2016-02-28, 22:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så här skrev samma domstol:
Därefter beskriver den de faktorer som bestämmer påföljden, och säger inte ett ord om lidande. Alltså, domstolen anser inte att brottet innebar lidande för brottsoffret, för i så fall hade den nämnt det som en faktor som påverkade påföljden.
Frågan kvarstår - du undviker den helt och pladdrar om annat.

Vad anser du att TR eller HovR beskriver i samband med påföljdsfrågan livstid?
Om en ung tjej är MEDVETEN om att hon kommer att dö, är helt maktlös och kämpar för sitt liv och det anses att Nerijus utsatt henne för stor hänsynslöshet.

Inbillar du dig att detta inte handlar om nåt lidande?
2016-02-28, 22:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Om en ung tjej är MEDVETEN om att hon kommer att dö, är helt maktlös och kämpar för sitt liv och det anses att Nerijus utsatt henne för stor hänsynslöshet.

Domstolarna inbillar sig att detta inte handlar om nåt lidande.
2016-02-28, 22:38
Medlem
Det är väl självklart att en person som känner sig maktlös och kämpar för sitt liv med en snara runt halsen lider. Även om det inte står skrivet på papper. Tramsigt att hävda nåt annat.
2016-02-28, 22:47
Medlem
Citat:
Nu såg jag din Edit. Ja, enligt HR hade brottet sexuellt motiv, även om den inte uttrycker sig som du gör.

Jag är så pedagogisk så. Det var tex inte nåt ekonomiskt, politiskt, rasistiskt, eller hämnd som motiv. Sexuellt var det med allt vad det kan inkludera för olika valörer och preferenser. Således inte uteslutande sexualsadism. Sen tror jag inte att han tänkte att "wow nu är hon dö. Fan vicken "boner" ja fick av bara det." Bonern underhölls av Lisas resa in i döden.
2016-02-28, 22:56
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Så här skrev samma domstol:
Därefter beskriver den de faktorer som bestämmer påföljden, och säger inte ett ord om lidande. Alltså, domstolen anser inte att brottet innebar lidande för brottsoffret, för i så fall hade den nämnt det som en faktor som påverkade påföljden.
Citat:

En extremt tydlig tolkning av vad två domstolar har kommit fram till avseende lidandet.
I det fall att man inte har förmågan att ta detta till sig, så kan det sannolikt hänföras till "diagnosen" faktaresistent!
2016-02-28, 22:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag är så pedagogisk så. Det var tex inte nåt ekonomiskt, politiskt, rasistiskt, eller hämnd som motiv. Sexuellt var det med allt vad det kan inkludera för olika valörer och preferenser. Således inte uteslutande sexualsadism. Sen tror jag inte att han tänkte att "wow nu är hon dö. Fan vicken "boner" ja fick av bara det." Bonern underhölls av Lisas resa in i döden.
Ett sexmord kan vara kombinerat med vilket motiv som helst. Om någon blir rånad, våldtagen och mördad blir det två motiv till mordet, rån och sex. Om någon blir våldtagen och mördad av svartsjuka finns det två motiv till mordet, svartsjuka och sex. Hovrätten exkluderar alla andra motiv än sex.
2016-02-28, 22:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
En extremt tydlig tolkning av vad två domstolar har kommit fram till avseende lidandet.
I det fall att man inte har förmågan att ta detta till sig, så kan det sannolikt hänföras till "diagnosen" faktaresistent!
Nej, det är klart tydligt av domarna att domstolarna inte ansåg att Lisa löd. De hade annan tröskel för lidande än vad du har.
2016-02-28, 23:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det är klart tydligt av domarna att domstolarna inte ansåg att Lisa löd. De hade annan tröskel för lidande än vad du har.

1. Vad innebär meningarna för dig?

känt sig maktlös och kämpat för sitt liv
visat stor hänsynslöshet
Även om det sannolikt inte varit fråga om något i tiden utdraget händelseförlopp, måste Lisa Holm väl ha förstått vad som var på väg att hända henne.

2. Varför presenteras detta under påföljdsfrågan om livstid?
2016-02-28, 23:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
1. Vad innebär meningarna för dig?

visat stor hänsynslöshet
Även om det sannolikt inte varit fråga om något i tiden utdraget händelseförlopp, måste Lisa Holm väl ha förstått vad som var på väg att hända henne.

2. Varför presenteras detta under påföljdsfrågan om livstid?
1. Jag är inte trådens ämne.
2. Domstolarna motiverar påföljden.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-28 kl. 23:14.
2016-02-28, 23:13
Medlem
develis avatar
Citat:
1. Jag är inte trådens ämne.
2. Domstolarna redogör för vad som står i lagen, som en del av motiveringen för påföljden.
Nej - men det är du som påstår att detta som domstolen skriver inte innebär ett lidande och jag frågar då vad i helvete du anser det betyder.

Det står som motivation och beskrivning för livstidsdomen - ingenting annat.

Rubrik: Påföljdsfrågan
2016-02-28, 23:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej - men det är du som påstår att detta som domstolen skriver inte innebär ett lidande och jag frågar då vad i helvete du anser det betyder.

Det står som motivation och beskrivning för livstidsdomen - ingenting annat.

Rubrik: Påföljdsfrågan
Jag anser att det betyder exakt vad det står, och det står inte lidande.
2016-02-28, 23:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag anser att det betyder exakt vad det står, och det står inte lidande.

Är detta inte innebörden för lidande?

Jag frågar då vad det är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in