2016-02-23, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Blicken påminner starkt om blicken på den här bilden. Är det också en psykopatisk lustmördare?
Tagga ner, Bundy tittar upp på intervjuaren, det finns inget avslöjande i blicken, och definitivt inget som binder NB till mord på Lisa.
Det var faktiskt ett sammanträffande. Donald är nämligen omdiskuterad i samband med sitt ledarskap (narcissism eller psykopat) dock utan att mörda folk givetvis.

Nej, man kan givetvis inte avgöra via blicken, men samtidigt finns en viss blick från psykopater som uppmärksammats.
2016-02-23, 23:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Jo, det råder tvekan om dom i Lisas fall. Det är därför Hurtig kom in. Låt oss pröva detta fall istället för att tysta ner saker som behöver belysas bättre. Tål det inte att granskas? Klart det gör.
Det tål att granskas - men chansen är minimal att få PT som Hurtig likaväl säger och det sker inte via annat är ny stark bevisning (resning) prejudikat eller rättegångsfel.

Man får väl hålla sig inom ramen för högsta domstolen om man ska diskutera fallet således.
2016-02-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Klart som korvspad att det gör. Bra att du lyfter fram Hbg-fallet som jämförelse. Där lutar det åt att mördaren kommer undan med några månaders fängelse bara för att han erkänner och berättar sin version av hur det gick till. I "vårat" fall nekar ännu den dömde. Och vi har ingen aning om hur mordet gått till utan famlar endast med gissningar.
Att det ena ger 16 mån och det andra livstid, kan mycket väl vara skäl för PT rent av.

Bortsett från ålder och att båda flickorna är döda finna inte många likheter.

Det mesta skiljer sig åt, om du tänker efter. Lite.
2016-02-23, 23:32
Medlem
Remark:

Du har också följt detta ser jag.
Kortfattat, hur tror du det gått till från 18.26 och framåt?
2016-02-23, 23:37
Bannlyst
Citat:
Jag pratar om gärningsbeskrivningarna, inte brotten. Det är gärningsbeskrivningarna som gjorde att brotten dömdes olika.

Ja såklart gärningsbeskrivning ligger till grund för åtal och dom eftersom domstol inte får döma utöver yrkande men det är ju också just åtal du kritiserar för NB.

Du anser ju inte heller att NB är skyldig till mord.

Vad jag då menar är att åklagar även i detta fall har haft att välja mellan ett grövre brott eller ett inte lika grovt brott, precis som åklagare i Hbg hade. Wennerholm valde ändå det grövsta. Då bör väl rimligen också krav på bevis öka dramatiskt för åklagare.

Den jämförelsen kan vi väl i alla fall göra mellan fallen rent juridisk.
2016-02-23, 23:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Ja såklart gärningsbeskrivning ligger till grund för åtal och dom eftersom domstol inte får döma utöver yrkande men det är ju också just åtal du kritiserar för NB.

Du anser ju inte heller att NB är skyldig till mord.

Vad jag då menar är att åklagar även i detta fall har haft att välja mellan ett grövre brott eller ett inte lika grovt brott, precis som åklagare i Hbg hade. Wennerholm valde ändå det grövsta. Då bör väl rimligen också krav på bevis öka dramatiskt för åklagare.

Den jämförelsen kan vi väl i alla fall göra mellan fallen rent juridisk.
Nej, varför ska kraven på bevis öka dramatiskt? De ska vara utom rimligt tvivel i båda fallen.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-23 kl. 23:44.
2016-02-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag skulle snarare tro att NB redan här är paranoid. Att Lisa är död VET endast mördaren, alla andra letar efter en levande Lisa. NBs beteende här liksom yrandet om DNA inför IB och AB går i samma riktning.

Troligen.
Glöm inte bort att NB säger/tog upp i förhör att LH:s pappa hade varit utanför NB.s cell när han satt häktad.
2016-02-23, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Klart som korvspad att det gör. Bra att du lyfter fram Hbg-fallet som jämförelse. Där lutar det åt att mördaren kommer undan med några månaders fängelse bara för att han erkänner och berättar sin version av hur det gick till. I "vårat" fall nekar ännu den dömde. Och vi har ingen aning om hur mordet gått till utan famlar endast med gissningar.
Att det ena ger 16 mån och det andra livstid, kan mycket väl vara skäl för PT rent av.

Tack. Jag vet inte vad som är rätt eller inte men det är ju därför att det är viktigt att diskutera tycker jag.

Vi vanliga ska försöka tolka saker ur en dom - det är väl en av anledningar till att brottslingar beläggs med straff, så att vi andra ser det och drar lärdom av det.

Om vi då inte förstår en dom eller känner att den är orättvis då har ju domstol misslyckats totalt med vad de är satta att göra. Så tänker jag.
2016-02-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Troligen.
Glöm inte bort att NB säger/tog upp i förhör att LH:s pappa hade varit utanför NB.s cell när han satt häktad.

Precis.
2016-02-24, 00:01
Bannlyst
Citat:
Nej, varför ska kraven på bevis öka dramatiskt? De ska vara utom rimligt tvivel i båda fallen.

Men då argumenterar du väl mot dig själv?
2016-02-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja tejp är intressant på flera sätt, men man kan tycka att den borde suga åt sig mer. Jag har iofs inte sett någon analys av tejpen angående annat än eventuellt DNA och fingeravtryck. Tycker att även partiklar från transport och transport-omständigheter borde kunna fastna i tejpen, liksom delar av handskar ifall Nero bar skinnhandskar.

Jag tror brodern sitter inne med mer kunskap vilken skulle kunna vara användbar för att se om Nerijus gjort sig av med något, vilka transportbagar han brukade använda. Etc. Vidare är jag lite nyfiken vem som Nerijus umgicks med i spritfabriken den 12 då Cafeägarinnan reagerade på en ölburk utanför. Tror inte alls att han är så avancerat, hans agerande är väldigt hemtamt, flytta kroppen från ett bekant ställe alla associerade med honom och hans översikt över hela området när de la taket ... till ett annat område som är lika säkert för honom men betydligt färre rent allmänt känner till, dvs boden. Strör ut skräpet i en båge runt omkring som för att visa att i mitten bor inte jag. Transporten är nog lika enkel och jag saknar kunskap om hans vanor, dvs vad som är enkelt och vanligt för honom.

Säkert vet brodern mer om däckbyte än vad som framgått. Vilken dag skedde det och var förvarades däcken o var skedde bytet. Kanske en del från bilen hamnade på rishögen vid det tillfället.
Gjordes uppföljning av tvättmaskinens luddfilter, där kan fastnat en del efter söndagens tvätt av NB:s kläder.
2016-02-24, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nån Einstein är han nog inte.
Men att mobilen flyger ut snabbt som attan, delad i partiklar, verkar indikera att han begriper sig på pejling.
Fortsättningsvis är sakerna som fanns i mobilen löjligt enkla att hitta, kan te sig slarvigt men ger samtidigt en viss tidsfrist att flytta henne från Martorp:
Farbror polisen lär fastna där ett tag (vilket också skedde).
Hjälmen och jackan verkar han däremot ha slängt in därbak (ihop med Lisa) och det åker med till boden.
Eller så har Mobilen stört honom i ett läge då han kräver fullständig uppmärksamhet.

Han kommer aldrig att acceptera några störningar av objektets uppmärksamhet. Och om mobilen vid något tillfälle på något vis används, eller försöker användas så räcker det nog för att väcka Nerijus vilja att mikronisera mobilen. Om han är där för total Diss-assembler så skulle han hata en ungjävel som inte blir chockad förlamad och rädd utan i stället kreativt motarbetar honom, nu när han ansträngt sig så. Det kan vara en ny låt som går igång eller något i tekniken som stör.

FUP 19
Citat:
Sista uppgifter från telefonen var kl. 18.39. Från mast i riktning mot Blombergs säteri.
Visar hon minsta intresse av sin telefon försvinner den med en gång och detta teatralt tydligt och mycket robust. Hans skulle njuta av att smula den inför ögon på ägaren. Att han skulle lägga så mycket energi på en nöjestur på aftonkröken har jag svårt att tro även om det är fullt möjligt.

Djup Personlig relation
Jag tycker det luktar personlig relation väldigt lång väg och han känner inte lisa har aldrig sett henne, han ser objektet och om objektet stör hans personliga nöjen med detaljer så går det åt helvete med de detaljerna. Det är just där han inte har några gränser. Det kan inte bli så mycket personligare än att objektet aktivt börjar motarbeta syftet, vilket jag tror sker med tanke på den robusta frenesin att få in någon i ett klädskåp. När nöjet redan var slut. Hans personliga relationer är till stor del med sig själv och sina känslor och det kan därför inte bli så mycket personligare än så. Hur sjukt det än låter.

Det är min gissning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in