2016-04-15, 15:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om PT inte beviljas i HD vinner Hovrättens dom laga kraft omedelbart, och domen kan verkställas, vilket i detta fall innebär att NB flyttas från häktet till fängelset. Skulle det därefter tillkomma ny bevisning kan fallet tas upp igen, i praktiken inhibiteras verkställigheten av den laga kraft vunna domen. Om en dom inte vunnit laga kraft kommer man inte in på resning utan då är det alltid överklagande som gäller. Är dock inte säker på att jag förstod din fråga för det jag nu skrev förmodar jag att du redan visste
ja, nu skriver du som jag tänker.

Så här:
När det skrivs om begreppet resning då har domen vunnit laga kraft aka ansökningstiden är förbi. Det inkommer ny bevisning och då ansöker man om detta - såg det var en annan blankett.

Nu har ju domen (i detta rättsfall) inte vunnit laga kraft och inte är han försenad med att lämna in PT heller.

Mitt problem:
Jag har sett att ordet resning används om den process som pågår just nu och det är detta som jag inte begripit mig på - för mig är det ett annat begrepp (nästa steg) och mer svårflörtat (två fall per år versus 140 beviljade PT) när dörren är stängd - och mer trög att öppna. Yttersta utposten. Base camp innan Mont Everest toppen. (John Cleese varning nu)

Hahahahahahha. Fattar du nåt av det jag skriver?
Är det samma som du menar?
2016-04-15, 15:50
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Har du inte läst i tråden?

fup sid 1311

TVÅ MÄN SOM ÅKTER UT TILL EN SKOGSDUNGE
Irina berättar om följande omständigheter som hon tidigare inte sagt:
Under perioden 7-12 juni, Irina kommer inte ihåg vilken dag det var. Hon lade märke till en
ganska konstig bil. Bilen åkte från Martorp till skogen som ligger bakom Irinas hus i
Blomberg. ( Irina visar senare i förhöret på karta, vart hon såg bilen i Skogen.)
Irina säger att hon befann sig på baksidan av deras hus och arbetade i trädgården, då hon
gjorde iakttagelsen. Hon såg att det var två män som satt i bilen. En hade mörkt hår. Hon kan
inte säga något mer om hur mannan såg ut. Den andra personen såg inte Irina så bara, och
hon kan inte säga något mer än att det var en man.
Efter att männen varit ute i skogen, så åkte de tillbaka mot Martorp. Den dagen åkte samma
bil flera gånger mellan skogen och Martorp.
Bilen var en mörk till färgen. Det kan varit en Volkswagen eller en Volvo. Irina har inte sett
bilen vid något tidigare tillfälle.
Irina tyckte att det var misstänksamt, för de stannade hela tiden vid samma skogsdunge.
Irina vet inte säkert om hon berättat om sina iakttagelser av bilen för Aivaras, men hon vet att
hon sagt det till Nerijus.
Irina vet även att journalisterna skrivit om att Lisa Holms personliga tillhörigheter hittades i
den skogsdungen.

och även:

IAKTTAGELSE AV TVÅ KILLAR I BIL
Irina här även sett en annan bil, med två unga killar. Vilken dag det var har Irina svårt att
säga. Det var dock efter att Lisa försvann. Bilen hade dock några sladdar hängande under
bilen framtill. Bilen var mörkgrå till färgen. Det var en sedan-modell. Bilen åkte ganska
långsamt. Killarna var ganska förvånade. Killarna var ljushyade. Irian kan inte ge något mer
signalement på dem.
Irina och Nerijus satt bredvid varandra utanför deras bostad då bilen körde förbi, så Nerijus
känner till det. Den kom ifrån det hållet som Café på Kloster ligger och körde i riktning mot
Martorp. Bilen vände sedan längre upp och kom förbi deras bostad i motsatt riktning.
Irina har inte berättat om bilarna för polisen, eftersom hon var chockad över att hon gripits.

Man förstår liksom varför de var tvungna att knäcka henne genom det sadistiska visandet av fotografiet av kroppen.

Tycker du att det är bättre att sitta och ljuga med handen på bibeln ?
Vari ligger det sadistiska att visa bilden ?
Är det inte bra att hon fick se vad hennes gullige mördarbalt till man hade gjort ?
Förhörsledaren kan väl inte hjälpa att ljugkärringen har taskiga nerver .
Dom borde ha visat fotot redan under förhören i Sverige så kanske hon hade sagt
sanningen för en gångs skull istället för att sitta och ljuga .
Känns det inte fel att försvara en äcklig kvinnomördare ?
Särskilt med tanke på att han redan är dömd två gånger till livstid .
Har du förresten kommit på vem som har mördat Lisa eftersom det tydligen inte
är din stora favorit och polare den "stackars missförstådde" mördaren Nerijus ?
2016-04-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nyckelordet här: Omständigheter hon inte tidigare berättat om, dvs hittat på i efterhand i Litauen.

Varför tror du att IB har hittat på att hon hade sett två killar i bilen?
Två killar i bilen vid aktuellt tidspunkt har sett andra vittnen.
En vittne har sett att L har pratat med någon som satt i bilen på hö sida. ( Två i bilen)
L mamma berättadd att två L bekanta killar fikade på café.
Två vittne berättade att söndagen 7/6 har två L bekanta beställt soppor.
L pappa hörde två röster i bakgrund när L fickringde. En röst var en ljusare manlig röst.
2016-04-15, 16:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så fort skandaler inom ämbete uppdagas kan det bli oproportionerligt stort, kanske pga det är i principen mera otillåtet än något annat?
Ja, precis. Det är mer så jag menar. Riktigt Ajabaja-nivå. Kapten Klänning.
Citat:
Jag känner dock inte till något annat ämbete där man svär ed innan man utför något. Undrar hur det påverkar en som verkligen har koll på vad ed innebär?
Jag tror nog de flesta människor tar allvarligt på detta och sen är det nog nervigt att bli utfrågad - utöver att en del har problem att prata inför grupp från början. Sen tycker jag väl det inte bara handlar om att den som svär ed och arbetar inom polis- eller rättsväsendet är mer trovärdig så sett - men att denna har ett ansvar via just sin yrkesroll och faktiska kunskapsnivå (etiskt, lagligt osv).
2016-04-15, 16:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
L pappa hörde två röster i bakgrund när L fickringde. En röst var en ljusare manlig röst.
Han kan inte avgöra värst mycket om fickringningen som är kort. "Någon" pratar hon med.
Citat:
Stefan hör hur Lisa pratar med någon. Han hör dock inte om det är en mansröst eller kvinnoröst. Det Stefan hör är att Lisa säga är " nu är det klart". Stefan noterar också att Lisa låter normal i sitt tonläge.
Citat:
Stefan hör hur Lisa pratar med någon, han hör inte om det är en mansröst eller kvinnoröst som tilltalar Lisa. De han hör är att Lisa säger att " nu är det klart".
Pip-Nerijus kan allt låt ljus och ynklig när han hörs i förhör, när han tycker synd om sig själv.
2016-04-15, 16:40
Medlem
CatTheHunters avatar
Han måste djupdyka i slasken nu BH . Det har väl inte kommit in nåt än till HD?

Kan lämna in det ända till midnatt.
2016-04-15, 16:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
En vittne har sett att L har pratat med någon som satt i bilen på hö sida. ( Två i bilen)

Klart att hon ljög . Hur kunde dom dyka upp som gubben ur lådan annars ?
Alla dessa vittnen som tjatar om bilar till höger och vänster är slötittande personer som
bara är ute och åker .
Inte direkt världens säkraste vittnen direkt .
Med tanke på alla färger och sorters bilar och mopeder som har setts så är det väldigt osäkra uppgifter .
De bekanta killarna hade inte fikat på cafét dagen som Lisa försvann .
Det var tidigare som dom hade varit där .
Det var dessutom bara en som hade beställt soppa .
Ljusa rösten var säkert mördaren Nerijus , han blir nog extra ljus i rösten av upphetsning
när han ser en kvinna som passar in i hans sjuka sexfantasier .
2016-04-15, 17:01
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Hon berättade inte detta under förhör i Sverige, därför tror jag hon hittar på detta för att kasta tvivel när hon väl är i Litauen.

Varför skulle hon inte berätta om nåt så viktigt, hon insinuerar ju att dessa kan vara gärningsmän.

Bah!
2016-04-15, 17:05
Medlem
hasselmuzs avatar
Fast Window ( Hurtig Ruta ) kanske inte ens lämnar in ansökan, finns inget att peka på som inte blir pinsamt för honom och hans profession?
2016-04-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Fast Window ( Hurtig Ruta ) kanske inte ens lämnar in ansökan, finns inget att peka på som inte blir pinsamt för honom och hans profession?

Glöm inte att BH har till kl 00:00 på sig att lämna in!
Advokater, brukar lämna in i sista min, så har det i alla fall sett ut, då jag haft Advokat, vi får vänta tills på måndag!
Tror jag!
2016-04-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Klart att hon ljög . Hur kunde dom dyka upp som gubben ur lådan annars ?
Alla dessa vittnen som tjatar om bilar till höger och vänster är slötittande personer som
bara är ute och åker .
Inte direkt världens säkraste vittnen direkt .
Med tanke på alla färger och sorters bilar och mopeder som har setts så är det väldigt osäkra uppgifter .
De bekanta killarna hade inte fikat på cafét dagen som Lisa försvann .
Det var tidigare som dom hade varit där .
Det var dessutom bara en som hade beställt soppa .
Ljusa rösten var säkert mördaren Nerijus , han blir nog extra ljus i rösten av upphetsning
när han ser en kvinna som passar in i hans sjuka sexfantasier .

Hur kan du vara så säkert att alla vittnena som såg två killar är inte trovärdiga?
Det var tvåpersoner som var där när beställdes 2 soppor.
L pappa sa att han hörde andra röster i bakgrund, det var inte en person som hördes.

Vittnena som inte passar dig är inte trovärdiga.
2016-04-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Och jag menade givetvis vad NB visste om fickringningen!
Vad Poppsan menar om den saken kan jag inte veta. Men om du vill veta vad jag menar om ficksamtalet, kan du läsa vad jag skrev förra året:

https://www.flashback.org/sp55605586

Där får du Letsdoits förslag till scenario (då åtminstone) på köpet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in