Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Du fabulerar. Det finns inget som säger att "en dubbelgångare till NB skulle försöka lura in Adriana i sin bil". Det finns beskrivet av Adriana att hon mötte en man som hon efter mycket om och men pekade ut som NB senare. Mannen hade frågat efter vägen till Medelplana. Adriana svarade att det var bara att följa vägen men mannen nöjde sig inte med det utan ville att hon skulle peka ut var de befann sig på kartan som fanns i bilen.
Du drar utifrån dessa omständigheter slutsatsen att det är NB för att du vill att det skall vara så.
Jag säger att det kan förhålla sig så men sannolikheten talar mer för att det inte förhåller sig så. Jag tycker vittnesmålet är för svagt för att kunna dra slutsatsen att det är NB. Det kan inte uteslutas men heller inte fastställas utan rimligt tvivel att det är NB.
En bra utredning misstänker såklart alla och utesluter de misstänkta en efter en genom att utreda dem. Man ger inte vissa personer carte blanche. Hur klassificerar du tex Fritzl? Det finns gott om störda fäder som utnyttjar sina barn. Varför skall SH slippa granskning?
I något av de allra första förhören i FUP beskriver han sin familj just så. Med just det ordet. Han ger även ganska motstridiga uppgifter till en början men det kan man väl tänka sig beror på stressen. Det hade dock varit trevligare om man sett att en ordentlig utredning skett och inte fått intrycket att det är familjen själva som får leta fram och kontrollera fakta.
Det är ingen som föraktar kärleksfulla familjer men när man försöker framställa något orealistiskt och att det lyser igenom att det kanske inte alls är så bullerbylikt som det försöker framställas. Lisa gråter hos sin ex-pojkvän för att hon inte känner sin egen pappa, Lisa har ingen riktig vän eller "bästis" (SH kan inte nämna någon bekant till Lisa alls), många hennes tjejkompisar har vänt henne ryggen för att de tycker hon behandlat sitt ex fel, Lisas syster uttrycker att kontakten blivit bättre på sista tiden. Allt detta är naturligtvis högst normalt och de flesta familjer är mer eller mindre dysfunktionella med sina upp och ner perioder. Det onormala är familjer med en strikt fasad av lycka utåt. Sånt känns onaturligt för många, inklusive mig.
En dos av kvasipsykologi minsann. Som jag sagt så säger min intuition att de båda Väsbyfallen är korrekt hanterade. De enda gånger min intuition sagt mig att det är något lurt med rättsfall tidigare är Da Costa och Quick fallen. Det kanske ger en fingervisning om hur min intuition fungerar. Kanske även min syn på samhället, auktoriteter och mig själv. Det är ju sådana saker som definierar oss människor. Intuitoner som kommer i anslutning till rättsfall (obs! de två sista meningarna var ironiska).
Jag skulle kunna tänka mig att väldigt lite skulle bli granskat om dina tankar kring granskning skulle styra vad "Uppdrag granskning" tog upp.
Har det någon betydelse vad du tror är sannolikt eller inte i sammanhanget .
Jag frågade igår om du har någon statistik på att det du svamlar om stämmer ?
Tar du för givet att det du säger stämmer till 100 % , eller kanske till 99 % ?
Allt tyder på att det är mördaren Nerijus som stannar Adriana på lördagen .
Det är alldeles för mycket som stämmer för att det ska kunna vara någon annan .
Ditt skitsnack om att Adriana skulle ljuga eller ha hittat på är också taget ur luften .
Och du blandar även in att hennes "pappa" skulle ha ringt in ett tips för att styrka dina svamlerier .
Ett tips som ringdes in i form av andrahandsinformation och felciterat i rapporteringen .
Vad har din intuition med det här fallet att göra egentligen ?
Den enda intuition som är intressant är den som sa mördaren Nerijus är en skum jävel
som man behövde titta närmare på efter kammarspelet med maskarna på Martorp .
Vilket man ju redan visste efter bl.a hans mördarstråt på lördagen med blondiner i siktet .
Vad som händer i familjen Holm har du inte skit med att göra .
Varför sitter
du och FABULERAR om något som du inte har en aning om .