2016-03-29, 18:30
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad yrar du om? Runt 19 har jag skrivit om GJ gällande ladan.
Han möter sen sin bror i allén och samspråkar med denne.
AJ uppger tiden c:a 19.10-19.15 då han anländer. Vem är mest relevant - HJs egna uppgifter eller Andreas? AJs? Tiden för samtalet som polisen uppskattat ang GJ dvs 18:46 (plus/minus 5 minuter) utifrån samtal?
För övrigt är allt cirkatider och det går inte att uppge på minuten som du tycks inbilla dig via din kartläggning. Det finns inget "de möts alltså i allén" där mötet " avslutades alltså kl 18.52 ".

Tiden för HJ´s ankomst till Andreas, 18.59-19.00, är ingen"cirkatid". Den är relevant för den kunde bevisas med en telefonlogg.

Körtiden, 6-8 minuter, mellan allén och Andreas bostad är relevant för sträckan har provkörts av polis som intygar att det stämmer med Andreas uppgifter.

Att Gustav passerat ladan ca 18.46 (plus/minus 5 minuter) är relevant därför att du påstår att han inte kan ha kommit till AJ före 19.15
Allt övrigt är cirkatider -ja, men varför hänvisar du till obekräftade uppgifter? Vad är du rädd för? Att inte GJ har alibi eller vad?
Senast redigerad av Ydrik 2016-03-29 kl. 19:01.
2016-03-29, 18:30
Medlem
Citat:
Jag tror inte IB vet ett dugg om hans förehavanden men att hon kämpar sig blå att försöka korrigera det hon tidigare sagt och hennes trovärdighet är lika med noll. Hon gör en klassiker: Att som närstående försöka hjälpa sin make och vilket är en anledning till att närstående inte alls har samma dignitet som övriga vittnen. Det handlar om lojalitet och försöka skydda.
Däremot har de samspråkat och hon gör ett tappert försök med att gräva fram alternativa mystiska gärningsmän och få det till att han var hemma kl 19 - vilket absolut ingenting talar för. Hon tar i så hon nästa spricker och ljuger till och med om det som kan kontrolleras: Skypesamtalet.

NB själv han yrar i breda perspektiv på en timme, han har inte en susning om när han såg GJ och utöver detta har han bett dem om alibi samt att de inte ska uppge att hon tvättat.

Han har med andra ord ett starkt behov av stöd från dem - för han var helt enkelt inte hemma vilket vittnesiakttagelserna också säger.
Jag är osäker, men har för mig att han t o m rent matematiskt kunnat tillåtas att ha varit hemma förbi en sväng och "stämplat" vid 19-draget utan att detta skulle ge honom ett vattentätt alibi. Han kunde ju ha åkt som en skottspole och t o m haft lik i lasten vid hembesöket. Detta sagt för att betona att ett alibi för att vara starkt nog att ens av rätten övervägas mot den övriga bevisningen måste vara vattentätt mot varje teoretiskt möjlig gärningsbeskrivning. IB må ha försökt, men uppgiften var henne övermäktig. Till detta kommer trovärdighetsproblemet i rätten. Även bortsett från detta borde i vår diskussion kravet på vattentätt alibi kunna accepteras av alla.
2016-03-29, 18:32
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag tror inte IB vet ett dugg om hans förehavanden men att hon kämpar sig blå att försöka korrigera det hon tidigare sagt och hennes trovärdighet är lika med noll. Hon gör en klassiker: Att som närstående försöka hjälpa sin make och vilket är en anledning till att närstående inte alls har samma dignitet som övriga vittnen. Det handlar om lojalitet och försöka skydda.
Däremot har de samspråkat och hon gör ett tappert försök med att gräva fram alternativa mystiska gärningsmän och få det till att han var hemma kl 19 - vilket absolut ingenting talar för. Hon tar i så hon nästa spricker och ljuger till och med om det som kan kontrolleras: Skypesamtalet.

NB själv han yrar i breda perspektiv på en timme, han har inte en susning om när han såg GJ och utöver detta har han bett dem om alibi samt att de inte ska uppge att hon tvättat.

Han har med andra ord ett starkt behov av stöd från dem - för han var helt enkelt inte hemma vilket vittnesiakttagelserna också säger.

De vittnen som såg honom flänga runt på vägarna väger ju naturligtvis blytungt i
jämförelse med vad lögnerskan Irina har fantiserat ihop i efterhand .
Undrar om det var bara smuts som skulle tvättas bort eller om han hade gjort i
byxorna också i ren upphetsning under själva mordet det äckliga svinet ?
2016-03-29, 18:43
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Tiden för HJ´s ankomst till Andreas, 18.59-19.00, är ingen"cirkatid". Den är relevant för den kunde bevisas med en telefonlogg.

Körtiden, 6-8 minuter, mellan allén och Andreas bostad är relevant för sträckan har provkörts av polis som intygar att det stämmer med Andreas uppgifter.

Att Gustav passerat ladan ca 18.46 (plus/minus 5 minuter) är relevant därför att du påstår att han inte kan ha kommit till GJ före 19.15
Allt övrigt är cirkatider -ja, men varför hänvisar du till obekräftade uppgifter? Vad är du rädd för? Att inte GJ har alibi eller vad?

Kan Gustav inte ha kommit till sig själv före 19:15 ?
Det var väl till Arne han skulle åka ?
Vad ska Gustav ha alibi för ?
Har han varit misstänkt för något ?
2016-03-29, 18:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu ljuger du ju .
Christoffer säger att han inte minns om det fanns kläder som hängde ut ur något av skåpen .
Han kommer däremot ihåg att ett av klädskåpen stod öppet eller på glänt .
Han säger även att det kan ha stått en bensindunk framför klädskåpen .
Alltså stämmer det med hur det såg ut när kroppen hittades på fredagen .
Han säger heller inget om att han har gått runt rishögen och tittat .
Det enda han säger är att han passerade rishögen utan att lägga märke till något speciellt .
Har du en egen FUP eller var tar du dina påståenden ifrån egentligen ?

Det mest intressanta Chrisoffer såg när han tittade in i boden tirsdag den 9 Juni var trasmattorna:

"Jag minns att det fanns trasmattor på golvet framför skåpen."
FUP 458
Förhör med Berggren, Christoffer; 2015-06-14 13:30

Mysteriet med trasmattorna:

TRASMATTORNA SOM FÖRSVANN FRÅN FYNDPLATSEN !

Kom Lisa's kropp till boden EFTER tirsdag den 9 Juni ?

CB beskriver hur det såg ut i boden då han på tisdagen den 9 Juni tittade inn i boden.
han säger att det låg trasmattor framför klädskåpen där Lisa hittades på fredagen den 12 Juni.

Men på dom foton jag sett inne från boden finns inga trasmattor framför klädskåpen !!!

Det finns därimot släpspår framför klädskåpen på bilderna.

DVS att mellan den 9 och 12 Juni måste någon varit inne i boden och gjort något som fick trasmattorna att försvinna från sin plats !!!
var det att Lisa släpades över golvet?, jag tror det !

Så detta skulle ju avgjort kunna betyda att Lisa's kropp inte fanns i boden den 9 Juni !

Var tog dom vägen, trasmattorna???
Senast redigerad av Theforeigner 2016-03-29 kl. 18:58.
2016-03-29, 18:49
Medlem
Citat:
Gerds litauer är uppenbart ointressanta som resenärer på denna väg och relaterat till befintliga vittnesiakttagelser.

Jag har förstått och accepterat att du tycker de är ointressanta. Men jag tycker inte det, och det får du acceptera.

De befann sig i området vid kritisk tidpunkt, körde aktuell väg åt det ena eller andra hållet. De kan ha styrkt att NB's bil inte var hemma. De kan ha mött NB när han körde från Martorp. De kan ha sett något vid Martorp etc. Allt beroende på vilken väg de åkte. Ytterligare vittnesmål som bundit NB vid brottet. (många kan här, men vi får inte ha skygglapparna på)

Förhoppningsvis är de hörda och deras vittnesmål hamnat i "slasken" som ointressanta, men om inte de är hörda...?
2016-03-29, 19:01
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det mest intressanta Chrisoffer såg när han tittade in i boden tirsdag den 9 Juni var trasmattorna:

"Jag minns att det fanns trasmattor på golvet framför skåpen."
FUP 458
Förhör med Berggren, Christoffer; 2015-06-14 13:30

Mysteriet med trasmattorna:

TRASMATTORNA SOM FÖRSVANN FRÅN FYNDPLATSEN !

Kom Lisa's kropp till boden EFTER tirsdag den 9 Juni ?

CB beskriver hur det såg ut i boden då han på tisdagen den 9 Juni tittade inn i boden.
han säger att det låg trasmattor framför klädskåpen där Lisa hittades på fredagen den 12 Juni.

Men på dom foton jag sett inne från boden finns inga trasmattor framför klädskåpen !!!

Det finns därimot släpspår framför klädskåpen på bilderna.

DVS att mellan den 9 och 12 Juni måste någon varit inne i boden och gjort något som fick trasmattorna att försvinna från sin plats !!!
var det att Lisa släpades över golvet?, jag tror det !

Så detta skulle ju avgjort kunna betyda att Lisa's kropp inte fanns i boden den 9 Juni !

Var tog dom vägen, trasmattorna???

Lätt förklaring . Han mindes fel , det fanns inga trasmattor på golvet .
Hans minnen av hur det såg ut i boden var ju ganska vaga .
Han mindes ju inte om det hängde ut kläder från skåpen heller .
Av allt damm på golvet att döma så har där inte funnits några trasmattor .
Då hade ju dammet varit på mattorna och inte på golvet .
2016-03-29, 19:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik

Att Gustav passerat ladan ca 18.46 (plus/minus 5 minuter) är relevant därför att du påstår att han inte kan ha kommit till GJ före 19.15
Jag vet exakt vad han sa i förhör - men jag tror inte ett dugg på att han är den centrala uppgiften som sen styr hela maskineriet. Uppgiften om GJ är inte minsta relevant för min del - anledningen är att jag skriver detta är att du inte kan sitta och skriva schema på minuten som nån ultimat sanning då alla delar måste vägas samman samt insikt om att det alltid är cirkatider gällande vittnen. Det är en helt annan sak om det handlar om kvitton eller övervakningskamera. Han samtalar och uppskattar tiden då HJ anländer under samtalet. Utöver detta så är uppgiften via en kompis varav han inte vet om det är via räkning eller mobilen. Det är knappast en masttömning som det handlar om... HJ själv ser inte att Andreas talar i nån telefon då han kommer och säger sig ha tittat på klockan när han reser sig från middagsbordet för att åka iväg.

jag förstår precis varför du däremot vill ha Andreas som central uppgift och få NB att se GJ tidigare när han då anländer till AJ - dvs då fanns minsann NB där på trappan runt 19-tiden.

AJ uppger dock att tiden när GJ anländer är 19.10-19.15, vilket överensstämmer mer med HJs uppgifter, vilket stämmer med polisens uppgifter. Strax innan kl 19 passerar GJ vid ladan.

NB sätter sig på trappan, IB kommer ut och de ser då GJ åka iväg.
Inledningsvis uppger NB att han hejar på GJ när han åker därifrån. Sen lägger han till att han även såg honom komma och att de bara var inne en kort stund.

Följande tror jag dock har hänt:
NB lämnar cafét direkt efter att GJ passerat ladan. Han högst troligt kollat så att kusten är klar och han kan då ha sett GJ och att han svänger in via i allén.

Hans iakttagelser att han ser GJ anlända till AJ sittande på trappan kan således vara rent påhitt. Han vet när de anlänt till AJ om han såg dem passera vid ladan och han ser vem som kör när de åker därifrån.

Att GJ lämnar AJ och hejar på dem kan vara en sanning - eftersom IB och NB säger detta samstämmigt i tidiga förhör (innan hon börjar justera allt möjligt vill säga).
GJ ses åka därifrån och han tros ha hälsat på dem kl 19.15 - vilket lika gärna kan vara något senare. Samspråkar han med gästerna och berättar att han ska byta till bekvämare kläder så sammanfaller berättelserna med grannarnas vittnesmål om de tidigareläggs till runt 19.20-19.25.

NB har således inget alibi och absolut inte från kl 19. Han hinner med att mörda även om man tar med vinkandet på GJ och resten blir samstämmigt med tider och vittnesiakttagelser.
2016-03-29, 19:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Jag har förstått och accepterat att du tycker de är ointressanta. Men jag tycker inte det, och det får du acceptera.

De befann sig i området vid kritisk tidpunkt, körde aktuell väg åt det ena eller andra hållet. De kan ha styrkt att NB's bil inte var hemma. De kan ha mött NB när han körde från Martorp. De kan ha sett något vid Martorp etc. Allt beroende på vilken väg de åkte. Ytterligare vittnesmål som bundit NB vid brottet. (många kan här, men vi får inte ha skygglapparna på)

Förhoppningsvis är de hörda och deras vittnesmål hamnat i "slasken" som ointressanta, men om inte de är hörda...?
Tyck vad du vill, inte mig emot. Men som sagt: en beige mindre personbil och att de ses kl 19.14 gör att jag ser dem som helt ointressanta jämfört med vittnenas uppgift - bilen stämmer inte för fem öre och inte tidsangivelsen där de är heller.
2016-03-29, 19:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag är osäker, men har för mig att han t o m rent matematiskt kunnat tillåtas att ha varit hemma förbi en sväng och "stämplat" vid 19-draget utan att detta skulle ge honom ett vattentätt alibi. Han kunde ju ha åkt som en skottspole och t o m haft lik i lasten vid hembesöket. Detta sagt för att betona att ett alibi för att vara starkt nog att ens av rätten övervägas mot den övriga bevisningen måste vara vattentätt mot varje teoretiskt möjlig gärningsbeskrivning. IB må ha försökt, men uppgiften var henne övermäktig. Till detta kommer trovärdighetsproblemet i rätten. Även bortsett från detta borde i vår diskussion kravet på vattentätt alibi kunna accepteras av alla.
Ja, det skrev nån om men jag ser det som märkligt om han skulle ta en rök på trappan med ett lik bak i en öppen kombi som hans bror riskerar be om att få låna till affären - så det tror jag inte.
Hur som helst saknar han alibi som du säger. Vittnesmålen från grannarna är starkt. Irinas påståenden kan man helt bortse ifrån - det är värdelöst försök enbart, ett spel för galleriet och hon verkade inledningsvis inte vilja vara med överhuvudtaget.
2016-03-29, 19:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Lätt förklaring . Han mindes fel , det fanns inga trasmattor på golvet .
Hans minnen av hur det såg ut i boden var ju ganska vaga .
Han mindes ju inte om det hängde ut kläder från skåpen heller .
Av allt damm på golvet att döma så har där inte funnits några trasmattor .
Då hade ju dammet varit på mattorna och inte på golvet .

Där tar du fel.
Och just dessa områden på govet i boden, beskrivna nedanför, där det observerats mindre damm och grus, det är där trasmattorna förmodligen har legat:

FUP 848

På golvet inne i boden iakttogs som dragspår i smutsen. De sträckte sig mellan ett
område i rummet intill och rummet med klädskåpet där kroppen var placerad. Innanför
dörröppningen, på golvet i rummet intill sågs att ett område med mindre smuts och grus.

Bortsett detta område var golvet täckt av damm, grus, rester av plast och avföring från
råttor.

Titta på bilderna i FUP sidan 848 och 849, det är tydligt att det har legat mattor där:

http://www.homokozo.se/lh/fup/fup5.pdf

Bild nr 4, 5 och 6
2016-03-29, 20:33
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Där tar du fel.
Och just dessa områden på govet i boden, beskrivna nedanför, där det observerats mindre damm och grus, det är där trasmattorna förmodligen har legat:

FUP 848

På golvet inne i boden iakttogs som dragspår i smutsen. De sträckte sig mellan ett
område i rummet intill och rummet med klädskåpet där kroppen var placerad. Innanför
dörröppningen, på golvet i rummet intill sågs att ett område med mindre smuts och grus.

Bortsett detta område var golvet täckt av damm, grus, rester av plast och avföring från
råttor.

Titta på bilderna i FUP sidan 848 och 849, det är tydligt att det har legat mattor där:

http://www.homokozo.se/lh/fup/fup5.pdf

Bild nr 4, 5 och 6

Jävla trams .
Där det fattas damm och smuts är ju där mördaren Nerijus har släpat offret .
Stressad som svinet var så har han lagt ner offret på golvet för att öppna
dörren till skåpet och därefter släpat fram kroppen till skåpet .
Där har du dina spår efter mattorna i ett nötskal .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in