2016-04-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Är joggerskan åtalad för något eller?
Hon tycks vara så hårt angripen av baltkramarna så man får uppfattningen att hon gjort något väldigt ont, har hon det?
Just det - hon har ju pekat ut NB som den som försökte få henne in i sin bil.
Hon hade lika gärna kunnat bli hans offer.
Taskigt av henne att avslöja NB och berätta sanningen.
Nu har hon dock berättat sanningen om händelsen så ni baltkramare har bara att gilla läget.

Hon är en mycket duktig jurist på en välrenommerad byrå i Sthlm. Tåls att upprepa i tråden. Har svårt att se att hon inte skulle förstå konsekvenserna av ett svagt utpekande. Det som är skrämmande är att hon utseendemässigt är väldigt lik Lisa Holm. Det kan inte vara någon slump tänker jag att N valde ut dessa flickor/kvinnor. Av säkra källor är Adriana lika säker idag som vid utpekanden. N var den man som stoppade henne för att fråga efter vägen.
2016-04-04, 10:30
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om NB hade lyckats fånga in detta potentiella offer, Adriana, på lördagen och lustmördat
henne, tror du han hade tyckt det var tillräckligt för denna helgen eller hade han ändå
gått vidare och dödat Lisa dagen efter?

Vad tror du om detta?
Det hade förstås blivit ett jävla sökpådrag även efter AB så Nerijus hade nog kanske
inte vågat mörda igen redan på söndagen.

Jag tror för övrigt att det var extra lockande att få mörda just arbetsgivarens svärdotter.
Jag tror nämligen han inte var särskilt glad i bygdens tongivande herre som han behövde
jobba åt. Jag tror han riktigt hatade sin livssituation. Att behöva vara mer eller mindre
"livegen". Styrd av en gammal rik knös med hårda nypor. NB tvingades agera underdånigt
men i själva verket var han kanske full av hat, förbittring och avundsjuka.
Han skändade sin arbetsplats genom att bespruta väggar och golv med sin sädesvätska.
Han valde att mörda Lisa på sin arbetsplats. Han satte sig att bajsa på arbetsplatsen.

"Titta vad jag gör i dina förbannade lokaler, din gamle utsugare."

Snömos, jo men visst kan det vara det, men det bjuder jag på i så fall.

Det ligger faktiskt något i det du säger. Men LH, för att förstöra rykte, trygghet och gemenskap? Om han kände sig utanför? Hade han eggat upp sig så till den milda grad att han var tvungen att genomföra sin plan även om det inte blev Adriana? Mer snömos kanske
2016-04-04, 10:36
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Tingsrättens beslut, som hovrätten åberopat och som alltså gäller t v:
Avspärrningen av brottsplatsen, södra delen av ladan, Blomberg, Källby ska bestå till
dess domen i ansvarsdelen vinner laga kraft mot den tilltalade, 27 kap 15 §
rättegångsbalken
. Med "södra delen av ladan" avses säkert hela tillbyggnaden med förrum, slaktrum, mellanrum, "NB:s studio" - allt söder om den egentliga ladans södra vägg. Men dessutom gäller normala regler för främmande människors tillträde till privata fastigheter.

Vi kolla in genom ena porten
2016-04-04, 10:50
Medlem
CatTheHunters avatar
OAVSETT VEM det var som frågade Adriana om vägen till Medelplana, VARFÖR nöjde sig inte den personen med svaret när hon visade kartan hon slog upp. VARFÖR ville personen att hon skulle följa med till bilen och visa på den kartan som vederbörande hade?

Var personen i fråga så intresserad kunde han ju lika gärna haft sin karta i handen eller bett henne vänta medan han hämtade den!

Jag tror inte en person blir genomsvett och storröker bara för att han inte hittar vägen till Medelplana.

Och NB behöver väl knappast ingen vägbeskrivning dit eller hur? NÄPP här är det något som inte stämmer!
2016-04-04, 11:07
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag ville säga att han inte alls var välgödd.
NB hade säkerhetsväst under fleecejacka och de som såg bilden kommenterade att han gick upp i vikt.
Det var inte sant.
Jag ville säga att han inte mådde bra i häktet. Det så hans advokat.
Du drar konstiga slutsatser från mina ord.
En starkare advokat skulle bevisa att han är oskyldig.
En annan utredare skulle hitta rätt GM.
Det bara en tidsfråga när sanningen drycker fram.

Om det skulle vara en annan GM så vore det väl hög tid att denne åkte dit och det tror jag att det skulle hänt för länge sen, men det kommer aldrig hända för rätt mördare NB sitter redan och den är ingen kontaminering mer än att han själv satt dit dom. 10 träffar.

Hade de misstänkt att det var kontaminering hade de arbetat på ett annat sätt.
2016-04-04, 11:09
Medlem
CatTheHunters avatar
VAD kommer det sig att NB som aldrig träffat LH har så många DNA som 10 träffar då och varför har man t o m hittat det inne vid diskhon?
2016-04-04, 11:17
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Tidsfråga Hurtig och Inger rönnbäck har bra meriter, utgången blir detsamma vilken advokat han än skulle välja. Du kan ju tipsa Nerijus om någon som skulle vara bättre. Ja du har upprepade gånger sagt att han mår dåligt i häktet nu, vore det så konstigt tycker du när han mördat en oskyldig tjej. Finns inget annat att utreda, vad skulle det vara. Dom har vänt på alla stenar som går att göra, Nerijus är fortfarande så skyldig som man kan bli. Han har inga förklaringar till DNA och blodet, det kan inte bara trollas fram hur som helst. Jag har inte sett dig komma med några förklaringar heller, mer än upprepningar - att det är så synd om en stackars mördare.

NB är skyldig och kanske även IB för att han avgett några DNA från henne tror jag inte på. Det jag tror på är att hon varit med och lockat över LH till andra sidan vägen. Verkar ju som om LH gått för att göra ett litet ärende som inte skulle ta så lång stund med tanke på nyckel moped. LH låste ju t o m sin moped i garaget där hon bodde med föräldrarna.
Kontaminering, pyttsan.
NB är en mycket sjuk människa/monster för det bevisar hans masturbation i rummet han stått i och antagligen tänt till på cafégästerna och dragit till i sin lilla pille. Nej vissa tycks gå i försvar här och nästan vill skydda mördaren som om det här vore helt normalt i deras värld. Det är inte normalt att stå i en lada och runka när han dessutom har en fru.
2016-04-04, 12:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag ville säga att han inte alls var välgödd.
NB hade säkerhetsväst under fleecejacka och de som såg bilden kommenterade att han gick upp i vikt.
Det var inte sant.
Jag ville säga att han inte mådde bra i häktet. Det så hans advokat.
Du drar konstiga slutsatser från mina ord.
En starkare advokat skulle bevisa att han är oskyldig.
En annan utredare skulle hitta rätt GM.
Det bara en tidsfråga när sanningen drycker fram.
Han är visst mera välgödd nu eller hur man ska uttrycka det, även utan fleecejacka och skyddsväst.
Så har i alla fall journalisterna beskrivit de, de som sett honom på nära håll.
Så, du kan vara lugn när det gäller den biten, han äter ordentligt och har gått upp i vikt.
Du påstår olika saker som skulle kunna hända, bara "om"....?
Frågar då igen;
Har du ett enda bevis som talar för att NB är oskyldig?
Ett enda bevis som skulle hållit i rätten?
Eller tycker du bara synd om honom och önskar så jävla mycket att han var oskyldig?
2016-04-04, 12:36
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Att en dubbelgångare till NB skulle försöka lura in Adriana i sin bil samtidigt som NB kör förbi, det låter som en historia som kunnat ske i ett parallellt universum. Min åsikt.

Du fabulerar. Det finns inget som säger att "en dubbelgångare till NB skulle försöka lura in Adriana i sin bil". Det finns beskrivet av Adriana att hon mötte en man som hon efter mycket om och men pekade ut som NB senare. Mannen hade frågat efter vägen till Medelplana. Adriana svarade att det var bara att följa vägen men mannen nöjde sig inte med det utan ville att hon skulle peka ut var de befann sig på kartan som fanns i bilen.

Du drar utifrån dessa omständigheter slutsatsen att det är NB för att du vill att det skall vara så.

Jag säger att det kan förhålla sig så men sannolikheten talar mer för att det inte förhåller sig så. Jag tycker vittnesmålet är för svagt för att kunna dra slutsatsen att det är NB. Det kan inte uteslutas men heller inte fastställas utan rimligt tvivel att det är NB.

Citat:
Familjemedlemmar representerar verkligen inte den grupp som sannolikast tillhör den krets som skall misstänkas vid DEN HÄR TYPEN AV DÖDLIGT VÅLD. Det har du nog fått om bakfoten. Annat dödligt våld måhända, men inte i denna sadistiska form.

En bra utredning misstänker såklart alla och utesluter de misstänkta en efter en genom att utreda dem. Man ger inte vissa personer carte blanche. Hur klassificerar du tex Fritzl? Det finns gott om störda fäder som utnyttjar sina barn. Varför skall SH slippa granskning?

Citat:
SH har väl inte beskrivit sin familj som en bullebyfamilj,

I något av de allra första förhören i FUP beskriver han sin familj just så. Med just det ordet. Han ger även ganska motstridiga uppgifter till en början men det kan man väl tänka sig beror på stressen. Det hade dock varit trevligare om man sett att en ordentlig utredning skett och inte fått intrycket att det är familjen själva som får leta fram och kontrollera fakta.

Citat:
han har beskrivit dem som en normal, kärleksfull familj där man känner ansvar och respekt för varandra. Arbetskamrater, kamrater o.s.v har beskrivit Lisa och hennes familj på samma sätt så jag känner inte på något sätt att det ligger en hund begraven där. Några här på forumet försöker få det till att det ligger en hund begraven där för de vill så gärna det och de verkar också känna förakt för att Lisas familj var en kärleksfull och ansvarstagande familj. Hur man nu kan förakta sådant förstår inte jag riktigt.

Det är ingen som föraktar kärleksfulla familjer men när man försöker framställa något orealistiskt och att det lyser igenom att det kanske inte alls är så bullerbylikt som det försöker framställas. Lisa gråter hos sin ex-pojkvän för att hon inte känner sin egen pappa, Lisa har ingen riktig vän eller "bästis" (SH kan inte nämna någon bekant till Lisa alls), många hennes tjejkompisar har vänt henne ryggen för att de tycker hon behandlat sitt ex fel, Lisas syster uttrycker att kontakten blivit bättre på sista tiden. Allt detta är naturligtvis högst normalt och de flesta familjer är mer eller mindre dysfunktionella med sina upp och ner perioder. Det onormala är familjer med en strikt fasad av lycka utåt. Sånt känns onaturligt för många, inklusive mig.

Citat:
TACK för det svaret. Då förstår jag att det handlar om intuition, "en känsla" av att rättssäkerheten satts ur spel. Sådana känslor bottnar då ofta i vad man har för syn på samhället, auktoriteter m.m och hur man ser på sig själv.

En dos av kvasipsykologi minsann. Som jag sagt så säger min intuition att de båda Väsbyfallen är korrekt hanterade. De enda gånger min intuition sagt mig att det är något lurt med rättsfall tidigare är Da Costa och Quick fallen. Det kanske ger en fingervisning om hur min intuition fungerar. Kanske även min syn på samhället, auktoriteter och mig själv. Det är ju sådana saker som definierar oss människor. Intuitoner som kommer i anslutning till rättsfall (obs! de två sista meningarna var ironiska).

Citat:
Det enda jag skulle kunna tänka mig att "Uppdrag granskning" skulle kunna ta upp i det här fallet är hur försvaret uppfört sig, d.v.s väldigt illa.

Jag skulle kunna tänka mig att väldigt lite skulle bli granskat om dina tankar kring granskning skulle styra vad "Uppdrag granskning" tog upp.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-04-04 kl. 12:41.
2016-04-04, 12:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Hon är en mycket duktig jurist på en välrenommerad byrå i Sthlm. Tåls att upprepa i tråden. Har svårt att se att hon inte skulle förstå konsekvenserna av ett svagt utpekande. Det som är skrämmande är att hon utseendemässigt är väldigt lik Lisa Holm. Det kan inte vara någon slump tänker jag att N valde ut dessa flickor/kvinnor. Av säkra källor är Adriana lika säker idag som vid utpekanden. N var den man som stoppade henne för att fråga efter vägen.
Ja, det är skrämmande när man inser att Adriana och LH påminner mycket om varandra utseendemässigt. Knappast någon slump. Offret skulle vara en liten nätt blondin.
Undrar vem hans utvalda offer ska symbolisera?
Brukar ju vara så har jag läst, att offret symboliserar någon som mördaren "hämnas" på.
2016-04-04, 13:29
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du fabulerar. Det finns inget som säger att "en dubbelgångare till NB skulle försöka lura in Adriana i sin bil". Det finns beskrivet av Adriana att hon mötte en man som hon efter mycket om och men pekade ut som NB senare. Mannen hade frågat efter vägen till Medelplana. Adriana svarade att det var bara att följa vägen men mannen nöjde sig inte med det utan ville att hon skulle peka ut var de befann sig på kartan som fanns i bilen.
Du drar utifrån dessa omständigheter slutsatsen att det är NB för att du vill att det skall vara så.
Nej, jag drar den slutsatsen för att sunda förnuftet säger mig det. Jag är inte ensam om den slutsatsen direkt. Det mesta talar för att den slutsatsen är riktig. Min åsikt och även hovrättens.
Citat:
Jag säger att det kan förhålla sig så men sannolikheten talar mer för att det inte förhåller sig så. Jag tycker vittnesmålet är för svagt för att kunna dra slutsatsen att det är NB. Det kan inte uteslutas men heller inte fastställas utan rimligt tvivel att det är NB.
Jo, det kan fastställas utan rimligt tvivel att det är NB och det har det gjorts.
Citat:
En bra utredning misstänker såklart alla och utesluter de misstänkta en efter en genom att utreda dem. Man ger inte vissa personer carte blanche. Hur klassificerar du tex Fritzl? Det finns gott om störda fäder som utnyttjar sina barn. Varför skall SH slippa granskning?
Offrets familj är förhörda, vänner är förhörda. Finns inga omständigheter eller märkligheter inom familjen, inget alls som erfarna utredare annars skulle lagt märke till. Lisas far var ju dessutom hemma i bostaden när mordet begicks, hur kan du ens fundera i den riktning du gör?
Citat:
I något av de allra första förhören i FUP beskriver han sin familj just så. Med just det ordet. Han ger även ganska motstridiga uppgifter till en början men det kan man väl tänka sig beror på stressen. Det hade dock varit trevligare om man sett att en ordentlig utredning skett och inte fått intrycket att det är familjen själva som får leta fram och kontrollera fakta.
Polisen har utrett familjen enligt gängse normer. Bett dem leta fram och kontrollera uppgifter som sig bör. Inget underligt har skett, familjen har blivit behandlad precis som familjer brukar bli med ett försvunnet barn, varken bättre eller sämre.
Citat:
Det är ingen som föraktar kärleksfulla familjer men när man försöker framställa något orealistiskt och att det lyser igenom att det kanske inte alls är så bullerbylikt som det försöker framställas. Lisa gråter hos sin ex-pojkvän för att hon inte känner sin egen pappa, Lisa har ingen riktig vän eller "bästis" (SH kan inte nämna någon bekant till Lisa alls), många hennes tjejkompisar har vänt henne ryggen för att de tycker hon behandlat sitt ex fel, Lisas syster uttrycker att kontakten blivit bättre på sista tiden. Allt detta är naturligtvis högst normalt och de flesta familjer är mer eller mindre dysfunktionella med sina upp och ner perioder. Det onormala är familjer med en strikt fasad av lycka utåt. Sånt känns onaturligt för många, inklusive mig.
Jo, det verkar visst finnas skribenter här på forumet som föraktar kärleksfulla familjer, godhet och empati, jag läser såna inlägg här dagligen. Det du här beskriver om familjen är lösryckta detaljer där man inte ser en helhet eller ser bakgrunden till det du skriver. Är heller egentligen inga konstigheter utan helt normala svängningar i livet som har med humör och känslor att göra när man är tonåring och på väg att bli vuxen. Med tanke på hur du beskriver det här så tar jag för givet att du inte har några egna barn för du verkar så oförstående.
Citat:
En dos av kvasipsykologi minsann. Som jag sagt så säger min intuition att de båda Väsbyfallen är korrekt hanterade. De enda gånger min intuition sagt mig att det är något lurt med rättsfall tidigare är Da Costa och Quick fallen. Det kanske ger en fingervisning om hur min intuition fungerar. Kanske även min syn på samhället, auktoriteter och mig själv. Det är ju sådana saker som definierar oss människor. Intuitoner som kommer i anslutning till rättsfall (obs! de två sista meningarna var ironiska).
En stor dos av kvasiintellektuellt svammel minsann.
Citat:
Jag skulle kunna tänka mig att väldigt lite skulle bli granskat om dina tankar kring granskning skulle styra vad "Uppdrag granskning" tog upp.
Tvärtom, mycket mer skulle bli granskat i samhället och mycket hårdare än nu om jag fick bestämma.
2016-04-04, 14:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Det måste vara någon som känner till byssjan och vet att den står där oanvänd. Vem som bara "passerar" och inte känner till trakten kan veta om den?

Det finns ett hus på gångavstånd till byssjan som hyrts av kriminella. De som hyr där känner nog till trakten ska du se..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in