Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Att en dubbelgångare till NB skulle försöka lura in Adriana i sin bil samtidigt som NB kör förbi, det låter som en historia som kunnat ske i ett parallellt universum. Min åsikt.
Du fabulerar. Det finns inget som säger att "en dubbelgångare till NB skulle försöka lura in Adriana i sin bil". Det finns beskrivet av Adriana att hon mötte en man som hon efter mycket om och men pekade ut som NB senare. Mannen hade frågat efter vägen till Medelplana. Adriana svarade att det var bara att följa vägen men mannen nöjde sig inte med det utan ville att hon skulle peka ut var de befann sig på kartan som fanns i bilen.
Du drar utifrån dessa omständigheter slutsatsen att det är NB för att du
vill att det skall vara så.
Jag säger att det kan förhålla sig så men sannolikheten talar mer för att det inte förhåller sig så. Jag tycker vittnesmålet är för svagt för att kunna dra slutsatsen att det är NB. Det kan inte uteslutas men heller inte fastställas utan rimligt tvivel att det är NB.
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Familjemedlemmar representerar verkligen inte den grupp som sannolikast tillhör den krets som skall misstänkas vid DEN HÄR TYPEN AV DÖDLIGT VÅLD. Det har du nog fått om bakfoten. Annat dödligt våld måhända, men inte i denna sadistiska form.
En bra utredning misstänker såklart alla och utesluter de misstänkta en efter en genom att utreda dem. Man ger inte vissa personer carte blanche. Hur klassificerar du tex Fritzl? Det finns gott om störda fäder som utnyttjar sina barn. Varför skall SH slippa granskning?
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
SH har väl inte beskrivit sin familj som en bullebyfamilj,
I något av de allra första förhören i FUP beskriver han sin familj just så. Med just det ordet. Han ger även ganska motstridiga uppgifter till en början men det kan man väl tänka sig beror på stressen. Det hade dock varit trevligare om man sett att en ordentlig utredning skett och inte fått intrycket att det är familjen själva som får leta fram och kontrollera fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
han har beskrivit dem som en normal, kärleksfull familj där man känner ansvar och respekt för varandra. Arbetskamrater, kamrater o.s.v har beskrivit Lisa och hennes familj på samma sätt så jag känner inte på något sätt att det ligger en hund begraven där. Några här på forumet försöker få det till att det ligger en hund begraven där för de vill så gärna det och de verkar också känna förakt för att Lisas familj var en kärleksfull och ansvarstagande familj. Hur man nu kan förakta sådant förstår inte jag riktigt.
Det är ingen som föraktar kärleksfulla familjer men när man försöker framställa något orealistiskt och att det lyser igenom att det kanske inte alls är så bullerbylikt som det försöker framställas. Lisa gråter hos sin ex-pojkvän för att hon inte känner sin egen pappa, Lisa har ingen riktig vän eller "bästis" (SH kan inte nämna någon bekant till Lisa alls), många hennes tjejkompisar har vänt henne ryggen för att de tycker hon behandlat sitt ex fel, Lisas syster uttrycker att kontakten blivit bättre på sista tiden. Allt detta är naturligtvis högst normalt och de flesta familjer är mer eller mindre dysfunktionella med sina upp och ner perioder. Det onormala är familjer med en strikt fasad av lycka utåt. Sånt känns onaturligt för många, inklusive mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
TACK för det svaret. Då förstår jag att det handlar om intuition, "en känsla" av att rättssäkerheten satts ur spel. Sådana känslor bottnar då ofta i vad man har för syn på samhället, auktoriteter m.m och hur man ser på sig själv.
En dos av kvasipsykologi minsann. Som jag sagt så säger min intuition att de båda Väsbyfallen är korrekt hanterade. De enda gånger min intuition sagt mig att det är något lurt med rättsfall tidigare är Da Costa och Quick fallen. Det kanske ger en fingervisning om hur min intuition fungerar. Kanske även min syn på samhället, auktoriteter och mig själv. Det är ju sådana saker som definierar oss människor. Intuitoner som kommer i anslutning till rättsfall (obs! de två sista meningarna var ironiska).
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Det enda jag skulle kunna tänka mig att "Uppdrag granskning" skulle kunna ta upp i det här fallet är hur försvaret uppfört sig, d.v.s väldigt illa.
Jag skulle kunna tänka mig att väldigt lite skulle bli granskat om dina tankar kring granskning skulle styra vad "Uppdrag granskning" tog upp.