2016-04-04, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Hennes utpekande i rättssalen är värt ingenting eftersom hon såg bara en man bredvid advokat IB och det var inte
många att välja på. Att peka en man mellan en möjlig
är väldit lätt. Bland annat i rättssalen såg NB väldig
annorlunda ut än i början av juni. Efter långa månader
i häktet blev han utmagrad och långhårig, och han var inte ljushårig.Polisen som pratade med NB natten när L försvann
kände inte igen honom. Polisen pratade men honom längre och borde komma ihåg bättre än stressad kvinna som såg någon man bara halv minut. Polisen brukar ha bra minne på saker.

Ursäkta. Men NB blev väl snarast välgödd och välmående, bortsett från lika stum.
2016-04-04, 07:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ursäkta. Men NB blev väl snarast välgödd och välmående, bortsett från lika stum.

Källa på det? Jag har bara källa på det motsatta. Om han blev mer välgödd så såg han ju heller inte ut som på platsen eller hur.....?
Hur kan det finnas långa förhör med honom där han svarar på frågor om han är stum. Har du läst FUP?
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-04 kl. 07:51.
2016-04-04, 07:50
Medlem
Citat:
Möjligen. Men vad hans bror hade på en USB-sticka, vet vi inte. Trots all var det han som dödade Lisa Holm.

Visa tror att det är han, men många tror inte.
Trotts 10 DNA.
I andra mordfall räcker inte DNA för att bevisa mord. Man måste bevisa att man hade gjort själva gärningen.
DNA på L kläder bevisar inte att NB mördade henne. Hans DNA finns inte på "mordvapen" snara. Hans DNA finns inte på L kropp.
Dödsdatum - mellan 7-10 juni. Det är inte säkert att L dog 7/6.
NB hade alibi men blev av efter enorma påtryck på hans anhöriga.
Vitnenna som hade avhörande roll såg honom samma tid som han pratade på skype med sin mamma.
Åkl var inte objektiv.
2016-04-04, 08:01
Medlem
Citat:

Vad menar du med välgödd?
Du menar att han såg kraftigare ut i bild som tagits under syn på Blomberg?
Där kommenterades att han gick upp i vikt i häktet?
Vet du att han blev hotat och fick ha säkerhetsväst under fleecejacka?
Välmående?
Hur kan du påstå det? Hur vet du det? Det är inte sånt.
Han mår fruktansvärt dåligt. Han är dömd för mord som han inte gjort.
2016-04-04, 08:07
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Källa på det? Jag har bara källa på det motsatta. Om han blev mer välgödd så såg han ju heller inte ut som på platsen eller hur.....?
Hur kan det finnas långa förhör med honom där han svarar på frågor om han är stum. Har du läst FUP?
Är joggerskan åtalad för något eller?
Hon tycks vara så hårt angripen av baltkramarna så man får uppfattningen att hon gjort något väldigt ont, har hon det?
Just det - hon har ju pekat ut NB som den som försökte få henne in i sin bil.
Hon hade lika gärna kunnat bli hans offer.
Taskigt av henne att avslöja NB och berätta sanningen.
Nu har hon dock berättat sanningen om händelsen så ni baltkramare har bara att gilla läget.
2016-04-04, 08:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Välmående?
Du argumenterar som om du var med i nån sekt - "rädda oskyldiga Nerijus - sekten".
Har du ett enda bevis som talar om att NB är oskyldig?
Ett enda bevis som skulle hållit i rätten?
Eller tycker du bara synd om honom och önskar så jävla mycket att han var oskyldig?
2016-04-04, 08:25
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag finner ditt sannolikhetsresonemang lite diffust men även ologiskt. Om vi inte kände till några fakta alls i fallet så skulle man kanske kunna hävda att sannolikheten är stor för att "någon som är vilse" frågar Adriana om vägen. MEN med de fakta vi nu har i fallet så faller ju den sannolikhetsteorin för alla kända detaljer pekar ju på att det var NB som "låtsades vara vilse." Det går inte att bortse från dessa fakta när man beräknar sannolikheten för händelsen. Det är vad jag anser, du är fri att anse annat såklart.

Vilken "fakta" menar du nu? Att NB fanns i krokarna? Jag gjorde tidigare en liknelse där jag jämförde med norrmän på västkusten. I strömstad vimlar det av norrmän på sommaren och om någon av dem skulle stanna och fråga efter vägen till Karlstad så skulle det finnas stor sannolighet att en annan norrman paserade dessa utan att ta någon större notis om det.

Citat:
Det man kan konstatera är att det skett ett mord med ett extremt ovanligt "tema" som vi inte är vana i Sverige. Man skulle kunna kalla det en galnings verk. Menar då inte "galen" i ordets rätta bemärkelse utan det galna består i sättet LH mördats, skändats och förnedrats på. Är inga vanliga detaljer som vid ett sexmord utan det här är någon annan sjuk ondska och njutning inblandad. Plågsam, förnedrande och dödande sadism. Sånt är man inte direkt van vid i Sommar-Sverige. Det hade varit enklare för många att begripa om det "bara" varit ett våldtäktsförsök som gick överstyr och slutade i mord. Nu var det inte så, mordet var sex/vålds-relaterat men på ett helt annat plan - svårare att förstå - än en våldtäkt. Så, man kan faktiskt konstatera att det fanns en "galning" som "random" försökt plocka upp en joggande kvinna först men gick bet och gjorde ett nytt och mer målmedvetet försök nästa dag med LH.

Här pratar vi tro igen. Vad man tror inträffat är inte någon form av sanning. Att Lisa försvann 7/6 2015 och dog av kvävning och hittades i ett skåp i en byssja en fredagen den 12/6 är det vi vet med säkerhet. Det mesta av det resterande förloppet är fortfarande höljt i dunkel. Jag anser att din teori (tillika ÅK) är felaktig. En åsikt bara.

Citat:
Jag har inte kommit fram till att det är en promilles risk att Adriana ljuger eller tar fel. Jag generaliserade en aning utifrån din argumentation om sannolikhet. Vad jag menade var hur långt "ner" man ska gå innan man stoppar sina försök till "jo, men det finns en liten, liten möjlighet/sannolikhet att nåt annat hänt." Vad är möjligt i verkligheten liksom, var så jag menade.

Citat:
Jag anser att ditt sannolikshetsresonemang brister. Du tar ej med kända faktorer i dina beräkningar. Om vi tar ett enkelt exempel på en ekvation: " x + y = 5, vad är x om y = 3 ? Svar: x = 2 " Sannolikheten att x skulle vara något annat än 2 är lika med noll. Sannolikheten att mördaren och tillika "kart-frågaren" skulle vara någon annan än NB är lika med noll. Min åsikt.

Din åsikt. Sannolikheten jag berörde handlade om generella omständigheter. Det enda som talar för din sannolikhet är att NB var i krokarna men se mitt resonemang ovan kring det.

Citat:
Den värsta agressiviteten här är den som riktas mot inblandade i fallet, mot vittnen, polisen, Lisas far, Missing People, åklagaren samt även helt oskyldiga, icke inblandade människor vars personliga uppgifter läggs ut här. Det hatet och förtalet här finner jag ganska obehagligt.

Själv finner jag det obegripligt att de som sannolikast tillhör den krets av personer som oftast är GM höjs över all for av misstanke. Familj, vänner och bekanta är de som är överlägset mest representerade när det gäller dödligt våld. Att SH sedan direkt försöker beskriva sig själv och sin familj som någon slags bullerbyfamilj så undrar nog de flesta reflexmässigt varför man försöker framstå så "brorduktig". Vad döljer han? Att han är kontrollerande kan mycket väl ha en anlednig i den tjänst han har. Vi vet helt enkelt för lite för att kunna säga något om vad saker beor på så då spekuleras det istället.

Citat:
Vad är det för konstiga "känslor" skribenter här har av att rättssäkerheten satts ur spel i detta fall undrar jag? För det är just bara känslor det handlar om tror jag.

Kalla det intuition.

Citat:
En känsla av att NB kan vara oskyldig för att han är en sån underdog. Han är en "stackare", en underlägsen gästarbetare som tycks ha blivit ditsatt av rättsväsendet, militären, ja nån slags komplott där han har blivit oskyldigt ditsatt och mordet är något mystiskt som är utfört av en högre makt av mystiska, hemliga anledningar. Ungefär så kan det låta. Jag tror att några här använder fallet för att få utlopp för sina fördomar och agressivitet mot auktoriteter - rättssystemet, militären osv och man försöker då få det till att NB bara är en bricka i deras fula spel.

Du verkar blanda ihop mig med någon annan. Jag har aldrig hävdad att NB är oskyldig. Jag hävdar dock at det är mycket i utredningen som verkar slappt. Man har direkt bestämt sig och kört 100% på det.

Citat:
FUP är inte undermålig, den har fått mycket beröm av experter från många håll. Jag har inte hört någon kritik mot vare sig FUP eller livstidsdomarna på annat håll än här i tråden, säger inte det ganska mycket? Har du läst många förundersökningsprotokoll så du har något att jämföra med eftersom du beskriver utredningen som "undermålig"? Vem är bäst på att bedöma den tror du, skribenter här i tråden eller juridik/kriminal-experter?

De som uttalar sig har naturligtvis inte en susning. De tittar på den tekniska bevisningen. Den känns väldigt övertygande, och det har jag ständigt understrykigt att även jag tycker. Att läsa hela FUP och bedömma den är det få som har ork och tid till om det inte tillhör deras yrke. Vi får väl se den dag när media är redo och Uppdrag Granskning eller liknande tar en titt på utredningen. Eller varför inte BH? Kanske får min intuition rätt då.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-04-04 kl. 08:50.
2016-04-04, 09:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vilken "fakta" menar du nu? Att NB fanns i krokarna? Jag gjorde tidigare en liknelse där jag jämförde med norrmän på västkusten. I strömstad vimlar det av norrmän på sommaren och om någon av dem skulle stanna och fråga efter vägen till Karlstad så skulle det finnas stor sannolighet att en annan norrman paserade dessa utan att ta någon större notis om det.
Att en dubbelgångare till NB skulle försöka lura in Adriana i sin bil samtidigt som NB kör förbi, det låter som en historia som kunnat ske i ett parallellt universum. Min åsikt.
Citat:
Här pratar vi tro igen. Vad man tror inträffat är inte någon form av sanning. Att Lisa försvann 7/6 2015 och dog av kvävning och hittades i ett skåp i en byssja en fredagen den 12/6 är det vi vet med säkerhet. Det mesta av det resterande förloppet är fortfarande höljt i dunkel. Jag anser att din teori (tillika ÅK) är felaktig. En åsikt bara.
Min åsikt är att alla bitarna föll på plats efter att ha läst den noggranna FUP:en.
Citat:
Din åsikt. Sannolikheten jag berörde handlade om generella omständigheter. Det enda som talar för din sannolikhet är att NB var i krokarna men se mitt resonemang ovan kring det.
Se mitt resonemang ovan om parallellt univesum.
Citat:
Själv finner jag det obegripligt att de som sannolikast tillhör den krets av personer som oftast är GM höjs över all for av misstanke. Familj, vänner och bekanta är de som är överlägset mest representerade när det gäller dödligt våld. Att SH sedan direkt försöker beskriva sig själv och sin familj som någon slags bullerbyfamilj så undrar nog de flesta reflexmässigt varför man försöker framstå så "brorduktig". Vad döljer han? Att han är kontrollerande kan mycket väl ha en anlednig i den tjänst han har. Vi vet helt enkelt för lite för att kunna säga något om vad saker beor på så då spekuleras det istället.
Familjemedlemmar representerar verkligen inte den grupp som sannolikast tillhör den krets som skall misstänkas vid DEN HÄR TYPEN AV DÖDLIGT VÅLD. Det har du nog fått om bakfoten. Annat dödligt våld måhända, men inte i denna sadistiska form. SH har väl inte beskrivit sin familj som en bullebyfamilj, han har beskrivit dem som en normal, kärleksfull familj där man känner ansvar och respekt för varandra. Arbetskamrater, kamrater o.s.v har beskrivit Lisa och hennes familj på samma sätt så jag känner inte på något sätt att det ligger en hund begraven där. Några här på forumet försöker få det till att det ligger en hund begraven där för de vill så gärna det och de verkar också känna förakt för att Lisas familj var en kärleksfull och ansvarstagande familj. Hur man nu kan förakta sådant förstår inte jag riktigt.
Citat:
Kalla det intuition.
TACK för det svaret. Då förstår jag att det handlar om intuition, "en känsla" av att rättssäkerheten satts ur spel. Sådana känslor bottnar då ofta i vad man har för syn på samhället, auktoriteter m.m och hur man ser på sig själv.
Citat:
Du verkar blanda ihop mig med någon annan. Jag har aldrig hävdad att NB är oskyldig. Jag hävdar dock at det är mycket i utredningen som verkar slappt. Man har direkt bestämt sig och kört 100% på det. De som uttalar sig har naturligtvis inte en susning. De tittar på den tekniska bevisningen. Den känns väldigt övertygande, och det har jag ständigt understrykigt att även jag tycker. Vi får väl se den dag när media är redo och Uppdrag Granskning eller liknande tar en titt på utredningen. Kanske får min intuition rätt då.
Det enda jag skulle kunna tänka mig att "Uppdrag granskning" skulle kunna ta upp i det här fallet är hur försvaret uppfört sig, d.v.s väldigt illa.

Jag skrev - "FUP är inte undermålig, den har fått mycket beröm av experter från många håll. Jag har inte hört någon kritik mot vare sig FUP eller livstidsdomarna på annat håll än här i tråden, säger inte det ganska mycket? Har du läst många förundersökningsprotokoll så du har något att jämföra med eftersom du beskriver utredningen som "undermålig"? Vem är bäst på att bedöma den tror du, skribenter här i tråden eller juridik/kriminal-experter?"
Tror det blev något fel i din citering av mitt inlägg här, så den frågan står obesvarad. Svara gärna på den också.

Edit: Såg att du gjort ändringen nu och besvarat frågan.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-04 kl. 09:10.
2016-04-04, 09:19
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Välmående?

Sluta grina nu. Klart han borde må dåligt när han mördat en oskyldig tjej på 17 år. Man kan hoppas på att han känner någon slags ånger åtminstone, även ifall jag tvivlar. Sedan behandlas han som alla andra som sitter isolerade med restriktioner. Dom får vistas ute någon timme om dagen, spela tv-spel och träna på ett litet gym. Sen hade dom möjlighet till ytterligare någon timme av aktiviteter och han fick brevväxla med sin hustru och mamma i Litauen. Det har kriminalvårdsinspektören för häktet sagt. Hög standard, så han borde vara glad att han sitter häktad i Sverige.

Det är ett hån mot Lisas familj, att du sitter och säger att det är synd om en mördare - att han mår så fruktansvärt dåligt. Lisas föräldrar och anhöriga mår dåligt, den här mördar balten är det verkligen inte synd om.
Senast redigerad av henkess 2016-04-04 kl. 09:29.
2016-04-04, 09:25
Medlem
Citat:
Du argumenterar som om du var med i nån sekt - "rädda oskyldiga Nerijus - sekten".
Har du ett enda bevis som talar om att NB är oskyldig?
Ett enda bevis som skulle hållit i rätten?
Eller tycker du bara synd om honom och önskar så jävla mycket att han var oskyldig?

Jag ville säga att han inte alls var välgödd.
NB hade säkerhetsväst under fleecejacka och de som såg bilden kommenterade att han gick upp i vikt.
Det var inte sant.
Jag ville säga att han inte mådde bra i häktet. Det så hans advokat.
Du drar konstiga slutsatser från mina ord.
En starkare advokat skulle bevisa att han är oskyldig.
En annan utredare skulle hitta rätt GM.
Det bara en tidsfråga när sanningen drycker fram.
2016-04-04, 09:38
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag ville säga att han inte alls var välgödd.
NB hade säkerhetsväst under fleecejacka och de som såg bilden kommenterade att han gick upp i vikt.
Det var inte sant.
Jag ville säga att han inte mådde bra i häktet. Det så hans advokat.
Du drar konstiga slutsatser från mina ord.
En starkare advokat skulle bevisa att han är oskyldig.
En annan utredare skulle hitta rätt GM.
Det bara en tidsfråga när sanningen drycker fram.

Tidsfråga Hurtig och Inger rönnbäck har bra meriter, utgången blir detsamma vilken advokat han än skulle välja. Du kan ju tipsa Nerijus om någon som skulle vara bättre. Ja du har upprepade gånger sagt att han mår dåligt i häktet nu, vore det så konstigt tycker du när han mördat en oskyldig tjej. Finns inget annat att utreda, vad skulle det vara. Dom har vänt på alla stenar som går att göra, Nerijus är fortfarande så skyldig som man kan bli. Han har inga förklaringar till DNA och blodet, det kan inte bara trollas fram hur som helst. Jag har inte sett dig komma med några förklaringar heller, mer än upprepningar - att det är så synd om en stackars mördare.
Senast redigerad av henkess 2016-04-04 kl. 09:43.
2016-04-04, 10:18
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Om NB skulle ha gjort allt detta på egen hand så skulle han fraktat kroppen längre bort, kastat telefonen i skogen elelr i sjön och kört vidare med kroppen och dumpat ner kroppen längre bort från Blomberg. Så det skulle se ut som någon hade kidnappat Lisa och kört längre bort med henne.

NB skulle inte tejpat hennes huvud. Hans skulle inte gömma Lisas saker i närheten av sin bostad, inte heller gömma kroppen i Martorp. Nej, så dum är han inte. Någon tvingade och hotade honom till att hjälpa till. Efteråt fattade han att gm ville att det ska se ut som mördaren bor i området.

Det måste vara någon som känner till byssjan och vet att den står där oanvänd. Vem som bara "passerar" och inte känner till trakten kan veta om den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in