2016-02-22, 11:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Apropå att försäga sig. Vad är det NB håller på att säga som svar på frågan vad han hade i bilen?

Mer kommer inte ihåg nej, jag kan inte svara på frågan, jag kanske ha, hade några små grejor,
det var en, en ask med spikar eller en ask med muttrar, en dö, i,

En dö flicka?
Nej, tolken stakar sig. "en dö, i, i dörrfacket så hade jag en ficklampa". I dörrfacket skulle hen säga.
2016-02-22, 11:22
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Var står det i FUP, att det inte finns NB's fingeravtryck på ratten och sv?
Vad skulle det bevisa? Att NB har kört sin egen bil? Det är spår efter Lisa som skulle kunnat varit intressant att hitta men det fanns inget. Det står i FUP.
2016-02-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Gr*g*er är Lisa's x-pojkväns pappa.
Polisen ringde pojkvännen sent på söndags kvällen, så pappan har väl bara försök få tag på Lisa.

Men varför sms:ade pojkvännens pappa på natten till Lisa? Då var ju försvinnandet känt. Varför förklaras inte det i fupen?
2016-02-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Ett användningsområde för den saknade tejpen skulle kunna vara inslagning av BO i byggplast inför transport, då är den troligen undanröjd tillsammans med plasten.

Spökar fortfarande Gerds plastlitauer?
2016-02-22, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Har du funderat på varför det saknas fingeravtryck på ställen det borde finnas fingeravtryck på? Ratten, växelspaken, kniven? Använde han handskar för jämnan?

Ja, det är en bra fråga!
Lika bra som att hans underbyxor hade samma DNA kontaminering som Lisas underbyxor. Nämligen Irinas DNA. Vilket leder fram till frågan hade de måhända kontakt med en gemensam nämnare
-Nero Kuk som hämtat kärnDNA i form av blod från frugans fitta. En riktig pudding den där Nero.

En rimlig jämförelse sker mot den övriga bilden så klart. Och Nerijus fingeravtryck lyser verkligen med en märklig frånvaro rakt över sceneriet. Men hans fragila skinn låter blodet passera ut, men också såren läka mycket snabbare och allt detta attribuerat till omsättningshastigheten i hans yttre matrix och skinn. och han ser närmast sårfri ut vid inspektionen förhållandevis. Han sprider förvisso mycket DNA men spårbilden visar att mycket litet av det fastnar såvitt det inte är avsatt i blött tillstånd som blod.

Svetten verkar snarare ha en bindande förmåga på Nero torra hud, för att råttorna i boden skulle satt i sig just dessa himlakorn håller jag mig tvekande till. Men som vanligt finns det mycket som inte är undersökt.
2016-02-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är rimligtvis av värde att saken utreds så långt det går. Det som Hurtig kan bidra med i detta är ju att man ÅTMINSTONE inte kan förklara bort domen mot Nerius med argumentet att han haft en oduglig försvarsadvokat, utan Hurtigs (avsevärda) förmåga att ta fram tveksamheter i utredningar och peka ut svagheter i bevisningen gör beslutet (vilket det än blir) mer trovärdigt.

Nu är bevisläget på en nivå som gör en ändrad dom (eller ens prövningstillstånd) mindre sannolikt, men skulle det vara så att något tekniskt fel eller formaliamiss i proceduren kan ha haft betydelse, så lär det behövas ett nytt ombud för att få gehör för detta. ÄR det sedan befogat att pröva ytterligare må det ju vara hänt. Att det skall finnas tveksamheter i ett så här engagerande och skärskådat mål är inte heller bra.

Jag föreslår helt enkelt att man ser saken som att Hurtig får chansen att ge en "second opinion", och det troliga är att denna inlaga värderas rättvist, men inte nödvändigtvis resulterar i något påtagligt.

Det Hurtig ska göra för sin nye klient, är att göra det han kan göra. Hurtig är jurist, inte psykiatriker. Men Hurtig ska se till att Nero får den omsorg som kriminalvården har att erbjuda.

Det finns inget som rör Nero, som Hurtig kan få PT för, eftersom ingen kan veta vad som rör sig i skallen på Nero. Sen att få ner de förklaringar Nero ger, på pränt är en omöjlighet. Inget Nero nu kommer påstå har någon trovärdighet. Eller är förmildrande.

Skulle några av de påståenden som nu framstått vara konspirationsteorier, inte vara det, så kan det bli diskussion om resning, i framtiden. Men då borde Rönnbäck ha nöjt sig med tingsrättsdomen, då hovrättsdomen försvårar resningen av många skäl.

Det Hurtig kan göra är att förklara för klienten, hur det går när bevisen pekar på att en person har i en hovrätt funnits skyldig till detta vidriga brott, bortom rimligt tvivel. Men en analys där Nero förstår konsekvensen av att inte vidkänna det som denna sak handlar om.

Om Nero har framtidstro ska han uppmuntras att ge ifrån sig bra resultat under behandlingarna och visa både ånger och insikt. Sen kan ju Hurtig hjälpa Nero att klamra sig fast i Sverige tills det är dags om 20 år att söka tidsbestämt straff. Men inte ens det är realistiskt för jag tror Nero kommer flyttas till Litauen. I Litauen släpper de inte ut lustmördare. Där har de ingen tidsbestämning av livstid som vi har i Sverige.
2016-02-22, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det Hurtig ska göra för sin nye klient, är att göra det han kan göra. Hurtig är jurist, inte psykiatriker. Men Hurtig ska se till att Nero får den omsorg som kriminalvården har att erbjuda.

Det finns inget som rör Nero, som Hurtig kan få PT för, eftersom ingen kan veta vad som rör sig i skallen på Nero. Sen att få ner de förklaringar Nero ger, på pränt är en omöjlighet. Inget Nero nu kommer påstå har någon trovärdighet. Eller är förmildrande.

Skulle några av de påståenden som nu framstått vara konspirationsteorier, inte vara det, så kan det bli diskussion om resning, i framtiden. Men då borde Rönnbäck ha nöjt sig med tingsrättsdomen, då hovrättsdomen försvårar resningen av många skäl.

Det Hurtig kan göra är att förklara för klienten, hur det går när bevisen pekar på att en person har i en hovrätt funnits skyldig till detta vidriga brott, bortom rimligt tvivel. Men en analys där Nero förstår konsekvensen av att inte vidkänna det som denna sak handlar om.

Om Nero har framtidstro ska han uppmuntras att ge ifrån sig bra resultat under behandlingarna och visa både ånger och insikt. Sen kan ju Hurtig hjälpa Nero att klamra sig fast i Sverige tills det är dags om 20 år att söka tidsbestämt straff. Men inte ens det är realistiskt för jag tror Nero kommer flyttas till Litauen. I Litauen släpper de inte ut lustmördare. Där har de ingen tidsbestämning av livstid som vi har i Sverige.

Resning är uteslutet efter Quick. Vad skulle det säga? Precis.
2016-02-22, 13:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför drar du slutsatsen att han började tejpa med en annan rulle?

Det var inte svar på mina frågor.
Ja, ni ska ju ha det till att all tejp inte kom från samma rulle och då lämnar jag en möjlig
förklaring utifrån det antagandet till vad som hände: en första rulle tog slut, han fick hämta
en ny. Problem med det?
Hur skulle det annars ligga till utgående från fixeringen här att det förekommit 2 tejprullar
med silvertejp? Skulle han stått och fifflat med två samtidigt eller?

Själv tror det är nonsens: det har bara använts den som påträffades i spiklådan även
om man nu inte kunde få ihop alla bitarna med rullen ifråga:
"De resterande två tejpbitarna kunde sammanpassas inbördes men inte med rullen. Denna sammanpassade bit hade avrivna ändar och i struktur och utseende stämde denna med tejpen på rullen."

Det här är inget som jag gräver ner mig i direkt. Tejptjafsandet här påminner något om
allt jävla ältande om nån tejprulle i Vatchareeyatråden. Hundratals inlägg tror jag man
ägnade den saken där. När alternativister är i farten kan det lätt rinna iväg på det viset som
bekant...detaljfixeringar till förbannelse, huamaj.

Svar på dina frågor?

Var det detta?
Citat:
Om nu NB ligger bakom tejpningen, hur kommer det sig att bara hans brors DNA finns på rullen? Är inte det märkligt, säg?
Lustmördaren Nero var behandskad vid denna hantering. Så svårt var det med den saken.
Att brorsans DNA fanns där låter berätta att han brukat tejpen i nåt arbete och till skillnad
från sin flickmördande bror inte haft några handskar vid det tillfället. Krångligt eller?
Med mordet på Lisa hade AB ingenting att göra har farbror polisen talat om för oss.

På den andra frågan blir följaktligen svaret: nej, det är inte ett pillekvitt märkligt mot bakgrund
av den förklaring som nyss avgivits av tålmodige undertecknad.

Så var det med det. Låt tejpen vila nu en stund, tack.
Fundera förslagsvis istället på om mördaren mördat förut och varför inte mamma eller fru Irina
varit och besökt sonen/maken; denne för en djävulsk komplott utsatte stackaren.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-22 kl. 13:45.
2016-02-22, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, ni ska ju ha det till att all tejp inte kom från samma rulle och då lämnar jag en möjlig
förklaring utifrån det antagandet till vad som hände: en första rulle tog slut, han fick hämta
en ny. Problem med det?
Hur skulle det annars ligga till utgående från fixeringen här att det förekommit 2 tejprullar

Själv tror det är nonsens: det har bara använts den som påträffades i spiklådan även
De resterande två tejpbitarna kunde sammanpassas inbördes men inte med rullen. Denna sammanpassade bit hade avrivna ändar och i struktur och utseende stämde denna med tejpen på rullen."

Det här är inget som jag gräver ner mig i direkt. Tejptjafsandet här påminner något om
allt jävla ältande om nån tejprulle i Vatchareeyatråden. Hundratals inlägg tror jag man
ägnade den saken där. När alternativister är i farten kan det lätt rinna iväg på det viset som

Svar på dina frågor?

Var det detta?
Lustmördaren Nero var behandskad vid denna hantering. Så svårt var det med den saken.
Att brorsans DNA fanns där låter berätta att han brukat tejpen i nåt arbete och till skillnad
från sin flickmördande bror inte haft några handskar vid det tillfället. Krångligt eller?
Med mordet på Lisa hade AB ingenting att göra har farbror polisen talat om för oss.

På den andra frågan blir följaktligen svaret: nej, det är inte ett pillekvitt märkligt mot bakgrund

Fundera förslagsvis istället på om mördaren mördat förut och varför inte mamma Irina
varit och besökt sin stackars oskyldige son.

Frågan är hur Lisas saliv hamnar i tejprulle två när hon redan är tejpad med tejprulle ett.
2016-02-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Resning är uteslutet efter Quick. Vad skulle det säga? Precis.

Det går inte att jämföra. Att ens hänvisa till Sture B*ergwalls tragiska öde är ytterligare ett bottennapp i denna sak.

I Qvickfallen fanns det ingen annan bevisning an falska erkännanden och falska vittnen som vittnade falskt om bortträngda minnen. Resningen gjordes med hjälp av åklagarmyndigheten, och det var en tur i oturen att den advokaten som misskött fallet, nöjt sig med att inte överklaga tingsrättsdomarna. Det är enklare att få resning i hovrätten än i Högsta Domstolen.

Qvickfallen är en sorglig historia om hur samvetslösa personer, tar ett skamgrepp på en dårhuspatient och vallar runt honom nerdrogad av psykofarmaka. I en önskan om att få ha varit med om att fånga in och döma en seriemördare.

Qvickfallet visar på att det alltid handlar om bevis, och att dessa resningar berodde på att Qvick var oskyldigt dömd. Allt det vi i rättsstaten får kalla för bevis, saknades när Qvick dömdes.

Allt det som får kallas för bevis är just det som binder Nero till detta mord.
2016-02-22, 13:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
en ny. Problem med det?

De resterande två tejpbitarna kunde sammanpassas inbördes men inte med rullen. Denna sammanpassade bit hade avrivna ändar och i struktur och utseende stämde denna med tejpen på rullen."

Svar på dina frågor?
Jo, nog gräver du ned dig. Först anser du att det var en tejprulle, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad, sedan att det var två rullar, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Svårt att välja fot, tydligen.
Citat:
Var det detta?

Jo, det är märkligt att han hade handskar under en del av förfarandet, men inte hela. Om han var försiktig skulle han ha behållt handskarna.
Citat:
Fundera förslagsvis istället på om mördaren mördat förut och varför inte mamma Irina
varit och besökt sin stackars oskyldige son.
Jag har funderat och konstaterat att halva Europas poliskår har letat förgäves i tre månader efter dylikt mord och drar slutsatsen att det inte finns något.
Citat:
Eftersom brottet är så sällsynt överväger polisen att ta hjälp av andra länders polismyndigheter för att leta efter liknande fall.
- Vi kommer när domen kommer, och vi vet att han är dömd, höra oss för utifrån tillvägagångssättet i Europa, säger Lars Johansson.
Orsaken framgick under domstolsförhandlingarna, hon är rädd för svenska polisen. Men, varken du eller jag vet om hon har besökt honom.
2016-02-22, 13:52
Medlem
Jag tittade igår på bilden hur det såg ut byssjan med klädskåpet och kläder over kroppen.
Det fanns ju gott om plats uppfattade jag att lägga hjälm, öronproppar och jacka I skåpet under klädhögen.
VARFÖR skulle NB lägga hjälm och jacka och hörlurar I rishögen utanför?
Någon som har en bra förklaring till det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in