2016-02-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Instämmer, var på HR förhandlingen för jag var nyfiken på vem han var. Han verkade inte riktigt förstått vad rättegången handlade om.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaha. Bäst i hela världen. I Sverige.

Ja, hur en person som NB kan vara förvägrad RPU får jag inte ihop. NB lär väl tycka det är frid och fröjd med egna psyket eftersom han inte anser sig ha mördat henne och det ju det han vill överklaga.

Hurtig behöver kanske inte yvas så värst ändå. Potentiella psykopater döms till fängelse då det inte är en diagnos men som nog tycks "allmänt galen i våra ögon". .. skillnaden är full kontroll på ansvar, fullt medveten om sina handlingar.

Hur är man pedagogisk med DNA-spår?

Prata pedagogiskt med DNA och be dem sätta sig på en mindre besvärande plats kanske.
Jag funderar om Hurtig inser att den tekniska bevisningen är övermäktig så han försöker prata med NB om att komma med en variant som inkluderar ett möte.
Det tar tid säger han - ja, hittills snart nio månader utan förklaringar så det krävs nog en kraftfull pedagogik om det är detta saken gäller. Samt anstånd (köpt tid..)

Nu föll polletten ner för mig. Det är Nerijus han skall applicera pedagogiken på. Tack för hjälpen.
2016-02-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Gör det någon skillnad om han trodde hon var död? Det är samma attraktion.

Nu tror jag inte för ett ögonblick att Lisa var omedveten om tejpningen trots allt du påstår dig ha visat. Men for tha sake of argument OK då. Och så en liten travesti på det:
Gör det någon skillnad om han trodde hon led? Det är samma attraktion.
2016-02-27, 14:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Nu tror jag inte för ett ögonblick att Lisa var omedveten om tejpningen trots allt du påstår dig ha visat. Men for tha sake of argument OK då. Och så en liten travesti på det:
Gör det någon skillnad om han trodde hon led? Det är samma attraktion.
Ingen tror att en flicka som hänger till synes död i ett snöre om halsen lider.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-27 kl. 14:41.
2016-02-27, 14:52
Medlem
Citat:

Du svarade inte på min tidigare fråga om Adam B såg tejpen över snaran på bild eller in situ.
2016-02-27, 15:02
Medlem
Citat:

Jag vet inte om du svårt att förstå eller bara inte vill du till dig nya kunskaper.
Det går inte att kategoriskt påstå att en flicka som hänger i ett snöre är till synes död under hela förloppet fram till dödens absoluta inträde.
Jag har upprepade gånger förklarat för dig att det finns ett flertal rörelser som en okunnig kan tolka som medvetna rörelser eller livstecken hos en först medvetslös och sedan döende person.
2016-02-27, 15:25
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlancheDeGlace
Du låter väldigt arg om någon "pratar illa" om mördaren? Varför hitta på en massa skit för att bortförklara bevisen och att han är dömd till livstid i tingsrätt och hovrätt - att det är ställt bortom rimligt.
Flashback är ett diskussionsforum och då är det meningen att man kan diskutera relevanta saker som vad som gör en mördare till den han är med de sadistiska inslag som finns i det här mordet.
Jag är inte arg och jag anser inte att bevisvärdering är bortförklaringar. Han är dömd i två instanser mot sitt nekande.

Nu jobbar hans försvarsadvokat på en överklagan, därmed är det både relevant och aktuellt att ifrågasätta bevisningen. DNA är överskattad som bevis i domstolarna och jurister är knappast experter på området. Experterna har en annan uppfattning om kontaminering/plantering än vad domstolen ställningstagande.
2016-02-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlancheDeGlace
Den enda som hävdar att Nerijus "bara" är nekrofil är en person med pervers fantasi på Flashback.
Är det det som är grejen, att vara ensam om det?

XeniaOnatopp haltar synnerligen i sin logik här.
Enligt honom är NB nekrofil oavsett om Lisa hunnit bli kliniskt död vid blottandet eftersom hans avsikt i vilket fall nekrofil njutning av en död naken kropp och då spelar det ingen roll om det verkligen var en död kropp.

Samtidigt hävdar han att NB inte kan vara sadist eftersom NB fullföljde tejpning och blottning efter Lisa blivit medvetslös. Detta trots att många förklarat att avsikten kan ha varit sadistisk, men Lisa blev medvetslös snabbare än han trott och ändå fullföljde han sin plan.

Dessutom duckar XeniaOnatopp helt för information om att Lisa kan ha gett ifrån sig vissa "livstecken" trots att hon var medvetslös och sedan döende. NB kan alltså trott att Lisa var mer medveten än hon verkligen var.

I sin okunnighet är XeniaOnatopp tyvärr dock inte den enda lekman som skulle kunna ta en hjärtstoppsdrabbad/drunknad/kvävd mm. för endast medvetslös.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-27 kl. 16:06.
2016-02-27, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varken L eller R känner igen att LH ska ha sagt att något varit klart i det skedet då de alla tre avslutat all hantering inne i kaféet och bokstavligen varit på väg att bomma igen. Kollegorna försöker hjälpa till i utredningen med att försöka hitta rätt plats för repliken men kommer bara på olika göromål utförda ett bra tag före själva låsningsproceduren.

Om man antar att 18:26:41 härrör från när kaféet stängdes, alt. strax innan – och att NB då gick ut ur ladan - blir (förutom kollegornas uppskattning att de lämnat kaféet c:a 18.20) pizzavittnets iakttagelse diskutabel. Han skulle då ha sett NB vid ladan endast 5 min 10 sek innan sitt kvitto 18:31.51. – Är detta möjligt? – Ja, om pizzavittnet körde med en genomsnittshastighet av 70 km/h så kör han sträckan på c:a 4 min 30 sek, dvs det finns en viss möjlighet. Kanske han även har kört fortare än så; någon som vet hur lång tid det tar att köra till pizzerian; gärna på sekunden när...? Vittnet räknar själv med 6 min inkl. uthämtning och betalning. - Det finns även en möjlighet att pizzavittnet kunnat se NB men att NB varit utom synhåll för tjejerna: NB kan ha befunnit sig nära öppningen men behöver ännu inte ha varit synlig från stora vägen. Detta motsägs dock av vad vittnet sagt om att mannen kommer ut från ladan, som om han bara varit därinne och tittat (underförstått att inga arbeten pågick).

Att i ett sådant här sekundscenario spika något med hundraprocentig säkerhet är vanskligt. Dock:

17:48:32 LH sms:ar LH och påminner henne om att meddela när hon är klar med jobbet.
18:22:22 LH sms:ar ”Nu” (antingen inifrån kaféet, på väg mot mopeden eller framme vid mopeden)
18:22:26 SH sms:ar något, t.ex. ”OK”.
18:26:41 Fickringning 15 sek – som avslutas med ett metalliskt ljud.
.
SHs berättelse om lugna ljusa röster och går väl samman med detta scenario och klickljud men det innebär att hon skickat SMS om hemfärd 4 minuter innan hon verkligen åker. Om detta går ihop med vanan att meddela sig eller inte kan jag inte uttala mig om.. Men det passar väl väldigt väl med Pizzavittnet.

Om nu Nerijus kommer gående ut från lagården strax före eller strax efter och ser händelserna eller just ska se dem, kanske han snabbt förflyttar sig för att kunna erbjuda sina tjänster på annan plats där interaktionen är lättare att tillgodogöra sig.

Skulle vi veta mer om exakt varifrån Lisa SMSade och när i förhållandet till arbetskamraterna, dvs om det såg något SMSande, så skulle det nog vara lättare att sätta korrelationen. Plus exakt vilken buss som Lova tänkte hinna med från Skövde busstation. Om det nu skulle ha någon betydelse att sätt upp förloppet på en rigid tidsaxel.
2016-02-27, 16:05
Medlem
Theforeigners avatar
LISA HOLM's LIKSÄCK VAR INTE PLOMBERAD

FUP Aktbilaga 89 sidan 8, datum: 16 Juni, 2015

Protokoll över dödsfallundersökning/obduktion

"Liksäcken var märkt och inlindad i ett lakan och tejp. Plombering saknades"

Infon hittad i Aktbilaga 89
Tingsrätten sekretessade ett tilläggsprotokoll, aktbilaga 89, men efter överklagan har hovrätten släppt på en del av sekretessen. http://speedy.sh/qbBfJ/Skaraborgs-TR...-89-maskad.pdf.

Min tanke:

- Det kan väl inte vara normalt att en liksäck saknar plombering när den anländer på Rättsmedicinsk ?
I mina öron låter det ju som att tekniker/rättsläkare på fyndplatsen har slarvat och inte har följt procedure.
2016-02-27, 16:41
Medlem
Theforeigners avatar

Kenneth Söderlund, pressansvarig på Missing People förnekar att NB försökt mota bort Missing People från Martorp ! Så frågan är: Ljuger Björn Sahl?

Jag förstår inte hur det hänger ihop att Björn Sahl i Tingsrätten och Hovrätten kan påstå/komma undan med att påstå att NB, på olika sätt, försökt muta bort MP på/från Martorp när denna pressansvarig på Missing People Kenneth Södergran går i media och säger att det inte stämmer !?

Jag menar hur kommer det sig att Björn Sahl inte meddelade MPs ledelse om detta om det hade skett ?

Det är något skumt med det där.

Kenneth Söderlund, pressansvarig på Missing People säger den 19 oktober 2015:

http://www.expressen.se/gt/35-aringe...issing-people/

Nu, bara fyra dagar innan polisutredningen på närmare 2 000 sidor blir offentlig, avslöjar P4 Skaraborg nya uppgifter från en källa med insyn i polisutredningen. Under sökpådraget efter den 17-åriga flickan i juni tidigare i år, stötte Missing People ihop med den misstänkte 35-åringen.
Platsen var gården Martorp, där flickan senare hittades mördad. Han ska då ha försökt att mota bort sökteamet från platsen, enligt källor med insyn i polisutredningen till P4 Skaraborg.

Men det förnekas av Kenneth Söderlund, pressansvarig på Missing People i Skaraborg:
– Vi har träffat på bröderna vid gården Martorp när vi sökte där. Vad jag känner till så ska det inte ha varit någon diskussion på platsen, det ska heller inte ha varit några försök till att mota bort vår skallgångskedja, säger han till Brottsplats Sverige.
Enligt Kenneth Söderlund ska en av litauiska bröderna ha frågat representanter från Missing People varför de sökte på platsen på nytt eftersom området redan var avsökt.
Därefter lämnade bröderna platsen.
Då fortsatte Missing People sökandet.
2016-02-27, 16:55
Medlem
Citat:
På vilket sätt är min teori omständlig och långsökt?

Om man blir störd sticker man. Man tar inte av sig handskarna om man är medveten om DNA.

Ditt scenario är felaktigt. Strypningsförloppet gick fort eftersom Lisa inte hade blödningar i ögonen.

jag håller det för mer troligt att händelse förloppet, gick sakta,
http://www.expressen.se/nyheter/eva-...avd-med-kudde/

som stämmer överens om min teori hur brottet gick till, som jag inte sett någon annan varit inne på. vet inte om jag törs skriva det heller..
2016-02-27, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Du har länkat till en dokumentär om en söt liten tjej som är offer för den grymma vuxenvärlden. På vilket sätt anser du att länken har relevans för fallet i tråden?
Utifrån denna ställda fråga om brottslingar:
Citat:
Undrar hur denna fascination väcks? Biologi eller miljö, förmodligen både och. Men varför just hängning?
...dvs vad som kan skapa en mördare (inte hängning specifikt som MO utan rent generellt) och det kan vara sexuella övergrepp som barn. Hon tvångsonanerar (arg, ångest) plågar djur, fixerad vid knivar samt önskar mörda sin lillebror på nätterna så de får låsa in honom (och fantiserar även om att döda fosterföräldrarna). Jag erinrar mig hur skadad och helt empatilös hon var. Tragiskt.
Men det kan inte enbart förklaras med miljö med tanke på syskon som genomlevt det samma och som klarar sig eller mördare som haft bra uppväxt. Tänker på begreppet maskrosbarn.
Samtidigt är frågan intressant (total avsaknad av empati) om man anser sociopat är ett relevant begrepp. För att krångla till det ytterligare så pratas det idag och primär och sekundär psykopati. Sen 70-talet (?) råder begreppsförvirring kan man nog lugnt säga. Även beroende på forskning som går framåt. Jag tror dock mer på old school och det mer konkreta och rejäla.

Om NB vet vi ingenting - dvs om det är ett sken utåt (att leva dubbelliv) som även finns ända från barndom (helt eller partiellt) eller om hans uppväxt är stabil och bra som mamman åberopar nogsamt i media gällande hur hon uppfostrat dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in