eller raderade SH snabbt dessa sms?

Från Lisas sms finns inga frågetecken. Alla återfinns hos främst pappans mobil. Det finns inget annat på samtals listan innan Gr*g*r L*indholm dyker upp som gubben ur lådan.

Men det kan ju ha funnits något däremellan, skarven på telefonlistan som sker lite märklig ut.
Lisa ringde sista gången sin pappa i ett femton sekunder långt telefonsamtal.
Det kan ha funnit mer efter det som "råkat" försvinna i presentationen innan GL hoppar upp på nästa sida.
Senast redigerad av nopomil 2016-02-18 kl. 10:20.
2016-02-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ja, du kan ha rätt. Men vad händer om NB inte erkänner ens för Hurtig? Blir det ingen ansökan om prövningstillstånd då?
Det är kanske därför Hurtig har begärt anstånd. Men det är som sagt en spekulation från min sida. Ska bli spännande att se vad som händer framöver.
2016-02-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Samma klassiska mönster - nio smattrande frågetecken. Är ni stöpta i samma mall eftersom det enda det verkar handla om är ett liv utifrån detta med massiva skiljetecken? Är det kognitiva störningar eller är det blinda försvaret som dimmar hjärnan?
Jag vet inte med nåt verkar ytterst märkligt när man ser reflektionerna utifrån ett väldigt snävt perspektiv.

Hunden sägs ha visat förhöjt intresse men hundföraren letade inte snörbitar. Han scannade ladan för att hitta Lisa. Utöver detta är inte snörbitarna dramatiskt blodiga - du framställer det hela i överdrifter som om det vore köttben utlagda. Det är makroskopiskt och det är DNA.
Lisa har sen inte befunnit sig på brottsplatsen länge. Detta sammantaget försvårar söket.
För övrigt är det inte ens intressant - detta är ett strålande exempel däremot på fel fokus bortom just det DNA som du och andra NB-kramare gärna vill hoppa över och landa i just grodperspektivet.

Ja, ni stirrar på detaljer och missar målet.

Du vet uppenbarligen inget om hur tjänstehundar jobbar. De letar föremål, de söker människor eller spår därav, de spårar där människor har gått. Efter fem timmars liggtid är det perfekta arbetsförhållanden.

Lisa var inte i ladan söndag kväll. Inte snörbitarna, inte handsken, inte örhängena.
Ingen kamp. Inga spår. Inga besudlingar. Inga föremål hittades. Endast avföring.
2016-02-18, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ockhams rakkniv, till att börja med. Det är onödigt krångligt. Vidare så finns inga spår av strid, och hon saknar blödningar i ögonen. Det sista kan jag inte svara på då jag inte förstår eller går in på din blogg av anonymitetsskäl.

Att det skulle finnas spår av strid vid brunnen kan vara svårt att läsa av, det förefaller vara en plats där intensivt arbete pågått både innan och efter brottet. Det spår som finns är markering av hund och en höger handske.

Hon går inte till ladan utan förs dit i påse halvt groggy i en påse med handtag vilken Nerijus försöker applicera på teleskoplastaren men av någon anledning misslyckas det, ge önskat resultat. Så hon förs in i ladan mot slaktrummet den framkomligaste vägen för någon som inte vill synas.

hjälmen kan vara på men tas av så snart han känner sig säker igen. Kan vara att hon skrikit och han tystat henne på något vis. Tillbaka från hållet han kom, vilket också kommer närmast instinktivt då lugnet var större där liksom kontrollen. Hjälm tas av för att objektet inte ger tillräckligt respons men innan dess åker nog rep på. håret hamnar innanför. Och nu sitter det där.

Bloggen jag hänvisade till: Urbota Inskränkthet har jag inte sagt är min eller någon annans och det hör inte till saken på annat sätt än att där hittar du en bra översiktsbild som i mina ögon kan förklara varför han inte väljer den rakaste vägen in i ladan därifrån. Du kan säkert leta fram en liknande i FUP, utan att försöka röja medlemmars eventuella anonymitet och koppla en användare till andra konton på webstajter eller bloggar.
2016-02-18, 10:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han kan ju faktiskt redan ha en ingång men vill sätta sig in i materialet i sin helhet, hoppas kanske hitta något som backar upp ingången för att bättra på styrkan i det han har i åtanke, inget konstigt i så fall tycker jag.

Frågan är bara vad han tycker sig se är en möjlig väg till PT?
Björn Hurtig: "Det finns en anledning jag inte kan prata om."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6370551

Det kan inte förhålla sig på det lilla viset att han tänker sig en ingång via att åberopa
föregångarens minst sagt udda processföring och hävda att den kan ha kraftigt
missgynnat klienten vilket är något användaren Vresrosen också väl varit inne på
när man spekulerar i möjliga vägar att gå för att få fixat PT och en tredje rättegång?

"Det är inget konstigt, men jag har en yrkesetisk situation som gör att jag inte kan
gå in på det."
uttalar sig herr Hurtig.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-18 kl. 11:00.
2016-02-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tack. Det talar för att uppgiften stämmer och flera andra tidningar nämner ju också bojandet. Fotograf från åtminstone Expressen och VG fanns där. Vet inte om det fanns fler vittnen till hämtningen på plats.
Dock finns det bilder på att de inte är bojade när de lämnar bostaden.
Har media möjligtvis missbedömt/överdramatiserat det hela?

NB inga bojor: https://www.google.se/search?q=lisa+...A6kh5wxGLnM%3A

AB inga bojor: https://www.google.se/search?q=lisa+..._qxdGLdVjsM%3A

Om de bojades skedde det innan de klev in i bilarna. Fast då de sågs av minst två fotografer borde det finnas bilder på det....

För mig saknar det betydelse vilket som. Jag litar på att polisen gjorde det som situationen krävde och ifrågasätter inte handlandet.
Nopomil påstår att det gjordes som demonstration inför media, men då borde väl media fått ta någon tydlig bild på det också....

Edit.
Citat från artikeln i DN som du länkar.

Där menar jag att fotografen har uppfattat fel (se länkade bilder ovan)

Du menar att NB bojades utanför bostaden framför ögonen på de två fotograferna? (Jag tror det bara var en fotograf - från VG.)
2016-02-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ja, du kan ha rätt. Men vad händer om NB inte erkänner ens för Hurtig? Blir det ingen ansökan om prövningstillstånd då?

Tror ni verkligen att Hurtig tar på sig uppdraget för att försöka få NB att erkänna? 😳
2016-02-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag undrar fortfarande varför denna 42-åriga man ringde Lisa fredag den 5 Juni, 2 dagar före Lisa försvann ?
Vad hade han för förbindelse till Lisa ?

Det har jag också undrat.
2016-02-18, 10:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
(...)
Pappans sms är inte alls "säkert undersökt". Det är troligen inte alls gjort. Inte ens hans fru vet vad som stod i dem. Då vet inte polisen det heller. ...

Har du läst telefonlistan som döljs i tilläggsfupen? De som skickade sista dagen lever och det är bara att undersöka deras mobiler. Eller raderade SH snabbt dessa sms?
(...)

Är det inte så att sms finns sparade enligt datalagringsdirektivet och man behöver inte telefonerna för att rekonstruera sms?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in