Citat:
Ursprungligen postat av
Ydrik
Tiden för HJ´s ankomst till Andreas, 18.59-19.00, är ingen"cirkatid". Den är relevant för den kunde bevisas med en telefonlogg.
Körtiden, 6-8 minuter, mellan allén och Andreas bostad är relevant för sträckan har provkörts av polis som intygar att det stämmer med Andreas uppgifter.
Att Gustav passerat ladan ca 18.46 (plus/minus 5 minuter) är relevant därför att du påstår att han inte kan ha kommit till GJ före 19.15
Allt övrigt är cirkatider -ja, men varför hänvisar du till obekräftade uppgifter? Vad är du rädd för? Att inte GJ har alibi eller vad?
Jag vet exakt vad han sa i förhör - men jag tror inte ett dugg på att han är den centrala uppgiften som sen styr hela maskineriet. Uppgiften om GJ är inte minsta relevant för min del - anledningen är att jag skriver detta är att du inte kan sitta och skriva schema på minuten som nån ultimat sanning då alla delar måste vägas samman samt insikt om att det alltid är cirkatider gällande vittnen. Det är en helt annan sak om det handlar om kvitton eller övervakningskamera. Han samtalar och uppskattar tiden då HJ anländer under samtalet. Utöver detta så är uppgiften via en kompis varav han inte vet om det är via räkning eller mobilen. Det är knappast en masttömning som det handlar om... HJ själv ser inte att Andreas talar i nån telefon då han kommer och säger sig ha tittat på klockan när han reser sig från middagsbordet för att åka iväg.
jag förstår precis varför du däremot vill ha Andreas som central uppgift och få NB att se GJ tidigare när han då anländer till AJ - dvs då fanns minsann NB där på trappan runt 19-tiden.
AJ uppger dock att tiden när GJ anländer är 19.10-19.15, vilket överensstämmer mer med HJs uppgifter, vilket stämmer med polisens uppgifter. Strax innan kl 19 passerar GJ vid ladan.
NB sätter sig på trappan, IB kommer ut och de ser då GJ åka iväg.
Inledningsvis uppger NB att han hejar på GJ när han åker därifrån. Sen lägger han till
att han även såg honom komma och att de bara var inne en kort stund.
Följande tror jag dock har hänt:
NB lämnar cafét direkt efter att GJ passerat ladan. Han högst troligt kollat så att kusten är klar och han kan då ha sett GJ och att han svänger in via i allén.
Hans iakttagelser att han ser GJ anlända till AJ sittande på trappan kan således vara rent påhitt. Han vet när de anlänt till AJ om han såg dem passera vid ladan och han ser vem som kör när de åker därifrån.
Att GJ lämnar AJ och hejar på dem kan vara en sanning - eftersom IB och NB säger detta samstämmigt i tidiga förhör (innan hon börjar justera allt möjligt vill säga).
GJ ses åka därifrån och han tros ha hälsat på dem kl 19.15 - vilket lika gärna kan vara något senare. Samspråkar han med gästerna och berättar att han ska byta till bekvämare kläder så sammanfaller berättelserna med grannarnas vittnesmål om de tidigareläggs till runt 19.20-19.25.
NB har således inget alibi och absolut inte från kl 19. Han hinner med att mörda även om man tar med vinkandet på GJ och resten blir samstämmigt med tider och vittnesiakttagelser.