Jag är nog som sagt den enda är som de facto träffat Adriana och pratat med henne, och även om min åsikt inte väger särskilt mycket så har jag mycket svårt att se att en biträdande jurist som aspirerar att bli advokat på en av Sveriges mest välrenommerade advokatbyråer skulle ta minsta risk att endast starta spekulationer kring att uppge falska uppgifter i domstol, i samband med förberedelserna inför examen i advokatetik. Denna åsikt stärks av att jag som sagt även träffat och pratat med henne.
Men hon kunde inte se skillnad på bröderna. Det skulle få vilken jurist som helst att backa.
Gillar hur diskussionen företas nu. Att utgå från ett förlopp eller möjligheter som talar till den tilltalades för del för att sedan bryta ner dessa och diskutera vad som talar emot den tilltalade, i stället för tvärtom.
Fundamentalt är det väl så här det ska vara med allt inom ämnet, om du frågar mig. Vad annat än att gilla när det är så.
Så det är ju bara att se hur advokaten förhåller sig till grundbultar nu. Vilket givetvis är styrt av var dessa bultar plockas upp (ur Nerijus sinne)
Bultar som ska vara tveksamma även objektivt sett, inte bara ur någons egna perspektiv.
Eftersom NB nu dömts i två domstolar, är det heller inget märkligt att majoriteten förlopp/händelser som vi fått reda på genom en rejält tilltagen utredning, talar till hans nackdel. Det är inget som är uppgjort i förväg, utan hur det förhåller sig i verkligheten.
Frågetecken om skuldfråga finns inte, men påföljd skulle kunna vara något anser jag också. Lite beroende på..
Och iaf jag är fortfarande nyfiken om det finns något i grunden för motiv, även om domstol inte besitter samma nyfikenhet.
Detta för många fortfarande undrar om varför detta fruktansvärda ens hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag håller givetvis med i sak men om jag skulle yra i en rättegång så skulle jag inte riskera förlora jobb, karriär eller tappa klienter om jag var mindre nogräknad. Såtillvida det inte handlar om direkt brott mot lag.
Jag tror även det menas att förstå allvarsgrad (vara insatt). Sen kan tant Olga i kiosken vara den mest samvetsgranna inte tu tal om annat.
Det finns givetvis skitstövlar inom varje ämbete och handlar om samvete och etik men jag vill gärna tro att vissa ska jag kunna lita på (i större utsträckning iaf) som polisen och rättsväsen överhuvudtaget.
Och bilprovningen.
Det landar ofta i det lite suspekta, om att då tex bilprovningen dels har tillgång till billyftar, verktyg samt allra viktigast kunskap (nåja), men även sådant rörande handlingar, vilket gör att det för många ibland landar i frågan om just etik.
I verkligheten fungerar dock samhället på detta plan, även på bilprovningen (nåja). Så länge allt löper på som det ska, så hör man aldrig något, och här kan vi nog tacka yrkesstoltheten och människors allmänna intresse för vad dom än håller på med.
Så fort skandaler inom ämbete uppdagas kan det bli oproportionerligt stort, kanske pga det är i principen mera otillåtet än något annat?
Jag känner dock inte till något annat ämbete där man svär ed innan man utför något. Undrar hur det påverkar en som verkligen har koll på vad ed innebär?
Jag tror absolut att Tingsnotarien´s personliga uppfattning är så nära sanningen man kan komma där.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-15 kl. 14:40.
Dom behövde inte knäcka honom. Han hade i princip blivit lovad att slippa vittna.
Det var heller inte hans fru som hade sett två män placera ut mobilfynden.
Dessutom for Fhl med osanning när det påstod att AB mådde bra i Litauen. Fundera på varför de gjorde det, alla åklagarkramare (med vad som tycks inbyggd baltskräck).
Vilken fru såg två män placera ut mobilfynden? Det skulle vara G003, G226, G004, G106 och G007 i så fall. Det enda som teoretiskt går att se från mejeriflygeln är G007. Annars måste man kunna se igenom eller runt ett trädbestånd. Fast frun i fråga kanske spatserade ut på fältet SSV om mejeriflygeln.
Har du en hänvisning till detta?
Enligt åklagarsidan är det ett par fall om året.
En sak jag dock inte begriper är varför det står att domen vunnit laga kraft gällande resning om nu ny bevisning tillkommer. Eller att ansökan för överklagan gått ut. Kan du förklara denna snårskog för mig gällande ordval.
Om PT inte beviljas i HD vinner Hovrättens dom laga kraft omedelbart, och domen kan verkställas, vilket i detta fall innebär att NB flyttas från häktet till fängelset. Skulle det därefter tillkomma ny bevisning kan fallet tas upp igen, i praktiken inhibiteras verkställigheten av den laga kraft vunna domen. Om en dom inte vunnit laga kraft kommer man inte in på resning utan då är det alltid överklagande som gäller. Är dock inte säker på att jag förstod din fråga för det jag nu skrev förmodar jag att du redan visste
Samtidigt bör man inte heller utgå ifrån att någons vittnesmål väger tyngre än andras, bara för att vittnet ifråga är advokat och tidigare tjänstgjort som tingsnotarie. Likhet inför lagen gäller alla, oavsett yrke.
Dessutom, oavsett vilket yrke ett vittne än har så finns alltid ordspråket att blod är tjockare än vatten. Ingen anklagelse från min sida, men det jag menar är att det trots allt aldrig finns en 100% garanti att alla resonerar som man förutsätter att de borde göra. Varken i rätten eller i vanliga livet.
Instämmer absolut, som jag skrev tidigare är jurister absolut inte immuna mot att begå mened, jag menade bara att det vore osannolikt för en jurist som strax ska göra examensprovet i advokatetik och således komma in i samfundet att precis dessförinnan komma med osanna uppgifter i tingsrätten. Jag tror för övrigt att det är osannolikt att vittnen överlag medvetet kommer med osanna uppgifter (om man inte är närstående eller det finns ett annat väsentligt egenintresse att beakta), däremot är det inte ovanligt att vittnen missminner sig, vilket är en annan fråga såklart.
Vilken fru såg två män placera ut mobilfynden? Det skulle vara G003, G226, G004, G106 och G007 i så fall. Det enda som teoretiskt går att se från mejeriflygeln är G007. Annars måste man kunna se igenom eller runt ett trädbestånd. Fast frun i fråga kanske spatserade ut på fältet SSV om mejeriflygeln.
Har du en hänvisning till detta?
Har du inte läst i tråden?
fup sid 1311
TVÅ MÄN SOM ÅKTER UT TILL EN SKOGSDUNGE
Irina berättar om följande omständigheter som hon tidigare inte sagt:
Under perioden 7-12 juni, Irina kommer inte ihåg vilken dag det var. Hon lade märke till en
ganska konstig bil. Bilen åkte från Martorp till skogen som ligger bakom Irinas hus i
Blomberg. ( Irina visar senare i förhöret på karta, vart hon såg bilen i Skogen.)
Irina säger att hon befann sig på baksidan av deras hus och arbetade i trädgården, då hon
gjorde iakttagelsen. Hon såg att det var två män som satt i bilen. En hade mörkt hår. Hon kan
inte säga något mer om hur mannan såg ut. Den andra personen såg inte Irina så bara, och
hon kan inte säga något mer än att det var en man.
Efter att männen varit ute i skogen, så åkte de tillbaka mot Martorp. Den dagen åkte samma
bil flera gånger mellan skogen och Martorp.
Bilen var en mörk till färgen. Det kan varit en Volkswagen eller en Volvo. Irina har inte sett
bilen vid något tidigare tillfälle.
Irina tyckte att det var misstänksamt, för de stannade hela tiden vid samma skogsdunge.
Irina vet inte säkert om hon berättat om sina iakttagelser av bilen för Aivaras, men hon vet att
hon sagt det till Nerijus.
Irina vet även att journalisterna skrivit om att Lisa Holms personliga tillhörigheter hittades i
den skogsdungen.
och även:
IAKTTAGELSE AV TVÅ KILLAR I BIL
Irina här även sett en annan bil, med två unga killar. Vilken dag det var har Irina svårt att
säga. Det var dock efter att Lisa försvann. Bilen hade dock några sladdar hängande under
bilen framtill. Bilen var mörkgrå till färgen. Det var en sedan-modell. Bilen åkte ganska
långsamt. Killarna var ganska förvånade. Killarna var ljushyade. Irian kan inte ge något mer
signalement på dem.
Irina och Nerijus satt bredvid varandra utanför deras bostad då bilen körde förbi, så Nerijus
känner till det. Den kom ifrån det hållet som Café på Kloster ligger och körde i riktning mot
Martorp. Bilen vände sedan längre upp och kom förbi deras bostad i motsatt riktning.
Irina har inte berättat om bilarna för polisen, eftersom hon var chockad över att hon gripits.
Man förstår liksom varför de var tvungna att knäcka henne genom det sadistiska visandet av fotografiet av kroppen.
TVÅ MÄN SOM ÅKTER UT TILL EN SKOGSDUNGE Irina berättar om följande omständigheter som hon tidigare inte sagt:
Under perioden 7-12 juni, Irina kommer inte ihåg vilken dag det var. Hon lade märke till en
ganska konstig bil. Bilen åkte från Martorp till skogen som ligger bakom Irinas hus i
Blomberg. ( Irina visar senare i förhöret på karta, vart hon såg bilen i Skogen.)
Irina säger att hon befann sig på baksidan av deras hus och arbetade i trädgården, då hon
gjorde iakttagelsen. Hon såg att det var två män som satt i bilen. En hade mörkt hår. Hon kan
inte säga något mer om hur mannan såg ut. Den andra personen såg inte Irina så bara, och
hon kan inte säga något mer än att det var en man.
Efter att männen varit ute i skogen, så åkte de tillbaka mot Martorp. Den dagen åkte samma
bil flera gånger mellan skogen och Martorp.
Bilen var en mörk till färgen. Det kan varit en Volkswagen eller en Volvo. Irina har inte sett
bilen vid något tidigare tillfälle.
Irina tyckte att det var misstänksamt, för de stannade hela tiden vid samma skogsdunge.
Irina vet inte säkert om hon berättat om sina iakttagelser av bilen för Aivaras, men hon vet att
hon sagt det till Nerijus.
Irina vet även att journalisterna skrivit om att Lisa Holms personliga tillhörigheter hittades i
den skogsdungen.
och även:
IAKTTAGELSE AV TVÅ KILLAR I BIL
Irina här även sett en annan bil, med två unga killar. Vilken dag det var har Irina svårt att
säga. Det var dock efter att Lisa försvann. Bilen hade dock några sladdar hängande under
bilen framtill. Bilen var mörkgrå till färgen. Det var en sedan-modell. Bilen åkte ganska
långsamt. Killarna var ganska förvånade. Killarna var ljushyade. Irian kan inte ge något mer
signalement på dem.
Irina och Nerijus satt bredvid varandra utanför deras bostad då bilen körde förbi, så Nerijus
känner till det. Den kom ifrån det hållet som Café på Kloster ligger och körde i riktning mot
Martorp. Bilen vände sedan längre upp och kom förbi deras bostad i motsatt riktning.
Irina har inte berättat om bilarna för polisen, eftersom hon var chockad över att hon gripits.
Man förstår liksom varför de var tvungna att knäcka henne genom det sadistiska visandet av fotografiet av kroppen.
Nyckelordet här: Omständigheter hon inte tidigare berättat om, dvs hittat på i efterhand i Litauen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!