2016-04-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tycker inte BH får fram vilken slags sammanblandning av datorer som skett , utan bara förvirrar ändå mer (kanske hans avsikt...)

Skype kl. 19.35 har skett på ena datorn och Flash-aktivitet 18.27 på den andra.

Om Flash skedde på NBs dator har de Skypat med ABs dator och det borde de väl själva berättat i förhör i så fall.

En dator har användarnamn *ivaras och den andra *rina99. Kan inte vara så svårt att förtydliga vilken aktivitet som skett på vilken dator utan förvillande beslagsnummer.

Kan det vara så att misstaget som skett vid analysen är att beslagsnumren förväxlats när protokollet skrevs, men själva analysresultaten från respektive dator är inte ihopblandade?

Dvs.

1. Dator med användarnamn *ivaras har Flash-aktivitet 18.27, krypterad trafik 19.14 samt Skype med varinis25 20.42.
Beslagsnummer är felaktigt angivet till BG59711-1. Ska istället vara BG59707-1

2. Dator med användarnamn *rina99 har Skype 19.35 med jurate6173 (mamman)
Beslagsnummer är felaktigt angivet till BG59707-1. Ska istället vara BG59711-1

Låter helt klart troligare. I mina öron.
2016-04-18, 17:02
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De avskavningarna kan härröra direkt från snöret. - Att NB skulle ha låtit hänga LH utan att bakbinda henne är orealistiskt. Det är samma sak som att han riskerat att bli sönderklöst i ansiktet av hennes långa naglar.Hon rev och slet för att lösgöra sina händer - vilka var så tätt sammanfogade att rörelsemånen för resp. hands naglar var minimal (naglarna högg in i varandra).

hrmmm, var det inte NB som hade märken då läkaren gjorde en kroppsbesiktning av NB?
2016-04-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
I punkt 20 i ÖK hävdar alltså BH att det finns Flashspår i NBs dator i form av ljus/ljud-korrigering kl 18:27. Om det är denna (påstådda) datoraktivitet som HB menar skulle utgöra ett alibi för NB så är det nästan ännu sämre än vad jag hade trott.

Dock bör tilläggas att OM det är så att polisen blandat ihop trafik från ABs och NBs datorer så skulle ju det vara jävligt klantigt. Dock har det ingen större betydelse i skuldfrågan kan vi ju nu iaf konstatera.
Men då vet vi åtminstone att NB:s dator är oskyldig.
2016-04-18, 17:15
Moderator
Hamilkars avatar
Uppgifter från NB som han under de tidigare rättegångarna har hållit inne med ska inte anses som material som icke tidigare förebringats domstolen, och jag har svårt att se att övrigt räcker för PT. Dessutom förstå jag inte vad Hurtig menar i punkt 29, och om inte jag gör det, så har han nog problem med just den punkten.

Han förefaller alltså mena att eftersom mängden DNA från Irina är mindre än DNA-mängden från Lisa, så har Irina nog avsatt DNA:t direkt. Hur han får en mindre DNA-mängd att göra sannolikheten för direktavsättning större, begriper jag inte alls.
2016-04-18, 17:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
/.../ Har NB nu talat om hur det gick till utan att säga det var han eller ljuger/fantiserar NB eller var det två gm?
BH har kokat soppa på en ev. förväxling av datorer - vilket är helt intetsägande eftersom IB sagt sig ha suttit vid datorn denna för alla inblandade så ödesdigra söndag.

NB försöker bli frikänd och är beredd att offra sin bror om så behövs. Han kan inte börja berätta om en hjälptransport som aldrig ägt rum, och han kan heller inte komma på något annat än att låta sin advokat försöka få HD att likställa hans rätt att tiga med möjligheten att det kan finnas en annan gärningsman.
2016-04-18, 17:21
Medlem
CatTheHunters avatar
Jaha först misstänker man nu AB då som GM, och han har fått alibi av IB att han varit hemma och suttit vid sin dator i sitt rum.

NB säger att han varit hemma klockan 18-20 och varit ute på sin dator. I förundersökningen finns inga spår som styrker det och en enda aktivitet är Skypesamtalet som nån gör efter klockan 19:30 den 7 juni. Och det kan fortfarande vara vem som helst av de tre som bor där.
Jag tror lilla mamma kan säga vad som helst trots att det var IB som ringde för att rädda masken på sin "snälle monsterson" NB.
2016-04-18, 17:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Uppgifter från NB som han under de tidigare rättegångarna har hållit inne med ska inte anses som material som icke tidigare förebringats domstolen, och jag har svårt att se att övrigt räcker för PT. Dessutom förstå jag inte vad Hurtig menar i punkt 29, och om inte jag gör det, så har han nog problem med just den punkten.

Han förefaller alltså mena att eftersom mängden DNA från Irina är mindre än DNA-mängden från Lisa, så har Irina nog avsatt DNA:t direkt. Hur han får en mindre DNA-mängd att göra sannolikheten för direktavsättning större, begriper jag inte alls.
Det logiska tänkandet hos Hurtig verkar ha gått på sparlåga, just det som du tar upp är helt obegripligt att förstå varför han tar upp som han gör. Hur tänkte han där liksom?
2016-04-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det har påståtts det mesta. Allt från en vanlig patrullhund till en spårhund. Vem vet vad som är sant eller inte.

Ladan var dock avspärrad. Varför i hela friden valde man
1) Att spärra av den för det första?
2) Släppa på avspärrningen innan Lisa hittades?

Som jag ser det finns två alternativ:
a) Man hade avsökt ladan och ansåg att det inte fanns något där. Man hade vid det lagt god anledning att tro att Lisa inte var vid liv längre så avsökningen borde gjorts hyffsat noggrant innan man valde att släppa avspärrningen.
b) Utredarna är rejält inkompetenta.

Jag tolkar det som att du är inne på alternativ b ovan. Det är jag också.

Sudharma tycks tycka det. Jag kan till viss del hålla med. Det får gärna kosta lite att räta ut frågetecken. Att istället prioritera att utreda vad medier ringer in och berättar tyder även det på alternativet b ovan tycker jag.

Vad är "patrullhund"? Jag håller med dig om mycket vad gäller din kritiska inställning men när det gäller hundar är du ute och snurrar liksom många här.

Hunden som sökte söndag kväll var utbildad; sök, spår. Den hade inte missat luktsignaler av en hantering av en kropp. Den hittade heller ingen handske eller några örhängen.
Inga utgående spår in i ladan kunde hittas. Det fanns för övrigt inga besudlingar i ladan när tekniker senare sökte. De stödjer alltså också hundens sök/spår.

Det stöds utav polismäns iakttagelser liksom av S Holm själv. (Han såg ingen handske söndag kväll men åklagarkramarna anser väl inte han trovärdig.)
2016-04-18, 17:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men då vet vi åtminstone att NB:s dator är oskyldig.
Ja, och personen som använde den är också oskyldig. Alltså är åtminstone en person i trion oskyldig.
2016-04-18, 17:27
Medlem
Mitt bidrag efter en första läsning:

Sammanfattningsvis får man ge advokaten ett erkännande för att han, i motsats till föregångaren, omsorgsfullt knåpat ihop en någorlunda sammanhängande historia.

Familjelyckan i familjen B är nu fullständig, när broder N ”gör gällande, att” alternativ gärningsman inte kan uteslutas och mordet högst sannolikt begåtts i närheten av den tejp, som broder A händelsevis märkt med sitt DNA, vidare att det är osannolikt att det är han själv som besudlat trosorna med hustruns DNA.

Framställningen gör ett lätt komiskt intryck, genom att advokaten s a s ”buktalar” i NB:s namn. Detta grepp får ibland märkliga effekter, t ex i pkt 69, där ”N menar att det inte går att motbevisa att Nerijus hjälpt den som dödat…” !

Av hänsyn till den snäva kretsen av tänkbara gärningsmän ”väljer han att tiga”. Tiga var ordet….

Inlagan blir en riktigt upplivande köttbit för tråden – om den leder till PT är bortom min kompetens att avgöra. Jag skulle dock säga att historien, om än intresseväckande, bitvis är rätt svajig. Jag tycker absolut att åklagarens historia har starkare stöd. Om denna alternativhistoria utgör grund för rimligt tvivel är jag inte heller rätt man att avgöra, eftersom begreppet rimligt är juridiskt erfarenhetsbaserat. OM detta skulle ges PT, så antar jag att det blir en ny rättegång i HR. Där kommer naturligtvis NB att tvingas ut ur sin komforttystnad (det är ju inte Hurtig som står åtalad) och den här historien kommer att slitas i stycken, tror jag.

I vilken ända av buffén man ska börja plocka är frågan. Jag tar ett par punkter.

pkt48 I ivern att göra offret livlöst redan vid ladporten påtalar man bristen på dragspår i ladans halm, vilket skulle tyda på offrets livlöshet. Men han kunde ju lätt ha burit henne. I pkt56 påstås också GM ha burit kroppen till förrummet ! Skillnaden mellan att bära en livlös och att bära en levande kropp är inte avgörande, om man räknar med hot. Under hot kunde hon t o m ha gått själv.

I pkt 51 görs av någon anledning ett nummer av PEM-slangens outredda nedböjning. Vad detta kan ha för betydelse, om ändå till slut en kropp hängt där, framgår inte. F ö har bla jag visat att nedböjningen av rent mekaniska skäl blir obetydlig och att det är långtifrån sannolikt att den skulle lett till avtryck i den hårda slangen.

I ambitionen att gardera för alla möjligheter insinueras, utan erkännande, NB i rollen som städare. Det förefaller vara en farlig strategi, eftersom det kan komma att framstå som väl så sannolikt att han hjälpt till med mera än städning, när han ändå var där…
Senast redigerad av LOE2 2016-04-18 kl. 17:31.
2016-04-18, 17:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Här kan man säga MYCKET snack(i förväg)och INGEN verkstad alls för verkstan stängde den dagen Nerijus hämtades till förhör.

Det här säger allt:
Med tanke på den personkrets som borde ha utretts mer ingående väljer Nerijus att utnyttja sin rätt att tiga och han menar att tystnaden under dessa omständigheter inte får tolkas till hans nackdel.

Vad jobbigt det måste ha varit för Hurtig att han inte fick med sig NB åtminstone liiiite, han kunde väl i alla fall ha lyssnat på Hurtigs råd och hittat på en historia om hur det "egentligen" gick till när han "hjälpte sin fru Irina och sin bror Aivaras" att frakta bort kroppen. FY FAN vad oetiskt, omoraliskt och patetiskt detta är. Förresten, vad underligt att det här kunde ske då när Nerijus samtidigt sagt att ALLA var hemma?
När man läser Hurtigs "punkter" tycker jag att man reagerar över att inget är skrivet med någon juridisk finess eller något avancerat språk. Ser bara ut som en massa punkter som någon av alternativteoretikerna här hade kunnat formulera, både vad det gäller innehåll och utformning.
Det vore läge nu för Irina att återkomma med en riktig pudel - be om ursäkt för att hon ljugit för sin man och istället berätta hur det var - så som hon berättade i förhören från början.
Hur känns det nu för henne när mördaren hon ljög för nu via sin advokat i princip anklagar henne och Aivaras? Känns det bra för Irina nu, vill hon fortsätta stötta sin man med bibeln nära till hands? Hur känns det för brodern Aivaras att bli oskyldigt anklagad av mördaräcklet till storebror. HAT och VANMAKT är nog naturliga känslor där.

Det här tramset blir såklart inget PT.

Det som händer är att mördaren Nerijus slutgiltigt förlorar sin familj, vem vill stötta en mördare som istället för att erkänna lägger skulden på sin bror och fru?
Han kommer att ruttna i ensamhet i fängelset men det är ju bara rättvist.
Fy fan vilken äcklig fortsättning på historien detta överklagande blev.

Ja , där rök nog de sista från familjen som stöttat mördaren Nerijus
Det lär inte bli några besök från någon av dom under fängelsetiden .
Kanske Irina nu ändrar sig och talar om sanningen för en gångs skull .
Kan inte vara särskilt trevlig för Irina att få sig till livs att hennes man som
hon har försökt hjälpa genom att ljuga nu försöker påstå att hon själv skulle vara inblandad .
2016-04-18, 17:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

När vi har dig på tråden: Vad anser du om utsikterna att få fram en fullständig DNA-profil från hårtovorna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in